Gå til innhold

Hemsila


Eirik Nielsen

Anbefalte innlegg

  • Svar 649
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Enig med Lars - det er ingen grunn til å stoppe en god diskusjon. Plakat-gutta har fått krass kritikk, men også konstruktive tilbakemeldinger som de kan dra nytte av for å forbedre "tjenesten" sin.

De har fått luftet sitt syn og tatt selvkritikk på plakatene - nå er diskusjonen, slik jeg leser den, mer generell i forhold til åpenhet vs. hemmelighold av elver.

Forumet her er kanskje ikke noe bedre, men den hjelp jeg har fått i forbindelse med turplanlegging har jeg selv bedt om - og stort sett har jeg også fått hjelp. Men da har jeg bestemt destinasjonen selv, og fått tilstandsrapporter eller tips om hva jeg kan forvente av klekkinger.

For meg er forskjellen stor. For det første oppsøker jeg informasjon selv, jeg har "hengt" på FFS og fått en viss oversikt over hvem som holder til hvor i landet og tipsene er som sagt mer generelle. Dersom man aktivt oppsøker nybegynnere (eller erfarne uten lokalkunnskap) vil jeg tro den informasjonen sprer seg vesentlig mye raskere om det skjer litt "under bordet" lokalt på FFS.

Leste forresten noen gamle poster på FFS, da jeg lå syk etter å ha pådratt meg en stygg forkjølelse etter fiske i smeltevann, bl.a. en post hvor det ble foreslått å opprette et slags register hvor medlemmene kunne melde seg som "guide" i sitt lokalområde. Intensjonen var vel at medlemene her skulle kunne dele informasjon, relativt åpent men internt.

Det kokte tydeligvis bort i kålen, men dersom man er pro-åpenhet har jeg større tro på et slikt system. For det første skjer det på et fluefiskeforum, for det andre kan "guiden" vurdere personen som spør. Er det "Troutkiller1992" som spør er man kanskje mer restriktiv enn om guruene av 2. dan spør :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lyst til å spørre Waksvik, som påstår han nærmest har vokst opp langs hemsil, om han ikke har sett hvor preget fisken på de mest belastede stedene i elva er av fisketrykket ?

ser poenget ditt. Og om det er vinklet mot oppslaget vårt med tanke på mer fisketrykk så tror jeg at den plakaten har nådd maks av det som er mulig, da hele greia ble spredd her. Jeg har desverre ikke sett hvor preget fisken er av all fisketrykket, i den forstand slik du beskriver. Jeg har et annet syn på fisketrykket i hemsila og hvordan jeg oppfatter at dette preger ørreten. (uten at jeg velger å dele det her)

Kanskje det er mulig å skylde på internett igjen. Dette hadde ikke vært et tema om dette hadde blitt spredd ut her inne. Jeg velger å tro du kjenner en del av de respektive for Hemsila og som i og for seg virker som kjører en visjon om "flest mulig kortsalg" kanskje de burde tatt ansvar og fått og slik info  langs breddene for å spre kunnskap om fisketrykk, c&r, av en generell karakter? Slik at andre elver og vassdrag igjen kan ta lærdom av hemsila?

Og om det er så ille som du beskriver så må det vel være av interesse for de ansvarlige å gjøre noe med det?!

Kanskje frede Hjelmen? Eller krakken??... hmm hvem vet.

Også må jeg bare få lov til å si at selv om jeg ikke er vokst opp i Hemsedal (ikke Hemsil) så har jeg siden jeg var en neve stor hatt en forkjærlighet til dalen. Ja fiske i hemsil var en naturlig del av det.

La det forbli med det og ikke fremprovoser noen krasse kommentarer og forundringer rundt dette? Nå har vi besvart på en ydmyk måte som du ønsker. Dermed følg rådet til Pål du også er du snill :)

Dett var dett:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det samme problemet med filming og bilder også. Man kan fort finne ut hvor enkelt bilder er tatt hen, bare man jobber litt! (Ref: Fluefiske med Bård og Lars) :)

Men skal det være sånn at det ikke er lov og guide heller da hvis man vil det.

