Gå til innhold

Hemsila


Eirik Nielsen

Anbefalte innlegg

Som en totalt utenforstående person synes jeg det er interessant å lese denne tråden.

Jeg sier "utenforstående" siden jeg aldri har fisket i Hemsila. Jeg har ikke blitt skremt bort, det har bare ikke blitt noe av.

Jeg tror ikke man skal være så redd for å få oppmerksomhet om en elv.

Jeg beinflyr ikke til Hemsila om det så er tusen blogger og innlegg på all verdens forum. Til det er det altfor mange andre faktorer (begrenset fisketid, småbarn, lyst til å fiske andre steder også, dyre kort, ingen å dra med akkurat den helga) som også spiller inn på hvorvidt jeg blir en av "gjengen" på Jugebenken, eller Telegrafen eller Flaket.

Eller Tya, Nea, Bardu eller Ekso. Eller hos 'n Terje på Kvarven i Rena. Alle disse "berømte" elvene blir det skreveet side opp og side ned om. Hvert år.

Alle disse berømte elvene vet vi jo alle kan til tider være overbefolket av Simms-kledde idioter som oss selv.

Og før eller siden blir de fleste elver berømte.

Ærlig talt - hvor effektivt klarer man å holde noe skjult i dagens verden med Google, norgeibilder.no, gode kart, GPS og helt vanlig fiskeprat?

Jeg forstår frustrasjonen blant lokalbefolkning som føler at andre har tatt over elva deres.

Men jeg tror det er like greit å innse at slaget er tapt i Hemsila - det er og blir Norges mest berømte tørrflueelv. Den vanskelige oppgaven nå er vel heller å sørge for at det blir POSITIVT at tusenvis besøker Hemsila hvert år. Å sørge for at de 700 kr eller hva det nå koster for 48 timer i rampelyset faktisk kommer fisken og elva til gode på en langsiktig og bærekraftig måte.

Den jobben er omfattende og krevende og jeg håper virkelig dere hemsedøler får det til. Ref Erik Eikres innlegg om at man skal skille mellom de som bare vil tjene penger og de som vil utrette noe med forvaltningen. Lykke til, Erik.

Jeg gleder meg over at andre gidder å skrive turrapporter og legge ut bilder. Det inspirerer meg. Selv om jeg vet at dermed risikerer jeg enkelte steder å stå i kø for å fiske.

Enkelt oppsummert:

Å forsøke å kvele ytringsfriheten for å bevare "hemmeligheten" om Norges mest berømte elv e bortkastet tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 649
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Det går nesten ikke an å være uenig i det du skriver.  Men:

Det som har blitt forsøkt å få frem fra enkelte personer her inne er den bonanza stemningen enkelte fyrer opp under når de legger ut bilder,"teppeklekking i Hemsil" osv.Hva er vitsen med det?

Alle på dette forumet vet at fiskepresset er stort i Hemsil,men som jeg har skrevet i tidligere innlegg så tror jeg enkelte legger ut om gode opplevelser i elva kun for å fyre opp meg og alle andre som synes det er unødvendig å skape denne bonanza stemningen som bare bygger seg opp.Virker nesten som det er gått sport i det.

Det er veldig mange flotte elver her i landet og jeg tror at hvis man demper omtalen rundt Hemsil på dette og andre forumer kan vi kanskje få en litt mer diversifisert bruk av andre elverrundt forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta noe helt konkret vedrørende fiske i Hemsil: Jeg tror kortbegrensning er veien å gå. I første omgang for todagers- og ukeskort. Hemsil er ei stor elv, og vi snakker her om ganske mange kort i utgangspunktet, og ikke 4-6 som vi ser i noen andre mindre elver. Det vil være rift om kortene i høysesong, men det får bare være. Målet er å unngå at det blir fullstendig overbefolket og at fiskepresset fordeles. Således vilkvaliteten på fisket økes for de som har fått kort. Soner er selvfølgelig også en mulighet her. I første omgang tenker jeg at sesongkort er unntatt, men det kan tenkes et tak her også, med forkjøpsrett for de som har adresse Hemsedal (med omegn?).

Egentlig tror jeg dette bare er et spørsmål om tid, og den veien profesjonelle forvaltning av flere elver vil gå. De som driver med turistvirksomhet etc. finner sikkert egne ordninger via foreningen.

Helst vil vi sikkert fiske fritt overalt, men jeg tror dette på sikt er ødeleggende for fiskeopplevelsene i Hemsil og heller ikke bra for ørreten/elven.

En fri tanke fra min side, men jeg tror på den.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

