Gå til innhold

Hardy Zenith 9 fot #5


Lillevann

Anbefalte innlegg

Har testet Helios 9' #6 i dag. Stanga er lettkastet, har svært jevn aksjonskurve og gjennomsnittlig fikke jeg lengre kast med denne enn med Zenith 9'6" #6, men når jeg traff skikkelig med Zenithen gikk det en del lenger. Brukte Outbound #6 på begge stengene. Prøvde Coastal også. Helios er en del stivere enn Zenith, men Zenith har betraktelig mer spenst slik at den skyter bedre.

Etterpå prøvde jeg Heliosen mot Zenith 9' #5. Brukte Outbound på begge stengene, #6 på Helios og #5 på Zenith. Ingen tvil om at jeg foretrekker Zenith, stanga har mye bedre spenst og jeg kaster like langt med mindre innsats. Jevnt over kastet jeg akkurat like langt med disse to kombinasjonene, men til slutt satte jeg på 6'er snøret på Zenith #5, og jeg kastet lenger enn jeg hadde gjort med Heliosen. Helios kan bære mer snøre, men Zenith tar det igjen på større spenst slik at den skyter bedre. Altså jeg kastet lenger med en Zenith #5 enn med Helios #6 som vant testen i AoF og det med et 6'er snøre med en klumpvekt på ca 16g som vel egentlig kan klassifiseres som et 7'er snøre. Dette med samme stang som klarer delikate presentasjoner på kort hold med et 5'er snøre. Jeg mener bestemt at Sintrix materialet til Hardy er en revolusjon, alle stengene deres er kanskje i øyeblikket ikke like vellykket, men med de stengene der de har truffet blinken når det gjelder aksjon må de i dag være i en helt egen liga. Kan ikke tenke meg at noen annen stang presterer så godt over et så stort spenn i snørevekter.

Og kufo, du har helt rett, min neste stang blir en Proaxis #6, den konklusjonen var helt klar etter økta ute på fotballbana. Jeg har faktisk testet Proaxis #6 og jeg kastet svært bra med den, lenger enn med Zenith 9'6", men en flinkere kaster enn meg imponerte meg stort med å legge ut hele 40 yds Outbound #6 snøret med Zenith 9'6" #6, men han kastet kortere med Proaxsis #6. Da jeg i tillegg tok hensyn til jeg hadde ei 9' #6 LPXe RS fra før så ville ei 9'6" stang ha et større bruksområde, endte jeg opp med Zenith 9'6" i stedet for Proaxis 9'. Dumt kanskje, men det gir meg i hvertfall et påskudd til å kjøpe ei stang til ;D

BTW, hvis noen vil kjøpe ei Helios 9' #6 i ferskvannsutgave kjøpt i Norge i dag til en gunstig pris så send meg en PM. Dette er ikke en annonse for jeg kan levere den tilbake på butikken og få pengene mine tilbake, noe som sikkert vil være det enkleste for meg. Men hvis det er noen som planlegger å kjøpe testvinneren fra AoF så kan dere få den for det samme som jeg ga. Gidder ikke å sende stanga med posten så den må hentes i Osloområdet i løpet av et par dager. Please, ikke post spørsmål om kjøp av Heliosen i denne tråden, ta det på PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 213
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Proaxis er litt stivere enn Zenith, men ikke mye. Strammet opp litt i toppen og en noe kraftigere bunndel for å håndtere stor og rask fisk. Hvis du leste posten min over så ser du at jeg mer enn vurderer Proaxis, nå er den faktisk også bestillt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feriepengene må jeg nok pent innbetale til kemneren før 31. mai for å unngå renter på restskatten, har fått restskatt på omtrent det samme jeg får i feriepenger >:(

Men fiske er er jo hobby så det skal koste litt. Er ikke så greit å være ingeniør som alltid er på utkikk etter optimale løsninger når dettte prinsippet også overføres til fluefiske, det er mange og dyre stenger og snører som må prøves ut før en kan være sikker på at en har funnet den optimale kombinasjonen.

