Gå til innhold

Hemsila


Eirik Nielsen

Anbefalte innlegg

Selve Hemsil er jo kjent, men det JEG mener her, er at dette handler om prinsipper! At EI elv skal publiseres, og at ALT skal blottlegges på et forum, mens andre steder vi fisker IKKE skal nevnes....? Dobbeltmoral det også....

At noen legger ut rapporter etter ei god helg er greit det, men man MÅ ikke skrive hvor man har vært, og blottlegge ALT av info!

Du har jo lagt ut en fin rapport, men jeg ser ikke at du har skrevet eksakt hvor du var? Det er i de aller fleste tilfeller nok. Rapporter må jo folk få lov til å dele, men man trenger ikke skrive akkurat hvor mange fjerter man slapp i vadebuksa på den turen.

Du har nok noen plasser du ikke vil blottlegge på et offentlig forum du også, og sånn må det være ;D

Jepp, det kan nok virke litt dobbelmoralistisk fra min side.

Ser den.

Men, jeg mener Hemsila stiller i en egen klasse innen aureelver. Den er så "offentlig" allerede at det neppe er mulig å skru det tilbake, lissom...

Ja, den ser jeg ;D Men skal vi ha en egen skryte-tråd for Hemsil, kommer det fort slike tråder på en hel masse andre elver også :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 649
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

For min egen del får jeg flere og flere hemmeligheter som blir mindre og mindre hemmelig for hvert år. Folk plapprer i vilden sky.  p-off

Ja, det er sant. Men èn ting er når det går via fiskekamerater.... noe annet er, når det legges ut på et forum, som mange tusen personer sitter og leser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her er det noe jeg ikke helt får tak på . . . Hvorfor skal vi legge ut rapporter og all mulig info fra hemsil, når det er helt akseptert at man ikke gjør det fra andre elver ?

Bare fordi elva er viden kjent og nedrent av folk fra før ?

For min egen del har jeg bestandig funnet ledige, gode strekker i hemsil, men jeg ønsker da ikke å bidra til at også disse strekkene fylles opp . . . Hva godt skulle det tjene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnmarksvidda, hardangervidda, jotunheimen, børgefjell høres mer fristende ut i mine ører. Får fine naturopplevelser, og man har muligheten for å finne sin egen godplass.

Mener det er et lett valg for min del. Men har full respekt for at dere føler tilhørighet langs breddene i hemsila;) ha en fin fluefiskesesong fluehuer !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jeg kan ikke for mitt bare liv(Heter det det?) skjønne at noen er redd for rapporter fra NordEuropas mest kjente og omtalte aure-elv.

ALLE som er litt mer enn middels intressert i fluefiske vet alt om denne elva.

Og det ønsker nok de som selger kort/overnatting/etc, der oppe at skal fortsette.

Så om noen legger ut en en liten fortelling om ei god helg der, tror jeg ikke påvirker tilstrømningen en skit.

Interessen er jo allerede heftig.

Joda. Jeg ser helt klart fortvilelsen til fastboende som har brukt det meste av sommerhalvårene i sitt liv langs denne perlen.

Men, det er bare å glemme det!

Elva er allerede industrialisert, og lagt opp som en pengemaskin. Hverken mer eller mindre.

Det er ingen interesse rundt det å begrense antall kort. Noe som kunne forsvart enkelte tårevåte forklaringer på prisene.

Det er bare å stikke fingern i mudderet, og innse at dette er som enhver lakseelv av god kvalitet. Alle vil fiske der, vi finner alt av info på nettet, og så videre.

Bare med ett unntak: Man blåser langt i kvaliteten på fisket, og synes det er helt ok med femti meter mellom hver fluedenger i godperiodene.  

Penger, og kun penger.

Og det er greit. Jeg mener det.

Men kom ikke drassende med innstillingen om at man skal prøve å tone jubelen over denne fantastiske elva ned.

Det er som det er.

Selv fisket jeg der for første gang rundt 1970. Med fluedobb og March Brown. Hvis jeg lukket igjen øya, og skulle fantasere om en perfekt elv, var det Hemsil som kom.

Når jeg lukker øya og tenker på Hemsil nå, ser jeg bare endeløse rekker med fluefiskere utvadet på mine favorittstrekker...

Men de fleste er enige i at denne type styring av elva er glimrende, så jeg skulle vel egentlig holdt kjeft.

For å konkludere alt dette jabbelet mitt;

ALLE vet om Hemsila! Skriv de rapportene dere vil. Har ingenting å si.

Sorry.

Flere biler ved jugebenkene allerede 28. mai sier meg at det blir fullt i år også.  ;)

Rapporter har MYE å si. Det er noe galt når man ser en døgnflue og MÅ si fra slik at alle kommer dagen etterpå. F.eks. i fjor begynte det lande bibio og dagen etter landet det kortkjøpere. Tror neppe de merket det selv der de var. Skjønner ikke hvorfor man MÅ legge ut slike rapporter eller sende meldinger om en allerede godt kjent elv. Rapporter kommer neppe fra de som er der og skal fiske neste dag. De kommer nok fra de som har vært der og VIL si det.