I fjelltraktene i Sverige så er det kortbegrensning på veldig mange vassdrag; og dette er elver og vann som er eid av staten. Da er det begrenset antall fiskedøgn per sesong; 60 døgn, 90 døgn osv. Man melder seg på maks tre strekninger i prioritert rekkefølge før april, og etter det er det loddtrekning. Mange av vannen og elvene, de fleste bare med villfisk. Noen vann og elver er bare fluefiskestrekninger og selvklart de som er mest populære. Det er ofte et utrolig bra fiske, MEN, det beste er at man alt som oftest ikke treffer så mange - med mindre man må midt i fellesferien. Holder man seg unna de tre travleste ukene i juli så kan man gå der i dager uten å treffe en eneste jækel. Og det er digg! Da helikopterlandinger ikke er regulerte i Sverige så er vannene også nært til hands. Der er også strenge regler rundt selve fisket. Fisk over 40 cm må tilbake og det er maks mellom 1-2 fisker per fiskedøgn som kan tas opp. Dette gir en veldig fin stam av fisk; både harr, ørret og røye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjelltraktene i Sverige så er det kortbegrensning på veldig mange vassdrag; og dette er elver og vann som er eid av staten. Da er det begrenset antall fiskedøgn per sesong; 60 døgn, 90 døgn osv. Man melder seg på maks tre strekninger i prioritert rekkefølge før april, og etter det er det loddtrekning. Mange av vannen og elvene, de fleste bare med villfisk. Noen vann og elver er bare fluefiskestrekninger og selvklart de som er mest populære. Det er ofte et utrolig bra fiske, MEN, det beste er at man alt som oftest ikke treffer så mange - med mindre man må midt i fellesferien. Holder man seg unna de tre travleste ukene i juli så kan man gå der i dager uten å treffe en eneste jækel. Og det er digg! Da helikopterlandinger ikke er regulerte i Sverige så er vannene også nært til hands. Der er også strenge regler rundt selve fisket. Fisk over 40 cm må tilbake og det er maks mellom 1-2 fisker per fiskedøgn som kan tas opp. Dette gir en veldig fin stam av fisk; både harr, ørret og røye.

Har vært veldig imponert over hvordan disse kvoteringene funker i Jämtland og Lappland. Her tror jeg absolutt vi har noe å lære av grannfolket. Gimån har begrenset kortsalg fordelt på soner og ligger kliss inntil E14; her kan det være litt trangt. I Lappland derimot har vi opplevd å være alene på lange strekninger i fantastiske elver midt i fellesferien.

Har vært lite i Hemsila de siste årene, men hatt fint fiske der, også utenfor det mest populære tidsrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta noe helt konkret vedrørende fiske i Hemsil: Jeg tror kortbegrensning er veien å gå.

Hei, Jørn. De fleste fornuftige fluefiskere mener jo det, men det er de som håver inn pengene som ikke vil ha et slik tiltak.

Ta med i betraktningen at dette mest sannsynlig ville føre til kort-priser som utelukker de aller fleste av oss, da  ;)

Om de får til kortbegrensning uten å øke prisene fra nivået de ligger på i dag, så for all del . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har til nå vært en av de stilltiende bivånerne som flere av dere er redde for. Men jeg kan love dere at det jeg vet om elva har jeg funnet ut selv, og ikke lært her. Etter å ha fulgt dette forumet i noen år, føler jeg nå for å skrive et lite innlegg. For det første synes jeg denne tråden minner veldig om diskusjonene som har vært om Hemsila hver vår de siste årene på dette forumet. Og jeg skjønner ikke helt at det er så mye å diskutere heller. Jeg er enig i at fiskepresset i elva til tider er for stort, men jeg har fisket i Hemsila hver sommer nå i 11 år og jeg synes helt ærlig at det ikke har blitt spesielt verre med årene. Ja, du finner alltids en gjeng campere å irritere deg over (gjerne en kompisgjeng som sitter med 50m mellomrom på de mest kjente strekkene og som ikke ser at fisken vaker om den så hadde hoppet opp i fanget på dem). Sånn var det i 2001 og det vil bli sånn i 2011. Men elva er lang, så hvis man gidder å ta beina fatt så finner man alltids en vakende fisk man kan fiske på i fred.

Når det gjelder synspunktene om at fiskerapportene bør dysses ned, så mener jeg vel (som mange andre her) at det toget har gått for lenge siden. Elva har fått så mye oppmerksomhet i fluefiskefilmer/litteratur i løpet av de siste årene at å irritere seg over dette er bortkastet energi. I tillegg så ser man gjerne at fiskerapportene kommer fra den nevnte campinggjengen, som egentlig ikke utgjør noen annen fare for ørreten enn å skremme den fra sans og samling. Kanskje det er en like god strategi å bare la de legge ut fiskerapportene sine uten å kommentere det....?

Jeg synes det samme gjelder rapportene om vakbonanza og klekkefest både her og der. Man trenger ikke ha mye omløp i hodet for å finne ut at det en eller annen gang mellom 10.juni og 20.juni vil begynne å klekke rohdani, og at det en eller annen gang mellom 20.juni og 1.juli vil begynne å klekke aurevilli, osv for ignita, fjærmygg i kveldinga hele perioden, spinnerfall i juli osv osv osv....(Alt etter vær, snøsmelting, temperatur osv) Yr.no og NVE sine sider er langt mer interessante enn div blogger fra fiskekåte campere som vil vise frem en hver kilosfisk. La dem blogge i vei uten oppmerksomhet, så roer det seg nok..

Når det gjelder forvaltning av elva så synes jeg opplegget har fungert ganske godt. Hadde det ikke vært for det lokale engasjementet hadde kanskje ikke elva vært like god som den faktisk er. Så lenge en god del av fiskekortprisene havner tilbake i elva, så får det være greit. Og at visse lokale har funnet seg en nisje i å gjøre elva til en opplevelse for uerfarne synes jeg er mer beundringsverdig enn irriterende. Skal man klare seg på bygda må man finne seg noen nisjer. Ja, jeg skal innrømme at jeg har blitt irritert når ”sjølvaste” som han blir kalt her, dukker opp i hølen jeg står i med 10 lærevillige på slep. Men jeg er voksen nok til å innse at det jeg kan jo bare finne meg en annen fisk. Det er viktigere at ferske fluefiskere får en god opplevelse enn at jeg på død og liv skal ”hevde rett”.