Tror jeg er på jakt etter ei 9' stang med ERN på 7,5 - 8.0 med AA på 70 - 74 og som er spenstigere enn Helios. Er sannsynligvis ikke noe annet enn TCX 590 og Proaxis #6 som kommer i nærheten av disse spesifikasjonene,  og TCX i 5'er leveres ikke med full wells og fightingbutt så da får jeg ta og prøve ut Proaxis skikkelig. Hvis den mot formodning ikke funker etter forventningene så er ei custombygd TCX det neste ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg helt fersk når det gjelder CCS, har akkurat begynt å lese meg litt opp for å forstå, men de tallene du oppgir ligger nær det jeg har sett av ERN og AA for TCX 590, tror det var 7,4 og 73, men det var frekvensen, CCF jeg lurte på.

Xi3 har jeg prøvd i 7'er og den ga meg ingenting, men jeg tviler på at SA Striped Bass #7 som gutta på Nordisk sendte meg ut med ytte stanga rettferdighet, likte TCX 9' #7 mye bedre. Ei stiv saltvannstang bør ha relativt myk tupp slik at det er lett å komme seg i gang igjen etter å ha tatt flua helt inn.

Er S4S samme stangemne som S4, bare i saltvannsrigging? I såfall er 6'er for myk og 7'ern sannsynligvis litt stiv, ERN på 8,2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan lage ei stiv stang bare med å øke diameteren samme hvor dårlig materialet er, det jeg kaller spenst er stangas evne til å magasinere bevegelsesenergi og hvor raskt denne energien overføres tilbake til snøret. To stenger med samme stivhet kan ha veldig forskjellig spenst avhengig av materialene som er brukt. Tidligere da alle brukte lignende resiner var det spensten til karbonfibrene og hvordan de ble lagt som avgjorde dette, nå med de nye resinene vil resinene også ha en avgjørende betydning. Nå er ikke mekanikk mitt fagområde, men etter det jeg har forstått beskriver Youngs modulusen til matrialet (her karbonkompositten) hvordan matrialet reagerer på strekk og kompresjon (bøying) i det elastiske området. Med lavere Youngs modulus på materialet må mengden av materiale økes for å oppnå samme stivhet, med større masse tar det lenger tid å frigjøre energien og som dermed gir lavere snørehastighet, men også ei stang som er mer tilgivelig for timingfeil.

Antar CCF er den delen av CCS systemet som best beskriver det jeg kaller spenst men dessverre mangler CCF data helt i databasen hos sæksyloops.

Edit: Nå er tydligvis posten jeg svarte på slettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil nok ikke finne mange målinger på frekvens. Ikke mange som tar seg det bryet.

Stemmer godt det du sier. Men jeg merker også hvor mer følsomme de nye matrialene er for "overvekt". Min Z-Axis takler tyngre snører mye dårligere enn min XP, selv om ERN fpr Z'en faktisk er litt høyere. Jeg tipper det har noe med "masse i bevegelse" å gjøre. Tuppen på Z'en er lettere.

Hovedfordelen med de nye resinene er nettopp at man kan bruke høyere modulus, og faktisk mindre materiale uten at det knekker. Det gjelder både nanomatrix'en til 3M, resinet til Orvis og også det som er i Sage sitt G5 materiale.

Personlig er jeg inne i en periode nå hvor jeg foretrekker den litt mer "seige" følelsen i de eldre komposittene. Som GIIIe, GIII osv. Sikkert fordi jeg bruker 80% vannkast der jeg fisker nå og det gjør fisket mer avslappet og trivelig. Er alltid nysgjerrig på nye ting, men det er de "lune" stengene som får være med på tur.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Nå er tydligvis posten jeg svarte på slettet.

Jeg slettet innlegget da det var for upresist. Dette er sikkert ikke bedre. Uansett, du forklarer begrepene spenst og stivhet som tildels uavhengig av hverandre.  Du sier at Heliosen er stivere enn Zenith'en (stikk motstt av min opplevelse, uten at jeg har målefakta), men at Zenith'en har bedre spenst.  La oss også ta med begrepet "rask". I utgangspunktet ville jeg antatt at en rask stang med høy frekvens også ville ha høy spenst?.  Kanskje ikke riktig, men i mitt hode vil en stang som er rask og stiv automatisk også score høyt på OPPLEVD spenst.  Merk at jeg sier opplevd, da stanga RELATIVT og TEKNISK sett kan ha dårligere spenst enn en alternativ stang som følge av annen struktur (den er eksempelvis kraftigere).  Jeg opplever altså Zenith'en som stiv, og Helios'en som mindre stiv - ved bruk av samme snøre (sistnevnte er viktig).  Hva er det jeg eventuelt feilvurderer, gitt at dine betraktninger er riktige?

