Gå til innhold

Snakeroll og vannkast stang?


Juvis

Anbefalte innlegg

Jeg fisker mest med fast action stenger, og da er det ikke lett å få noe særlig smell i nevnte kast.

Derfor spør jeg, finnes det et forslag på en billig og god stang til formålet? Dumt spørsmål teknisk sett,

For jeg vet svaret, men er ikke kjent med roligere typer stenger. Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest fredrik hoffmann

Snakeroll og spaykast med de stengene du har.  Dette kan du ikke kjøpe deg til  :)

Det koker ned til grunnteknikk mener jeg. Det er mange som mener at raske stenger er best til denne type kast. Noen enkle øvelser og litt egentrening så sitter dette, dersom man er en nogenlunde viderekommet kaster da.

Det skal sies at raske stenger krever noe mere presis timing.

Øv videre, en billig stang av noe slag vil ikke hjelpe dersom teknikken ikke sitter. Selv om den er dypere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si ZXL egner seg bedre en Z-Axis. Og Guideline Fario er bra.

Åja! Du syns vel helgrønn highwater er mest egnet lina og :rolleyes:

Ellers så er jeg veldig enig i at alle stenger kan brukes til vannkast. Linen er kanskje mer avgjørende som Rune er inne på. Personlig er stillwater favoritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si ZXL egner seg bedre en Z-Axis. Og Guideline Fario er bra.

Åja! Du syns vel helgrønn highwater er mest egnet lina og :rolleyes:

Ellers så er jeg veldig enig i at alle stenger kan brukes til vannkast. Linen er kanskje mer avgjørende som Rune er inne på. Personlig er stillwater favoritt

Stillwater er genial, der det er trangt, mye retningsforandring osv. Men Highwater er også ei MEGET god line til vannkast. Av stenger jeg har kasta endel vannkast med, liker jeg best Sage SP, Diamondback Classic Western, Loop Optistream, Evotec, T&T Whisperlite, og sikkert et par andre jeg har glemt...

Noe av det aller beste, er faktisk en Lamiglass... Brumund her på forumet har en, og den er digg til dette formålet ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Jeg vil si ZXL egner seg bedre en Z-Axis. Og Guideline Fario er bra.

Åja! Du syns vel helgrønn highwater er mest egnet lina og :rolleyes:

Ellers så er jeg veldig enig i at alle stenger kan brukes til vannkast. Linen er kanskje mer avgjørende som Rune er inne på. Personlig er stillwater favoritt

Njaaa, kanskje til de lengste kastene, der jeg har LITT baksleng og ikke trenger å ha innlegget framfor meg. Men i trange posisjoner der jeg må ha feste i vannet en meter og to fremfor meg, er presentation favoritt. Jeg solgte jo mitt til deg, men etter mye dikidering, måtte jeg faktisk kjøpe meg et nytt. Testa mye at og fram på villmarksmessa, og endte opp med presentation igjen. Har fiska i underkant av to timer med fario/presentation i dag, og må vel bare si at det er en fryd. Gleder meg til å komme på de idiotiske plassene i Rena, og se hvordan det går i år :).....nå øver jeg jo også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Siden trådstarter ønsker et forslag på en billig og bra stang som går litt dypt og passer godt til vannkast så ville jeg sett på Guide Line Fario serien og Erik Eikre sin Fluvius. Begge to gir vanvittig mye stang for penga og vil funke ypperlig til formålet.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Det går fint ann å bruke raske stenger til disse stengene også, gå opp en snøreklasse.....så enkelt kan du gjøre det!

Hør på Staffan.

Jeg brukte vanlig utstyr da jeg lærte grunnteknikken av salige Odd Hagen i -94  

Når grunnteknikken sitter kan du Spaye  med et spanskrør og lenke med wienerpølser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa. Men ei stang som er laget for vannkast gjør det litt enklere i trange situasjoner utvadet til brystet, synes jeg da. Det skal ikke være "træl og jobb" å være på fisketur, men trivelig også  :)

Hvordan vil du kategorisere ei stang som er laget for vannkast Andre?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Joa. Men ei stang som er laget for vannkast gjør det litt enklere i trange situasjoner utvadet til brystet, synes jeg da. Det skal ikke være "træl og jobb" å være på fisketur, men trivelig også  :)

Og det er jeg også enig i.

Men synes det er så mange utstyrskrav som stilles.

Lær bevegelsen, så spayer man enkelt med alt. (og det gjelde alle de jeg kjenner som har ønsket å kunne dette.)

Nå skal det sies at utstyr som er tunet til å spaye, dette gjør det LITT (!) enklere.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa. Men ei stang som er laget for vannkast gjør det litt enklere i trange situasjoner utvadet til brystet, synes jeg da. Det skal ikke være "træl og jobb" å være på fisketur, men trivelig også  :)

Og det er jeg også enig i.

Men synes det er så mange utstyrskrav som stilles.

Lær bevegelsen, så spayer man enkelt med alt. (og det gjelde alle de jeg kjenner som har ønsket å kunne dette.)

Nå skal det sies at utstyr som er tunet til å spaye, dette gjør det LITT (!) enklere.  

Og hva er et utstyr som er tunet for slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Joa. Men ei stang som er laget for vannkast gjør det litt enklere i trange situasjoner utvadet til brystet, synes jeg da. Det skal ikke være "træl og jobb" å være på fisketur, men trivelig også  :)

Og det er jeg også enig i.

Men synes det er så mange utstyrskrav som stilles.

Lær bevegelsen, så spayer man enkelt med alt. (og det gjelde alle de jeg kjenner som har ønsket å kunne dette.)

Nå skal det sies at utstyr som er tunet til å spaye, dette gjør det LITT (!) enklere.  

Og hva er et utstyr som er tunet for slikt?

Som Rune/skotten beskriver lengere opp.

"Dybde/levende bunndel gjør det enklere. Enda enklere går det med et snøre som er laget for det. Dvs. snører med bra tyngde bak og ikke for lang baktapering."

Og det har Rune rett i.

På villmarksmessa testa jeg Andre sin Evotec,  med det kortklumpede Loopsnøret. det forenklet spaykasting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør ikke om snøret Fredrik men hvordan ei stang tunet for vannkast bør være.

Og der snakker du imot deg selv. Jeg trente litt på vannkast i dag faktisk og da brukte jeg ei fluvius.

Er det ei stang tunet for vannkast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg spør ikke om snøret Fredrik men hvordan ei stang tunet for vannkast bør være.

Og der snakker du imot deg selv. Jeg trente litt på vannkast i dag faktisk og da brukte jeg ei fluvius.

Er det ei stang tunet for vannkast?

Hey, hvor snakker jeg imot meg selv  :rolleyes:

moderne spaystenger går dypt og er veldig responsive. (med det mener jeg de retter seg ut hurtig og setter høy linehastighet.)

Du har fario har du ikke ? Den i 9 foter er utmerket ! Sett på et kortklumpet snøre, spe på med riktig tknik, og spay blir relativt greit !

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...