Gå til innhold

Fiskeside.com / Harrkonger.


Tor Arne

Anbefalte innlegg

  • Svar 259
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Det som er mest positivt med Toten er at de har steike fin utsikt til riktige sia av Mjøsa :)

Oioioi  ;D Siden det er populært med ordtak fra 80-tallet her, så kom jeg til å huske på et til: Det er bare på solsiden man blir blendet av ting på andre siden ;D

Da får jeg være litt poetisk jeg også da.... Husker en sånn reklamekampanje for Hamar Arbeiderblad, der det stod:

Samma å je er hen i væla, bære je ser Mjøsa !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er mest positivt med Toten er at de har steike fin utsikt til riktige sia av Mjøsa :)

Oioioi  ;D Siden det er populært med ordtak fra 80-tallet her, så kom jeg til å huske på et til: Det er bare på solsiden man blir blendet av ting på andre siden ;D

Da får jeg være litt poetisk jeg også da.... Husker en sånn reklamekampanje for Hamar Arbeiderblad, der det stod:

Samma å je er hen i væla, bære je ser Mjøsa !

Den kan vi være enige om er bra alle mann, Tor Arne  :) Eneste som grøsser litt tungt nedover ryggen når jeg tenker på Mjøsa, selv om jeg bare bor 100 meter i fra, er at jeg brukte 5 resultatløse kvelder og netter utpå der i rett tid i fjor med flyteringen og store krøkleimitasjoner på krøklegrunnene - og ikke ei eneste krøkle gytte under de dagene, og selvsagt ingen mjøsørret som jagde krøkler heller...  ;D Men jeg prøver igjen i vår - jeg SKAL ha en stor Mjøsørret på flue. Engang.  :)

Jeg tok noe gjedde da, men jeg gjentar, 5 resultatløse kvelder  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er mest positivt med Toten er at de har steike fin utsikt til riktige sia av Mjøsa :)

Oioioi  ;D Siden det er populært med ordtak fra 80-tallet her, så kom jeg til å huske på et til: Det er bare på solsiden man blir blendet av ting på andre siden ;D

Da får jeg være litt poetisk jeg også da.... Husker en sånn reklamekampanje for Hamar Arbeiderblad, der det stod:

Samma å je er hen i væla, bære je ser Mjøsa !

Den kan vi være enige om er bra alle mann, Tor Arne  :) Eneste som grøsser litt tungt nedover ryggen når jeg tenker på Mjøsa, selv om jeg bare bor 100 meter i fra, er at jeg brukte 5 resultatløse kvelder og netter utpå der i fjor med flyteringen og store krøkleimitasjoner på krøklegrunnene - og ikke ei eneste krøkle gytte under de dagene, og selvsagt ingen mjøsørret som jagde krøkler heller...  ;D Men jeg prøver igjen i vår - jeg SKAL ha en stor Mjøsørret på flue. Engang.  :)

Da hadde jeg bytta ut den krøkle-imitasjonen, med Vulgata-imitasjon :) Sånn i midten av Juli ;D

Kanskje ikke de største Mjøsørretene som tar dem, men fisk på 2-3 kilo er fullt mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er mest positivt med Toten er at de har steike fin utsikt til riktige sia av Mjøsa :)

Oioioi  ;D Siden det er populært med ordtak fra 80-tallet her, så kom jeg til å huske på et til: Det er bare på solsiden man blir blendet av ting på andre siden ;D

Da får jeg være litt poetisk jeg også da.... Husker en sånn reklamekampanje for Hamar Arbeiderblad, der det stod:

Samma å je er hen i væla, bære je ser Mjøsa !

Den kan vi være enige om er bra alle mann, Tor Arne  :) Eneste som grøsser litt tungt nedover ryggen når jeg tenker på Mjøsa, selv om jeg bare bor 100 meter i fra, er at jeg brukte 5 resultatløse kvelder og netter utpå der i fjor med flyteringen og store krøkleimitasjoner på krøklegrunnene - og ikke ei eneste krøkle gytte under de dagene, og selvsagt ingen mjøsørret som jagde krøkler heller...  ;D Men jeg prøver igjen i vår - jeg SKAL ha en stor Mjøsørret på flue. Engang.  :)

Da hadde jeg bytta ut den krøkle-imitasjonen, med Vulgata-imitasjon :)Sånn i midten av Juli ;D

Kanskje ikke de største Mjøsørretene som tar dem, men fisk på 2-3 kilo er fullt mulig :)

;D Joa, men i midten av juli har jeg ikke akkurat tia til å ligge utpå Mjøsa  :) Det skjer jo et par ting noen andre steder også da  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er mest positivt med Toten er at de har steike fin utsikt til riktige sia av Mjøsa :)

Oioioi  ;D Siden det er populært med ordtak fra 80-tallet her, så kom jeg til å huske på et til: Det er bare på solsiden man blir blendet av ting på andre siden ;D

Da får jeg være litt poetisk jeg også da.... Husker en sånn reklamekampanje for Hamar Arbeiderblad, der det stod:

Samma å je er hen i væla, bære je ser Mjøsa !