(Det skulle vært artig med målersultater.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan lage ei stiv stang bare med å øke diameteren samme hvor dårlig materialet er, det jeg kaller spenst er stangas evne til å magasinere bevegelsesenergi og hvor raskt denne energien overføres tilbake til snøret. To stenger med samme stivhet kan ha veldig forskjellig spenst avhengig av materialene som er brukt. Tidligere da alle brukte lignende resiner var det spensten til karbonfibrene og hvordan de ble lagt som avgjorde dette, nå med de nye resinene vil resinene også ha en avgjørende betydning. Nå er ikke mekanikk mitt fagområde, men etter det jeg har forstått beskriver Youngs modulusen til matrialet (her karbonkompositten) hvordan matrialet reagerer på strekk og kompresjon (bøying) i det elastiske området. Med lavere Youngs modulus på materialet må mengden av materiale økes for å oppnå samme stivhet, med større masse tar det lenger tid å frigjøre energien og som dermed gir lavere snørehastighet, men også ei stang som er mer tilgivelig for timingfeil.

Antar CCF er den delen av CCS systemet som best beskriver det jeg kaller spenst men dessverre mangler CCF data helt i databasen hos sæksyloops.

Edit: Nå er tydligvis posten jeg svarte på slettet.

Hei,

Jeg er enig i dine bruk av begreper, dvs at "stivhet" er motstand mot å bli bøyd. Måles enkelt (ERN), og er uavhengig av aksjon og "spenst" (slik du beskriver dette). "Spenst" er kanskje ikke så mye brukt som begrep selv om jeg er helt enig i din beskrivelse, man bruker mer "frekvens", dvs hvor raskt stanga retter seg ut.

P.S. Prøvde såvidt 9' for #4 med et #4 og likte denne godt. Men ville nok selv brukt et #5 på denne til normalt elvefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke helt akseptert frekvensbegrepet enda så relasjonen til det som CCS definerer som frekvens kan jeg foreløpig ikke uttale meg om.

Ønsker å se frekvensdata for en del stenger jeg kjenner samt at jeg tar meg tid til å se litt på teorien til et underdempet system anvendt på ei fiskestang først.

Tror det er for enkelt å kun beskrive frekvensen med ei vekt, frekvensdata for minimum riktig ERN samt +1, +2 og +3 klasser er sannsynligvis nødvendig for å kunne si noe om det jeg mener med spenst.

Men det kan jo da være et problem at ERN og AA ikke nødvendigvis er representativt lenger ved kraftig overbelastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Outbound er tungt, og TCX er rask, altså toppet. Hvilket betyr myk tupp, til tross for stivheten lenger ned. Oversatt: Jeg ville brukt Outbound #6 på den stanga  ;).

Det er litt slik man må lese tallene. Høy AA betyr mykere tupp i forhold til en stang med samme ERN og lavere AA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TCX 690 har en ERN på 8.5. Ble anbefalt Outboud #7 og ikke #6 som jeg skal ha stang til på TCX 691 av sjappa jeg handler fra, han jeg kommuniserte med hadde denne kombinasjonen.

Har en TCX691 som er favorittstanga i sjøen og jeg foretrekker definitivt 6er snører på den :-) Den er også bra med vanlige 7er liner (har brukt Snowbee XS #7 en del), Outbound #7 derimot tror jeg ville være en dårlig kombo siden jeg synes Outbound #6 er i tyngste laget (tyngre enn vanlige 7er liner).

Så i Loops CCS databasen at den var målt til ERN/AA = 8.5/73, det overrasket meg litt siden jeg målte min gamle TCR691 til 7.9/68 og jeg foretrakk de samme linene på den... Må se til å få målt TCXen også :-D

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Hei Scuirus.

  Høres spennende ut hvis du tar deg tid til å se litt på

  underdempede svingninger. :)

  Det hadde vært kult om du gidder. :)

  Det er ikke mange som måler NF (Naturlig Frekvens)

  på fluestenger.

  Og sikkert ikke så mange som bryr seg om underdempede svingninger

  og dempningsfaktor heller. ;D

  Noen ganger,på noen stenger,men slettes ikke på alle,så er

  det litt tricky å måle grunnfrekvensen.