Og når de gjelder kortpriser:  å tro at å høyne prisene vil ta av for fiskepresset er skivebom. Jo høyere priser jo mer eksklusivt og jo flere interessenter. Folk flest har såpass mye penger at det ikke vil fungere nesten uansett hvor mye prisene blir høynet. Vi ønsker vel ikke laksefisketilstander? Og å antallsbegrense fiskekort er jeg motstander av, ørretfiske skal være for alle!Senk heller prisene til normalen for landet. Høye priser er lik god kvalitet og dermed langt flere fiskere. Lavere priser tror jeg faktisk med årene vil bli oppfattet som mindre interessant.

Og hvis det er for mye folk en dag, reis til Holselva da vel, eller over fjellet til de øvre delene av Lærdalselva. Her finnes det like stor fisk som er lettere å lure blant færre fiskere. En dags avbrekk har alle godt av...

Et mer synlig oppsyn, som følger opp om at det skal være et bevegelig fiske og lavere fiskekortpriser er mine forslag til mindre irritasjon. Dette er bare noen tanker, selvfølgelig for egen regning..... skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta noe helt konkret vedrørende fiske i Hemsil: Jeg tror kortbegrensning er veien å gå.

Hei, Jørn. De fleste fornuftige fluefiskere mener jo det, men det er de som håver inn pengene som ikke vil ha et slik tiltak.

Ta med i betraktningen at dette mest sannsynlig ville føre til kort-priser som utelukker de aller fleste av oss, da  ;)

Om de får til kortbegrensning uten å øke prisene fra nivået de ligger på i dag, så for all del . . .

Jeg føler meg litt utelukket allerede i dag med de kortprisene. Ikke at de i seg selv tar hele familiebudsjettet, men vi fisker liksom en del andre plasser også da i løpet av sesongen, så for meg blir kortbudsjettet litt høyt i løpet av en sesong. Så alt i alt blir det for dyrt. Ikke om jeg bare hadde fisket ei uke i Hemsila i løpet av hele sesongen og that's it. Om den uka hadde vært eneste fiskeferien min. Men alt annet i tillegg.

Grunneierne må ikke bare tenke penger. Altså ikke kompensere minsket kortsalg med tilsvarende økte priser, om begrenset kortsalg ble en realitet. Og da ville det jo ikke utelukket flere av oss enn det allerede blir i dag. Men det ville fått ALLE de ønskede virkningene vi fluefiskere vil ha.

Grunneierne ville jo tjent litt mindre penger på kort sikt. Og det er jo her problemet ligger.

Og som "Fiskebolla" skriver; å øke kortprisene får ikke effektivt ned antallet fiskere i praksis (var det egentlig en eneste naiv fyr som trodde på det når en eller annen grunneier foreslo det på et årsmøte om elva? NOT  ;D ). Men økte kortpriser utelukker en del av oss. Og fører til en del nye fluefiskere med Gallaway-caps som glemmer igjen stanga ved bredden når de går, for de tenkte egentlig på golf. Så alt i alt det samme. Men jøss, jeg skjønner at grunneierene ikke bryr seg om det. Eller at de ikke bryr seg om unge studenter som ikke har så god råd. Men de burde ha brydd seg om det...

PS Og dere lokale Hemsila-duder: Slutt å kalle Tor for "sjølvaste" hele tiden, for det ser bare litt smålig ut for alle oss andre. Om han gjør litt penger på noen guidedager i året for å spe på litt som sauebonde, så er vel ikke det verdens undergang eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Har vært veldig imponert over hvordan disse kvoteringene funker i Jämtland og Lappland. Her tror jeg absolutt vi har noe å lære av grannfolket. Gimån har begrenset kortsalg fordelt på soner og ligger kliss inntil E14; her kan det være litt trangt. I Lappland derimot har vi opplevd å være alene på lange strekninger i fantastiske elver midt i fellesferien.

Har vært lite i Hemsila de siste årene, men hatt fint fiske der, også utenfor det mest populære tidsrommet.

Den største forskjellen er at deler av Gimån er mer som Hemsila og er i arrendert regi, men det er et utrolig flott vann og skøtes eksemplarisk av Lars-Åke Olsson som også driver en elv i Montana. Fiskekortprisene er betydlig høyere enn i de statlige vannen. I de statlige vannen koster et fiskekort på kvotert strekning ikke mer enn rundt 100 SEK per døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner ikke jeg Hemsil og forholdene der annet enn gjennom hva jeg leser her, i media og hva fiskekompiser beretter. Jeg har aldri fisket der selv. Men, må si jeg føler med de lokale fiskerene, som nærmest synes å bli presset bort fra egen elv. Det er trist, og vet jeg hadde blitt deprimert om det hadde skjedd meg i min elv.

På meg virker det som komersielle interesser desverre har tatt fullstendig ovehånd i Hemsil. De har vært flinke der oppe, men er de flinke nok nå?

