Gå til innhold

Vadebukse


flua

Anbefalte innlegg

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg har en del erfaring med pustende vadebukser til under 2000.- Ingen av de buksene har imponert meg!

 

Første jeg hadde var en Snowbee sak, ikke duganes til noe (lakk i sømmer og ble fort slitt på knær og i baken).

 

Andre buksa mi var en Guideline Aqualite til 1799. Jeg var heller ikke noe særlig imponert over den. Også den lakk i sømmene (etter kun en sommers bruk), min siste bukse er en Guideline Diver. Den er jeg så langt fornøyd med. Solid, fine detaljer, slitesterk på utsatte områder.

 

Men jeg er sikker på at min neste bukse blir en Simms gore-tex. Det er for dumt å ødelegge en fin fisketur med for dårlig kvalitet på vadebuksa! Simms blir jo også lettere å få tak i nå når Tundra har agenturet på det.

 

Scierra og Vision lager jo også fine bukser, de har mange til rundt 2000.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vurderer å kjøpe meg en vadebukse av den pustende sorten.

 

Er det noen som har noen erfaringer med bukser til under kr2000' date='- :?:

 

Mvh

Helge :)[/quote']

Hei !

 

Jeg maå give Sven-Kåre ret, Træerne vokser ikke ind i himmelen.

Jeg har Orvis til 4000,00 de er lige som Simms der er løbegang og bælte så de kan bruges som alm. bukser. man står ikke så dypt når man tørfluefisker. køber du bukser til 2000,00 får du bukser til 2000,00 :roll:

 

/Loke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv Vision Exteme, og er meget fornøyd med den.

Vet også om mange andre som er fornøyd med den.

Den bør du få med Vision flywater vadesko til 2000,-

Tror denne buksa kan måle seg med en del bukser som er en del dyrere.

 

Tror generelt sett at man får mye for pengene, hvis man handler Vision.

 

Nei jeg jobber ikke for Vision, men er meget fornøyd med det jeg har kjøpt av dem :D :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må faktisk være enig med ørret fiskerne her for en gangs skyld. Skal du ha en billig og god bukse som holder så er det Vision du må ha. Kjøpte selv nye bukser og skor hos Gero for 1900.- de andre ble slitt til slutt. De er vel så bra om ikke bedre enn andre vadebukser til 4-5000. God sliteemne i sømmen og vanskelig å rive sund i busker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har og vision extreme. De som kjenner meg vet hvor mange gjerder, piggtrå, tistler og andre vonde ting jeg maltrakterer buksene mine med. Normalt er vadebuksa mitt mest brukte klesplagg gjennom store deler av våren, sommeren og høsten, og denne buksa har vart i 2 og en halv sesong nå, og er fortsatt like god!

 

ANBEFALES

Du får kjøpt den mange steder, men sikkert og her:

www.mar-lodge.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Guideline Aqualite i tre sesonger. Kjøpte ei pakke med sko og vadere for 1600kr. Første året fikk jeg to hull på leggen, etter et møte med piggtråd. Aquasure fiksa dem greit. På seinhøsten i fjor begynte sømmene på den ene sokken å ta inn vann, men ellers har alle sømmer holdt helt greit. Buksa har vært brukt MYE, men jeg har forsøkt å behandle den pent. Jeg furer ikke på baken ned gress-skrenter for å si det sånn. Den er utvilsomt tynnere enn dyrere modeller, og virker noe skjør. På den annen side puster den veldig bra.

 

Alt i alt er jeg godt fornøyd med buksa utifra hva den kosta. Vadebelte, beltefester etc har jeg ikke savna. Når jeg ikke skal ut på dypvading legger jeg skulderreimene på tvers rundt livet og fester dem. Sitter godt, men gir kanskje et visst sagge-preg. :?

 

Filten på skoene derimot, er nå såpass slitt at de utgjør en direkte helsefare. De skal byttes ut før sesongstart.

 

Selv om jeg er fornøyd med buksa kommer jeg nok til å legge mer penger i min neste. Kommer nok til å gå for en kraftigere modell med flere lag gore-tex, som skal tåle skikkelig juling. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøl har vi Guideline Brethex - på 2., 3. og 4. sesongen på husets fiskere. Supre bukser, aldri hatt lekkasjer. Fungerer rett og slett helt supert og vi bruker buksene mye. Men de koster litt over 2000,-...

Neste vadebukse her i huset blir Simms, uten tvil. Kjenner flere som har hatt Simms i flere år, aldri hørt noe "dritt" om de buksene. Bare godord. Simms er kvalitet, er dyrere, men også de har en billigere modell. Vi kommer til å gå for den "gamle" toppmodellen, ikke G3.

Fisker også sammen med mange svensker som har brukt Vision de siste årene. Disse buksene får skryt.

