Gå til innhold

Drammensmarka :)


Waksvik

Anbefalte innlegg

Heisann:)

Ønsker å legge ut litt informasjon om fiske i drammensmarka (finnemarka)

Har inntrykk av at drammensmarka blir en smule undervurdert. Ønsker derfor å meddele min erfaring da jeg tilbringer mye tid innover. Om noen andre har POSITIVE opplevelser herfra så er det bare å komme med det her :)

Har allerede en del fiskedøgn herfra i år. I fjord perset jeg på ørret i et lite skogsvann ikke langt fra tverken.

1,3kg

[attach=1]

post-4412-13949887524985_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENDELIG!! Endelig føler jeg at sesongen er i gang:) Etter noen turer litt her og der i april og noen små, men ok fisk litt tidligere i april var det endelig godt at det klaffet i drammensmarka. Og nevneverdig pen fisk oppe på kastehold.

turen gikk innover til noen bemerkelsesverdige gode vann noen dager før for å prøve tidligfiske rett etter isløsning.. og fisk ble det. En herlig seanse da ørreten vaket, men med litt dårlige intervaller, klarte jeg likevel å servere en selvbundet myggkreasjon ut ved den potensielle plassen. Myggimitasjonen rakk så vidt å sette sjøbein før en liten rakker poppet opp og godt over vannhinnen og ned igjen med myggen!!:) En herlig start og sesongen så definitivt i gang.

Turen gikk videre med Marius (som tross deilig vær på dagtid, likevel lærte at sovepose er en del av fiskeutrustningen) teltet, pølsene, cognacen, dassrullen og en god porsjon tolmodighet var pakket i sekken da vi i helgen valgte oss ut en herlig lite markatjern noen få mil inn i drammensmarka

kvelden gikk ned meg masse prat, bål, kaffe med en liten knert  Etter en god natts søvn (for meg i alle fall som hadde med sovepose og UNDERLAG som ISOLERER) våknet vi opp til litt overskyet vær, men likevel et herlig syn av pen vakende ørret på kastehold  Mygg!! og fisken var villig oppe, men likevel lur!!

det ble med en fisk inntil Eirik og Fedda kom ranglende opp i halv to tia!! Men der var de. et vakkert syn av nyklekkede marginataer som steg opp fra sivkanten og fisken viste seg igjen og tok spreke fine døgnfluer med dødsforakt  årets første døgnflueklekking ble et faktum og pulsen steg gradvis med skydekket som stadig ble mindre. Klekkende marginata skulle vise seg å funke for meg og en pen halvkilos ble dagens høydepunkt:)

De store fiskene uteble, men en fin fisk ble det og flere turer hit til dette lille lurevannet vil det bli og da må storeslem passe seg

En fantastisk start på sesongen og årets ørretsesong er nå virkelig rett rundt hjørnet!

[attach=1]

post-4412-13949887525225_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningstur i marka:) Gamledammen

Jeg tok turen alene, mens Marius desverre måtte bli igjen på jobb. Selv om han var på jobben, tror jeg at jeg vet hvordan han hadde det!! han var nok ikke mye effektiv på jobben, når han føler han går glipp av noe viktig.

Kunne vi bare få det til med å fiske hele dagen.... at vi ikke trengte penger... Nei det får bli med tanken!!

Det på tide å bevege litt på seg igjen og da gikk turen opp i drammensmarka. Nærmere bestemt ei fantastisk tur opp kjøsterudjuvet som strekker seg langsmed aron skisenter. Et vakkert dypt juv som har sitt opphav fra lile skogstjernet gamledammen. Tilgjengelig for de aller fleste. En kjempefin tur for familien og for fedre som skal lære bort sine fiskeferdigheter et formidabelt lettfisket og oversiktelig liten dam.          

Om man er forberedt på en smule klatring opp stiger og få litt vann i ansiktet er det å anbefale alle

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Fisken var villig oppe og tar tørt. og om fisken ikke er så stor, er selve opplevelsen noe helt annet.!!

Da jeg kom opp, nøyaktig 18.48min, ble jeg møtt av velvillig ørretvaking over det hele... Utstyrt uten vadere er ingen problem så ta denne 1300meter turen fungerer fint som en treningsøkt i samme slengen:)

Det duskregnet litt fra og til, men temperaturen var godt over normalen på denne tiden av sesongen!