Hvis det forekommer guiding i elven da må det jo være bra der!

Fluefiske filmer, Det er jo noe av det koseligste jeg vet om. De filmene som er laget i Norge har fungert som  avsløring maskiner.

For min egen del så har jeg brukt mine timer på og finne ut hvor steder er jeg ,og har alltid funnet det ut.

Jeg hadde ikke blitt blid jeg hvis noen ville markedsføre mine lure plasser.

Spørsmålet er bare hva som er en fornuftig tankegang her. Ettersom det snakkes i denne tråden faller det seg naturlig og nevne Hemsila. Det er mange som snakker om og gjøre andre plasser kjent sånn at det letter trykket i enkelte elver.

Det kommer til og bli vanskelig og gjøre gode elver kjent uten og tråkke folk på tærne.

Bare se på Hols elva og den i Lærdal. Dette er steder som noen har hatt som sine lure steder før om åra.

Det finnes mennesker som er sure for at det ble filmet i vanngrøfta enda.

Hvordan skal dette løses uten uten at det blir folk som blir sinte.

Det er jo ikke tvil om at det er fornuftig og ha flere elver en Hemsila som har en bra kultivering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har Eikre og Hemsil min fulle støtte. Det de har fått til der oppe er intet mindre enn fantastisk. Selv er jeg en av de som reiser langt for å fiske der, men det er det jammen værdt også. Nydeligere elv skal man lete lenge etter. (og tid til å lete har jeg desverre ikke). Personlig syntes jeg ikke  det er mye folk der, men så har jeg aldri vært der i høysesong heller.

For å si det som sant er, jeg føler også at denne tråden er "unødvendig", jeg liker ikke at alle andre skal vite om "mine" gode elver, og i dette tilfellet, hvor det er bra fiskeplasser i nevnte elv. Litt av det vi driver med er vel å lære oss å forstå elven, lese hvor fisken står og ikke minst hva den tar?

Jeg forstår trangen til godt fiske for de av oss som ikke har tid til å lete opp selv. Men er det ikke derfor vi har guider da? De lokale skal leve av dette her også.

Og før dere disser kortprisene, nei, det er ikke dyrt. Se på en uke i høysesong, 1800kr, 1800kr for 7 dager, det blir 257kr dagen. En uke etter høysesong 900kr, 128kr dagen. Dyrt?  :rolleyes:

Hvorfor skal ikke godt fiske koste? Det koster skjorta med en dag i skibakken, eller en kveld på byen? For ikke å snakke om å se en fotballkamp på høyere nivå!

Nei, bruk hodet til annet enn fyllplass mellom øra og hjelp heller til med å bevare slike perler. Kast forøvrig disse slukfiskerene i spjellet! De så jeg mange av i år, i fluesoner.

Jeg forstår ikke en dritt av slikt.ikke det heller) Fisker man en uke i året så ok, da skjønner jeg det ikke betyr noe.

Hvorfor i helvete skal en ting være dyrt fordi noe annet er det?

Jeg tror ikke folk forstår hvor dette bærer i vei.

En ting til. Henge opp bannere ??? Du milde fy faen....

Takk. Lette etter ord, og fant dette... <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal dette løses uten uten at det blir folk som blir sinte.

Det er jo ikke tvil om at det er fornuftig og ha flere elver en Hemsila som har en bra kultivering.

<<l kort og bra!!

fornuftig er det, og det er mange elver som har ett bra potensiale til og bli bedre.

problemet er bare det att gode fiskeregler som oftest kommer  på plass ETTER att elva begynner og bli rævkjørt :(

derfor er det utrolig skummelt og avsløre eller være åpen om ei fiskeelv, for alle vet jo det att mange kunne tenke seg ett like så godt alternativ til hemsil og rena. Og som følger med på bilder,filmer og hjemmemekka videosnutter.

Og man skal ikke være sikker på att det bare er fluefiskere feks her inne heller som følger med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer til og bli vanskelig og gjøre gode elver kjent uten og tråkke folk på tærne.

Hvordan skal dette løses uten uten at det blir folk som blir sinte.

