Gå til innhold

Hemsila


Eirik Nielsen

Anbefalte innlegg

Kanskje dere heller skulle jobbe mot admin. for å få til et forbud mot å skrive i om norske elver og vann i forumet....

Jeg skjønner godt at det ikke er ønskelig med detaljert info om de forskjellige plassene i elva men å kaste seg over en hver stakkar som stiller et spørsmål om vannstand eller klekkinger blir for smålig eller dumt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 649
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Erik Eikre

Det handler selvsagt ikke om å kaste seg over enhver som spør om klekkinger og/eller vannstand. Men "Vannstanden er perfekt og det klekker rhodani som bare det" leses liksom ikke bare av den som spør om man skriver det i f.eks. denne tråden.

Hvordan ville f.eks. du synes det var om du etter å ha kjøpt et dyrt kort for ei hel uke i Hemsil og når det endelig blir knallbra (etter mye frustrasjon og leiting etter vak) oppdager at du får max 4 timer før elva er stappfull av folk så du ikke lenger kan gå fra de fiskene du har funnet uten at det er over og ut for dagen? Bare fordi en eller annen MÅ invitere alle...

Det er selvsagt ikke alltid slik, men det hender. Og det føles i alle fall ikke godt om man har ventet i nesten 9 måneder og så bare får noen timer (om man er heldig og er ute akkurat når det begynner).

Jeg forstår lett at alle gjerne vil og syns selvsagt at alle skal få lov, men det kan bli for mye for en stakkar også. Det er det jeg søker forståelse for. Ikke noe annet. Og jeg liker de aller fleste jeg møter. Det er i all hovedsak hyggelige og trivelige mennesker med samme interesse og lengten etter godt fiske. Men det kan altså bli for mange av de også om alle kommer samtidig.

Og neida, det er ikke så ille alltid. Det har faktisk "gått an" iblant. Men helt ærlig så fisket jeg ikke i Hemsil før 23. juni i år. Altså nesten en måned etter start (26. mai) og det er ganske unormalt til meg å være. Selvsagt gikk det bort to uker i Slovenia, men når jeg kom tilbake kjørte jeg et par turer langs elva og mistet lysta for 14 dager fremover. Er det normalt for en som elsker Hemsil?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ville f.eks. du synes det var om du etter å ha kjøpt et dyrt kort for ei hel uke i Hemsil og når det endelig blir knallbra (etter mye frustrasjon og leiting etter vak) oppdager at du får max 4 timer før elva er stappfull av folk så du ikke lenger kan gå fra de fiskene du har funnet uten at det er over og ut for dagen? Bare fordi en eller annen MÅ invitere alle...

Eneste sikre måten å unngå dette på er jo å kvotere; selge et gitt antall kort pr. døgn eller uke for en gitt strekning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hvordan ville f.eks. du synes det var om du etter å ha kjøpt et dyrt kort for ei hel uke i Hemsil og når det endelig blir knallbra (etter mye frustrasjon og leiting etter vak) oppdager at du får max 4 timer før elva er stappfull av folk så du ikke lenger kan gå fra de fiskene du har funnet uten at det er over og ut for dagen? Bare fordi en eller annen MÅ invitere alle...

Eneste sikre måten å unngå dette på er jo å kvotere; selge et gitt antall kort pr. døgn eller uke for en gitt strekning.

Jeg tror heller på å få flere gode alternative elver. Men da må det gjøres en jobb. Noe godt svar har jeg ellers ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke pop det der altså  ???:-[ Fader altså.. , og så Fluefiskefabler.com-redaksjonen som har bestilt boards før premieren på episode 3

Anbefaler heller bannere, Jørn . . . Bør kunne spennes tvers over elva, slik at de kan gjøre nytte som vindseil, også  <<l

