Gå til innhold

Flue valg


espenwestbye

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er ny på forumet og en ivrig fluefisker.

Selv om jeg er ivrig har jeg utrolig mye lære når det kommer til fluefiske.

Jeg blir alltid usikker på hva slags flue jeg skal velge når jeg sitter ved vannet.

Disse problemene er oftest når jeg ikke ser noen insekter ved vannet.

Det er som regel våtflue valg.

Er det noen gode retningslinjer ved valg av våtflue?

F.eks : årstid, temperatur, dybde på vann, stille/elv osv.

Jeg var ute i dag og fisket i rogaland. Og valgte små nymfer med gullhode. Er dette et ok valg?

Jeg er klar over at det muligens er metoden "prøve seg fram" som er det beste, men hadde vært veldig interresant og hørt noen av dere erfarne fiskere som kan komme med noen enkle og greie tips om flue valg der man vil slippe å sitte ved vannet med "dårlig selvtillit" pga kunnskap om fluevalg.

Setter stor pris på tips og tanker om emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,og velkommen til forumet.  :)

Vel,om gullhodenymfer var ok ?  Fikk du noe ? Isåfall var det vel ok. ;)

En spurte om noe av det samme her,og vi sendte ham ut på en skikkelig leserunde,men sånn er det,det står mye på disse sidene og er vel verdt å lese i,selv om det er mye.

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=20296.0

På denne tiden av året er jeg veldig oppmerksom på mygg,og det går mye i buzzere(myggpupper).

Steinfluer er vel aktiv kanskje,og selv om den ikke finnes her til lands,ser det ut som ørreten liker den veldig godt:Montana,som du sikkert kan søke opp i fluedatabasen.

Les litt,spør mer,og lykke til ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann:) Jeg vil også anbefale deg om du er ivrig å lese boka til Pål Kroghvol "insektslære for fluefiskere"

en usedvanlig god bok for vel som nybegynner som vel etablerte fluefiskere.

Da vil du danne deg et solid grunnlag for hvilke fluevalg du begir deg utpå i løpet av sommeren.

Merk: Vær nøye når du leser den. Det blir brukt mye entomologiske (læren om insketer) begreper i boka.. også forklart med mye latinske navn (noe du også vil dra nytte av når du kommuniserer med andre fluefiskere )

Tror denne boka vil gi valg av fluer en ny dimensjon!!

:D :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er ny på forumet og en ivrig fluefisker.

Selv om jeg er ivrig har jeg utrolig mye lære når det kommer til fluefiske.

Jeg blir alltid usikker på hva slags flue jeg skal velge når jeg sitter ved vannet.

Disse problemene er oftest når jeg ikke ser noen insekter ved vannet.

Det er som regel våtflue valg.

Er det noen gode retningslinjer ved valg av våtflue?

F.eks : årstid, temperatur, dybde på vann, stille/elv osv.

Jeg var ute i dag og fisket i rogaland. Og valgte små nymfer med gullhode. Er dette et ok valg?

Jeg er klar over at det muligens er metoden "prøve seg fram" som er det beste, men hadde vært veldig interresant og hørt noen av dere erfarne fiskere som kan komme med noen enkle og greie tips om flue valg der man vil slippe å sitte ved vannet med "dårlig selvtillit" pga kunnskap om fluevalg.

Setter stor pris på tips og tanker om emnet.

Jeg har fisket i mange år, og vet heller ikke hva jeg skal gjøre når det ikke vaker.  En kulehodenymfe (ikke nødvendigvis gull) eller hareørenymfe blir ofte valget.  Gjerne fisket langs myrkanter, under overhengende trær, ved innos, etc.  Det er sjelden et "feil" valg, skjønt det er ikke så spennende å fiske på måfå.  Litt ut i sesongen kan en stripende vårflue være et godt "måfå"-alternativ.  Selv om det ikke vaker vil ørreten ofte finne denne fristende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs når sommeren kommer! De herligste klekkingene kan lure deg. Vær tolmodig og les situasjonen.

Enkelt fortalt.. selv om det stiger ferdigklekkede døgnfluer opp av vannoverflaten og det vaker som besatt så er det ikke dermed sagt at ørreten velger de ferdigutviklede døgnfluene som står på vannhinnen.. kanskje de koser seg med de som jobber seg igjennom vannhinnen :P Noe å tenke på i alle fall:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs når sommeren kommer! De herligste klekkingene kan lure deg. Vær tolmodig og les situasjonen.

Enkelt fortalt.. selv om det stiger ferdigklekkede døgnfluer opp av vannoverflaten og det vaker som besatt så er det ikke dermed sagt at ørreten velger de ferdigutviklede døgnfluene som står på vannhinnen.. kanskje de koser seg med de som jobber seg igjennom vannhinnen :P Noe å tenke på i alle fall:D

Et godt tips,for ikke å snakke om(og dette har jeg opplevd noen ganger)at det tar litt tid for fisken å omstille seg,ved feks Vespertina-klekkinger,teppelagte vann,hvor fisken går og plukker mygg/myggpupper imellom alle døgnfluene. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs når sommeren kommer! De herligste klekkingene kan lure deg. Vær tolmodig og les situasjonen.

Enkelt fortalt.. selv om det stiger ferdigklekkede døgnfluer opp av vannoverflaten og det vaker som besatt så er det ikke dermed sagt at ørreten velger de ferdigutviklede døgnfluene som står på vannhinnen.. kanskje de koser seg med de som jobber seg igjennom vannhinnen :P Noe å tenke på i alle fall:D

Et godt tips,for ikke å snakke om(og dette har jeg opplevd noen ganger)at det tar litt tid for fisken å omstille seg,ved feks Vespertina-klekkinger,teppelagte vann,hvor fisken går og plukker mygg/myggpupper imellom alle døgnfluene. ;)

Noen ganger kan det jo hende vi ser hva som skjer uten at fisken har skjønt det.. bare om vi har drukket en smule for mye koffein på bredden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...