Det er jo ikke tvil om at det er fornuftig og ha flere elver en Hemsila som har en bra kultivering.

Vi snakker da om norge her, gjør vi ikke ? . . . et av verdens beste land for ørretfiske ?

Om man ikke greier å finne bra ørretfiske her til lands uten hjelp av fiskefilmer, eller at noen nærmest peker ut elva og fiskene for seg, så skyldes det mest sannsynlig at man selv ikke er interessert i å bruke tid ute i naturen  ;)

Da kan de like godt finne seg en put & take dam i sverige eller danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde egentlig bestemt meg for å holde kjeft/fingra fra tastasturet.

Denne tråden har gått gjennom det meste av det grunnleggende innen interessen vår.

Og midt inni hele greia, får man opplyst at folk spikrer opp reklame for nettsiden sin...

Det er jo bare helt fantastisk!

Jeg gir fullstendig beng i om vedkommende nå mener seg avsluttet med hele diskusjonen.

Dette kan belyse noe av problemene vi har nå tildags.

Folk som er så PR-kåte at de jobber aktivt for å fremme seg selv, under dekning av "opplysning", etc...

Altså, det er bare et ønske om å fremme seg selv.

Jeg lover, at den dagen jeg finner en jævla plakat ved en av mine favorittstrekker, så skal jeg sporenstreks kaste meg i bilen/på motorsykkelen, komme hjem til dere, og stappe hele greia langt opp i ... -minst postkassa!

sssick sssick

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde egentlig bestemt meg for å holde kjeft/fingra fra tastasturet.

Denne tråden har gått gjennom det meste av det grunnleggende innen interessen vår.

Og midt inni hele greia, får man opplyst at folk spikrer opp reklame for nettsiden sin...

Det er jo bare helt fantastisk!

Jeg gir fullstendig beng i om vedkommende nå mener seg avsluttet med hele diskusjonen.

Dette kan belyse noe av problemene vi har nå tildags.

Folk som er så PR-kåte at de jobber aktivt for å fremme seg selv, under dekning av "opplysning", etc...

Altså, det er bare et ønske om å fremme seg selv.

Jeg lover, at den dagen jeg finner en jævla plakat ved en av mine favorittstrekker, så skal jeg sporenstreks kaste meg i bilen/på motorsykkelen, komme hjem til dere, og stappe hele greia langt opp i ... -minst postkassa!

sssick sssick

Heelt enig, har prøvd å skrive dette flere ganger men det ble for grovt, så jeg måtte slette....  Får meg til å lure litt hvor PR kåte det går ann å bli, og ikke minst hvor lite kritiske det er mulig å bli.  Og samtidig, er det ikke slik at alle ideer trenger jo ikke settes ut i livet? De  bør bare forbigåes i stilhet. Rett og slett fordi det var en dårlig ide, så dårlig at man trenger ikke teste den heller. Dette virker definitivt som en slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Etterhvert som mitt fluefiskeliv har skredet frem så har mer og mer misunt de som er helt eller relativt ferske som fluefiskere. Den store gleden ved å erfare selv gjennom leiting, prøving og spenningen er rett og slett fantastisk! Selvsagt er jeg langt fra ferdig utlært eller har sett alt. Da hadde jeg i så fall vært ferdig og ikke utlært. Men den beste perioden var uten tvil den første delen av mitt fluefiskeliv hvor absolutt alt var spennende og usikkert. Det er ikke noe mål i enden innenfor fluefiske. Det er læreveien som er målet. Derfor forstår jeg ikke at noen vil hoppe over dette.

Fluefiske er også for meg naturopplevelser og avkobling fra hverdagens effektivisering og tekniske duppeditter som mobiler, "apps" og data. Derfor er laminerte plakater om internett eller annet hverdagsmas hengt opp på ei grind, en stolpe eller et tre det siste jeg ønsker å finne når jeg skal rømme fra mitt effektiviserte og stressende liv for å "lade batteriene". Og jeg blir da enda mer stresset av at jeg ikke engang ved elva kan få slippe unna det daglige. Hvor skal jeg gjøre av meg nå hvis det blir slik?