100 bannere fordelt på hemsil, rena og lågen burde sørge for noen treff på sida di  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har fiskesporten hatt en ganske stor vekst i antall "utøvere" de siste årene, mange på hobbybasis og flest slukfiskere, men fluefiske kommer som et prosjektil etter; det er jeg ganske sikker på. I tillegg har folk ganske mye bedre økonomi nå enn de hadde for 10-20 år siden, dermed blir det ikke noe problem for godt etablerte folk å ta seg en uke i en såpass god ørretelv som Hemsil. Med såpass stor betalingsvilje blant alle "utøverne", er det klart det blir et vanvittig press på elva. Folk flest vil jo fiske, ikke leite etter alternative elver. Det blir litt av samme prinsippet som med alpinsentre - folk flest betaler gjerne flere hundre kroner for å ta heisen opp til toppen, de virkelig lidenskapelige tar skia på beina og gjør seg klar til topptur. Jeg tør vedde på at sistnevnte får den beste opplevelsen, og han slipper å stå i kø for å ta heis. Latskap og penger er av og til en dårlig kombinasjon.

Jeg forstår at pådrivere i Hemsedal ser seg lei av nolduser som presser seg på og "ødelegger" de gode plassene. Det er ikke noe galt i at folk skal fiske i elva, så lenge de ikke oppfører seg som nyrike, arrogante og feite russere i alpene.

Pratet med en slik lokal pådriver her om dagen, som gjerne kunne sitte i flere timer ved elva og observere før det blei noe kasting - hadde det kommet en og pælma sluken sin midt oppi observeringa mi, hadde jeg også blitt forbanna.

Hensyn, hensyn, hensyn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den andre siden,eller fra en annen vinkel,Erik.

Hvis det ikke blir kortbegrensninger : Hvor lenge har dere en elv å selge ? Kan slitasjen bli så stor at det går utover fisken/fisket ?

Skal ikke svare for Erik, men personlig tror jeg ikke begrenset kortsalg i hemsil er noe tema. Skulle man innføre det, uten å tape store inntekter, ville kortprisene havne på ca 5.000kr pr døgn, antar jeg.

Hvor mange fiskere som befinner seg i elva er heller ingen fasit på hvordan fisketrykket er, for de fleste fisker jo ikke hvis det ikke vaker, og siden det blåser hatter og høy stort sett hele sesongen, så blir det fint lite vak å se  ;D

Men fy pokker så flau man kan bli på oss besøkendes vegne når man ser hvordan enkelte tar seg til rette . . . Parkerer slik at man blokkerer grunneiers tilgang til jordet sitt, parkerer ute på selve jordet, kjører bil over dyrket mark for å komme helt ned til elvekanten, henger opp plakater med idiot-innhold på andres eiendom osv.

Må si bøndene i dalen virker å være utrolig rause i forhold til på mine trakter  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Dersom jeg fisker Hemsil i sommer kommer jeg garantert til å legge ut alle detaljer, så kan dere som ikke har lyst til å lese slikt la være. Alle andre får gjøre hva de vil.

Litt seint, men jeg er så faens enig med deg....

Minner meg om et svar fra en som ble spurt om hvorfor han lagde virus for å ødelegge for så mange andre som han kunne. Ikke ble han rik og ikke ble hans egen maskin noe bedre av det. Ok, litt berømmelse da, men det ble jo bare i de indre kretser. Så hvorfor i huleste ville han ødelegge for andre?

"Fordi jeg kan! Og ingen kan hindre meg."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg fisker Hemsil i sommer kommer jeg garantert til å legge ut alle detaljer, så kan dere som ikke har lyst til å lese slikt la være. Alle andre får gjøre hva de vil.

Litt seint, men jeg er så faens enig med deg....

Minner meg om et svar fra en som ble spurt om hvorfor han lagde virus for å ødelegge for så mange andre som han kunne. Ikke ble han rik og ikke ble hans egen maskin noe bedre av det. Ok, litt berømmelse da, men det ble jo bare i de indre kretser. Så hvorfor i huleste ville han ødelegge for andre?

"Fordi jeg kan! Og ingen kan hindre meg."

provoserende lesning og sånne folk er farlige og ha besøk av i ei elv.

Hadde en sånn fyr i en annen tråd ifjor som inviterte hele forumet , vil dere ha kilosfisk så bare dra hit liksom.

Skumle folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

Dersom jeg fisker Hemsil i sommer kommer jeg garantert til å legge ut alle detaljer, så kan dere som ikke har lyst til å lese slikt la være. Alle andre får gjøre hva de vil.

Litt seint, men jeg er så faens enig med deg....