 

Bukse uten beltestolper er best, synes vi. Mer fleksibelt å regulere i livet, hvis du ikke har "fabrikkfasong" på kroppen. Dessuten er det en fordel med minst mulig festepunkter som kan lekke.

Liker bukser som er litt nøytrale, uten alt for mye dill og dall som minner mer om en snowboardkjører (f.eks Loop).

Simms har også bukser som er ekstra lange, ekstra korte etc i hver størrelse. Våre kropper er jo ikke like, og alle fiskere er ikke gutter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Jeg har også GuideLine Brethex trur jeg de heter. Etter 2 sesongen begynte de å lekke i sømmene. Jeg syns bukser skal holde lenger enn 2 sesonger. Men aquasure fixa de så de holdt ut 2003 sesongen også, men nå erre slutt. Jeg har aldri blitt positivt overraska over pusteegenskapene på disse buksene, så i år starter jeg sesongen med nye vadebukser. Merke`? Det veit jeg ikke enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg kjøpte ei Redington vadebukse, pustende, til 2000 kr hos Nordisk fiskeutstyr i Oslo. Denne har jeg vært svært fornøyd med. Jeg er ikke sikker på om de fører Redington-klær lengre; tror de har gått over til kun Patagonia (som er endel dyrere), men det går jo an å høre... Håper dette var til noe hjelp.

 

Vennlig hilsen

 

SRS :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva slags merke vadebukse man kjøper, skal buksa være romslig. Det skal være plass til ekstra klær under hvis det er kaldt og man skulle bøye og bevege seg uten at buksa strammer.

Hvis buksa er for tettsittende eller i trangeste laget, blir det også ekstra press på sømmer og skjøter. Dermed er faren for lekkasje større enn om buksa er romslig slik at den ikke strammer når man beveger seg.

Derfor synes jeg også det er en fordel med færrest mulig sømmer og festepunkter, som f.eks beltestolper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Guideline Brethex de siste to sesongene. Den første buksa begynte å lekke i sømmen bak på ene helen etter første sesongen. :oops:

 

Fikk ei ny av den lokale forhandlerene. God service!

Denne nye modellen er jeg godt fornøyd med, så langt. Men den er bare brukt en sesong... Prismessig ligger vel disse rundt 2600,-

 

Simms går vel for å være eneren, men er de verdt alle tusenlappene?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simms går vel for å være eneren' date=' men er de verdt alle tusenlappene?![/quote']

Ja, det synes jeg. Det er kvalitet, god passform med mange størrelser og anonym farge. Simms har også litt billigere modeller, men toppmodellen har flere lag stoff som gjør buksa sterk. Dessuten er den ikke brodert ned med reklame på både bein og bryst...

Vi kjøper Simms neste gang, uten tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg og en kompis går på sesong 4 med guideline brethex uten annet enn selvforskylte problemer, men buksene byner å bli litt slitt i sømmene på innsida av låra. (mulig at fedme er årsaken!!) Uansett så er vi fornøyde, men det finnes vel de som absolutt fisker mer enn oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei alle vadere!

 

Jeg benyttet Simms Lightweigt vadere sammen med Loop vadesko hele forige sesong. Jeg fikk beskjed om å hardkjøre disse, og skal love dere disse fikk mye juling. Ufattelig nok så tåler disse vaderne det aller meste, og virker nesten som om knærne og huden på kroppen ryker før.

Simms Lightweigt vadere er meget behagelige å ha på, uten å se ut som en klovn i manesjen. Kan anbefales på det varmeste.

 

Min veninne bruker Patagonia vadere, og har bare positiv erfaring med disse. Jeg har ikke testet Patagonia, og kan heller ikke uttale meg.

 

Loop vadesko er på lik linje med Simms vadere meget sterke og gode å ha på. I år kommer disse med filtsåle i tillegg til knotter, så overlever jeg kanskje neste sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte Extreme buksa til Vision for noe år tilbake. Kanonbukse' date=' og antagelig et av de beste kjøpene til under 2000,-

 

Bruker nå Simms Guide GoreTex, men i forhold til pris er Vison sine bukser vel så bra er min mening.[/quote']

koster ikke extreme buksa til vision en god del mer enn 2000kr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt en Simms Lightweight i fire-fem år. Dette er den letteste av gore-tex vaderene til Simms. Den har aldri lekket, selv om jeg kjøpte den i trangeste laget. Jeg har ikke vært særlig forsiktig med buksa heller, men sklidd ned atskillige grus-skråninger og brøytet meg vei i tetteste kjerret langs Rena. Og buksa holder... selv om den er blitt litt lodden etterhvert.

 

Og noe av det beste med denne er at den lett kan rulles sammen å få plass i en sidelomme på sekken - og skoa går i den andre lomma. Perfekt for fjellfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...