Og hva hvis en får lov til å henge opp plakater? Hvor mange andre kan ikke da følge etter? Hva med "happenings"? Kan man f.eks. begynne å stifte opp reklamer for f.eks. Harrfestivalen, Høsttreffen, Tjuvfisketreffen og Fluefisketurer til Island, Slovenia, Kola osv.? Det skulle bli vakkert ja... Dette tror jeg nå Waksvik og co har forstått at kanskje ikke er så ønskelig hverken for oss eller dem. Men spørsmålene bør likevel besvares.

Men å ville hoppe over gleden og stoltheten ved å få sin første kilosfisk etter masse prøving og feiling kommer jeg aldri til å forstå!

- "Kom hit, bruk slik og slik fortomsoppsett, line og stang, sett på denne flua og kast dit. Gjør slik og slik med snøret og du vil da få ny perssonlig rekord på ørret."

ja, men ikke klare. For meg blir det som å spille notene i riktig rekkefølge uten at det blir musikk av det...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

En ting må jeg si...

Hemsil er tungt utnyttet i filmsammenheng også. F.eks tørrfluelandet, noe i bomsfilmene til Brun, klipp på diverse blogger etc.

(Og nei, jeg har ikke noe i mot dette ! jeg liker det faktisk..)

Sett i lys av denne bruken av elva er kanskje ikke noen plakater så mye værre..

(Ja, jeg er noe mere moderat i synet på de  omtalte plakatene etterhvert....)

Sitat Politimester bastian:

"Først skrive ned, så tenke nøøøye gjennom saken"    :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plakatene har blitt lett omtalt som mye rart på denne siden nå.

Flere og flere setter de i sammenheng med at vi har anvist plasser, at vi har èn eneste kode som er riktig.. at slik får du fisk her osv. Folk har vist en redsel for at det skal avsløres hemmeligelver langt inne på vidda. Bare avblås denne tanken.

Jeg ser det er fler som virker å forstå vårt budskap. PR kåte?? nei på langt nær. Vi vil dele den kunnskap og erfaring vi får. Bare se på denne siden. Hvor mange nybegynnere stiller spørsmål her inne og får servert enten på gullfat eller i lange redegjørelser fra 20 talls personer som mener å ha den rette forklaringen?! igjen utsilingsteknikk må til.

Våre erfartinger igjen er dette også erfart her inne. Lettere å lære selv. JA om noen har ønske om å spørre oss om hjelp (noe som er vårt mål fra en ung og uerfaren fluefisker til en annen)

Dette har blitt vår lidenskap. EN ny hobby i hobbyen!

Og alle som har fryktet eller frykter slikt i fremtiden tror jeg vil bli lei seg.

Erlend har sagt noe om dette tidligere.. Essensen er at om fokuset på andre elver kommer frem kan fisketrykket i andre elver kanskje lettes. Dette er noe vi i fremtiden ønsker å jobbe for og kanskje andre tar tak i andre deler av vårt fantastiske ørretland slik at fisketrykket i de mest kjente og populære elvene i landet vårt får ro og hvile.. (ønsketenkning.?!)

Vi håper i tiden fremover å få frem et slikt budskap, forståelse for fisketrykk, fang og slipp og viktigheten for dette for å bevare elver og vassdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting må jeg si...

Hemsil er tungt utnyttet i filmsammenheng også. F.eks tørrfluelandet, noe i bomsfilmene til Brun, klipp på diverse blogger etc.

(Og nei, jeg har ikke noe i mot dette ! jeg liker det faktisk..)

Sett i lys av denne bruken av elva er kanskje ikke noen plakater så mye værre..

(Ja, jeg er noe mere moderat i synet på de  omtalte plakatene etterhvert....)

Sitat Politimester bastian:

"Først skrive ned, så tenke nøøøye gjennom saken"    :P

<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke kommentere så mye mer her, men det er et par spørsmål jeg har da jeg ikke skjønner.

1.  Hvordan hjelper det å lette fisketrykket i Hemsila og fordele det på andre steder når det er i Hemsila plakatene står?

