Gå til innhold

Totenprodukter 2011


Anbefalte innlegg

Det er bærekraftige regler i hunnselva pr dags dato, Ruffen.

At endel mennesker ikke innretter seg etter regler må man imidlertid leve med, all den tid man ikke kan kontrollere alt og alle til enhver tid.

Når det gjelder disse store fiskene det er snakk om i elva . . . Dette er settefisk, noe alle som har kroket en av disse kan se.

Det er ikke disse fiskene som er viktigst for denne elva. Fisk på 2-3kg er ikke normalt her, og jeg vil mye heller ha en sunn bestand av fisk fra halvkilo til kiloen.

Den opprinnelige hunnselvørreten var ingen storørretstamme, men flott fisk på +- halvkiloen  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 99
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Det er bærekraftige regler i hunnselva pr dags dato, Ruffen.

At endel mennesker ikke innretter seg etter regler må man imidlertid leve med, all den tid man ikke kan kontrollere alt og alle til enhver tid.

Når det gjelder disse store fiskene det er snakk om i elva . . . Dette er settefisk, noe alle som har kroket en av disse kan se.

Det er ikke disse fiskene som er viktigst for denne elva. Fisk på 2-3kg er ikke normalt her, og jeg vil mye heller ha en sunn bestand av fisk fra halvkilo til kiloen.

Den opprinnelige hunnselvørreten var ingen storørretstamme, men flott fisk på +- halvkiloen  :)

Nei, original storfisk har aldri vært vanlig i Hunns. Det er langt mellom dem. Men de finnes  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig fint å høre at det er skikkelig regler i elva. Igrunnen liker jeg ikke så veldig godt å mene for mye om andres lekestue, da er det alt for lett å tråkke på ømme tær.

Men uansett, jeg sitet og tenkt litt og jeg kommer ikke på noen elveperler som har nytt godt av publisitet i form av film og repotasjer. Kommer derimot på flere den andre veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra sesongstart 10. mai og noen uker fremover er det til tider et voldsomt fisketrykk her, spesielt i fluesona. Fra juni og utover blir det merkbart lengre mellom fiskerene.

Om fisketrykket skulle øke betraktelig i forhold til siste år, så kan det sikkert bli aktuelt med tiltak for å dempe det.

Det gjelder for både fluefiskere og de som fisker med annen redskap å vise måtehold.

Det er feks bare tull å fiske på en fisk man vet er kroket tidligere samme dag, og om man skulle oppleve at fisken virkelig er i bettet så man ikke kroke så mange som mulig.

Personlig syntes jeg det er fint med oppmerksomhet rundt elver som dette, men folk bør ikke komme hit med forventninger om bonanzafiske . . . Da vil de bli veldig skuffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen kommer nok til å bestå for evig tid tror jeg. Som sagt veldig morro å se at noen gjør noe for omgivelsene.

Jeg har et synspunkt ift denne type saker og det er at man ikke bør blottlegge andres perler og fiskesteder.

Nå tenker jeg ikke på denne saken (den kjenner jeg ikke) men sånn generelt.

Det og reise rundt og lage repotasjer og slikt i andres "hage" mens man holder sine egne perler hemmlig er direkte ufyselig. Slike burde vært påkjørt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen kommer nok til å bestå for evig tid tror jeg. Som sagt veldig morro å se at noen gjør noe for omgivelsene.

Jeg har et synspunkt ift denne type saker og det er at man ikke bør blottlegge andres perler og fiskesteder.

Nå tenker jeg ikke på denne saken (den kjenner jeg ikke) men sånn generelt.

Det og reise rundt og lage repotasjer og slikt i andres "hage" mens man holder sine egne perler hemmlig er direkte ufyselig. Slike burde vært påkjørt..

Noe av det mest fornuftige som er skrevet i denne tråden iallefall ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...du sier noe Ruffen. Bronsen til Lars for noen år tilbake hang lenge i en tynn tråd, da det ble påstått at de 23 søppelsekkene med søppel som Lars etter sigende skulle ha plukket, kom i fra hanskerommet på bilen hans.

Men dette ble aldri bevist, derfor fikk han gjennom flere runder i sekreteriatet plassen sin

Det har jeg full forståelse for! For makan til sleip mort finner du ikke på denne siden av vannskillet. Ikke engang på andre siden av Mjøsa.

Ps: Hold utkikk etter ei vasspumpe i sekken hans denne gang. Finner du det eller noen tomme multelikør-flasker er det ugler i mosen...

Regelrett grov mobbing som dette vil jeg ha meg frabedt på det sterkeste  >:(

Selvtillitten min er frynsete nok som den er om dagen, da jeg enda ikke har landet ørret på over 3kg på mygg i år  :-\

Slike burde vært påkjørt..

Hehe godt sagt Ruff ;D ;D

Til dere som steller med elva deres, stå på. Håper dere klarer å holde koken og når målet deres en dag.

He-he . . . Ruffen vet å ordlegge seg, og det er vanskelig å være uenig i det han sier. Har sett nok eksempler på akkurat det han nevner.

