Gå til innhold

Hardy Zenith 9 fot #5


Lillevann

Anbefalte innlegg

Jeg har nå slitt ut et snøre på min Zenith. Expert Distance er mitt foreløpige snørevalg, men jeg har nå rigget opp GPX siden dette anbefales.  Blir spennende å prøve.  Fremdeles er jeg ikke "forelsket" i stanga, selv om det er åpenbart at stanga er god - og lett å kaste langt med.  Jeg klarer ikke helt å sette fingeren på hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 213
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

GPX er testet.  Fin på korte til middels lange kast, men for tung når jeg fikk mye snøre i lufta. Har vel blitt bekreftet i tidligere innlegg også. Strengt tatt liker jeg ikke dette snøret noe særlig, så det blir ikke sittende lenge på - her må det prøves noe slankere.  Testet forøvrig også Sage Performance Taper, og det fungerte ganske bra, men jeg liker ikke snøret.  Synes det er stivt og floker lett.  SA Trout tror jeg kan være et godt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd High Water? Med High Water blir stanga virkende roligere, en blir tvunget inn i en roligere kasterytme enn med GPX som gir meg en veldig rask rytme (som jeg trives med). Jeg kaster langt og får fine presentasjoner med High Water.

Tror ikke vekten er problemet med GPX når du har mye snøre i lufta, men den relativt korte klumpen og den korte baktaperingen. 5'er stanga funker greit med klumpen til et Outbound #6 utenfor toppen. Outbound #6 har ei vekt som ligger mellom #7 og #8 for de første 9,15 meterne etter hva jeg har forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd High Water? Med High Water blir stanga virkende roligere, en blir tvunget inn i en roligere kasterytme enn med GPX som gir meg en veldig rask rytme (som jeg trives med). Jeg kaster langt og får fine presentasjoner med High Water.

Tror ikke vekten er problemet med GPX når du har mye snøre i lufta, men den relativt korte klumpen og den korte baktaperingen. 5'er stanga funker greit med klumpen til et Outbound #6 utenfor toppen. Outbound #6 har ei vekt som ligger mellom #7 og #8 for de første 9,15 meterne etter hva jeg har forstått.

Jeg har en rolig kasterytme med stor vinkel ("nesten" 180 grader dersom det skal gå langt), og da ble GPX'en ikke god. Slår over for raskt og for kraftig. Når det er sagt - det funket vesentlig bedre på Heliosen, den er dypere og føles mer bunnsterk.  Har ikke prøvd High Water på Zenith'en, men slet ut et snøre på Heliosen i fjor.  Var godt fornøyd, bortsett fra at jeg synes det ble fort slitt.  Tror nok jeg kommer til å ende opp med Expert Distance igjen - synes det fungerte godt.  Det er kanskje ikke så ulikt High Water?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mer kraftreserver i bunnen av Zenith enn i Helios. Når du bruker et tyngre snøre slik at mer av stanga blir spent opp kan en kjøre med mye større overheng på Zenith uten at en før bølgebevegelser i snøret som ødelegger kastet, da merker du også hvor mye kraft det er nedover i stanga. Med lettere snører med kort klump (GPX #5 og 4Cast #5) får jeg disse bølgebeveglsene, med GPX #6 og Outbound #5 & #6 får jeg det ikke. High Water i #5 gir heller ikke disse bølgebevegelsene, noe jeg tilskriver baktaperiengen. Med Zenith 9'6" #6 opplever jeg akkurat det samme med Outbound #6, men nå som jeg har fått Outbound #7 kan jeg mate ut snøre og kjøre mye større overheng uten bølgebeveglsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Håper ingen av dere tror jeg har noen baktanker nå, men jeg vil gjerne spørre om en ting som jeg har lurt på, lurer på og kommer til å lure på. Det har altså ingenting med Zenith'en (som jeg forøvrig synes er god) å gjøre, men snører og kombinasjoner i slike diskusjoner. Nesten alltid snakkes det om kasteegenskaper, rytme og følelse, men snørekontroll (mending, "pick up" osv.) brukes sjelden som argument for gode kombinasjoner. Jeg har selv et par av mye omtalte snører i slike sammenhenger som jeg (altså jeg) finner så å si ubrukelige under fiske. Mens andre igjen er svært gode. Hvilke snører som er best vil selvsagt variere mye fra person til person, men hvorfor blir ikke fiskerelaterte egenskaper i snører oftere mer vektlagt enn kasteegenskaper når man skal finne kombinasjon stang/snøre? Selv har jeg flere ganger gått i baret og kjøpt snører som kaster som fy og som får meg til å banne mer enn godt er når jeg kommer i elva. Og noen ganger har det vært motsatt. Stenger har forøvrig også overasket meg begge veier i så måte. Gress er én ting og vann noe annet liksom. Zenith'en tåler forøvrig begge deler.

