Gå til innhold

Ørret i Trondheimsområdet


Moan

Anbefalte innlegg

Heihei

Hadde tenkt meg ut på tørrfluefiske i nærmeste framtid. Jeg lurer på hvor i Trondheimsområdet det er mye ørret og hvor det er fint å stå med baksleng osv. Lurer også på hvilke fluer som er bra så tidlig på sessongen.

Håper på raske svar :)

Mvh: Moan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leirfossen over laksedelen har ørret og der er det gratis å fiske, vi kaller det for 'mellom fossene', men det er litt vanskeligere å få fisk der nå siden de kun kjører 10 kubikk med vann sammenlignet med 30 før:) Men fisken er der ennå og super i seg mygg og snegler. Små døgniser funker også fint med 0,14 fortom og lange flyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.adressa.no/forbruker/jaktogfiske/article1636616.ece

Føler den bør postes så alle fluefolk hvertfall har fått det med seg. Jeg savner egentlig de vanna som ligger godt utenfor allfarvei. I marka her er det knapt et vann utenfor en halvtimes gange, og det gjør liksom at jeg ikke får helt den frihetsfølelsen jeg ønsker.

Uansett var jeg på Kvistingen i kveld. Så ett vak før det begynte å blåse no jævlig. Stanga fikk hvile, ble gjort om til gåtur i stedet. Tror TOFA og kommunen driver utfisking der nå. Det var hvertfall en del blåser ute på vannet. Noen som kan bekrefte/avkrefte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Trondheim Kommune har en del tiltak på gang i vannene i Bymarka. Jeg er ikke helt sikker på hva som skjer på Kvistingen. Ta kontakt med Terje Nøst i Trondheim kommune, han vet helt sikkert.

Generelt er vannene i Bymarka preget av mye humus, er næringsfattige og inneholder småfallen fisk.

Trenger du å komme bort fra folk, kan kanskje Brøttemsmarka i Klæbu være ett alternativ.....

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så veldig kult å fiske settefisk da. Digger tanken på å fiske noe naturen har skapt selv uten menneskehjelp jeg!

Jeg og MoaN driver å prøver ut vannene i vår hjemkommune Melhus fortiden. Er mange dype klare vann med litt for mye vegetasjon rundt som er vanskelig og har dårlig insektsliv, men det er noen vann som er brukbare for fluefiske. Sitter å gleder oss til døgnfluene begynner å sprette fram vi nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nidelva i går kveld var relativt stille. Fisket/kuket med fluestanga oppe ved brua. En del småfisk som vaket seint utpå kvelden, men det meste sto langt utpå og utenfor rekkevidde. I hvert fall for en nybegynnerklabb som meg. Ble etter hvert til at jeg gjorde mer trening enn fiske ut av det, da behovet for akkurat det er større enn behovet for å få fisk...

Vanskeligere enn jeg trodde dette med fluekasting gitt. Sliter med for mye kraft seint i framkastet slik at snøret krysser og fortommen hekter. Dette pluss en drøss med andre nybegynnerfeil. Det trengs trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skjer kanskje ikke så mye før han sjefen der oppe bestemmer seg for å skru på varmen. Ti grader i lufta og ikke særlig mer i vannet er nok ikke 100% optimalt for hektiske klekkinger.

På den annen side holder stikkmyggen seg i ro, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skjer kanskje ikke så mye før han sjefen der oppe bestemmer seg for å skru på varmen. Ti grader i lufta og ikke særlig mer i vannet er nok ikke 100% optimalt for hektiske klekkinger.

På den annen side holder stikkmyggen seg i ro, da...

ikke rundt meg ;D ble stukket 5 ganger av de jævlene ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Relativt sett  ;D

Minnene går til ei julinatt i Homla, da alt man prøvde av myggmiddel virket kun såder måtelig og bare iherdig snaddedamping klarte å holde store (mygg) og små (knott) blodsugere på noenlunde avstand :-X Fiskekompisen fordømte røyking og klasket blodsugere i omtrent like proporsjoner...  ;D  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...