Gå til innhold

"juks eller ikke?"


Trond Engz

Anbefalte innlegg

Såså, Trond:) Den neste bør kun bli svart kaffe ;D

Det "tullpratet", handlet kun om Rødbakken. Noen steder burde fisken ha mulighet til å stå i fred.

Det er ikke kun på grunn av at det skal bli finere å gå langs land! 10-12 kajakker på 400 meter elv er drøyt!

Dessuten tenker jeg pipa hadde fått en annen lyd om det var FULLT av kajakker og båter fra Leopardbrua og ned til Osøra ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenkte ikke jeg på rødsbakken Tor Arne. Men detta er noe som flere har kommet med om ei viss strekke lenger oppi elva.

Men da du sier det sånn TA så har fisken de beste forhold for å stå rolig hele sommern faktisk, mellom persvika og Deset, der er det faktisk ingen som fisker lenger?!

Så mao. så har fisken MANGE km å stå rolig på!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men hva med all fisken på Rødsbakken? Det er ikke uten grunn man får flere og flere Harr som er totalt rasert i kjeften.. Når det sitter en gjeng og padler opp-ned-opp-og ned utallige ganger i løpet av en kveld, bør det skje noe! Jeg kunne tenkt meg at Rødsbakken fikk litt mer båt-fred :D

Ang Persvika-Deset er jeg enig.... MANGE fine plasser, og omtrent ikke folk!

Men i Rena er det endel folk som bruker kajakk mye p.g.a at de ikke "klarer" å kaste fra land....møter jo på folk rett som det er som sier det.... DÈT er for dumt... De aller fleste klarer å løre seg litt enkle underhåndskast om dem gidder å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at du får flere harr som er rasert i kjeften nå er at dem må settes ut igjen da TA, pluss at jeg faktisk har sett idioter som bare rykker flua ut av kjeften på dem før dem blir satt ut igjen, da må jo kjeften bare bli deformert??

Ja, sant nok... men hadde det vært igjen èn eneste Harr over 1 kg på Rødsbakken, om alle de som har blitt kroka hadde blitt kakka....? Jeg tviler på at det hadde vært noe bedre fiske av den grunn!

Mindre og færre fisk er lik mindre fiskepress, men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter tullpratet om at det helst skulle vært forbud mot båt i Renaelva, pga at det er fluefiskere på hver meter på land...Så har jeg lyst til å spørre:

Hva er mest juks: Polaroidbriller for å se fisken du fisker på eller fiske fra båt i elva?

Hei Trond!  ;)

Sånn på et generelt grunnlag så er båtforbud (inkl flytering) ganske vanlig. Båt forstyrrer andre fiskere, elva/vannet og fisk mer enn polariserte briller, for å si det sånn. Og tenk om det ble like vanlig med båt som briller...  :o

Hvis man skal forby polariserte briller så må man forby å fiske på vak også. Og da er vi vel i ferd med å drepe interessen helt blant fluefiskere, og duke bordet for meitefiskere.  ;)

Men jeg skjønner at det er lokale saker som ligger bak her, og de kjenner jeg ikke til.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var slettes ikke noe forbud eller noe slik jeg tenkte på. Det var rett og slett et spørsmål uten noen baktanke faktisk, grunnen til at jeg spurte var vel at det var noen som mente at det var juks med båt!

Så da var spørsmålet mitt som det var: Hva er mest juks båt eller polaroid? Bare så det er sagt tmags så er ikke tanken min å forby polaroid da he he. Vi må jo ha lov til å beskytte øynene våres  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter tullpratet om at det helst skulle vært forbud mot båt i Renaelva, pga at det er fluefiskere på hver meter på land...Så har jeg lyst til å spørre:

Hva er mest juks: Polaroidbriller for å se fisken du fisker på eller fiske fra båt i elva?