Vel, første og siste rapport fra meg: Nå har jeg "fisket" i tre dager og enda ikke fått fisk i elva. Har bomkroka to fisk som tydelig var skeptiske. Husker de fra i fjor eller tålte de ikke første helga engang? Vel, jeg fant et par andre, men der var det selvsagt... en fisker. En hyggelig kar som sikkert gleder seg enormt til jeg sier hvor det vaker akkurat nå...  ;)

Men jeg SKAL ha fisk i år også og jeg gir ikke opp. trassig.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterhvert som det kommer igang i rena så vil nok trykket på hemsil avta noe, forhåpentligvis  :)

Så vidt jeg kan skjønne er det kun 4-5 stykker her inne som ikke skal til rena, så da får man håpe det er trenden blandt fluefiskere generelt  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er som dere sier at en rapport her tilsvarer masse kjøpte kort, så vil jeg nok påstå at grunneier(ne) selv kommer til å legge ut innlegg etterhvert. Bare å legge ut info om baetis klekking 25.mai det, så får man litt ekstra feriepenger.

Hemsila er og blir en pengemaskin, den profileres i magasiner, forum, tv serier og DvD'er. Dette er norges mest populære ørret-elv som står i stil til enkelte lakse-elver som tidligere nevnt her.

Faktum er der oppe at man ikke får lov å denge noe som helst ut i elva uten å betale en høvding (ok da 900), for man får jo kun lov å kjøpe 2 dager av gangen... Nei takke seg til andre steder gitt! ;)

Skrytebenken blir nok full iår også skal man se! Husk å hviske hvis man ikke vil at 20 andre skal høre :=) (men det er vel akuratt det mange vil de skal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker litt på hvor mye de går glipp av, som bare skal fiske der det er bra akkurat da. Jeg har hatt mange fine "bomturer" opp igjen åra, opplevd mye fin natur og funnet et par bra plasser som ikke er så godt kjent. Og etterhvert vet man jo sånn nogenlunde når det klekker å de forskjellige stedene, men skulle man bomme litt kan man ha en fin tur allikevel. Synes "bomturer" er en del av sjarmen, og da er det enda morsommere de gangene man treffer. Men ser jo at noen har begrenset med tid, og gjerne vil ha mest mulig ut av den tiden de har.

Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Tenker litt på hvor mye de går glipp av, som bare skal fiske der det er bra akkurat da. Jeg har hatt mange fine "bomturer" opp igjen åra, opplevd mye fin natur og funnet et par bra plasser som ikke er så godt kjent. Og etterhvert vet man jo sånn nogenlunde når det klekker å de forskjellige stedene, men skulle man bomme litt kan man ha en fin tur allikevel. Synes "bomturer" er en del av sjarmen, og da er det enda morsommere de gangene man treffer. Men ser jo at noen har begrenset med tid, og gjerne vil ha mest mulig ut av den tiden de har.

Vidar

aaapplaus Er det ikke nettopp stress og mest mulig valuta for innsatsen vi rømmer fra ved å fluefiske da?

(Jeg vet jeg kaster bomber i glasshus i så måte i og med at jeg konkurrerer innen fluefiske, men der får jeg frest fra meg så mye at jeg bare vil ta det helt med ro ellers.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker litt på hvor mye de går glipp av, som bare skal fiske der det er bra akkurat da. Jeg har hatt mange fine "bomturer" opp igjen åra, opplevd mye fin natur og funnet et par bra plasser som ikke er så godt kjent. Og etterhvert vet man jo sånn nogenlunde når det klekker å de forskjellige stedene, men skulle man bomme litt kan man ha en fin tur allikevel. Synes "bomturer" er en del av sjarmen, og da er det enda morsommere de gangene man treffer. Men ser jo at noen har begrenset med tid, og gjerne vil ha mest mulig ut av den tiden de har.

Vidar

aaapplaus Er det ikke nettopp stress og mest mulig valuta for innsatsen vi rømmer fra ved å fluefiske da?

(Jeg vet jeg kaster bomber i glasshus i så måte i og med at jeg konkurrerer innen fluefiske, men der får jeg frest fra meg så mye at jeg bare vil ta det helt med ro ellers.)

Hallo Mr.Eikre.

Traff deg på oppsiden av Hjelmen for 2 år siden.Du kom vadende nedover elva sammen med Per. Hvordan står det til med han bor han der oppe og fisker ennå??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker litt på hvor mye de går glipp av, som bare skal fiske der det er bra akkurat da. Jeg har hatt mange fine "bomturer" opp igjen åra, opplevd mye fin natur og funnet et par bra plasser som ikke er så godt kjent. Og etterhvert vet man jo sånn nogenlunde når det klekker å de forskjellige stedene, men skulle man bomme litt kan man ha en fin tur allikevel. Synes "bomturer" er en del av sjarmen, og da er det enda morsommere de gangene man treffer. Men ser jo at noen har begrenset med tid, og gjerne vil ha mest mulig ut av den tiden de har.

