Gå til innhold

Lakseflue mønster


Anbefalte innlegg

Hallais!

Jeg er relativt ny i lakse gamet og har tenkt litt på å lage en lakseboks før sesongen starter. Jeg kommer nok til å fiske mest i Rogaland, men også kanskje litt i Trøndelag(studerer her). Jeg tenker at det er ikke vits å ha 100 forskjellig mønster i boksen. Så tenkte heller å velge ut 4 mønster å lage disse i mange størrelser, så da er spørsmålet mitt til dere erfarne laksefiskere hvilke 4 mønster skal en velge. et lyst, et mørkt, et med sterke farger å gjerne noe naturfarget? Skal en binde disse på tuber, enkeltkrok , dobbeltkrok etc? Alle har nok sine preferanser men det må da være noe enighet hos dere laksefiskere.

Tar gjerne imot alle tips.

Hilsen Thomas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Sunray Shadow (fra små tuber med bare litt hår på til store tuber med 13 cm vinge)

Ally's Shrimp

Thunder & Lightning

Blue Charm

God spennvidde i disse her. Du kan gjerne binde Blue Charm med sølvkropp også (da blir det egentlig Silver & Blue) for klare dager i rogalandselvene. Hadde ikke skadet med en grønn flue i boksen heller (f.eks Green Highlander). Da er du oppe i 6 forskjellige fluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallais!

Jeg er relativt ny i lakse gamet og har tenkt litt på å lage en lakseboks før sesongen starter. Jeg kommer nok til å fiske mest i Rogaland, men også kanskje litt i Trøndelag(studerer her). Jeg tenker at det er ikke vits å ha 100 forskjellig mønster i boksen. Så tenkte heller å velge ut 4 mønster å lage disse i mange størrelser, så da er spørsmålet mitt til dere erfarne laksefiskere hvilke 4 mønster skal en velge. et lyst, et mørkt, et med sterke farger å gjerne noe naturfarget? Skal en binde disse på tuber, enkeltkrok , dobbeltkrok etc? Alle har nok sine preferanser men det må da være noe enighet hos dere laksefiskere.

Tar gjerne imot alle tips.

Hilsen Thomas.

Hvis du skal fiske i trøndelagselver er Green Highlander en klassiker. Granbo Flyfishing har forresten en fin hjemmeside med mange gode tips til fluer, og annet (http://www.granbo-flyfishing.no/_norsk/flueboksen-sommerelv.html).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Pål Andersen

Du tar en size 1 eller 2 messing bottleneck tube, binder inn et blått hackle, vinge bland sort og hvitspisset ekorn. deretter.... nei pokker, var alt det gitt. Laksefluer er simpelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunrayen lever stort sett alltid, skal du til Bjerkreim bør du ha me deg ei flue me en del blått i, Figgjo går det mye i ally shrimp å sunray, og ogna bruker de faktisk march brown, men det er nok senere på sesongen! så min tips er:

Sunray

ally shrimp ( gjerne med blått hackle også)

green highlander (her også variant med blått)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Utenom en boks med 30 Sunray'er (som bindes på 2t :P) ville jeg hatt

Black Greenhiglander

Rotenon

Tunder Lightning

Silver Grey

Ally's shrimp

I tubeversjon og dobbel 6, 8, 10 + treble 10, 12 og 14 til Ally's

Det er ihvertfall det boksen min består av + en roteboks med diverse smått og rart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Orange Terrible. Kan bindes på 3/4 - 2 tommers tuber. Har fungert finfint for meg  ;D

Flue ble først bundet på 80-tallet av Arild Guthje-Fredriksen, og brukes fremdeles med godt resultat.

[attach=1]

Utrolig bra flue! Den har vært min favoritt på storlaks tidlig i sesongen siden jeg leste om den i boka til Arild Guthje-Fredriksen. Din var veldig bra bundet, og jeg spør meg hva man skal med kjedelige Sunray Shadow når man har en slik OT-tiger i boksen?

Fluer jeg ville satset på om jeg måtte begrense meg til 4 mønstre:

Orange Terrible - allround-flue

Grønn Helgelending -  solflue/grønne elver

Silver Grey - solflue/blå elver

Blue Charm, allround flue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! Binder de så bra jeg kan, men mine vil med sikkerhet aldri bli så pene som de i boka til Arild!

Anbefaler trådstarter boka til Arild Guthje-Fredriksen, "96 sterke tubefluer". Alle fluene står der.

Tar litt lenger tid å binde enn sunray shadow. Men det er de fluene man har jobbet litt med, man har mest troen på og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenom en boks med 30 Sunray'er (som bindes på 2t :P) ville jeg hatt

Black Greenhiglander

Rotenon

Tunder Lightning

Silver Grey

Ally's shrimp

I tubeversjon og dobbel 6, 8, 10 + treble 10, 12 og 14 til Ally's

Det er ihvertfall det boksen min består av + en roteboks med diverse smått og rart

heisann.. :)

har du bindebeskrivelser på fluene dine?

hvilken matriale e det på sunray?

kurt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Material liste for sunray:

kropp: plasttube

undervinge: Ekorn naturell (hvite tupper)

overvinge: Geit

husk og lim når du binder inn ekornet ! ellers er det stor kjangs for at håret bare glir av

takker.. :)

bruker du en vanlig ekkornhale?

legger du lim på først eller etter at du har bindet ekkornhåret fast...?

kurt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...