Jeg satt meg ned, drakk litt vann, hentet inn jegerpulsen og startet med stangrigging.

Koste meg ved å sitte på benken å bare nyte utsikten.. stillheten (for de som kjenner stedet så var det stille siden det ikke var andre folk der. Deilig)

Orvisen lå hjemme å hvilte seg, så jeg fikk brukt farioen i dag i stede:)

Noe marginataer var på hell da jeg kom opp så fisken vaket på noe annet etterhvert.. men fikk lurt 3 fine markaørreter på marginata! før jeg byttet til fjærmygg.. deretter 2 på fjærmygg ala stokkebekks!

[attachimg=3]

Etterhvert som kvelden kom sigende på avtok dermed vakfesten som jeg ble møtt med... men en liten rakker lot seg friste av en liten buzzer som koste seg rett under filmen..

En FANTASTISK måte å bruke ettermiddagen på:) Man får liksom oppleve litt av alt på kun noen få koselige timer alene i skogen!!

Waksvik (W&M)

post-4412-13949887581926_thumb.jpg

post-4412-13949887582165_thumb.jpg

post-4412-13949887582396_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig rapport, men bålfyring i marka nå, er ikke det både dumt og forbudt??

Var selv oppe i marka fra mandag til tirsdag og drog en på ca halvkiloen. Lite vakaktivitet enda, telte 10/12 vak i løpet av nesten to dager. Litt klekking av marginata, ellers mye skogshårmygg.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig rapport, men bålfyring i marka nå, er ikke det både dumt og forbudt??

Var selv oppe i marka fra mandag til tirsdag og drog en på ca halvkiloen. Lite vakaktivitet enda, telte 10/12 vak i løpet av nesten to dager. Litt klekking av marginata, ellers mye skogshårmygg.

Jens

Skrev ingen ting om bålfyring jeg :P var ikke derfor jeg dro opp!! Så da har du nok ikke lest min raport i alle fall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENDELIG!! Endelig føler jeg at sesongen er i gang:) Etter noen turer litt her og der i april og noen små, men ok fisk litt tidligere i april var det endelig godt at det klaffet i drammensmarka. Og nevneverdig pen fisk oppe på kastehold.

turen gikk innover til noen bemerkelsesverdige gode vann noen dager før for å prøve tidligfiske rett etter isløsning.. og fisk ble det. En herlig seanse da ørreten vaket, men med litt dårlige intervaller, klarte jeg likevel å servere en selvbundet myggkreasjon ut ved den potensielle plassen. Myggimitasjonen rakk så vidt å sette sjøbein før en liten rakker poppet opp og godt over vannhinnen og ned igjen med myggen!!:) En herlig start og sesongen så definitivt i gang.

Turen gikk videre med Marius (som tross deilig vær på dagtid, likevel lærte at sovepose er en del av fiskeutrustningen) teltet, pølsene, cognacen, dassrullen og en god porsjon tolmodighet var pakket i sekken da vi i helgen valgte oss ut en herlig lite markatjern noen få mil inn i drammensmarka

kvelden gikk ned meg masse prat, bål, kaffe med en liten knert  Etter en god natts søvn (for meg i alle fall som hadde med sovepose og UNDERLAG som ISOLERER) våknet vi opp til litt overskyet vær, men likevel et herlig syn av pen vakende ørret på kastehold  Mygg!! og fisken var villig oppe, men likevel lur!!

det ble med en fisk inntil Eirik og Fedda kom ranglende opp i halv to tia!! Men der var de. et vakkert syn av nyklekkede marginataer som steg opp fra sivkanten og fisken viste seg igjen og tok spreke fine døgnfluer med dødsforakt  årets første døgnflueklekking ble et faktum og pulsen steg gradvis med skydekket som stadig ble mindre. Klekkende marginata skulle vise seg å funke for meg og en pen halvkilos ble dagens høydepunkt:)

De store fiskene uteble, men en fin fisk ble det og flere turer hit til dette lille lurevannet vil det bli og da må storeslem passe seg

En fantastisk start på sesongen og årets ørretsesong er nå virkelig rett rundt hjørnet!