Leste en mangesidig artikkel om Hemsil i en av Tysklands største tidskrifter i fjor høst. Det var fin Norges reklame og jeg tror nok nordmenn må finne seg i konkurranse fra det europeiske markedet fremover. Der etterspørselen er høy kan prisene fly i været. Det blir ikke bedre når laksefisket blir borte. Da er det ikke for "hvermansen" å fiske i Hemsil lengre. Tenker flere vil forstå de lokale fiskerne da... :rolleyes: ::)

Ser at noen av dem som i dag tjener godt på fisket i Hemsil, også har mottatt offentlig støtte tidligere. I mitt hode betyr det at disse bør tenke litt på almenhetens tilgang på produktet senere...

Skulle vi være så "heldige" å få Hemsila tilstander i min elv så vil i alle fall jeg ta til orde for kortbegrensning. Vi må ta vare på opplevelsen og ikke minst fisken og naturen. Lokale fiskere, som har vært med på å gjøre elva god gjennom mange års dugnadsinnsats, bør få den oppmerksomhet og tilgang til elva de fortjener. Dreper en det lokale engasjemanget er det første skritt mot trøbbel den dagen en virkelig trenger en dugnads innsats igjen. Det kan være å rydde opp etter sykdom etc.

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært veldig imponert over hvordan disse kvoteringene funker i Jämtland og Lappland. Her tror jeg absolutt vi har noe å lære av grannfolket. Gimån har begrenset kortsalg fordelt på soner og ligger kliss inntil E14; her kan det være litt trangt. I Lappland derimot har vi opplevd å være alene på lange strekninger i fantastiske elver midt i fellesferien.

Har vært lite i Hemsila de siste årene, men hatt fint fiske der, også utenfor det mest populære tidsrommet.

Den største forskjellen er at deler av Gimån er mer som Hemsila og er i arrendert regi, men det er et utrolig flott vann og skøtes eksemplarisk av Lars-Åke Olsson som også driver en elv i Montana. Fiskekortprisene er betydlig høyere enn i de statlige vannen. I de statlige vannen koster et fiskekort på kvotert strekning ikke mer enn rundt 100 SEK per døgn.

Enig i at Gimån ligner litt på Hemsil, men med litt mindre spektakulær natur omkring. Betaler gladelig litt mer for kortet hvis det betyr mindre folk. Synes generellt det er alt for billig å fiske i Norge, folk flest har råd til å betale mer :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta noe helt konkret vedrørende fiske i Hemsil: Jeg tror kortbegrensning er veien å gå.

Hei, Jørn. De fleste fornuftige fluefiskere mener jo det, men det er de som håver inn pengene som ikke vil ha et slik tiltak.

Ta med i betraktningen at dette mest sannsynlig ville føre til kort-priser som utelukker de aller fleste av oss, da  ;)

Om de får til kortbegrensning uten å øke prisene fra nivået de ligger på i dag, så for all del . . .

Jeg føler meg litt utelukket allerede i dag med de kortprisene. Ikke at de i seg selv tar hele familiebudsjettet, men vi fisker liksom en del andre plasser også da i løpet av sesongen, så for meg blir kortbudsjettet litt høyt i løpet av en sesong. Så alt i alt blir det for dyrt. Ikke om jeg bare hadde fisket ei uke i Hemsila i løpet av hele sesongen og that's it. Om den uka hadde vært eneste fiskeferien min. Men alt annet i tillegg.

Så litt uenig med deg, Lars. For jeg sier: "Det er de som håver inn pengene som ikke vil ha et slik tiltak". Underforstått at de må ikke bare tenke penger. Altså ikke kompensere minsket kortsalg med tilsvarende økte priser, om begrenset kortsalg ble en realitet. Og da ville det jo ikke utelukket flere av oss enn det allerede blir i dag. Men det ville fått ALLE de ønskede virkningene vi fluefiskere vil ha.

Grunneierene ville jo tjent litt mindre penger på kort sikt. Og det er jo her problemet ligger.

Og som "Fiskebolla" skriver; å øke kortprisene får ikke effektivt ned antallet fiskere i praksis (var det egentlig en eneste naiv fyr som trodde på det når en eller annen grunneier foreslo det på et årsmøte om elva? NOT  ;D ). Men økte kortpriser utelukker en del av oss. Men jøss, jeg skjønner at grunneierene ikke bryr seg om det. Eller unge studenter som ikke har så god råd. Men de burde ha brydd seg om det...

PS Og dere lokale Hemsila-duder: Slutt å kalle Tor for "sjølvaste" hele tiden, for det ser bare litt smålig ut for alle oss andre. Om han gjør litt penger på noen guidedager i året for å spe på litt som sauebonde, så er vel ikke det verdens undergang eller? Minner litt om det Tor Jonsson skrev om i boka "Bygdedyret": Raude tunger skaut rygg bak svarte tenner i hån. Alt dette stør opp rundt biletet av ei bygd som ikkje tåler andre enn seg sjølve. Kjem det nokon som er annleis, prøver dei å bli kvitt problemet. "

Beklager, siterte kun tidligere innlegg i tråden.... all respekt for Tor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta noe helt konkret vedrørende fiske i Hemsil: Jeg tror kortbegrensning er veien å gå.

Hei, Jørn. De fleste fornuftige fluefiskere mener jo det, men det er de som håver inn pengene som ikke vil ha et slik tiltak.