Minner meg om et svar fra en som ble spurt om hvorfor han lagde virus for å ødelegge for så mange andre som han kunne. Ikke ble han rik og ikke ble hans egen maskin noe bedre av det. Ok, litt berømmelse da, men det ble jo bare i de indre kretser. Så hvorfor i huleste ville han ødelegge for andre?

"Fordi jeg kan! Og ingen kan hindre meg."

provoserende lesning og sånne folk er farlige og ha besøk av i ei elv.

Hadde en sånn fyr i en annen tråd ifjor som inviterte hele forumet , vil dere ha kilosfisk så bare dra hit liksom.

Skumle folk.

Agreed!

Dette er typen folk jeg IKKE vil ha med meg på fisketur.  >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gitt meg sjøl et par sessonger nå på å leite etter nye spennende områder hvor jeg trives med mitt fiske. Jeg er sjøl oppvokst med fluefiske, og har hatt hytte ved en av landets beste ørret elver som tredje generasjon.

Men etter lang tids tankevirksomhet tok jeg konsekvensen av at jeg mistrivdes med utviklingen i min kjære elv og solgte hytta og til dels gav opp fiske i elva. Ikke pga fisken, innsektliv eller natur, men rett og slett pga hvordan folk oppfører seg og tilnærmer seg fisket.

Jeg er sånn sammenskrudd at jeg hilser relativt høflig på andre fiskere jeg treffer, slår av en liten prat og går videre til mitt. Jeg tror jeg stort sett tar hensyn til andre og ikke trenger meg på samtidig som jeg heller ikke trakter etter en sosial happening for å fiske.

Jeg har nok blitt sett på som en grinebiter av noen da jeg gjennom årene har måttet vise bort turister/fiskere som mener de har allverdens rettigheter til å kjøre bil, rigge camping osv. En grønn fin vold utenfor ble stort sett til sand og søle pga biltrafikk fordi folk kjørte der det passet og derfor også lagde egen vei over litt tid. Min vei til hytta ble ofte okkupert av parkerte biler campingvogner og telt. Når jeg var ute og sa ifra så fikk jeg oftere en drittkjeft tilbake enn en beklagelse. Friluftsloven var vist noe jeg hadde funnet på og jeg har til og med ved to anledninger blitt anmeldt fordi jeg har nektet noen å slå seg til i min vei. Fiskere har til og med sittet på trappa mi og grillet med engangsgriller og ødelagt ei trapp som har sprekt.

Jeg, min far og mor har i mange år gått å plukket søppel og fyllt mang en søppelsekk hver sessong. Til og med vår utedo som var låst var et år bryti opp, og bokstavlig talt driti ned oppetter vegger og fyllt.

Vet med sikkerhet at mye av dette er såkalte fiskere på tur, da vi har bekjente som er i området.

Når det gjelder fiske så har jeg mang en gang funnet meg en fin plass hvor det dukker opp en totalt ukjent (for meg) som vader over fisken jeg fisker på, eller begynner å fiske på samme fisk som meg. Jeg har fått sluker som har huket seg fast i dreggtauet mitt osv.

Jeg har i mange år irritert meg over de få som ødelegger for alle andre og som sakt tatt konsekvensen av det og finner meg nå nye paradis.

Men problemene har økt i takt med markedsføring av elva. Det kommer stadig nye til og desverre så øker også den lille delen idioter også i takt med veksten.

Ser nå også nesten daglige rapporter fra elva på facebook og andre medier. Når det daglig legges ut om store fisker med bilder, fluemønster, klekkerapporter og hvor i elva, ja da begynner dette å bli for dumt for meg. Det blir en markedsføring som i mitt hode på sikt virker mot sin hensikt.

Slik vil jeg tro at det også til dels vil være i Hemsila som er en av disse populære elvene. Jeg er av den oppfatning at det er greit å snakke om flotte elver, men en må da kunne klare å gjøre seg sine egne erfaringer og lære seg elva og kjenne på egenhånd.

"Min elv" har mange motstridene interesser som skal ivaretas, fiskere, forsvar og regulanter. Og i mine øyne begynner alle brukerne å ødelegge litt for mye selv om fisken er flott. Og ja den elva som jeg har forlatt heter Rena, og jeg er nok en grinebiter som ikke tåler folk og heller ikke vil dele med meg.