  Grunnen til det er antagelig at 2. og også noen ganger

  3. vibrasjonsmodus påvirker måleresultatet.

  Ved å bøye stanga mindre/liten amplitude så er det nokså greit

  på de fleste stenger.

  Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har dessverre ikke hatt tid til å se på teorien, men litt praktisk har det blitt tid til.

Har nå hatt Proaxis #6 ei ukes tid. Stanga er perfekt til det jeg skulle ha den til, nemlig å kaste Outbound #6. Stanga er mye mykere i toppen enn Zenith 9'6" #6 og har en veldig jevn progressiv aksjon. Stanga tåler kasting med stort overheng uten problemer, det var her alt begynte fordi LPXe RS ikke klarte mer enn 1-1,5m overheng. Proaxis #6 kaster også Outbound #7 suverent, også med overheng.

Zenith 9'6" #6 ble en helt annen stang med Outbound #7 i stedet for #6. Med 6'er snøret fikk jeg bølgevegelser i snøret som ødela lengden så fort jeg fikk noe særlig overheng, med 7'er snøret spennes stanga dypere og snørebuktene blir jevne og fine også med stort overheng. Dessuten skyter stanga suverent med 7'er snøret.

Har også brukt Zenith 9' #5 en del, stanga er helt nydelig. På kortere til midlere kast foretrekker jeg GPX Textured #5, kan kaste med svært lite karft og jeg liker den store snørehastightene denne kombinasjonen gir godt. Med High Water #5 kaster jeg lenger enn med GPX #5, og det er også lettere å få lange kast, men jeg trives best med GPX snøret som bare trenger noen svært små bevegelser og distinkte stopper for at snøret skal suse ut.20m.

Har en mistanke om at LPXe RS V2 #7 også hadde fungert utmerket med Outbound #6, 8'er versjonen gjør i hvertfall det med Outbound #7. Skal sørge for å få testet dette da en kamerat her denne stanga.

Er det noen i Osloområdet som har utstyr og erfaring med CCS målinger som kan bistå med å få karakterisert Proaxis stanga og de to Zenith stengene mine? Har også en LPXe RS V2 #8 som det heller ikke finnes data på i databasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre ikke hatt tid til å se på teorien, men litt praktisk har det blitt tid til.

Har nå hatt Proaxis #6 ei ukes tid. Stanga er perfekt til det jeg skulle ha den til, nemlig å kaste Outbound #6. Stanga er mye mykere i toppen enn Zenith 9'6" #6 og har en veldig jevn progressiv aksjon. Stanga tåler kasting med stort overheng uten problemer, det var her alt begynte fordi LPXe RS ikke klarte mer enn 1-1,5m overheng. Proaxis #6 kaster også Outbound #7 suverent, også med overheng.

Zenith 9'6" #6 ble en helt annen stang med Outbound #7 i stedet for #6. Med 6'er snøret fikk jeg bølgevegelser i snøret som ødela lengden så fort jeg fikk noe særlig overheng, med 7'er snøret spennes stanga dypere og snørebuktene blir jevne og fine også med stort overheng. Dessuten skyter stanga suverent med 7'er snøret.

Har også brukt Zenith 9' #5 en del, stanga er helt nydelig. På kortere til midlere kast foretrekker jeg GPX Textured #5, kan kaste med svært lite karft og jeg liker den store snørehastightene denne kombinasjonen gir godt. Med High Water #5 kaster jeg lenger enn med GPX #5, og det er også lettere å få lange kast, men jeg trives best med GPX snøret som bare trenger noen svært små bevegelser og distinkte stopper for at snøret skal suse ut.20m.

Har en mistanke om at LPXe RS V2 #7 også hadde fungert utmerket med Outbound #6, 8'er versjonen gjør i hvertfall det med Outbound #7. Skal sørge for å få testet dette da en kamerat her denne stanga.

Er det noen i Osloområdet som har utstyr og erfaring med CCS målinger som kan bistå med å få karakterisert Proaxis stanga og de to Zenith stengene mine? Har også en LPXe RS V2 #8 som det heller ikke finnes data på i databasen.

så med andre ord...proaxis #6 e en god stang.. kaster langt i vind og takler store fluer... :)

e det 9 eller 9,6'...

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...