Ta med i betraktningen at dette mest sannsynlig ville føre til kort-priser som utelukker de aller fleste av oss, da  ;)

Om de får til kortbegrensning uten å øke prisene fra nivået de ligger på i dag, så for all del . . .

Jeg føler meg litt utelukket allerede i dag med de kortprisene. Ikke at de i seg selv tar hele familiebudsjettet, men vi fisker liksom en del andre plasser også da i løpet av sesongen, så for meg blir kortbudsjettet litt høyt i løpet av en sesong. Så alt i alt blir det for dyrt. Ikke om jeg bare hadde fisket ei uke i Hemsila i løpet av hele sesongen og that's it. Om den uka hadde vært eneste fiskeferien min. Men alt annet i tillegg.

Så litt uenig med deg, Lars. For jeg sier: "Det er de som håver inn pengene som ikke vil ha et slik tiltak". Underforstått at de må ikke bare tenke penger. Altså ikke kompensere minsket kortsalg med tilsvarende økte priser, om begrenset kortsalg ble en realitet. Og da ville det jo ikke utelukket flere av oss enn det allerede blir i dag. Men det ville fått ALLE de ønskede virkningene vi fluefiskere vil ha.

Grunneierene ville jo tjent litt mindre penger på kort sikt. Og det er jo her problemet ligger.

Og som "Fiskebolla" skriver; å øke kortprisene får ikke effektivt ned antallet fiskere i praksis (var det egentlig en eneste naiv fyr som trodde på det når en eller annen grunneier foreslo det på et årsmøte om elva? NOT  ;D ). Men økte kortpriser utelukker en del av oss. Men jøss, jeg skjønner at grunneierene ikke bryr seg om det. Eller unge studenter som ikke har så god råd. Men de burde ha brydd seg om det...

PS Og dere lokale Hemsila-duder: Slutt å kalle Tor for "sjølvaste" hele tiden, for det ser bare litt smålig ut for alle oss andre. Om han gjør litt penger på noen guidedager i året for å spe på litt som sauebonde, så er vel ikke det verdens undergang eller? Minner litt om det Tor Jonsson skrev om i boka "Bygdedyret": Raude tunger skaut rygg bak svarte tenner i hån. Alt dette stør opp rundt biletet av ei bygd som ikkje tåler andre enn seg sjølve. Kjem det nokon som er annleis, prøver dei å bli kvitt problemet. "

Beklager, siterte kun tidligere innlegg i tråden.... all respekt for Tor!

Hei - det var et ærlig og godt svar, Fiskebolla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jeg føler meg litt utelukket allerede i dag med de kortprisene. Ikke at de i seg selv tar hele familiebudsjettet, men vi fisker liksom en del andre plasser også da i løpet av sesongen, så for meg blir kortbudsjettet litt høyt i løpet av en sesong. Så alt i alt blir det for dyrt. Ikke om jeg bare hadde fisket ei uke i Hemsila i løpet av hele sesongen og that's it. Om den uka hadde vært eneste fiskeferien min. Men alt annet i tillegg.

Så litt uenig med deg, Lars. For jeg sier: "Det er de som håver inn pengene som ikke vil ha et slik tiltak". Underforstått at de må ikke bare tenke penger. Altså ikke kompensere minsket kortsalg med tilsvarende økte priser, om begrenset kortsalg ble en realitet. Og da ville det jo ikke utelukket flere av oss enn det allerede blir i dag. Men det ville fått ALLE de ønskede virkningene vi fluefiskere vil ha.

Grunneierene ville jo tjent litt mindre penger på kort sikt. Og det er jo her problemet ligger.

Og som "Fiskebolla" skriver; å øke kortprisene får ikke effektivt ned antallet fiskere i praksis (var det egentlig en eneste naiv fyr som trodde på det når en eller annen grunneier foreslo det på et årsmøte om elva? NOT  ;D ). Men økte kortpriser utelukker en del av oss. Men jøss, jeg skjønner at grunneierene ikke bryr seg om det. Eller unge studenter som ikke har så god råd. Men de burde ha brydd seg om det...

PS Og dere lokale Hemsila-duder: Slutt å kalle Tor for "sjølvaste" hele tiden, for det ser bare litt smålig ut for alle oss andre. Om han gjør litt penger på noen guidedager i året for å spe på litt som sauebonde, så er vel ikke det verdens undergang eller? Minner litt om det Tor Jonsson skrev om i boka "Bygdedyret": Raude tunger skaut rygg bak svarte tenner i hån. Alt dette stør opp rundt biletet av ei bygd som ikkje tåler andre enn seg sjølve. Kjem det nokon som er annleis, prøver dei å bli kvitt problemet. "

Hvem tror du sto på barrikadene og ville ha mye høyere priser? Denne skrytte også av det her på siden med samme gnålet omatt og omatt: "Ekskluderende priser er den eneste riktige veien å gå for å få ned presset på elva. De som ikke tåler det kan finne seg en annen elv. Hensikten er da oppnådd." Kanskje ikke helt bokstav for bokstav, men ordlyden er riktig. Jeg protesterte høylytt, men fikk lite gehør. Jeg sluttet dermed å fryse av meg ballene i oktober for å finne strykefisk og jeg sluttet å bry meg særlig mer enn andre om bønder som rydder vekk skog inntil elva og murer opp kanten. Nok var nok. Det var nemlig ikke for oss vi gjorde arbeidet, det for "noen". Nå blir vi bare minnet om at vi kan dra til ei annen elv hvis det blir for mye folk. Vel, den andre elva er ikke "vår" og renner ikke like ved huset. Ei heller har vi flydd rundt i natterstid for å berge elva der. Vi er sikkert sære og "bondske", men vi liker egentlig denne best. Borte bra, men hjemme best.