[attach=1]

Oppfattet dette som bålfyring, men det var sikkert ikke slik ment.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfattet dette som bålfyring, men det var sikkert ikke slik ment.

Jens

åja:) :P

så lenge en tar forbehold så skal ikke jeg si noe mer enn det... :)

Men så lenge det er opprettet en bålplass så er det fullt lovlig sist jeg sjekket i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er jeg enig i at Drammensmarka er et fint turmål, enten man vil fiske eller gjøre andre fritidsaktiviteter. Ekstra morsomt å ligge ute nå på denne tida å høre orrhanene spille rundt teltet. I luftlinje var vi ikke så veldig langt unna Gamledammen, men beskjeden vaking og klekking av døgnfluer der vi var. Kanskje litt mye vind? Har opplevd tidligere at marginataen ikke er så glad i vind. Vi treffes kanskje oppi der en eller gang?

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er jeg enig i at Drammensmarka er et fint turmål, enten man vil fiske eller gjøre andre fritidsaktiviteter. Ekstra morsomt å ligge ute nå på denne tida å høre orrhanene spille rundt teltet. I luftlinje var vi ikke så veldig langt unna Gamledammen, men beskjeden vaking og klekking av døgnfluer der vi var. Kanskje litt mye vind? Har opplevd tidligere at marginataen ikke er så glad i vind. Vi treffes kanskje oppi der en eller gang kanskje?

Jens

Nei altså ikke undervurder vinden.. itt vind kan faktisk telle positivt og være utslagsgivende.. Det blir derfor lettere for insektet å bryte filmen når det blåser litt.. men for mye er jo selvfølgelig ikke noe artig for oss :) Det er nok fullt mulig!! enn så lenge skitt fiske!!

Waksvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt enig i det du sier! Mange vann i marka er det fryktelig lite trafikk ved og dermed mye fin fisk!

Etter flere år borte fra byen som følge av studier, blir det fra sommeren endelig muligheter for å fiske jevnlig i marka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann:) Blitt dårlig med raport den siste tiden og det beklager jeg, men grunnen er enkel og det er at jeg har omtrent fisket hver eneste dag:)

NÅ er VESPERTINAEN i gang i marka :) siste turen var nå i helgen. Et godt stykke innover fra området landfalltjern har gitt oss et artig fiske på både marginata (mindretall), vespertina, fjærmygg på kveldstid og noe andre bugs:)

Vi har ikke hatt helt forholdene på vår side.. mye regn og litt for mye vind har lagt en demper på det helt store, men under små perioder med lite vind har fisken vist seg relativt ofte og tørrfluefiske med de riktige imitasjonene har gitt oss et artig tørrfluefiske på pene brune skogsørreter :)

I DAG er været trykkende og vil tippe det i nærmeste øyeblikkelig fremtid med godt trykkende og vindstille forhold vil det brake løs!!!

Nå merkes kroppen at det har vært en god del fisking så vi får virkelig håpe at forholdene blir bedre innover!!

Lørdagens fiske gav meg, marius og Eirik nærmere 20 ørreter og det meste tok tørt!!!!! :)

Da fiskene ikke var av større kaliber enn vi har fått har vi desverre vært dårlige med å fotografere fiskene!!

Men opplevelsen vil alltid bli husket for en herlig tur var det uansett!

Waksvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en liten tur innover i  går ettermiddag/kveld, igjen vest i marka. Fortsatt en del vind og lite aktivitet på overflaten. Noe maur hadde blitt tatt av vinden og endte opp i div ørretmager. Satset derfor på mauimitasjon og det funket, 1 stk fisk. Vinden økte på etter dette, fiskeforholdene ble semre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en rask tur østover for å ordne diverse torsdag og fredag. Fredag ettermiddag fikk jeg muligheten for en liten tur i marka, så da satt jeg i marsj.

Med litt spredt skylag og vekslende sol var vakaktiviteten absolutt tilstede. Prøvde meg litt frem og fant ut at ørreten ganske klart foretrakk vespertinaen. Satt på en variant og etter noen kast var årets første i håven, anslått drøyt 7 hekto og ut i vannet igjen!  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...