Gå til innhold

Fisketuren til Finnmark sommer11!


Alex90

Anbefalte innlegg

Halloen! Vi er et par venner som prøver å planlegge vår første fisketur sammen, som ikke er på våre hjemlige trakter! Budsjettet vårt er uheldigvis ikke så veldig stort, så patagonia, kola og new zealand detter automatisk ut:( vi tenkte bla på Island, Danmark, Sverige og Finnmark! Island virket kanskje hakket for dyrt for oss, men vi har fortsatt ikke gitt opp sagaøya helt! Vi er ikke de mest erfarne fluefiskerne (21,22,24 år), men broren min har vært innom ungdomslandslag for noen år siden, og vi har også 5-6 år på baken. Jeg og kompisen min har faktisk ikke bikka 1 kg på brunørret enda, noe som er den første og største målsettingen for oss! vi har sett en del filmer, hørt og lest om Finnmarksvidda. Og vi har veldig lyst til å besøke den! Og da har jeg en del spm.... Først og fremst: anbefales finnmarksvidda? Er det smarest med tanke på våre forventninger og leie guide? Jeg har også tenkt på å ta flyet opp dit og ta med telt, og finne våre egne vann og elver, men er da litt redd for å komme hjem å ikke ha en dritt å skryte om:( er det andre plasser i Norge, eller nord-europa som dere heller anbefaler for en så forventningsfull gjeng som oss? Er forsåvidt klar over ørreten ikke hopper opp i fanget vårt:P  fisker tørt, og "vått" :)  håper på svar:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Sjef at dere vil ta turen hit til det forjettede land ;D Det du spør om er kanskje litt vanskelig å si. Dere bør beregne et par dager her oppe, kanskje en uke minst. Været er veldig varierende og det har mye å si på fjellet og fisket. Beste tida er kanskje i slutten av juli og i begynnelsen av august(les vårfluetid). Går fint an å ta buss inn på vidda og ta med telt. Jeg anbefaler egentlig å gjøre dette. Det er som regel fisk i de aller fleste elver og vann, dere bør however gjøre research på hvilket område dere vil besøke på forhånd. Hete tips er Ifjordfjellet, Laksefjordvidda, Stabbursdalen, områdene rundt Iesjavri mm. Jeg er fra og bor i Alta og har et greit knippe plasser man når på en halvtimes kjøretur.

Kan jo nevne at jeg hadde en kompis sørfra her oppe i fjor sommer, han var her i 5 dager og vi fikk ikke en dreia dritt. Nordavær og sludd :P Så ingenting er garantert, men treffer dere så treffer dere dødelig! Har funnet meg et nytt gromvann nå i vinter hvor jeg ikke har vært borti fisk på under kiloen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dere nevner budsjett: Jeg har gjerne fått billett tur/retur oslo-kirkenes for 1200,- til 1700,-.

Har da bestillt tidlig. Og ta buss der oppe fungerer igrunnen riktig så greit. Hvis du regner ca 1200,- på det er du sikker. Så du kan få en slik tur relativt billig med litt planlegging i god tid.

Lytt til de som har skrevet, det er nok ikke så dumt. Men bare ikke gå i fella å legg forventningene skyhøyt.

Du hører mest om vellykede turer. Det er mange som kommer furtende hjem.

Sjangsen for et fint fiske er virkelig til stede men dere må kunne komme til å jobbe for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte råd og tips her! Skal prøve å skru ned forventningene så mye som mulig, og bare prøve å nyte naturomgivelsene først og fremst:) tanken på å traske oppi der på utkikk etter drømmeplassen, gleder meg nesten like mye:) blir en del research fremover om hvor vi eventuelt skal oppholde oss der oppe! En ting er sikkert, og det er at jeg skal langt unna sivilisasjon:) et annet spm: er det ikke forbanna mye bjørn oppi der?? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er (u)heldigvis oppvokst med mygg, så det håper jeg ikke byr på for store problemer:p er det noen som har kjennskap til området vest for Tana? På kartet ligger det til venstre for Tana og over et stort vann (skoajavri)?? Var sinnsykt mye vatn og elver i det området i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange over sier, kan det være mulig med bomtur til Finnmark. Å legge turen i mnd.skiftet juli august kan være lurt. Da er iallefall noe i gang (hvis det ikke sludder og stormer fra nord...). Laksefjordvidda er en klassiker. Mange gode vann og vassdrag der. Ellers er det nevnt endel gode områder lengre oppe.

Og som Håvard sier, Finnmark er en annen planet fiskemessig...

Myggen er somregel ikke så ille så seint på sesongen, og bjørn må du ikke frykte...

Ta med fluebokser med variert innhold, fra streamers og nymfer, via døgniser og vårfluer til fjærmygg, bibio og stankelbein...

