Gå til innhold

opptimale forhold for marginata?


Anbefalte innlegg

Er og har vært fint vær over lengre tid, lite nedbør og sol. Jeg lurer da på om det må en skikkelig regnskur til for at klekkingene skal sette i gang? Eller er klekkingene veldig styrt av temperatur i vannet? Har prøvd å finne ut av dette,  eneste infoen jeg finner er at klekkinger skjer ca tre uker etter at isen er gått!

Joachim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Marginata klekker ikke i slike betydlige mengder at det utløser noen form for bonansa.

Marginata er en typisk flue som fiske tar når den kommer forbi, blant all myggen. Den kan klekke 18 første dagen, 13 dagen etter, så går det to dager før de resterende 24 klekker. Ikke noe som smeller av betydning.

Vespertina derimot, lillesøstra (Ikke lillebroren), kan klekke så til de grader, at det er bare flaks om fisken tar flua blandt alle de titusener av orginale insekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klekketidspunktet for marginata er nok i hovedsak styrt av tempen i vannet. En regnskur for å få i gang klekkinger av marginata har jeg ikke noe tro på. Så tidlig på sesongen er regnet ofte kaldt og birdrar sjelden til noe positivt. Men på andre arter utover sommern, er en helt annen sak ;)

Har hatt godt fiske på marginata i både sol og regn, men de forholdene som leverer best fiske der jeg fisker er godværsdager med litt vind. da får man gjerne en blanding av eggleggende spinnere og nyklekte duns som havner på vannet. dette til sammen kan gi brukbart fiske. Marginataen klekker som regel på land, så man får derfor ikke det helt store fisket på denne arten i stille vann. Men ingen regel uten unntak, har hatt kanonfiske på frittklekkende  marginataer i dritvær, så her gjelder det bare og være ute på fisketur :)

Men det er som Henning sier verpertinaen som gir de virkelig gode klekkingene, og et utfordrende fiske

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Mine erfaringer med marginata tilsier det samme som de andre sier her. Ingen teppeklekking, men likevel nok til at det er en del av dem på en slags sporadisk måte. I overgangen mot juni opplvede jeg i fjor at fisken tok på alt jeg serverte, og så også i helga at vakformene varierte selv om brorparten tok insekter som satt på filmen, og da mere mygg enn duns. Har med andre ord ikke opplevd selektiv fisk under margiantaklekking, og tilnærming med imitasjoner av både mygg, maur,  små vårfluer kan være like effektivt som en døgnflueimitasjon.

Siste tur la jeg merke til hvor mange som klekte utpå vannet, plutselig var seilene der før de tok til vingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mange ganger hatt veldig godt fiske på Marginata. Og opplevd noen veldig tette klekkinger. Bl.a. var jeg borti en enorm, grøtaktig klekking i et vann på Sørøya i Finnmark (klekking ute i vannet). 

Som nordlending med bittelitt fartstid i Østlandets dype skoger er mitt generelle intrykk at Marginataen er langt mer tallrik nordpå, mens det omvendte er tilfelle med Vespertina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige helg opplevde jeg den mest intense klekkingen av Marginata i Nordmarka noensinne. De sto utrolig lenge på vannet og ble ført utover i store mengder i kraftig vind men ikke en j..... ørret var oppe :o

Dog så har jeg opplevd dette før og ble ikke så forundret egentlig. Det var vel langt flere nymfer å jakte på dypere nede i vannmassene regner jeg med. Det kom vel kanskje overraskende på fisken også da den sjelden er vant til slike klekkinger av Marginata i marka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er og har vært fint vær over lengre tid, lite nedbør og sol. Jeg lurer da på om det må en skikkelig regnskur til for at klekkingene skal sette i gang? Eller er klekkingene veldig styrt av temperatur i vannet? Har prøvd å finne ut av dette,  eneste infoen jeg finner er at klekkinger skjer ca tre uker etter at isen er gått!

Joachim

Klekking av insekter avhenger av døgngrader. Ser egentlig ikke noen grunn til at kaldt vårregn skal ha noen POSITIV innvirkning på dette  :)

http://www.ipm.ucdavis.edu/WEATHER/ddconcepts.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt Marginataklekkinger i Oslomarka men nå klekker de tidligere på dagen enn de første klekkingene.

Nå står varmen og banker på døra så da spørs det ikke om Vespertinaklekkingene "koker" bort :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt Marginataklekkinger i Oslomarka men nå klekker de tidligere på dagen enn de første klekkingene.

Nå står varmen og banker på døra så da spørs det ikke om Vespertinaklekkingene "koker" bort :(

Neida, marginata, vespertina og vulgata klekker bra i finvær, og stille, varme kvelder gir muligheter for spinnerfall.  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir fort 20 grader + i marka og da koker det meste bort, i allefall vulgata klekkingene. Vespertinaen er snart i gang så det går antagelig greit. Får håpe at godværet ikke blir liggende 2 uker men det er vel lite sannsynlig ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...