Jeg undres altså som fluefisker og ikke som bransjemann. Jeg har overhode ingen baktanker annet enn at jeg alltid er mer opptatt av fiske enn av kasting, men om noen synes jeg har tråkket over streken nå så sletter jeg selvsagt innlegget uten det minste furting. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du reiser en interessant problemstilling. Kan tenke meg at når en har kjøpt ei ny stang er ofte målet når en starter med kastingen på plena å komme lengst mulig for å bevise for seg selv at en har gjort et bra valg. Derfor prøves forskjellige snører for å finne ut hva som gir lengst kast og en kasterytme en trives med. Ved vannet eller elva er en ofte så konsentrert om selve fisket at hvis utstyret fungerer så noenlunde tenker en ikke over om snøret kunne ha hatt bedre egenskaper. Sannsynligvis hadde det vært smart å oppsøke et vann i nærområdet for å gjøre utprøvingen der i stedet for på plena.

Siden du har så mye erfaring med praktisk fiske, kan du komme med noen anbefalinger om hvilke slags egenskaper et snøre som er et godt fiskesnøre, og ikke nødvendigvis et supert kastesnøre bør ha? Kan du si noe om profiler, stivhet, coating osv?

Kan nevne jeg har også kjøpt meg ei Fluvius 5M i sommer, den kaster også langt og godt med High Water, mens på kortere til midlere lengder er det 4Cast jeg foretrekker av snørene jeg har. Hadde planer om å kjøpe Teeny LaFontaine snøret som jeg testet hos Noroco og som fungerte meget bra sammen med stanga, men dette ble avlyst etter at coatingen ble slaktet i AoF. Har Eikre versjonen av dette snøret en annen coating enn originalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vært på grassplenen og testet ulikt på Zenith'en:

SA Ultra 4 #5

SA Ultra 4 #6

SA GPX #7

SA Expert Distance #5

Sage Performance Taper #5

Ultra 4 (produseres vel dessverre ikke mer?) fungerte fint i #6, men ble for lett i #5.  Der mistet jeg jeg litt av kontakten med snøret.  Synd at det ikke finnes mer - synes dette er et fantastisk behagelig snøre.

GPX #7 (hadde ikke #6, men tok #7 fra SØ-stanga) fungerte merkelig nok veldig bra. Der skal Sciurus få rett - en klasse opp på GPX er sikkert det beste, og 2 klasser opp fungerte også. Det hadde jeg ikke forventet - merkelig stang, men denne komboen kastet jeg faktisk lengst med. Når det er sagt - jeg er ikke ute etter å stå å denge med et framtungt syversnøre på stille vann!

Expert Distance #5 er jeg jo godt kjent med på stanga, og dette fungerer godt mht. både bukter, snørekontroll og lengde.  Nå skal jeg imidlertid også prøve #6 - kanskje det er det som skal til for å bli forelska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Nå har vært på grassplenen og testet ulikt på Zenith'en:

SA Ultra 4 #5

SA Ultra 4 #6

SA GPX #7

SA Expert Distance #5

Sage Performance Taper #5

Ultra 4 (produseres vel dessverre ikke mer?) fungerte fint i #6, men ble for lett i #5.  Der mistet jeg jeg litt av kontakten med snøret.  Synd at det ikke finnes mer - synes dette er et fantastisk behagelig snøre.

GPX #7 (hadde ikke #6, men tok #7 fra SØ-stanga) fungerte merkelig nok veldig bra. Der skal Sciurus få rett - en klasse opp på GPX er sikkert det beste, og 2 klasser opp fungerte også. Det hadde jeg ikke forventet - merkelig stang, men denne komboen kastet jeg faktisk lengst med. Når det er sagt - jeg er ikke ute etter å stå å denge med et framtungt syversnøre på stille vann!

Expert Distance #5 er jeg jo godt kjent med på stanga, og dette fungerer godt mht. både bukter, snørekontroll og lengde.  Nå skal jeg imidlertid også prøve #6 - kanskje det er det som skal til for å bli forelska.

Ultra4 har visst bare skiftet navn, heter for Supra nå har jeg forstått

http://buy.scientificanglers.com/supra-floating.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg også prøvd Expert Distance #6.  Det fungerte meget bra.  Faktisk så bra at jeg nesten er forelska.  Selv med mye snøre i lufta ble det ikke for tungt for stanga, og hele snøret forsvant ut (dog med en aldri så liten jukseløft på slutten).  Det har ikke skjedd for ofte at jeg har sett knuten på backingen på et 32 meters snøre.  Buktene var fine, og jeg kunne fange snøret etter å ha skutt i bakkastet med mye snøre ute - uten at stanga knelte.  Likevel - det er en femmerstang jeg har kjøpt - ikke en sekser eller syver, og jeg synes kraftige snører som GPX og ED i klasse 6 eller 7 blir overkill til små døgnfluer, maur og mygg.  Således burde jeg kanskje hatt en treer eller firer isteden.

