Gå til innhold

Fiskeside.com / Harrkonger.


Tor Arne

Anbefalte innlegg

PS - "Tor&Arne kastet" er på tape, men må ha annet cam da de vi har brukt til nå ikke duger, har sendt bud etter disse som ble brukt på skiskytinga under OL, vi håper at dette skal funke.

Trippeltrekket til Lars lar seg egentlig ikke gjøre å få på film. For det første får man ikke med hele strekket i snøret da det ikke finnes vidvinkel som får med seg så mye ut til sidene, samtidig som man skal se detaljer (ikke stå på nærmeste fjelltopp med mer).

Det som var det mest fasinerende er at mellom trekk to og tre slipper Lars stanga med kastearmen og lurer den samme handa ned i venstre lomme og "rister pung" - før han lynraskt tar tak i stangen og fullfører fremkastet.

Det er helt sykt, bare vent å sjå  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 259
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Det som var det mest fasinerende er at mellom trekk to og tre slipper Lars stanga med kastearmen og lurer den samme handa ned i venstre lomme og "rister pung" - før han lynraskt tar tak i stangen og fullfører fremkastet.

Det er helt sykt, bare vent å sjå  ;)

Akkurat dette er et gammelt triks for å sette igang lokal klekking, og det overrasket meg at dere ikke kjente til dette.

Det skyldes kanskje frykt for å bli våt i buksa, men her som ellers : Øving gjør mester  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som var det mest fasinerende er at mellom trekk to og tre slipper Lars stanga med kastearmen og lurer den samme handa ned i venstre lomme og "rister pung" - før han lynraskt tar tak i stangen og fullfører fremkastet.

Det er helt sykt, bare vent å sjå  ;)

Akkurat dette er et gammelt triks for å sette igang lokal klekking, og det overrasket meg at dere ikke kjente til dette.

Det skyldes kanskje frykt for å bli våt i buksa, men her som ellers : Øving gjør mester  :)

Et annet triks, som Lars helt sikkert kan, er å bruke begge hendene ved kasting. Man står med venstre side mot vannet, starter med stangen i venstre hånd trekker snøret opp av vannet, aksellererer forbi nesetuppen overlater stangen til høyrearmen som gjør full strekk ut på høyre side, gjør trekket med venstre arm, aksellererer på ny med høyre, overlater stangen til venstre hånd og fullt trekk med høyre. Således oppnår man en arbeidsvei på over 180 cm, forsåvidt ikke noe lengre enn ved bruk av en arm, men det ser så kult ut at vi gjør det likevel. Kastlengende ligger på 10-60 meter+, litt avhengig av behovet der og da.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet triks, som Lars helt sikkert kan, er å bruke begge hendene ved kasting. Man står med venstre side mot vannet, starter med stangen i venstre hånd trekker snøret opp av vannet, aksellererer forbi nesetuppen overlater stangen til høyrearmen som gjør full strekk ut på høyre side, gjør trekket med venstre arm, aksellererer på ny med høyre, overlater stangen til venstre hånd og fullt trekk med høyre. Således oppnår man en arbeidsvei på over 180 cm, forsåvidt ikke noe lengre enn ved bruk av en arm, men det ser så kult ut at vi gjør det likevel. Kastlengende ligger på 10-60 meter+, litt avhengig av behovet der og da.  ;D

Det Jørn beskriver her er det gode gamle veidemanskastet, for de som ikke kjenner til det.

Benyttet dette mye på 70-tallet. Datidens glassfiberstenger trengte litt lang arbeidsvei, og dette kastet var avgjørende å mestre for å nå fiskene som sto lengst ut.

Husker jeg skjøtet sammen både to og tre dt-snører når det virkelig skulle dras på  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantasien fra Toten, vil ingen ende ta!! :) Makan.... der forlenga du livet mitt med maaaange år, Lars :-)

Skulle gjerne demonstrert noen av disse kastene for deg Roger, men er redd det har gått jordslag både i dt-snørene og den gamle glassfiberkjeppen min  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Jørn beskriver her er det gode gamle veidemanskastet, for de som ikke kjenner til det.

Benyttet dette mye på 70-tallet. Datidens glassfiberstenger trengte litt lang arbeidsvei, og dette kastet var avgjørende å mestre for å nå fiskene som sto lengst ut.