At Tor blir kalt sjølvaste får både han og du bare finne dere i. Uten han hadde elva vært død og begravd. Han kjenner elva så å si bedre enn fisken selv og er blitt Sjolvaste Hemsil. Basta! Siden hans heter da også www.hemsila.no. Det er han vi har mest å takke for at elva overlevde. At elva samtidig ble lobotomert var dog en strek i regningen for flere av oss.

Det snakkes om at Hemsil er ei lang elv. Spørs hva man mener med "lang" tydeligvis. Betaler man 900,- for fluesona i to døgn så vil man vel helst fiske der vil jeg tro. Og da gjenstår 11-12km. Av disse er det 7-8km som ikke er "finner du fisk har du flaks"-sone. Altså maks 8km godt fiskestrekk for 900,-. Sammenlignet med Holselva og man dropper "ikke fiskested" så blir det slik:

Holselva (fluesone) = maks 6 fiskere til enhver tid og litt over to kilometer strekning = ca. 350m pr fisker.

Hemsil (fluesone) = ca. 350m pr fisker fordelt på 12km = 34 fiskere.

Nå var jeg forøvrig snill med utregningen slik at det kom Hemsil tilgode. Blir verre om man tar bare de egentlige strekningene (21-24 fiskere litt avhengig av vannstand). I tillegg er det ikke særlig aktiv fisk i hele området før godt ut i juni.

Jeg har sett 31 biler samtidig ved elva og ingen skal prøve å fortelle meg at alle var alene i bilen.  Så hvor dere finner disse gjemte stedene dere får være alene vet ikke jeg. Men jeg har en mistanke om at vi har sett dere mange ganger uten å si at vi også gjerne vil. Vi ønsker nemlig at de som er i og ved elva skal ha det moro når de først har kommet. Selvsagt! Men nok om det. Vi blir sikkert enige en dag.

Hvor mange kort er fornuftig ved en begrensning? Bør ikke lokale få unntak (jeg mener jo)? Bør ikke etablert guidevirksomhet få egen kvote (jeg mener jo)? Hva da?

Men enda en gang: JEG ØNSKER ALLE VELKOMMEN, men ikke alle på en gang. Det blir så fullt på dansegulvet at ingen får danset skikkelig. Og det er da for søren j****g dumt når både gulvet og musikken er av aller beste merke, ikke sant? Særlig også når damene holder såpass høy standard som i Hemsil... mener nå jeg.

Kan forresten noen svare meg snart... Hvorfor navn nevnes i en rapport? Og hvorfor man si at "NÅ SKJER DET"?

Én gang til: Jeg ønsker ingen av dere dit pepper'n gror. Jeg syns det er hyggelig å treffe dere alle sammen. Men... ja, dere har skjønt det nå.  :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjelltraktene i Sverige så er det kortbegrensning på veldig mange vassdrag; og dette er elver og vann som er eid av staten. Da er det begrenset antall fiskedøgn per sesong; 60 døgn, 90 døgn osv. Man melder seg på maks tre strekninger i prioritert rekkefølge før april, og etter det er det loddtrekning. Mange av vannen og elvene, de fleste bare med villfisk. Noen vann og elver er bare fluefiskestrekninger og selvklart de som er mest populære. Det er ofte et utrolig bra fiske, MEN, det beste er at man alt som oftest ikke treffer så mange - med mindre man må midt i fellesferien. Holder man seg unna de tre travleste ukene i juli så kan man gå der i dager uten å treffe en eneste jækel. Og det er digg! Da helikopterlandinger ikke er regulerte i Sverige så er vannene også nært til hands. Der er også strenge regler rundt selve fisket. Fisk over 40 cm må tilbake og det er maks mellom 1-2 fisker per fiskedøgn som kan tas opp. Dette gir en veldig fin stam av fisk; både harr, ørret og røye.

Har vært veldig imponert over hvordan disse kvoteringene funker i Jämtland og Lappland. Her tror jeg absolutt vi har noe å lære av grannfolket. Gimån har begrenset kortsalg fordelt på soner og ligger kliss inntil E14; her kan det være litt trangt. I Lappland derimot har vi opplevd å være alene på lange strekninger i fantastiske elver midt i fellesferien.

Farlig nær OT-grensen, men jeg klarer ikke å dy meg:

Det svenske systemet med kvotering av de mest populære elvestrekkene i Lappland funker, enig i det. Men bare i den forstand at det letter litt på trykket. Det løser ikke problemet.