Vidar

Litt surt å få ein "bomtur" når kortet kostar 900 kroner..Men på generelt grunnlag er eg heilt einig;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hallo Mr.Eikre.

Traff deg på oppsiden av Hjelmen for 2 år siden.Du kom vadende nedover elva sammen med Per. Hvordan står det til med han bor han der oppe og fisker ennå??

Å jada. Han får til og med fisk han. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Mr.Eikre.

Traff deg på oppsiden av Hjelmen for 2 år siden.Du kom vadende nedover elva sammen med Per. Hvordan står det til med han bor han der oppe og fisker ennå??

Å jada. Han får til og med fisk han. ;D

Hehe,ja det tror jeg så gjerne.skal opp en tur i midten av måneden.pleier som regel å treffe midt i dødtida.Typisk!!:),men om ikke annet så er vel gofalefsene å få tak i butikken.er et høydepunkt det og :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Hemsil er kanskje den mest perfekte elva jeg har sett. Har sett mNge pene elver, men der er det ofte ikke fisk.

I hemsil er det pent, eller perfekt om du vil, mye fisk, peene fisker, lett å kaste, bra å vade, ja en knallflott elv for nybegynnere og viderekomne. Kan til og med leie guide hos grøthe. Da e en så og si garantert fisk.

Anbefaler alle en tur til hemsil. Er en opplevelse alle bør ha med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hemsil er kanskje den mest perfekte elva jeg har sett. Har sett mNge pene elver, men der er det ofte ikke fisk.

I hemsil er det pent, eller perfekt om du vil, mye fisk, peene fisker, lett å kaste, bra å vade, ja en knallflott elv for nybegynnere og viderekomne. Kan til og med leie guide hos grøthe. Da e en så og si garantert fisk.

Anbefaler alle en tur til hemsil. Er en opplevelse alle bør ha med seg.

Vel, den ligger for nærme en godt trafikkert vei til å få toppscore. Jeg vil heller ikke si at det er noen nybegynnerelv. Til det er fisken for sky og det stilles for store krav til lange fortommer, stripefrie flyt og følgelig kasteferdigheter. Alle kan jo ha flaks overalt, men under normale omstendigheter så kreves det litt erfaring med fluefiske før man gyver løs på Hemsila med våte drømmer om stor fisk.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hemsil er kanskje den mest perfekte elva jeg har sett. Har sett mNge pene elver, men der er det ofte ikke fisk.

I hemsil er det pent, eller perfekt om du vil, mye fisk, peene fisker, lett å kaste, bra å vade, ja en knallflott elv for nybegynnere og viderekomne. Kan til og med leie guide hos grøthe. Da e en så og si garantert fisk.

Anbefaler alle en tur til hemsil. Er en opplevelse alle bør ha med seg.

Vel, den ligger for nærme en godt trafikkert vei til å få toppscore. Jeg vil heller ikke si at det er noen nybegynnerelv. Til det er fisken for sky og det stilles for store krav til lange fortommer, stripefrie flyt og følgelig kasteferdigheter. Alle kan jo ha flaks overalt, men under normale omstendigheter så kreves det litt erfaring med fluefiske før man gyver løs på Hemsila med våte drømmer om stor fisk.    

Helt enig med deg i det,men tror nok han skal fyre opp stemningen litt her.Jeg biter ikke på ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra nok vind til de super ekstra laaange kastene dine det da lars...

Kommer veldig an på dagsform og vindretning, men etter litt instrukser fra en såkalt erfaren fluekaster her om dagen, klarer jeg nå å holde hele klumpen ute under kasting med mitt Guideline Presentation snøre i #5  :D

Greier selvfølgelig ikke å skyte ut snøre da, men 8m/s medvind kan gjøre underverker.

Dette holder selvfølgelig ikke i hemsil, men jeg når noen av vakene i hunnselva  :)

Såvidt jeg kan se skal det blåse hatter og høy de fleste steder i helga, så da slipper man å bruke denne langhelga til noe fornuftig også  >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra nok vind til de super ekstra laaange kastene dine det da lars...

Kommer veldig an på dagsform og vindretning, men etter litt instrukser fra en såkalt erfaren fluekaster her om dagen, klarer jeg nå å holde hele klumpen ute under kasting med mitt Guideline Presentation snøre i #5  :D

Greier selvfølgelig ikke å skyte ut snøre da, men 8m/s medvind kan gjøre underverker.

Dette holder selvfølgelig ikke i hemsil, men jeg når noen av vakene i hunnselva  :)

Såvidt jeg kan se skal det blåse hatter og høy de fleste steder i helga, så da slipper man å bruke denne langhelga til noe fornuftig også  >:(

Depper ikke over vind. Litt vind, alt under 10 m/s, åpner for å variere fisket. Hurtigtrekk av streamere i overflaten og eksperimentering med bustefluer, drag av nymfer langs kanten eller synkesnørefiske. Det beste med fluefiske er at det er så variert, og nå ser jeg frem til en utfordrende og variert langhelg!  Ble litt gladkristen denne meldingen, men jeg er seriøs.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...