Skal se jeg egentlig har fått meg en femmer SØ-stang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat hatt en runde på plena med 9'6" #6 Outbound#7, det er også en super kombinasjon. Men jeg trives faktisk godt med 5'er stanga og 5'er snører som GPX og High Water. Har ikke testet GPX #6 særlig mye, så kanskje jeg skal ta fram 5'er stang å ta noen kast med den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du fått testet stanga i endel vind, hvordan fungerer den da??

Den takler tyngre klasser meget bra, og således vil du kunne bruke den som en vidda-stang til bruk i god vind.  Den er mer egnet til dette formålet enn å stå med delikate presentasjoner av palmer-mygg på stille vann.  Jeg opprettholder derfor min konklusjon - ikke en kjepp, men ikke så langt unna.  En sofistikert pinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent med å tekke sluttkonklusjonen til du har prøvd High Water #5, da skifter stanga karakter og alt blir roligere og den presenterer penere.

Har en mistanke om at kufo lurte på hvordan de to 6'er stengene mine fungerer i vind. Begge stengene takler vind godt, de gir begge høy linehastigheter, spesiellt Proaxis. Proaxis'en kaster bra i vind med både Outbound #6 og #7 og Zenith 9'6" #6 med Outbound #7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent med å tekke sluttkonklusjonen til du har prøvd High Water #5, da skifter stanga karakter og alt blir roligere og den presenterer penere.

Har en mistanke om at kufo lurte på hvordan de to 6'er stengene mine fungerer i vind. Begge stengene takler vind godt, de gir begge høy linehastigheter, spesiellt Proaxis. Proaxis'en kaster bra i vind med både Outbound #6 og #7 og Zenith 9'6" #6 med Outbound #7.

det var d æ tenkte ja...  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer forresten en ny Sintrix serie nå - Hardy Artisan. Ilfg Hardy selv de fineste stengene som noensinne har blitt produsert på fabrikken i Alnwick.

Blir spennende å hvordan importøren skal rettferdiggjøre den antatt betraktelig høyere prisen for Artisan sammenlignet med Zenith etter at de har brukt mye energi på å forklare at kvaliteten på de Korea produserte stengene er bedre enn de fra Alnwick pga av produksjonsutstyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informasjonen om Artisan ser ut til å være slettet, men google har selvsagt en bufret versjon ;)

The time-honoured traditions of Hardy rod making are celebrated with the new Artisan range. Hardy says these rods set new standards in performance, in build quality and in fine detailing. Hand-crafted in Alnwick, England, every detail is perfection itself. From the Amboyna hardwood spacers through to the ultra-select Portuguese cork and the hand-engineered aluminium detailing – every element just oozes quality, says Hardy, which adds that “…combined with Sintrix technology, this is the finest rod ever to come from Hardy’s Alnwick factory.”

Key features:

Designed, developed and manufactured by Hardy in Alnwick, England

Sintrix technology

Finest components sourced from around the world

‘High definition’ finish

Titanium cradle rings

Real silk wraps

Unique reel seat cage

Kan tyde på at dette er en Made in UK Sintrix versjon for konservative kunder. Blir spennende å se om det blir stor forskjell i aksjon i fra Zenith.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå testet Supra #5 og #6 på 5'er stanga.

Begge snørene kaster godt, men jeg foretrekker 5'er snøret da jeg kan holde mer snøre i lufta med det. Supra #5 er nok det beste allroundsnøret jeg har testet med Zenith. Snøret kjennes som en mellomting mellom GPX og High Water, som det sikkert også er når det gjelder formen på klumpen og klumplengde.

Kan holde mer snøre i lufta enn med GPX, men ikke så mye som med High Water. Synes Supra ikke skyter spesielt bra, heller ikke etter smøring. Coatingen kjennes tråere enn på ur Ultrasnørene i fra slutten av -80 tallet, brukte et 8'er snøre av denne typen på sjøørretfiske her om dagen. Har også et 6'er Ultra i fra 1987 som jeg prøve å finne fram igjen for å teste med Zenith. Skytesnøret på Ultra er også mye tykkere enn på High Water, men dette bidrar kankje til at det er lettere å holde mye snøre i lufta. GPX snørene mine er av Textured typen så de glir derfor mye lettere igjennom stangingene enn Ultra.

Men fortsatt er mine favoritter til denne stanga GPX til korte til midlere kast og High Water til lange kast. Ultra presenterer penere enn GPX, men ikke helt i klasse med High Water.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...