Det som ikke er spesielt hyggelig i Sverige er at kvoteringene ofte kommer som en konsekvens av en kombinasjon av medieeksponering og motorisert ferdsel. Siden man kan lande med helikopter overalt i fjellheimen i Sverige, blir det fort et voldsomt rush til de nye in-stedene som beskrives i blader og på forum, til stor glede for fjellflyselskapene. Mange av disse artiklene er faktisk rene bestillingsverk fra diverse næringsinteresser. Et godt eksempel på dette er den nydelige høyfjellselva Välijokk, en skikkelig perle med storvokst røye og ørret i spritklart vann, beliggende i usannsynlig vakre omgivelser. Etter flere artikler og videoer fra elva ble Välijokk det store turistmålet for folk som ville oppleve fisket de urørte "fjällen". Fire forskjellige flyselskaper drev skytteltrafikk, og antallet fiskere økte for hvert år.

Da Länsstyrelsen i Norrbotten i 2008 fløy over Välijokk og telte 72 telt (!) i den lille elva og naboelva Leavasjokk, ble elva stengt for alt fiske. Den åpner sannsynligvis ikke før i 2014, og kommer da til å være kvotert, til stor frustrasjon for de (myself included) som har gått de åtte effektive marsjtimene inn dit flere ganger. Etter mitt og mange andres skjønn ville det enkleste og beste vært å sette en stopper for flytrafikken dit, eller i det minste kvotere flytrafikken, men svenskene har andre tradisjoner hva gjelder nærings- og distriktspolitikk enn vi har i Norge.

Personlig foretrekker jeg faktisk det norske systemet når det gjelder plasser som ligger langt av lei (eller rettere sagt fraværet av system i Norge;). Ingen spesielle regler i avsidesliggende strøk, men generelt forbud mot motorisert ferdsel i utmark. Det funker faktisk ganske bra i store områder. Langt å gå = få fiskere. Finnmark er dessverre tildels et unntak (4-hjulinghelvete).

Jeg mener videre at vi må skille mellom lett tilgjengelige og avsidesliggende vassdrag i denne debatten. Det er opplagt at kvoteringer og reguleringer er både ønskelig og nødvendig i sentralt plasserte, meget populære og kjente elver som f.eks. Hemsila. Men jeg mener samtidig at den kvoteringa svenskene driver med i de mest kjente avsidesliggende Lapplandsvassdragene er rein brannslokking. Av en aller annen grunn tør ikke myndighetene å ta tak i det egentlige problemet, som er fjellflyselskapenes totalt uregulerte massetransport av turister til et lite knippe steder.

Før flyselskapene begynte sin virksomhet var det ikke mange som orket å gå til hele veien Välijokk.

Det er forøvrig et (tildels hyggelig) paradoks at det i avsidesliggende strøk ofte er mer folk i de få kvoterte vassdragene enn i de utallige ikke-kvoterte. Dette er vel kjent som "nasjonalparkeffekten": Når et område blir regulert på en eller annen måte blir det berømt, og må liksom være ekstra bra, noe som ikke nødvendigvis stemmer.

Vi som bor i Norden har utrolig mange bra steder å fiske på. Det er fortsatt fullt mulig å finne sitt "eget" hemmelige paradis hvis man tar en sjangs og reiser litt utenfor allfarvei :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Ikke for å skape en videre debatt i dette og jeg er til dels enig Håvard. Jeg leste også rapporten fra Länsstyrelsen da den kom og jeg så bildene, sykt, og man kan lure på hva folk tenker med. Men det handler mer om folk og idioti. Jeg må få tilföye at de "helifishingturer" jeg vært på så har vi greid å dra på plasser uten folk. Siste turen, i et område ved den, både medieberømte og gjennom blant andre Gunnar Westrin kjente elven Kaitum, var vi helt alene i fire dager. Litt løgn, første dagen passerte det et gammelt par i det vi lå å slumret første dagen.

Når jeg var på Hardangervidda i sommer fikk jeg lære at det er lov for boende i Nore Uvdal å søke fiskerett inne på Hardangervidda. Det er da lov å sette ti garn per dag og person, det er lov å kjøre bil inn, og de har lov å bruke båt i mange av vannen. De vi traff, midt i vakkre Geitvassdalen, hadde krysslagt et litet vann med garn. De lo og skrattet og gjennom spritånde fortalte de sine røverhistorier og kunne fortelle om vann som var "tomme" for fisk og at det var sånne som de som så til å holde bestanden i fjellvannene i sjakk. De dro opp garne mens vi ventet. To døde småørreter var resultatet. De hadde ikke fått en fisk i vannet til tross for to dagers otter og slukfiske. Midt på vakkre Hardangervidda. En utrolig forstyrrende opplevelse. MEN, jeg skjønner kultiveringstanken. Dokk, åter igjen, det finnes idioter og presis som i casen du dro opp med Välijokk, så er det hjernbefridde folk som ikke kan håndtere, det vakkre, unike vi har her i Norden.

Den eneste invendningen jeg har i denne totaldebattem, utenom Håvard sin og min beef, er at det er synd om det går samme veien som både USA og til dels mange steder på de britiske øyene og det blir for dyrt for gjemene mann å fiske. Da har vår fantastiske allemansrett en begrenset levetid. Alt handler i sluttenden om om å ta vare på og foredle det vi har.