Når det gjelder elver som hunnselva, som har en veldig sårbar liten ørretstamme, blir det slik at hver eneste fisk er gull verdt.

Regler om at all fisk skal settes skånsomt ut igjen (fluesona), og all fisk over 40cm/under 20cm skal settes ut igjen ellers i elva, er gjeldende.

Det man ikke får gjort så mye med er de som kakker all fisk de får om det ikke er vitner, og de som ikke vet hvordan man behandler fisk som skal gjenutsettes.

I norge er holdningen fortsatt slik at "en god fisk er en død fisk" blant sportssfiskere flest, og det er sjokkerende mange som ikke skjønner at ubegrenset beskatning påvirker bestanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Det som kan gjøre det lettere for Hunnselva, Hemsil og andre kultiverte (må ikke forstås som forfinede) elver er om vi kan få noen politikere som forstår verdien av våre vassdrag. Vi trenger et engasjement fra toppen for å få på plass en kultiveringsplan for hvert eneste sted i Norge. Først når vi får det og kan ivareta hvert vassdrag på en forsvarlig måte kan vi snakke høyt om hvert eneste sted uten fare for nedsabling av vassdraget eller vårt eget fiske. Da kan også Hemsil og Hunnselva puste litt ut i og med at vi får flere gode valgmuligheter. Dessverre har jeg ingen tro på at dette vil skje, men jeg har med stor glede sett ivrige sjeler ved flere elver og vann nå ta skjeen i egen hånd og gjøre det politikerne ikke evner. Og fy flate så bra! For lar vi de evneveike innavla politikerne som vi har i dag styre "butikken" så er og blir kultivering av norske elver bare rør. Bokstavelig talt.

Det ender vel ratt med at vi må bygge veiene sjøl også. Slik det er blitt nå så er fine veier i ferd med å bli "hemmelige" for ikke å bli slitt ut. Usj, det var en avsporing, men jeg er så lei av tullinger med makt som bruker 100 år på å bestemme seg for om de skal vente 100 år til så de får sett om det kan være noe de har glemt å ta hensyn til. Kjære politikere: Gjør noe fornuftig i stedet for å diskutere i årevis om mennesker kan få gifte seg med seg selv eller en som ligner. Investér i Norge og vår natur og ikke i aksjer i Coca Cola! Vi har nemlig penger, ressurser og folk, men vi har ingen plan. I så fall er den godt gjemt, glemt eller så dårlig at jeg spyr.

Heldigvis har vi Svenskerud, Bjorni, Grøthe og andre som ikke orker å se på at Løvebakken og dens barn rører det mer til enn det blir gjort! Men de trenger hjelp.

Kort sagt og noe mer rolig etter å ha fått blåst ut gjennom tastene og fått trykt dem på plass igjen: For å avlaste Hemsil, Hunnselva og andre elver med for stort fisketrykk trenger vi flere gode elver med gode regler. Ikke "forbudt med fortom lengre enn 9 fot" eller "kun oppstrøms fiske er tillatt". Det disse elvene trenger mest er å være en del av en større familie.

Naiv som jeg er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kan gjøre det lettere for Hunnselva, Hemsil og andre kultiverte (må ikke forstås som forfinede) elver er om vi kan få noen politikere som forstår verdien av våre vassdrag. Vi trenger et engasjement fra toppen for å få på plass en kultiveringsplan for hvert eneste sted i Norge. Først når vi får det og kan ivareta hvert vassdrag på en forsvarlig måte kan vi snakke høyt om hvert eneste sted uten fare for nedsabling av vassdraget eller vårt eget fiske.

Ja, tenk om noe slikt kunne vært mulig !

Det hadde vært helt fantastisk, men det er desverre vanskelig å tro at det vil bli en realitet i dette landet med det første  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva Lars ?

Ofte når jeg leser det du skriver sitter jeg og nærmest nikker samtykkende,eller.....holder på å le meg i hjel. ;D

Det gjelder ikke det siste,for en gangs skyld.  ;)

Men din omtale av Hunnselva henger jeg ikke helt med på,ikke at det er negativt,mer unnskyldende på en måte,og det trenger det absolutt ikke være ang. den elva.

Er helt på linje med André,en klarvannsperle som er verdt et besøk ! Et NZ-alternativ i beste forstand.

Og om artikkelen i AOF skulle føre til midlertidig oppsving på besøket,så er det vel mulig det bringer litt midler til kultiveringen uten at elva tar særlig skade.Det er jo ingen enkel elv å snike seg innpå fisk i og om det ramler inn en haug fiskere der som ikke er vant til det fisket er det vel ikke mye skade de får gjort.

Det var meningen at jeg skulle vise Bjarne fra Eksingedalen(du glemte ham,Erik ;) )Hunnselva forrige sommer,bare for å vise forskjellen på elver det ble kultivert i,og hvor fin og spennende den lille elva var.

