Gå til innhold

Hurdalsåsene og Hurdalselva 2011


knutis

Anbefalte innlegg

  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Bare hyggelig. Hvis noen tar turen er jeg svært interresert i å få rapport.Vi prøver å skaffe oss en oversikt over fiskebestandene i de ulike vatna med tanke på videre forvaltning og da er alle rapporter interresante!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom Osttjern på familietur i formiddag. Idyllisk vann som faktisk hadde bra muligheter med tanbke på flue fra land. Bare synd at fisken var av svært beskjeden str. Har tenkt å prøvefiske der etterhvert og blir overrasket hvis konklusjonen blir noe annet enn behov for utfisking. Innløpsbekken har vært med i et prosjekt med utlegging av korallgrus(?) i stedet for vanlig kalking. Ser ut til at det funker nesten for godt med tanke på rekruttering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveldstur til Bjørnåsen i dag. Ble en liten en på marginataimitasjon i Midttjern. Burde nok vært noen timer tidligere ute for mageinnholdet var nesten utelukkende stokkmaur. Så da gikk jeg glipp av den i år også. Var tidlig. Dette er på ca 700 meters høyde. Normalen her i området er først om et par uker.  

049md.th.jpg

Uploaded with ImageShack.us

053ql.th.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundtur for å ta vannprøver i dag. Var blant annet innom Haketjenn. Det var en skikkelig idyll. Lite tjern i vakker natur og med vakende fisk. Kunne se ut til at det var brukbar str også. Så også årets første grandis der. Det meste er tidlig ute i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på PM-vannet i dag. Ikke noe mengder, men jevnt sig av vulgata, både klekking og noe spinnere utover, men lite aktivitet på fisken til tross. Fikk lurt et par pinner plussminus halvkiloen. Kasta inn håndkleet når regnet tok over i åttetiden. Så også et par ganske store vårfluer (2cm+). Regner med disse klekkingene av disse vil ta seg opp fremover.

[attachimg=1]

post-526-13949888160674_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lien rundtur i dag. Innom Heggetjern, Bergevatnet og vesle Svartungen for å sjekke vulgataforekomster. Heggetjern så jeg ingenting i, men det er et fint vann med ok fisk og eneklte muligheter til å svinge fluestanga. Bergevatnet og vesle Svartungen hadde vulgata, men ganske sparsomme klekkinger den lille stunda jeg var der. Vaka litt i VS, stort sett smått, men så et ok vak også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok med ungene og grillen og tok middagen ved vesle Svartungen i dag. Store mengder vulgata i lufta. Ble en fisk på hver av oss. 2 ørret og 1 abbor. Dette er et vann med potensiale, men det må gjøres noe med mengden fisk. De to vi fikk i dag var 5+ og 7+ år og henholdsvis 174 og 184g. Ligger nok an til prøvefiske og utfisking! Tror det kan bli et meget bra vann. God vannkvalitet, bra næringsforhold, hele vannet har produktiv dybde og vannet er ikke større enn at det er en overkommelig jobb å drive utfisking der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedstrøms demningen på skrukkelisjøen kom jeg over en liten naturperle.

Fulgte elva langs en sti et lite stykke, og kom til en liten stille lone som elva rant ut i.

Kjenner du til stedet?

Har alltid ønsket meg tilbake dit, dette må være sikkert 18-20 år siden.

Mener jeg tok noen småørreter der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite vind og gløtt av sol i ettermiddag gjorde at jeg hadde håp om et bra spinnerfall i kveld. Kom til vannet ca 18.30 med tilsynelatende gode forhold, men ikke en vulgata å se i lufta. Spinnerfallet var allerede unnagjort. Har hatt en stygg tendens til å bomme på tidspunkta i sommer! Noen rester sørget for litt vaking og det ble tross alt to greie fisk rundt halvkiloen. Hyggelig tur selv om de store i vannet ikke viste seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en tur ut i dag også. Ganske varmt, lite vind og noen regndråper nå og da burde være fine klekkeforhold. Men det var skrale greier. Ser ut til at vulgataen begynner å ha gjort sitt for i år. Enkelte spredte vak var det. Fikk to. En på 3-400g og en på 750g. Var på tide med en litt skikkelig fisk nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Lenge siden sist rapport her nå. Mye bortreist i sommer!

Det begynner å bli tid for storørreten i Hurdalselva nå. Det siste døgnet har det regna mye! Tror aldri jeg har sett elva vokst så fort! Storflom nå. Kommer helt sikkert til å gå en hel del fisk på elva. Skal få montert telleapparat i fisketrappa en av de nærmeste dagene slik at det blir mulig å følge med på oppgangen. Elva må bare litt ned først slik at det ikke går tett av all dritten elva er full av nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiske i Hurdalselva høres veldig spennende ut. Hadde vært artig å fått litt informasjon om mulighetene i elva. Hvor det er lov å fiske,fiskemetoder, hvilke fiskesorter, fiskeplasser, fiskeperioder,fredning,fangst....osv. ???

Kjører forbi elva på vei til hytta, man aldri prøvd lykken da jeg er usikker på om det er fisk der. :rolleyes:

Fikekort er innkjøpt, men gjennstår å få snøret i vannet.

Ellers takk for fin info. ;D

Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er aktuellt å fiske etter i Hurdalselva er storørreten som kommer opp fra Hurdalsjøen ettersommer og høst. Når det er nok vann kommer den. Det er det så definitivt nå, men det har vært greit med vann ei stund nå, nok til at en og annen sikkert har gått opp også før flommen nå. Hørte om en som hadde hatt pen fisk etter sluken nå nylig langt oppe i elva.

Fiskereglene er enkle. Fredning fra 15 september, minstemål 35 cm. Fiske tillatt i hele elva utenom ved de to fisketrappene.

Det er aktuelle høler og strekninger spredd over det meste av elva. Det beste for å bli kjent er hvis man har ok kano eller kajakkferdigheter. Da setter man ut nedenfor Hurdal Verk og padler ned til sjøen. Grei padling utenom ved brua i "sentrum".

Eller er det noen høler rett ovenfor dammen ved Hurdal Verk, og en ved veien opp til skisentert og en et par hundre meter nedenfor. Området ved stadion er også aktuellt. Ellers er det plasser med ujevne mellomrom langs det meste av elva, men mange steder er det litt knotent å ta seg fram i krattskogen. Derfor fint med kano!

Elva er ikke større enn at selv en ganske så middelmådig speykaster som undertegnede dekker det aller meste med enhåndstang.

Fikk opp fisketelleren i fisketrappe ved Hurdal Verk nå i ettermiddag. Håper det funker bra. da kommer det oppdateringer på oppgangen etterhvert!

Vanlig str på fisken som går opp er 1-3kg, men det er noen opp til 5-6 også. Største jeg har hørt om er 9.

Ellers er det bare å ta kontakt angående vannstand etc. Bor like ved elva. Elva har gått ganske mye ned etter flommen nå, men fortsatt kanskje litt mye vann med tanke på flue de fleste plasser. Et par dager til så bør det begynne å bli ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elva er veldig fin nå, og med litt regn nå og da framover slik det er meldt bør det være gode forhold en stund framover. Oppgangen har imidlertid ikke vært all verden, kanskje fisken bruker litt tid oppover. telleren står ca 4 km oppe i elva. 3 fisk passerte i natt. Spennende å se om fisken er på gang nå eller om det bare var et blaff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...