Hei Trond!  ;)

Sånn på et generelt grunnlag så er båtforbud (inkl flytering) ganske vanlig. Båt forstyrrer andre fiskere, elva/vannet og fisk mer enn polariserte briller, for å si det sånn. Og tenk om det ble like vanlig med båt som briller...  :o

Hvis man skal forby polariserte briller så må man forby å fiske på vak også. Og da er vi vel i ferd med å drepe interessen helt blant fluefiskere, og duke bordet for meitefiskere.  ;)

Men jeg skjønner at det er lokale saker som ligger bak her, og de kjenner jeg ikke til.  ;)

'''¨¨ ¨

Det er egentlig bare for moro skyld jeg begynte denne tråden her, ganske enkelt fordi mange bruker polaroidbriller for å se fisken, da blir det som å tråkke i et vepsebol ;D. Det som er så merkelig er at "alt" som vi ikke driver med selv eller er i mot i elva vi fisker i skal helst være forbudt!! Selv om det ikke har noen negativ virkning på fisken?! Det er litt artig i grunn, eller faktisk ikke!

Men at båt forstyrrer andre fiskere synes ikke jeg er noe poeng, ganske enkelt fordi alt annet som liksom skal gjøres med ei elv skal være miljøvennlig, men av en eller annen grunn så er det bare vading som skal være tillat?! Det er jo det mest ødeleggende for elva i forhold til båt, da det blir kraftig slitasje på elvebunn på de mest populære  områdene.

Men det er jo jævli typisk at de som vader er fryktelig bevisst på det miljøvennlige med elva dem fisker i, MEN da det går utover fiskinga, da er det ikke så farlig å være miljøvennlig mot elva si lenger....merkelig i grunn hmmm...(der fikk jeg jaggu fyrt enda litt til ;D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tilbake til det jeg faktisk spurte om:

Hva er mest juks: Polaroidbriller for å se fisken du fisker på eller fiske fra båt i elva?

Tja . . . i de fleste elver i norge, ikke minst rena, er vannet så farget at man ikke ser fisken særlig bedre med polaroidbriller enn uten.

Det er like mye for å beskytte øynene som å se noe under overflaten man bruker briller under fluefiske, tror jeg  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brille greiene var bare tullprat da Lars, jeg bare måtte fyre litt ;D

Men at Rena er noe særlig farget skjønner jeg ikke noe av.. Kan hende jeg er fargeblind, men jeg tror egentlig at Rena er en av de klareste elvene som er, så lavt i terrenget i Norge? Men det er ikke så nøye egentlig he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier juks så forstår jeg det som om hva som er mest effektivt for den uvitende ørreten i elva.

Og hvis det er det du mener, er det helt klart båten som er mest juks. Du ser vel ikke så veldig mye mer med briller i rena (ps. har aldri vært der.)

Men på den annen side er nok ikke et eventuelt båtforbud begrunnet i at det er mer juks enn å ikke bruke det, men sikkert av estetiske grunner.

Briller kunne man aldri gitt et forbud mot, så en sammenligning er vel ikke mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tilbake til det jeg faktisk spurte om:

Hva er mest juks: Polaroidbriller for å se fisken du fisker på eller fiske fra båt i elva?

Tja . . . i de fleste elver i norge, ikke minst rena, er vannet så farget at man ikke ser fisken særlig bedre med polaroidbriller enn uten.

Tja, hvis du med "Norge" mener lavlandet østafjells er jeg enig. Men det finnes da en god del sikler med klart vann og meget gode muligheter for å se fisken i vannet rundt i Noreg - på Vestlandet, i Nord-Norge, på fjellet i Sør-Norge osv ;) Aner ikke hvor stor prosentandelen klare elver vs fargede elver er, men langt de fleste elvene jeg frekventerer er ihvertfall temmelig klare (fisker mest i N-N, men har skremt fisk i alle landsdeler).

Juks med polabriller? Jeg synes ikke det. Det er såpass skjelden man får øye på noe likevel.

Men mener å ha lest at Oliver Kite ikke brukte polabriller fordi han syntes det var unfair - for lett, liksom. Han om det. Han må ha hatt godt syn. Selv ser jeg stort sett stein og røtter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvis du med "Norge" mener lavlandet østafjells er jeg enig. Men det finnes da fortsatt en god del sikler med temmelig klart vann og meget gode muligheter for å se fisken i vannet rundt i Noreg, f. eks på Vestlandet, på fjellet i Trøndelag og i Nord-Norge ;)

Juks med polabriller? Jeg synes ikke det. Det er såpass skjelden man får øye på noe likevel.