Kort fortalt,var jeg litt klønete og det skar seg,men det er det mulig jeg kan rette opp ved senere anledning,for selv om jeg med begiestring viser folk Ekso,er jeg jammen nesten like begeistret for sånne prosjekter/produkter som dere har her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Bjarne fra Eksingedalen(du glemte ham,Erik ;) )

:) Jo flere jeg glemte, jo bedre er det.  ;)

;);D

Men,oppi der trengs det bra med folk for å dra opp litt småfisk,vettu. Må holdes ved like. :)

ooofftopic

Var forresten en tur der i går,fikk ikke fisket så mye,fordi jeg hadde testet for mange nydelige stenger dagen før!Skulderen var litt øm,tåler visst ingenting! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt på linje med André,en klarvannsperle som er verdt et besøk ! Et NZ-alternativ i beste forstand.

Og om artikkelen i AOF skulle føre til midlertidig oppsving på besøket,så er det vel mulig det bringer litt midler til kultiveringen uten at elva tar særlig skade.Det er jo ingen enkel elv å snike seg innpå fisk i og om det ramler inn en haug fiskere der som ikke er vant til det fisket er det vel ikke mye skade de får gjort.

Om det skulle være noen tvil, så syntes jeg elva er en perle selv  ;)

Ikke fordi det er fantastisk fiske her for tida, men fordi jeg har vokst opp med elva, og har et spesielt forhold til den.

Det er også hyggelig med fluefiskere fra nær og fjern i elva . . . Har vel brukt langt mer tid på å være sosial enn å fiske i elva de siste årene  :D

Jeg vil bare ikke at evt nye besøkende skal forvente seg kanonfiske, for da vil de mest sannsynlig bli veldig skuffet.

I deler av elva blir fisken utsatt for et voldsomt fiskepress de første ukene fra sesongstart . . . et fiskepress som overgår hemsil i slutten av juni også.

Det går noen kilosfisker i fluesona som ut ifra lengde burde veid det doble. De er skinnmagre, kanskje pga stress . . .

Det går en grense for hvor mange ganger fisken tåler å bli kroket og gjenutsatt, om man er aldri så skånsom.

Sesongen etter at Tørrfluelandet 2 kom ut var det helt komisk mye folk som skulle fiske akkurat de stedene det var filmet, selv om det ikke ble vist annet enn småfisk i filmen.

Pr dags dato er det ikke mer fisk i elva enn at vi under gode forhold kunne fisket elva tom på en uke, om vi kakket all fisk vi fikk.

Slik er ståa pr 2011 . . . Jeg koser meg uansett over evne ved elva, og det gjør mange andre også, om man ikke kommer med forventninger om å få masse stor fisk.

Og la gjerne være å knyte på streamer om det ikke skulle vake  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.......kaffen smaker noe så hinsides vannvittig godt ved elva også  ;D

Jepp, det har du rett i, Roy Ole  :) Det skal være litt sosialt også, med tid til kaffe og litt trivelig prat. Vi har ei fin elv på den måten med mange trivelige folk. Moro å treffe både lokale fiskere og tilreisende fiskere synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har hørt mye godt om den kaka til Tor Arne, men den har han bare hatt med seg på kastetreff som jeg ikke har vært på (min skyld at jeg ikke har vært der det da). Så jeg gleder meg til sjokoladekake (hint hint) på åpningsdagen, Tor Arne ;D

Men før det må vi vel jobbe ei økt på søndag. Som det står i Bibelen: "Den som ler skal gråte" - men det blir motsatt i kultiveringsøyemed da - at jobben vi gjør bærer frukter - så den som jobber skal bære frukter  :) Vi ses karer. Men før den tid; tror jeg skal fiske litt i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til en liten ryddedugnad i elva

Jo, takk . . . Jeg stiller i gummihansker og Felleskjøpet-uniform  :D

Målet var å få ryddet unna all vegetasjon og legge kunstgress på begge sider langs hele elva, men heller ikke i år strakk budsjettet til for å få gjennomført dette  :-\  ;D

Det er for gæli at man skal måtte risikere grønske på dyre klær og stikkende greiner når man ferdes langs elva, men vi får bare ta til takke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.......kaffen smaker noe så hinsides vannvittig godt ved elva også  ;D

I år blir det ekstra viktig å ha med nok kaffe, for Tor Arne kommer med norges råeste sjokoladekake  :D

Hadde det vært en skikkelig "bløt"marsipan kake hadde jeg vært der med en gang.

Utfordring til Tor Arne... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.......kaffen smaker noe så hinsides vannvittig godt ved elva også  ;D

I år blir det ekstra viktig å ha med nok kaffe, for Tor Arne kommer med norges råeste sjokoladekake  :D

Hadde det vært en skikkelig "bløt"marsipan kake hadde jeg vært der med en gang.

Utfordring til Tor Arne... ;D

Hmm... jeg er dessverre ikke noe tess til å lage Marsipankake, Glenn ;D

Men Sjokoladekake med Romfyll er neimen ikke værst det heller ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...