Husker jeg skjøtet sammen både to og tre dt-snører når det virkelig skulle dras på  :D

;D Et annet triks (som Lars selvfølgelig kan) er å bevege beina for å forlenge arbeidsveien. Vi snakker ikke om småtripping, men om å løpe en 20-30 meter innover i skauen for å hente opp bakslengen. Det krever at man klarer å holde snøret rett i lufta og styre unna greiner og trær. Det som skjer i kastinga må gå av seg selv, for øynene må være konsentrert om å få kasteren velberget over stubber, kratt og myrhull. Det er slitsom naturligvis, men skal man kaste veldig langt, så er det nødvendig. Forsøkte dette kastet i Simmsrenna ved  Mythe (fint å løpe på jordet). Det hele endte med at bare backingen lå i elva, hele snøret føyk over gjerdet på motsatt side og lå snorrett på jordet (brukt da to WF-snører som var klippet og skjøtet sammen til et DT). Ja, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS! Må nesten få legge til at på ovennevnte kast, så gjelder de samme prinsippene ved løpingen som ved kastingen. Selvsagt. Aksellerasjon og markante stopper. Ved det etterhvert sagnomsuste kastet opp i dalen, så var stoppen så markant at diverse remedier i vesten, samt en D-ring fløy ut i elva. Begge lissene på skoa løsnet også, enda jeg hadde sikret dem med dobbeltknute. Her er det med andre ord om sikre løse gjenstander med gaffa tape (vær raus mht antall tørn). Ja, ja, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet triks, som Lars helt sikkert kan, er å bruke begge hendene ved kasting. Man står med venstre side mot vannet, starter med stangen i venstre hånd trekker snøret opp av vannet, aksellererer forbi nesetuppen overlater stangen til høyrearmen som gjør full strekk ut på høyre side, gjør trekket med venstre arm, aksellererer på ny med høyre, overlater stangen til venstre hånd og fullt trekk med høyre. Således oppnår man en arbeidsvei på over 180 cm, forsåvidt ikke noe lengre enn ved bruk av en arm, men det ser så kult ut at vi gjør det likevel. Kastlengende ligger på 10-60 meter+, litt avhengig av behovet der og da.  ;D

Det Jørn beskriver her er det gode gamle veidemanskastet, for de som ikke kjenner til det.

Benyttet dette mye på 70-tallet. Datidens glassfiberstenger trengte litt lang arbeidsvei, og dette kastet var avgjørende å mestre for å nå fiskene som sto lengst ut.

Husker jeg skjøtet sammen både to og tre dt-snører når det virkelig skulle dras på  :D

Pøh,med datidens glassfiberstenger ville bakslengen havna i lyngen med den teknikken der. ;D

Det syns jeg var ute av ånden,så :

Med datidens glassfiberstenger ville du brekt krokene på endeflua og alle opphengerne,fått griserumpe på hver centimeter av fortommen og alle DT-linene ville kveila seg i lyngen blant einer og dvergbjørk og lemen og....... ;D

Det Jørn beskriver her er det gode gamle veidemanskastet, for de som ikke kjenner til det.

(brukt da to WF-snører som var klippet og skjøtet sammen til et DT).

;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Jørn beskriver her er det gode gamle veidemanskastet, for de som ikke kjenner til det.

Benyttet dette mye på 70-tallet. Datidens glassfiberstenger trengte litt lang arbeidsvei, og dette kastet var avgjørende å mestre for å nå fiskene som sto lengst ut.

Husker jeg skjøtet sammen både to og tre dt-snører når det virkelig skulle dras på  :D

Pøh,med datidens glassfiberstenger ville bakslengen havna i lyngen med den teknikken der. ;D

Det sa folk på den tiden også, men så var de ikke i nærheten av å være kretsmestere i fluekasting heller.

Problemet mitt derimot, var å finne elver som var brede nok til at jeg fikk strekt snøret skikkelig.

Ble mye fluefiske på mjøsa . . .  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Jørn beskriver her er det gode gamle veidemanskastet, for de som ikke kjenner til det.

Benyttet dette mye på 70-tallet. Datidens glassfiberstenger trengte litt lang arbeidsvei, og dette kastet var avgjørende å mestre for å nå fiskene som sto lengst ut.

