Gå til innhold

"juks eller ikke?"


Trond Engz

Anbefalte innlegg

Hvis det er forbud mot briller. Da mener jeg det er juks. Hvis det er forbud mot båt, da mener jeg det er juks. Utover det, skal folk få ha sine egne meninger om hva juks er. Ingen fluefiskere er så noble at de kan innføre uskrevne regler som er av en slik art at det de andre gjør er "juks" eller ikke bra nok.. Selv ikke meg... samme hvilke meninger jeg har om emnet.

Jeg mener: Hvis ei fiskeelv er presset så hardt at det går over grensen i forhold til fisketrykk eller fiskeuttak, da forsvarer jeg glatt at det innføres regler som forhindrer dette. Hvis det da innføres regler mot polaroidbriller. Da mener jeg det er juks. Hvis det da innføres regler mot fiske fra båt, da mener jeg det er juks!

Hvis ikke slike regler finnes mener jeg ingen av delene er juks. Uansett hva jeg måtte mene om saken synes jeg ikke det er juks.

Jeg er vel en av de som har ytret i et par tråder at fiske fra flytende redskap i Rena kansje skulle vært vurdert forbudt. Likevel mener jeg ikke det er juks. Grunnen til at jeg ytret det var:

Jeg er ikke kjent i Rena overhodet. Har vært der en liten tur i fjor sommer. Bare for å sjekke miljøet (imponerende trivelig forøvrig). Utover det er jeg kun farvet av det som er skrevet om elva. Likevel .. den ene kvelden jeg var der på august, Var jeg ved hengebroa (dere vet hvor det er). Når skumringen falt på. ble det myyye folk der. Det var fiskere under ikke hver busk, men nesten. I tillegg var det mange som ankret opp med båt nedenfor brua. Jeg la også merke til at det var hyggelige nattvak midtfjords.

Grunnen til midt syn på saken da, var at hvis det var like stort trykk der hver kveld. Kansje fisken hadde godt av en liten flekk på elva der den faktisk kunne være i fred. En plass der den kunne beite fast på vårflueklekkerne uten å bli pisket på. Kansje alle (både fiskere og fisk) hadde hatt godt av det... Ikke vet jeg. Men juks er det ikke så lenge det er lov.

En ting er iallefall sikkert polaroidbriller gjør ingen skade på fisken midtfjords (heller ikke langs land i skumringstimen). Jeg tror et fiske fra båt-forbud hadde gitt et større resultat for fisken, enn fiske uten polbriller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...