Selv om de er i mindretall så øker også antall idioter med økt antall fiskere.

Mange ihuga Renafiskere er helt sikkert uenig med meg og synes det er jeg som er idioten men det bryr meg fint lite.

(dette ble en lang "klagesang", men noe annet enn å binde fluer i regnværet skal en jo gjøre også)

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forundrer meg også en smule over folk som henger opp plakater med reklame for bloggen sin, og opplysninger om at "dette er en god fiskeplass", på gjerder til grunneiere langs elva.

Ser ikke veldig smart ut . . .

Riv ner skiten!

Tror alle er fjernet nå ;)

Beklager litt sent svar her. Og beklager så mangt det bryderiet som har oppstått med at folk har mistolket plakatene. JA det er oss som har hengt opp plakatene. Men tror budskapet har blitt mistolket en smule.

Jeg vil anta at de som ser plakaten allerede vet at det er "en god fiskeplass" i og med at de allerede befinner seg rett foran elva. At de har kjørt til Hemsila med fluestang og handlet fiskekort for 900 spenn.

Folk kan mene akkurat det de vil men andre jeg diskret snakket med i elva hadde et helt annet syn på det i positiv forstand. Tanken bak det er at fluefiskere som aldri har fisket i elva, eller kanskje ikke har kjennskap til elv og hvor en kan fiske kan gå inn å få den informasjonen som er verdifull, på et plan som er enkelt, faktabasert og rett frem. I stede for å gå inn på denne siden å få 150 meninger fra folk som selv mener de vet alt om alt og hva som er best!

At mottakelsen på plakatene ble dårlig mottatt på denne siden er jeg ikke overrasket over. Igjen meninger og syting om hva som er bra og mindre bra! Kan vi ikke starte opp en hyggelig tråd om hemsila for de som faktisk liker å fiske der? Men om noen allerede observerer plakatene da har de jo allerede entret en god fiskeplass. Da er det vel litt sent og fiskeplassen er allerede da avslørt er den ikke:) ?

Forresten vil jeg også si at denne plakaten ikke bare henger i Hemsila, men formåle er å vise frem til andre plasser i norges langstrakte land at det finnes gode plasser overalt :)

Igjen så beklager vi på det sterkeste det bryderiet vi har skapt for de fornærmede og håper det går ann å komme seg videre i livet om arbeid mot å verne/ hemmeliggjøre hele Hemsila :)

Lykke til.

By the way perset jeg på Ørret i elva. Elva jeg har fisket i siden jeg var en neve stor. 2,1 kilo og endelig over den magiske 2 kilosgrensen. Vanskelige forhold og krystallklar elv gjorde det hele til en opplevelse verdt å huske.

for de som har interesse av å lese om hele turen kan så klart gå inn på

http://www.etterorret.no/www.etterrret.no/Dagbok/Innlegg/2012/7/30_Ny_pers_og_den_magiske_2-kilosgrensen_er_pasert.html

For de som leser hele skiten vil forstå at det ikke bare er å reise opp å vinsje inn kilosfisk!

Skittfiske til alle fluehuer

Hilsen Etterørretgutta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Waksvik  :)

Om meningen var godt tenkt fra deres side, så tror jeg ikke så mange legger så mye i det egentlig, tror og håper jeg.

Og om intensjonen var å vise nye fluefiskere gode plasser så er det et aktverdig formål isolert sett.

Hvis jeg skjønner tankegangen din, så var det godt ment. Og da er det greit, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er så greit å forsøple andres eiendom med reklame for sine blogger eller annet, synes heller ikke sånt er særlig pent i naturen.  Det er nå min mening.

Nei, men nå blander du to ulike ting. Og diskutere eiedomsrett er en greie, og diskutere, og til og med bli normativ på noe som ikke har med eiendomsrett å gjøre, er en annen sak.

Jeg tipper det ikke er noen her som er for å forsøple naturen, så det er ikke noe tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om det er godt ment så er det helt ok med plakater på trær og gjerder langs elvene våre om at man nå befinner seg på en god fiskeplass ? Sorry, men jeg syntes det er helt på trynet ...