Den kan vi være enige om er bra alle mann, Tor Arne  :) Eneste som grøsser litt tungt nedover ryggen når jeg tenker på Mjøsa, selv om jeg bare bor 100 meter i fra, er at jeg brukte 5 resultatløse kvelder og netter utpå der i fjor med flyteringen og store krøkleimitasjoner på krøklegrunnene - og ikke ei eneste krøkle gytte under de dagene, og selvsagt ingen mjøsørret som jagde krøkler heller...  ;D Men jeg prøver igjen i vår - jeg SKAL ha en stor Mjøsørret på flue. Engang.  :)

Da hadde jeg bytta ut den krøkle-imitasjonen, med Vulgata-imitasjon :)Sånn i midten av Juli ;D

Kanskje ikke de største Mjøsørretene som tar dem, men fisk på 2-3 kilo er fullt mulig :)

;D a, for sånn ca i midten av juli så bruker vi tiden på Mjøsa for det skjer ikke noe noe annet sted?  ;D

Nei, da skjer det så mye moro annen plass at  :)

Akkurat ;D Derfor jeg enda ikke har Mjøsørret på Vulgataimitasjon ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja men jeg skjønte ikke helt hvorfor du da nevnte vulgata  ;D Jeg nevnte krøkle-fisket nettopp fordi det foregår på en tid som det ikke er så mye annet spennende. Verken du eller jeg gidder jo å fiske utpå Mjøsa når vulgata'n eller rhodanien popper i elvene?  ;D

Hadde jeg vært bestemt på å få Mjøsørret på flue, hadde jeg gått for Vulgataen..... Det var grunnen til at jeg nevnte det :) 1 eneste dag på Mjøsa skulle jeg klart å presse inn i planene ellers :) Det blir noen Mjøsørreter i Brumunda på streamer, men det blir ikke det samme! STOR mjøsørret på tørt hadde vært fett ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja men jeg skjønte ikke helt hvorfor du da nevnte vulgata  ;D Jeg nevnte krøkle-fisket nettopp fordi det foregår på en tid som det ikke er så mye annet spennende. Verken du eller jeg gidder jo å fiske utpå Mjøsa når vulgata'n eller rhodanien popper i elvene?  ;D

Hadde jeg vært bestemt på å få Mjøsørret på flue, hadde jeg gått for Vulgataen..... Det var grunnen til at jeg nevnte det :) 1 eneste dag på Mjøsa skulle jeg klart å presse inn i planene ellers :) Det blir noen Mjøsørreter i Brumunda på streamer, men det blir ikke det samme! STOR mjøsørret på tørt hadde vært fett ;D

Joa, men målet mitt når det gjelder Mjøsørret, er å få en stor ørret på krøkleimitasjon  :) Så derfor bruker jeg tiden på det.

Målet mitt er ikke å få en stor Mjøsørret på tørrflue, men en stor Mjøsørret på krøkleimitasjon. Andre plasser der ørreten stort sett spiser insekter er målet mitt å ta de på insektsimitasjoner, men i Mjøsa? When in Rome, do as the Romans. Krøkle  ;D Det hadde vært det gjeveste. Synes jeg, da  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja men jeg skjønte ikke helt hvorfor du da nevnte vulgata  ;D Jeg nevnte krøkle-fisket nettopp fordi det foregår på en tid som det ikke er så mye annet spennende. Verken du eller jeg gidder jo å fiske utpå Mjøsa når vulgata'n eller rhodanien popper i elvene?  ;D

Hadde jeg vært bestemt på å få Mjøsørret på flue, hadde jeg gått for Vulgataen..... Det var grunnen til at jeg nevnte det :) 1 eneste dag på Mjøsa skulle jeg klart å presse inn i planene ellers :) Det blir noen Mjøsørreter i Brumunda på streamer, men det blir ikke det samme! STOR mjøsørret på tørt hadde vært fett ;D

Joa, men målet mitt når det gjelder Mjøsørret, er å få en stor ørret på krøkleimitasjon  :) Så derfor bruker jeg tiden på det.

Målet mitt er ikke å få en stor Mjøsørret på tørrflue, men en stor Mjøsørret på krøkleimitasjon. Andre plasser der ørreten stort sett spiser insekter er målet mitt å ta de på insektsimitasjoner, men i Mjøsa? When in Rome, do as the Romans. Krøkle  ;D

;D ;D Jag har faktisk fått fisk på "krøkleimitasjon", men det var på Brumundsjøen :)

Men du Andrè.... jeg tror faktisk at krøklefiske på Mjøsa ER skikkelig Rock`n Roll når man treffer på :)

Kan fort råke på å bli hengende på slep etter en diger Ørretjævel rundt spissen av Helgøya ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja men jeg skjønte ikke helt hvorfor du da nevnte vulgata  ;D Jeg nevnte krøkle-fisket nettopp fordi det foregår på en tid som det ikke er så mye annet spennende. Verken du eller jeg gidder jo å fiske utpå Mjøsa når vulgata'n eller rhodanien popper i elvene?  ;D

Hadde jeg vært bestemt på å få Mjøsørret på flue, hadde jeg gått for Vulgataen..... Det var grunnen til at jeg nevnte det :) 1 eneste dag på Mjøsa skulle jeg klart å presse inn i planene ellers :) Det blir noen Mjøsørreter i Brumunda på streamer, men det blir ikke det samme! STOR mjøsørret på tørt hadde vært fett ;D

Joa, men målet mitt når det gjelder Mjøsørret, er å få en stor ørret på krøkleimitasjon  :) Så derfor bruker jeg tiden på det.