Lykke til med planlegginga!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det beste tipset er å bruke god tid. Sett av minst to uker og gjerne 3. Da har dere mye større sjans på å treffe gode forhold og vil også ha tid til å gjøre det bedre kjent i området dere velger å utforske. Det er fort gjort å bomme med været om turen bare er på 5-6 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Noe av det viktigste er vel å reise med gode kompiser, så at selv om fisket skulle "bomme" så blir det alikavel en KNALL tur!

Vi gambler stort i år og reiser opp 13-20 JUNI :o

Men nå ser jeg at folk allerede har landa fisk på flue i Porsanger og folk snakker om rekord tidlig fjellfiske visst været ikke snur helt rundt og lurer oss da. Vi skal fiske ett døgn i Altaelva, resten blir jakten på stor røya og stor ørreten :rolleyes:

Den evige jakten 8) Vi drar opp så tidlig i år pga funn av nye fantastiske vann her i agder hvor vi allerede har landa kilosfisk på flue i år! (ikke meg for jeg sliter med det samme som dere!)

Og Ruffen; det er ikke mer enn 30 min fra Lillesand og Kristiansand ;) Uansett må dere ha en fantastisk tur oppover!

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ser ut til at det blir minst 10 dager der oppe! Ser på stabbursdalen som et mulig alternativ ja. Er det langt fra Lakselv til alta tvers over stdalen? Til fots

Når var det dere skulle oppover? Vi reiser som sagt tidlig og har utgangspunkt i Alta. ATV'er er ordnet, så det skal ikke sløses med verdifull fisketid i år :P

Stabbursdalen er fantastisk!!! Har brukt den til både jakt og fiske. Også veldig fint å gå inn fra stabbursnes camping og følge elva innover. Noen kanon kulper og mange fine vann i tillknytning :o Anbefaler også ett stopp på stabbursnes camping hos Geir. Her treffer dere folk som har fisket i området i flere tiår og en del av dem deler gledelig!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at det blir minst 10 dager der oppe! Ser på stabbursdalen som et mulig alternativ ja. Er det langt fra Lakselv til alta tvers over stdalen? Til fots

Når var det dere skulle oppover? Vi reiser som sagt tidlig og har utgangspunkt i Alta. ATV'er er ordnet, så det skal ikke sløses med verdifull fisketid i år :P

Stabbursdalen er fantastisk!!! Har brukt den til både jakt og fiske. Også veldig fint å gå inn fra stabbursnes camping og følge elva innover. Noen kanon kulper og mange fine vann i tillknytning :o Anbefaler også ett stopp på stabbursnes camping hos Geir. Her treffer dere folk som har fisket i området i flere tiår og en del av dem deler gledelig!

:D

Skulle nesten heller ordnet med scooter! Vinteren er drøy i år.. Når det er sagt har jeg i dag lufta flua på vidda for første gang. I et fint lite utos fra et digert vann. Dårlig med fisk da det var kuling i kasta... Er det ikke det ene så er det det andre :P Huff, kameratene sørpå har tørrfluefiske på vakende fisk as we speak. *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at det blir minst 10 dager der oppe! Ser på stabbursdalen som et mulig alternativ ja. Er det langt fra Lakselv til alta tvers over stdalen? Til fots

Når var det dere skulle oppover? Vi reiser som sagt tidlig og har utgangspunkt i Alta. ATV'er er ordnet, så det skal ikke sløses med verdifull fisketid i år :P

Stabbursdalen er fantastisk!!! Har brukt den til både jakt og fiske. Også veldig fint å gå inn fra stabbursnes camping og følge elva innover. Noen kanon kulper og mange fine vann i tillknytning :o Anbefaler også ett stopp på stabbursnes camping hos Geir. Her treffer dere folk som har fisket i området i flere tiår og en del av dem deler gledelig!

:D

Skulle nesten heller ordnet med scooter! Vinteren er drøy i år.. Når det er sagt har jeg i dag lufta flua på vidda for første gang. I et fint lite utos fra et digert vann. Dårlig med fisk da det var kuling i kasta... Er det ikke det ene så er det det andre :P Huff, kameratene sørpå har tørrfluefiske på vakende fisk as we speak. *sukk*

Ikke for å stikke istapper i åpne sår, men fisket på vakende fisk under døgnflueklekking i da :o Men så bor jeg da også i aust agder.  Ja, vet det er mye snø i år, men til gjengjeld kan det gi isfrie vann litt tidligere pga snøens isolering mot is. Skulle det være for mye snø i beg av juni stikker vi andre plasser. Ikke no problem å forflytte seg i finnmark ihvertfall! Noen kompiser var inne å fisket på vakende elvefisk i skibotn området forige helg :D Har du noen gode forslag? I værste fall stikker vi bare ut på Sørøya, har hatt mye gøy der også :-X

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...