Gå til innhold

Til Hardangervidda uten bil


GnomiS

Anbefalte innlegg

Jeg og en kamerat har tenkt oss opp på vidda i begynnelsen av Juli. Siden begge er 17 har vi så klart ikke bil. Derfor må vi komme oss opp dit fra Oslo med tog\buss\båt. Vi hadde tenkt til å dra inn med båt over Halnefjorden, men der ligger vist isen tykk enda. Er det noen andre steder det går an å komme seg uten, bil hvor det også er bra sjanse for godt fiske?

 

Simon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en kamerat har tenkt oss opp på vidda i begynnelsen av Juli.

Simon

 

Jeg og fire kompiser hadde tenkt oss til H.vidda 1. Juli, men avlyste på grunn for mye is på vannene der oppe.. Derfor holder vi oss under tregrensa heller der insektene klekker å auren er i aktivitet :P

Reiser opp neste år, men da i slutten av Juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du har lyst til å dra, men hadde jeg vært deg ville jeg ventet til slutten av juli eller august.

 

Det kan hende at isen har gått de fleste steder, men det er veldig vanskelig å få fisk på vidda på den tiden.

 

Har vært der noen år nå i begynnelsen av juli og litt senere. Har nesten ikke sett tegn til fisk, og fisken har heller ikke vært så veldig bitevillig. Har fått noe smått i en liten elv, men det er alt. Og de var små også. I år skal jeg på vidda i august. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke samme erfaring som zizoujr.

 

Ukene etter at isen har gått har jeg ofte hatt knallfiske. Var på vidda, nord, for noen år siden 25 juni og tok bra med fisk den dagen. Der hadde isen gått da for noen uker siden. Det kan jo hende at det var unormalt tidlig men likevel.. Tror begynnelsen av juli kan være bra. Helt sikkert bra med mygg der da.

 

Ta toget til ustaoset og gå derfra, enten inn på vidda sørover, eller mot haugastøl nordvestover. I haugastølområdet finnes mange fine vann på ca 1200-1300 meter med stor ørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Har vært på Vidda hver sommer i årevis, og da på Telemarksdelen.

 

Vil anbefale buss til Møsvann og båt til Mogen. Etter et par timers gange er du ved elva Kvenna. Har ikke vært der så tidlig, men det er garantert isfritt. Lurer litt på fare for flom. Ring evt Mogen for å høre.

 

Alternativt er det buss til Rjukan og opp til Kalhovd. Der kan dere enten fiske i Gøyst. Utløpet på andre siden er vist bra (1-2t å gå). Dere kan også ta båten over til Mårbu og gå til Geitvassdalen, der er det mange elvepartier.

 

Er dere heldige treffer dere på vårbeite og kanonfiske. I værste fall er det kald nordavind og dårlig bett. Fiske på fjellet er et sjansespill uansett, men kan du litt forskjellige knep får du alltid flott fjellørret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...