2.  Hvem avgjør hvor dere mener det bør økt fisketrykk til ? Dere som er tilreisende på fisketur, eller lokale interesser som forvalter fiske.

Jeg bare spør, om det er dumme spørsmål så beklager jeg. Jeg skal ikke kommentere eventuelle svar, jeg er bare nyskjerrig.

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plakatene har blitt lett omtalt som mye rart på denne siden nå.

Flere og flere setter de i sammenheng med at vi har anvist plasser, at vi har èn eneste kode som er riktig.. at slik får du fisk her osv. Folk har vist en redsel for at det skal avsløres hemmeligelver langt inne på vidda. Bare avblås denne tanken.

Jeg ser det er fler som virker å forstå vårt budskap. PR kåte?? nei på langt nær. Vi vil dele den kunnskap og erfaring vi får. Bare se på denne siden. Hvor mange nybegynnere stiller spørsmål her inne og får servert enten på gullfat eller i lange redegjørelser fra 20 talls personer som mener å ha den rette forklaringen?! igjen utsilingsteknikk må til.

Våre erfartinger igjen er dette også erfart her inne. Lettere å lære selv. JA om noen har ønske om å spørre oss om hjelp (noe som er vårt mål fra en ung og uerfaren fluefisker til en annen)

Dette har blitt vår lidenskap. EN ny hobby i hobbyen!

Og alle som har fryktet eller frykter slikt i fremtiden tror jeg vil bli lei seg.

Erlend har sagt noe om dette tidligere.. Essensen er at om fokuset på andre elver kommer frem kan fisketrykket i andre elver kanskje lettes. Dette er noe vi i fremtiden ønsker å jobbe for og kanskje andre tar tak i andre deler av vårt fantastiske ørretland slik at fisketrykket i de mest kjente og populære elvene i landet vårt får ro og hvile.. (ønsketenkning.?!)

Vi håper i tiden fremover å få frem et slikt budskap, forståelse for fisketrykk, fang og slipp og viktigheten for dette for å bevare elver og vassdrag.

hvis dere har så lyst til og hjelpe andre fluefiskere og eventuelle nybegynnere så kan dere vel hjelpe dem her inne også, har ikke sett noen av dere bidra med og hjelpe eller svare folk som spør her inne.

tviler sterkt på att det er det som er intensjonen deres!

og tanken med og fordele fisketrykket i andre elver , gi faen, det fikser dere ikke alikevel.

kjell stilte ett godt spm der.

dere er rett og slett noen prkåte guttunger som ikke aner hva dere driver med.

det dere prøver på nå er og ro dere pent inn igjen angående plakatene med og skylde på att dere vil hjelpe nybegynnere og lette fisketrykket.

BULLSHiT !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og tanken med og fordele fisketrykket i andre elver , gi faen, det fikser dere ikke alikevel.

dere er rett og slett noen prkåte guttunger som ikke aner hva dere driver med.

det dere prøver på nå er og ro dere pent inn igjen angående plakatene med og skylde på att dere vil hjelpe nybegynnere og lette fisketrykket.

BULLSHiT !!!

om du ikka har sett noe svar her har du heller ikke letet godt nok. Du kommer heller ikke inn på pmen, men der har folk som har sett vår nettside også funnet oss her inne å tatt kontakt for å få personlig tips og råd for fiske i vårt nærmiljø. DETTE VET JO SÅ KLART IKKE DU.

Tørr å tro vi bidrar og at folk som har tatt kontakt har vært særdeles glad for den infoen de har fått av oss. Sikkert bedre hjelp enn det du klarer å gi men den holdningen din.

At du skriker og meler din tanke og holdning om oss her gir selvfølgelig det intrykket om at vi er så prkåte som du mener men igjen var det resulatet av at noen la inn info før oss desverre...

Kos deg med harrfisket ditt så skal vi fortsette å være til hjelp i de områder vi kjenner og i vårt nærmiljø. SÅ om du har spørsmål knyttet til fiske i Drammensdistriktet må du bare fyre løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke kommentere så mye mer her, men det er et par spørsmål jeg har da jeg ikke skjønner.