Målet mitt er ikke å få en stor Mjøsørret på tørrflue, men en stor Mjøsørret på krøkleimitasjon. Andre plasser der ørreten stort sett spiser insekter er målet mitt å ta de på insektsimitasjoner, men i Mjøsa? When in Rome, do as the Romans. Krøkle  ;D

;D ;D Jag har faktisk fått fisk på "krøkleimitasjon", men det var på Brumundsjøen :)

Men du Andrè.... jeg tror faktisk at krøklefiske på Mjøsa ER skikkelig Rock`n Roll når man treffer på :)

Kan fort råke på å bli hengende på slep etter en diger Ørretjævel rundt spissen av Helgøya ;D ;D

Hoho, det hadde vært kongebra, Tor Arne  ;D Bare si i fra om du vil være med en tur til våren. Tenk å fått på en slik halvstor mjøsørret? Det hadde rocka skikkelig, vil jeg tro  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til Mjøsa,som ser ut til fremdeles å være full av vann. ;D

Når gyter krøkla der?Midten av mai ?...litt seinere kanskje,siden krøklegytinga jeg er vant med forgår litt lengre sør og i litt mindre vann(alle vann i Norge er jo mindre enn Mjøsa,inntil jeg får dratt ut proppen ;D )

Spennede dette André,men bellybåt...? Med de ørretsluskene som svømmer rundt nedi der kan du jo risikere å havne på feil side ta Mjøsa(er begge sider det,hvis jeg har forstått det rett,så her er jeg på sikker grunn ;D )eller en tur i Vorma eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ser godt når krøkla går inn på grunna her på Jessnes. Ser nærmest ut som vannet koker nedpå her. Mest diger abbor og Gjedde som følger etter men også en og annen mjøsørret. Så bare isen går nå så.

Gyter krøkla så fort isen har gått ? Og når skjer det,nå i april?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennede dette André,men bellybåt...? Med de ørretsluskene som svømmer rundt nedi der kan du jo risikere å havne på feil side ta Mjøsa(er begge sider det,hvis jeg har forstått det rett,så her er jeg på sikker grunn ;D )eller en tur i Vorma eller noe.

Haha, ja det kan fort bli litt Moby-Dick hvis man hadde fått på noe stort  ;D

Men ikke helt lett dette. Jeg får prøve igjen  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ser godt når krøkla går inn på grunna her på Jessnes. Ser nærmest ut som vannet koker nedpå her. Mest diger abbor og Gjedde som følger etter men også en og annen mjøsørret. Så bare isen går nå så.

Gyter krøkla så fort isen har gått ? Og når skjer det,nå i april?

Rett utenfor meg,ved Furnesfjorden i Mjøsa, så gyter den ikke så mange dagene etter at isen har gått. I fjor gikk isen 1. mai. Det var ganske artig forresten. Fiskehytta med båthavn for Mjøsfiskera, ligger et steinkast bortenfor huset mitt. Klokka 24:01 natt til 1. mai lå fortsatt isen så dreggegutta fikk ikke ut båta sine fra havna. Da var det mye banning nedpå her gitt. Først på formiddagen gikk isen og da var det karavane av mjøsfiskere på tur ut. Så Rodswinger, Krøkla gyter sånn ca. ei uke etter at isen har gått, rundt 10. mai her i Furnesfjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så Rodswinger, Krøkla gyter sånn ca. ei uke etter at isen har gått, rundt 10. mai her i Furnesfjorden.

Ja, midten av mai inni der. Eneste jeg fikk der i fjor under krøklefiske fra flytering var gjedde  :) Men det går helt sikkert stoooooor ørret der også vanligvis. Jeg har alliert meg med to-tre Mjøsdorgere som oppdaterer meg om krøklegytinga. I fjor var det tydeligvis dårlig i følge gutta. Var med en av dem ut i båten også for et par år siden og stod å kasta fra dekket. Krøkla kom i følge dem aldri skikkelig igang og gytte ikke på grunnene som vanlig. Får prøve igjen i vår  :) Hermann; om du har førstehåndskunnskap og sitter og skuer utover når det skjer gyting, så gi meg gjerne et hint på PM. Hadde blitt mer enn takknemmelig for det.

Jeg SKAL ha en stor Mjøsørret på krøkle engang. Engang  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...