(skrevet på iPhone i sengen så teksten er sikkert full av typos da jeg har null oversikt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke fisket i Hemsila siden 1965, så jeg vet ikke hvordan det ser ut der pr i dag. Men jeg kan godt forstå fustrasjonen til Eirik Eikre med hensyn til å få fiske i "sin" egen elv. Jeg hadde jo vokterbokigen oppe på Hanestad i 15 år, først som leietager og deretter som eier. Det var mer enn en gang at det var så mange fiskere i kulpen utenfor boligen at det simpelthen ikke var plass til flere. En gang telte jeg tilsammen på begge sider av elva 16 fiskere på en strekning på ca 200 meter.

Jeg har heller aldri likt å fiske i kø, derfor ble det heller ikke noe fisking på meg på slike dager. Tenke seg til å ha elvekanten 35 meter fra utgangsdøra, men likevel ikke kunne komme til for å prøve fisken. På slike dager tok jeg ofte en tur opp på kjølen og fisket i noen vann der.

En annen ting som jeg også reagerte på. To ganger sto jeg alene i kulpen da det kom tre mann og den nærmeste stilte seg fem meter på nedsiden og begynte å kaste skrått oppstrøms, slik at lina hans krysset over min. Min svenske fiskekompis gjennom mange år, han er det fortsatt, kjente til de fra andre steder, og han fortalte at de til stadighet oppførte seg slik.

Jeg opplevde også flere ganger at når det var flere fiskere sammen, og det ble tid for en matbit så delte de seg i to lag.  Når første halvpart var ferdig med å spise, byttet de plass med de som sto i gjen i elva , slik at de også kunne spise. Dette for at andre ikke skulle kunne komme til på selve godstrekka. Og er det noe av det samme i Hemsila, så forstår jeg Eikre enda bedre.

Magne Fjellstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Det er noen klare ulemper ja, sto å fiska alene i Hemsil i fjor. Hadde glemt håven så jeg gikk tilabek til bilen for å hente (5-6 minutter) da jeg kom tilbake sto det to svensker å fiska på den samme fisken, ved siden av min stang og sekk som lå igjen på bredden...   Dette var en stor kulp, og titalls andre plasser å fiske fra.  

Jeg ble såpass irritert  at jeg tok opp stanga å begynte å fiske inntil de to "grabbarna" fra samme spot.

Dette var imidlertid et unntak. Stort sett finner jeg meg et rolig sted i ved Hemsils bredd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å skape en videre debatt i dette og jeg er til dels enig Håvard. Jeg leste også rapporten fra Länsstyrelsen da den kom og jeg så bildene, sykt, og man kan lure på hva folk tenker med. Men det handler mer om folk og idioti. Jeg må få tilföye at de "helifishingturer" jeg vært på så har vi greid å dra på plasser uten folk. Siste turen, i et område ved den, både medieberømte og gjennom blant andre Gunnar Westrin kjente elven Kaitum, var vi helt alene i fire dager. Litt løgn, første dagen passerte det et gammelt par i det vi lå å slumret første dagen.

Når jeg var på Hardangervidda i sommer fikk jeg lære at det er lov for boende i Nore Uvdal å søke fiskerett inne på Hardangervidda. Det er da lov å sette ti garn per dag og person, det er lov å kjøre bil inn, og de har lov å bruke båt i mange av vannen. De vi traff, midt i vakkre Geitvassdalen, hadde krysslagt et litet vann med garn. De lo og skrattet og gjennom spritånde fortalte de sine røverhistorier og kunne fortelle om vann som var "tomme" for fisk og at det var sånne som de som så til å holde bestanden i fjellvannene i sjakk. De dro opp garne mens vi ventet. To døde småørreter var resultatet. De hadde ikke fått en fisk i vannet til tross for to dagers otter og slukfiske. Midt på vakkre Hardangervidda. En utrolig forstyrrende opplevelse. MEN, jeg skjønner kultiveringstanken. Dokk, åter igjen, det finnes idioter og presis som i casen du dro opp med Välijokk, så er det hjernbefridde folk som ikke kan håndtere, det vakkre, unike vi har her i Norden.

Den eneste invendningen jeg har i denne totaldebattem, utenom Håvard sin og min beef, er at det er synd om det går samme veien som både USA og til dels mange steder på de britiske øyene og det blir for dyrt for gjemene mann å fiske. Da har vår fantastiske allemansrett en begrenset levetid. Alt handler i sluttenden om om å ta vare på og foredle det vi har.

(skrevet på iPhone i sengen så teksten er sikkert full av typos da jeg har null oversikt)

Vi er nok ganske enige, Swedeelvis. Mitt poeng (ble i lengste og sinteste laget det innlegget mitt, det ser jeg nå;) var egentlig bare at det er flytrafikken som burde kvoteres. Da er problemet løst, siden det er få som gidder å gå til f.eks. Kaitum. Det er ikke meningen å være skinnhellig: Jeg har selv reist med helikopter og sjøfly på fiske både i Finland og Sverige flere ganger. Og da til steder der det var få andre, akkurat som du beskriver;). Det er ikke helifiske/flyfiske som sådan jeg har problemer med. Min beef er ikke med deg, men med svenske myndigheter, som jeg mener tar mannen og ikke ballen her.

Og i Nord-Norge (Du vet, når jeg sier "Norge", mener jeg egentlig Nord-Norge;) eier staten det som ligger over tregrensa. Da er motorisert ferdsel forbudt. Og det funker bedre enn noen kvotering.

Hardangervidda er vel dessverre et eksempel på at det er vanskelig å få til en helhetlig forvaltning i privateide områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...