Gå til innhold

Tips til Island?


Anders_PGA

Anbefalte innlegg

Har vært med Birgir på tur selv og kan anbefale han. God service, god guide, godt fiske, god kaffe, god mat og rett og slett en fin fyr å dra på tur med. Ble ny pers på meg takket være han ihvertfall.

Anbefales!

Og når det kommer til desinfisering som jeg ser er nevnt her for ei stund siden, jeg tok kontakt med den lokale fiskeforeninga her i Trondheim (TOFA) og de tok en femtilapp. Så sjekk med de lokale lagene rundt om det er muligheter der før du betaler det mangedobbelte andre plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hvordan er det med desinfisering av fiskeutstyr ved reise til Island?

Enkelt på flyplassen. Ta kontakt med tollen og de hjelper deg.

Pass nå endelig på at du ikke treffer på en toller som insisterer på å spraye flueboksene dine også  ;D

Nei, tryggere å gjøre det hos det lokale mattilsynet, for de har ikke peiling  :) Så da kan man ta kommandoen selv og desinfisere det som er viktig og avgjørende. Og så har man retrettmuligheten dersom de insisterer på å desinfisere fluebokser - det har man nok ikke om man står i tollen på Island  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med desinfisering av fiskeutstyr ved reise til Island?

Enkelt på flyplassen. Ta kontakt med tollen og de hjelper deg.

Pass nå endelig på at du ikke treffer på en toller som insisterer på å spraye flueboksene dine også  ;D

Nei, tryggere å gjøre det hos det lokale mattilsynet, for de har ikke peiling  :) Så da kan man ta kommandoen selv og desinfisere det som er viktig og avgjørende. Og så har man retrettmuligheten dersom de insisterer på å desinfisere fluebokser - det har man nok ikke om man står i tollen på Island  :)

Har 3 bokser med fluer som har blitt sprayet en del ganger etterhvert. Eneste funksjon de har er å komme gjennom tollen på Island. Flueboksene for fiske ligger i baggen :rolleyes: . Men jeg synes det er greit å kunne vise frem beviset på at utstyret er desinfisert når en skal fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Heisan,

Jeg startet denne tråden for noen måneder siden og kom tilbake fra Island i går.

Jeg fisket to døgn i Veidivötn i den siste helgen før sesongstengning der oppe.

Det var litt varierende temperatur (5-9 grader), tidvis surt og en del regn og til dels kraftig vind. Ikke lette forhold akkurat, men heller ikke helt umulige (siste dagen var det dog nesten ikke fiskbart med nesten storm i kastene).

Først - jeg benyttet Birgir som guide. Han kan anbefales! Han kjente Veidivötn godt og kjørte et kjempefint opplegg med henting, innkvartering i enkel hytte og retur til Keflavik. Han er trivelig, yter god service, lager god mat/kaffe, har alt nødvendig turutstyr og, kanskje viktigst av alt, ser ut til å vite hvor fisken er. Dessuten er turkameraten hans Kavu, en svart labrador retriever, en skikkelig kosegris!

Fiskerapport:

Brutalt, sinnsykt, helt uten sidestykke for min del! Jeg fikk et dussin fisk, med snittvekt på 1,6-1,7 kg, 5 fisk over 2 kg, hvorav den største var 3,0 kg (klar pers på brunørret), mens Birgir fikk en på nesten 3,5 kg.

Høstfisket er streamer-fiske der oppe, med wooly buggere i alle varianter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...