Men mener å ha lest at Oliver Kite ikke brukte polabriller fordi han syntes det var unfair - for lett, liksom. Han om det. Han må ha hatt godt syn. Selv ser jeg stort sett stein og røtter :D

Ja, og lavlandet østafjells er en bra presisering.  ;) Selv ser jeg masse fiske, men kaster en del på bunnvegetasjon.  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Båtfiske eller ikke i elv bør nok andre enn meg diskutere. For jeg har ikke tenkt mer over det enn at jeg ikke ser andre problemer med båt enn at trykket på fisken øker og eventuelle disputter mellom roer/padler og andre fiskere. Juks er det nok ikke. Da er i så fall det meste juks.

Derimot ser jeg et annet problem: Enkelte som blir skuffet over at fisken ikke var så stor som de trodde/håpet og/eller bare var en harr likevel. Da blir ofte behandlingen av fisken deretter. "Helvettteeee!!!", røsk og plask i stedet for "Se den flotte fisken!!", lirke og "Takk for kampen!" mens fisken rolig settes ned.

Polaroidbriller bruker jeg til to ting og hvis det er juks så kommer jeg til å jukse til noen sperrer meg inne og kaster nøkkelen. For å beskytte øynene mot fluer på avveie, støv og sol og (den egentlige grunnen til polaroid) til å se hvor jeg tråkker. Jeg har mer enn én gang reddet meg ved at jeg har sett at det plutselig ble skummelt. Jeg er nemlig ikke fluefiskernes svar på Michael Phelps og definitivt ikke med alt stasjet på meg. Best å gå tilbake på bunnen er antagelig gjeldende for min del. Og da vil jeg heller se hvor jeg trår så det ikke blir en aktuell problemstilling.

At briller er juks fordi man ser fisken er nok mer basert på muligheter for rykkfiske (huking) enn på at det er mer effektivt. For meg er det minst 10 ganger (føles i alle fall sånn) vanskeligere når jeg ser alt enn når jeg bare ser vaket når fisken tar. Jeg misliker altså sterkt å se alt når fisken vil ha tørt. Nymfe er dog noe annet. Men det er ikke alltid så lett å finne NZ-forhold i Norge.

Oppsummert så fisker jeg altså ikke fra båt i elv, behandler fisken likt uansett størrelse eller art og bruker briller for sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Selv har jeg vært til tider en av de som har vært i kano/kajakk ved raudstraumen (litt ovenfor deset) og jeg kjenner meg ikke helt igjen i det som sies her iforhold til denne plassen. Nå skal det sies at jeg ikke var mye i Rena i 2010 sessongen helller.

Ved strekket jeg snakker om brer elva seg ut og blir dypere. Det er også tett vegitasjon langs elvebredden med noen unntak (da spessielt på motsatt side). I de åra jeg har vært her har jeg primært fisket her  men også andre steder langs land, har også til tider fått tillgang/lånt kano/kajakk.

I den perioden jeg har vært her 2007-2010 så kan jeg ikke si det har vært så tett med båter som enkelte hevder. Det kom selvsagt daglig noen kanoer drivende nedover men ikke tett. Primært fiskes det fra båt mot den siden der jeg kun en gang i mitt liv har fått øye på en fisker langs land. Du skal være rimelig god til å kaste for å få ut flua her :)

Når det gjelder fiskepress så er det vel mange andre steder i elva som oppleves større belastet, iallefall iforhold til plassen jeg har vært med kano/kajakk!

Som primært landfisker er jeg endel på rødsbakken også (ovenfor brua), og heller ikke her har jeg sett mange båter. Kanskje jeg holder meg så langt nede mot brua at jeg ikke legger merke til de? De vil vel nødig holde seg der nede hvor det er få meter til en heftig kanotur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...