Det vet du at ikke jeg mener også, Lars.

Grip gjerne sjansen, men du vet omtrent hvor landet ligger.

Du og Roy-Ole er heldigvis fine og milde å prate med langs elva. Derimot noen jævler ved tastaturet  ;D Ekke til å kjenne igjen når vi møtes i Hunnselva. Ser fram til det  :) Ærlig talt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er så greit å forsøple andres eiendom med reklame for sine blogger eller annet, synes heller ikke sånt er særlig pent i naturen.  Det er nå min mening.

Nei, men nå blander du to ulike ting. Og diskutere eiedomsrett er en greie, og diskutere, og til og med bli normativ på noe som ikke har med eiendomsrett å gjøre, er en annen sak.

Jeg tipper det ikke er noen her som er for å forsøple naturen, så det er ikke noe tema.

I og med at enkelte gjør det, så tipper jeg at de samme er for:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om det er godt ment så er det helt ok med plakater på trær og gjerder langs elvene våre om at man nå befinner seg på en god fiskeplass ? Sorry, men jeg syntes det er helt på trynet ...

Alle sine egne meninger, men det skal sies at intensjonene med dette var kun positivt! At en hobby ved siden av skal skape avsky er urovekkende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forundrer meg også en smule over folk som henger opp plakater med reklame for bloggen sin, og opplysninger om at "dette er en god fiskeplass", på gjerder til grunneiere langs elva.

Ser ikke veldig smart ut . . .

Riv ner skiten!

Tror alle er fjernet nå ;)

Beklager litt sent svar her. Og beklager så mangt det bryderiet som har oppstått med at folk har mistolket plakatene. JA det er oss som har hengt opp plakatene. Men tror budskapet har blitt mistolket en smule.

Jeg vil anta at de som ser plakaten allerede vet at det er "en god fiskeplass" i og med at de allerede befinner seg rett foran elva. At de har kjørt til Hemsila med fluestang og handlet fiskekort for 900 spenn.

Folk kan mene akkurat det de vil men andre jeg diskret snakket med i elva hadde et helt annet syn på det i positiv forstand. Tanken bak det er at fluefiskere som aldri har fisket i elva, eller kanskje ikke har kjennskap til elv og hvor en kan fiske kan gå inn å få den informasjonen som er verdifull, på et plan som er enkelt, faktabasert og rett frem. I stede for å gå inn på denne siden å få 150 meninger fra folk som selv mener de vet alt om alt og hva som er best!

At mottakelsen på plakatene ble dårlig mottatt på denne siden er jeg ikke overrasket over. Igjen meninger og syting om hva som er bra og mindre bra! Kan vi ikke starte opp en hyggelig tråd om hemsila for de som faktisk liker å fiske der? Men om noen allerede observerer plakatene da har de jo allerede entret en god fiskeplass. Da er det vel litt sent og fiskeplassen er allerede da avslørt er den ikke:) ?

Forresten vil jeg også si at denne plakaten ikke bare henger i Hemsila, men formåle er å vise frem til andre plasser i norges langstrakte land at det finnes gode plasser overalt :)

Igjen så beklager vi på det sterkeste det bryderiet vi har skapt for de fornærmede og håper det går ann å komme seg videre i livet om arbeid mot å verne/ hemmeliggjøre hele Hemsila :)

Lykke til.

By the way perset jeg på Ørret i elva. Elva jeg har fisket i siden jeg var en neve stor. 2,1 kilo og endelig over den magiske 2 kilosgrensen. Vanskelige forhold og krystallklar elv gjorde det hele til en opplevelse verdt å huske.

for de som har interesse av å lese om hele turen kan så klart gå inn på

http://www.etterorret.no/www.etterrret.no/Dagbok/Innlegg/2012/7/30_Ny_pers_og_den_magiske_2-kilosgrensen_er_pasert.html

For de som leser hele skiten vil forstå at det ikke bare er å reise opp å vinsje inn kilosfisk!

Skittfiske til alle fluehuer

Hilsen Etterørretgutta :)

ser jeg en plakat i "mi" elva skal jeg love dere att den ikke henger lenge !!!

den blir fjernet og brent!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...