Husker jeg skjøtet sammen både to og tre dt-snører når det virkelig skulle dras på  :D

Pøh,med datidens glassfiberstenger ville bakslengen havna i lyngen med den teknikken der. ;D

Det sa folk på den tiden også, men så var de ikke i nærheten av å være kretsmestere i fluekasting heller.

Problemet mitt derimot, var å finne elver som var brede nok til at jeg fikk strekt snøret skikkelig.

Ble mye fluefiske på mjøsa . . .  :)

Ja, det er forskjell på å kaste langt og kaste langt. Selv ned til Bærum går ryktene om Lars sine kasteøkter i vinter. Aldri før har Vikingskipet på Hamar virket så lite, sies det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Jørn beskriver her er det gode gamle veidemanskastet, for de som ikke kjenner til det.

Benyttet dette mye på 70-tallet. Datidens glassfiberstenger trengte litt lang arbeidsvei, og dette kastet var avgjørende å mestre for å nå fiskene som sto lengst ut.

Husker jeg skjøtet sammen både to og tre dt-snører når det virkelig skulle dras på  :D

Pøh,med datidens glassfiberstenger ville bakslengen havna i lyngen med den teknikken der. ;D

Det sa folk på den tiden også, men så var de ikke i nærheten av å være kretsmestere i fluekasting heller.

Problemet mitt derimot, var å finne elver som var brede nok til at jeg fikk strekt snøret skikkelig.

Ble mye fluefiske på mjøsa . . .  :)

Ja, det er forskjell på å kaste langt og kaste langt. Selv ned til Bærum går ryktene om Lars sine kasteøkter i vinter. Aldri før har Vikingskipet på Hamar virket så lite, sies det.

Han tok med seg et par brannmenn i bakslengen, og dem ble med helt ut igjennom den søndre inngangen.... med #3`er utstyret sitt ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trente litt alternativt i dag . . .

Reiste på leirduebanen og knertet leirduer med fluestang og kulehodenymfe.

Etter et par innkjøringsserier stabiliserte jeg meg på 22-23 av 25 mulige, men her var det om å gjøre å være kjapp med dobbelttrekkene, gitt  :o

Ser ikke at jeg får så mye nytte av dette i praktisk fiske, men moro å være best i alt  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen føles det a Lars....? Å IKKE ha 100% krokingsprosent mener jeg :D:D

Akkurat den biten er det bare jeg som har i Møkkelva sålangt i år....... 8) Kremtkremt ;D

Lett å si når man smyger seg unna andres oppsyn hele tiden . . . For alt jeg vet så har du dratt bom på masse fisk uten å dele det med oss andre.

Dessuten er nok forklaringa på at jeg ikke kroket denne ene fisken at den ikke greide gape over flua, liten som den var  :D

Reiste på leirduebanen og knertet leirduer med fluestang og kulehodenymfe.

å du å du - hva er det jeg har sagt i hele vinter. DU har tapt ennå så stolt du er...... - hva har mannen i sikta da han trener med kulehodenymfer...... - å du tjatter på meg...haha

Kulehode må til for å knuse leirduene, er ikke verre enn det.

Men nymfefiske er uansett legalt i min bok, selv med kulehode  :)

Streamer og synkesnører derimot, det skal du få ha helt for deg selv . . . Skamme seg, å komme drassende på slikt uten å advare meg på forhånd, slik at jeg kunne benyttet egen bil  >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du Roy-Ole.... om du kommer over en dag i løpet av påsken, så legg igjen knivene hjemme....

Vi setter dem ut igjen her :D

...jeg kommer en tur i påsken, men ikke uten kniv. Når man har med krokofanter å gjøre, må man ruste seg godt. Det og brynjehansker, visir, helhjelm og ninjastjerner

;D ;D Dem er da ikke farlige....? Bare unngå å stapp dissa klåfingra fingertuppene dine inn i kjeften på faenskapet ;D

Kjett å komme hjem til fruen, med bare stumper..... ( Stump er a vel vandt med fra før, men ;D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trente litt alternativt i dag . . .

Reiste på leirduebanen og knertet leirduer med fluestang og kulehodenymfe.

Etter et par innkjøringsserier stabiliserte jeg meg på 22-23 av 25 mulige, men her var det om å gjøre å være kjapp med dobbelttrekkene, gitt  :o

Ser ikke at jeg får så mye nytte av dette i praktisk fiske, men moro å være best i alt  :D

Og uttrykket kort-linefiske fikk en ny dimensjon. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...