1.  Hvordan hjelper det å lette fisketrykket i Hemsila og fordele det på andre steder når det er i Hemsila plakatene står?

Hemsila er ikke alene om dette. Tilbakemeldinger fra andre vassdrag er det stikk motsatte av det som har skjedd i hemsila. Konsekvensen i hemsila er beklagelig at det har blitt mottatt på denne måten. Tilbakemeldinger fra fluefiskere i nordtrønderlag og østlandsområdet har vært meget positive. Der vi også har fått gitt fra oss råd om fiske i de gitte elvene. Vi hadde desverre ikke forutsett en slik tilbakemelding i hemsila, noe som sagt er meget beklagelig.

2.  Hvem avgjør hvor dere mener det bør økt fisketrykk til ? Dere som er tilreisende på fisketur, eller lokale interesser som forvalter fiske.

Vi mener at om fokus på andre elver enn hemsedal og andre gode elver kommer frem, vil dette kunne bidra til at kanskje noen reiser til f.eks. snarumselva enn hemsedal. Det er liten tvil om at de lokale som forvalter fiske er i en posisjon som kan regulere fiske slik de ønsker det kan være. Men når disse instansene ikke er nok?! hva gjør vi da? om f.eks. det er så stort fiskepress i hemsila som kommer frem her? Hvorfor gjør ikke de som forvalter elva noe for å unngå dette?!

Jeg bare spør, om det er dumme spørsmål så beklager jeg. Jeg skal ikke kommentere eventuelle svar, jeg er bare nyskjerrig.

Kjell

Besvarte kort på dine spørsmål. Og synes ikke det var dumme spørsmål i det hele tatt. Harrfiskern står for de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke kommentere så mye mer her, men det er et par spørsmål jeg har da jeg ikke skjønner.

1.  Hvordan hjelper det å lette fisketrykket i Hemsila og fordele det på andre steder når det er i Hemsila plakatene står?

Hemsila er ikke alene om dette. Tilbakemeldinger fra andre vassdrag er det stikk motsatte av det som har skjedd i hemsila. Konsekvensen i hemsila er beklagelig at det har blitt mottatt på denne måten. Tilbakemeldinger fra fluefiskere i nordtrønderlag og østlandsområdet har vært meget positive. Der vi også har fått gitt fra oss råd om fiske i de gitte elvene. Vi hadde desverre ikke forutsett en slik tilbakemelding i hemsila, noe som sagt er meget beklagelig.

2.  Hvem avgjør hvor dere mener det bør økt fisketrykk til ? Dere som er tilreisende på fisketur, eller lokale interesser som forvalter fiske.

Vi mener at om fokus på andre elver enn hemsedal og andre gode elver kommer frem, vil dette kunne bidra til at kanskje noen reiser til f.eks. snarumselva enn hemsedal. Det er liten tvil om at de lokale som forvalter fiske er i en posisjon som kan regulere fiske slik de ønsker det kan være. Men når disse instansene ikke er nok?! hva gjør vi da? om f.eks. det er så stort fiskepress i hemsila som kommer frem her? Hvorfor gjør ikke de som forvalter elva noe for å unngå dette?!

Jeg bare spør, om det er dumme spørsmål så beklager jeg. Jeg skal ikke kommentere eventuelle svar, jeg er bare nyskjerrig.

Kjell

Besvarte kort på dine spørsmål. Og synes ikke det var dumme spørsmål i det hele tatt. Harrfiskern står for de!

Tenkte jeg ikke skulle blande meg i denne diskusjonene, men klarer ikke la være.

For det første: Jeg ser det som temmelig selvmotsigende at deres uttalte mål er å redusere fiskepresset i Hemsila, og halve bloggen deres omhandler fiske i Hemsila med tilhørende skrytebilder.

Og du sier dere har fått gode tilbakemeldinger fra fluefiskere i Nord-Trøndelag etter å ha gitt råd om fiske i elvene der. Undertegnede er fra dette fylket og lurer i den forbindelse på hvilken kunnskap dere har om elvene området og hva som gjør dere kompetente til akkurat dette?

Bare lurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...