Gå til innhold

Hemsila


Eirik Nielsen

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte leilighet i hemsedal for fem år siden og min første fluestang for tre år siden. I min første sesong fikk jeg en kubbe på 1,5 kilo på et sted hvor jeg aldri har sett en sjel hverken før eller siden! Det var en opplevelse som hektet meg fullstendig. I min andre sesong var jeg heldig å fikk 1 på kiloen og en på 1,5 kilo. Denne gang på langt mer trafikkerte steder. Alle disse ble tatt i høysesong i mnd skifte juni/juli. Jeg har også opplevd telegrafen helt øde en søndag tidlig i september. Ikke et vak, ikke et kast. Ble sittende å prate noen timer med en hyggelig svenske bosatt i hemsedal, Per mener jeg han hette. Jeg fikk mange verdifulle tips av han og det ble en super dag ved elva selv om vak og kasting utble. Jeg kan forstå at innfødte kan bli lei av fisketrykket i hemsil. Samtidig er jo dette en av Hemsedals store attraksjoner og det genererer mye penger inn til næringslivet. For helårsdestinasjonen Hemsedal er dette udelt positivt. Jeg drister meg også til å tro (korriger meg hvis jeg tar feil) at den kommersielle suksessen i Hemsila har vært en inspirasjonsskilde i etableringen av "ørretens rike". Det er jo en svært positiv ringvirkning som kan fordele trykket og sette hele regionen på kartet som et ørret eldorado. Jeg tror lokale og turister naturlig nok opplever dette forskjellig. Vi kommer jo på en måte inn i hagen deres og "tar plass". Det er naturlig at frustrasjon kan oppstå når man i stor utstrekning må dele godene i hemsila. Jeg synes uansett at total opplevelsen ved å fiske i hemsila er fantastisk!! Jeg gleder meg over hvert vak jeg ser, hvert kast som ikke ender i backlash, panorama utsikten til hydnefossen, rennende vann....Dette gjør med bare enda mer glad i "dalen". At jeg må dele dette med andre tar ikke gleden fra meg. Men så er heller ikke hemsila min hage....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 649
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Well, jag som svensk får väl komma in och ha en åsikt kanske.

Har fiskat i Hemsil i 5 år, väldigt sporadiskt..

Men första gången jag va där och min vän Kim Skjerve visade mig älven så blev jag kär.

Då va jag en otroligt dålig flugfiskare, elller ja.. Jag va inte lika duktig på att kasta som jag är nu..  :P

Men nån liten fisk fick jag.

Har aldrig direkt haft något superbra fiske, men sett mkt fisk. Och då har jag inte varit där under högsäsong, utan på hösten och nu i år för ett par dagar sen.

Mest för att slippa för mkt folk.

För jag tror att som både svensk, norsk och från andra länder så vet man nog hur man hittar info om älven.

Och att hitta platser är det nog inga problem heller.

Många människor vill ha det mesta gratis och serverat, dom har inte tid att hitta platser och bra fiske på egen hand.

Så ja, internet kommer alltid vara en fara för att inte lämna ut bra vatten.

Mitt tips som den som kanske läser den här tråden och vill åka till Hemsila är att chansa lite.

Åk dit under lågsäsong, reka många andra platser än dom som är kända.

Kör bil, håll ögonen öppna, va inte rädd för att sitta och vänta.

Då blir man belönad. Eller kan bli iaf... ;)

Så här tidigt då..

Mest troligt så är väl folk otroligt fiskekåta så tidigt på säsongen.

För folk ja, det va det inga problem att hitta....

Det satt mellan 3 och 5 pers vid Ljugarbänken och minst 5 pers nere vid Baggöarna/Flaket.

Det är lite tråkigt att se.

Men det är väl så när man kanske "namedroppar" bra platser.

Så vi hittade en egen plats.

Inte en människa träffade vi, på 3 dagar.

Och fisk ja...

Det fick vi..

För att skryta, jag fick 12 st...

Min vän 5 st.

Alla på torrt.

Baetis Duns, och kläckare.

Vart?

Ja...

Hmm... Eikredammen? Kanske....  :rolleyes:

[attachimg=1]

post-5115-13949888107082_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hva er vitsen?

Det var forresten over og ut etter kort tid. Nå er elva en halv meter høyere og mer regn kommer. 3-4 timer med ok fiske og ALLE MÅ KOMME! Det kan bli både bortkastet tid for de som kjører langt og ødelagt mulighet for de som allerede er der. Ok, det var greit fiske i de timene før elva steig, men bonanza?? Nope, såvidt jeg vet var det ingen som fikk flere enn tre fisk. Hva med litt edruelighet? Godt fiske ja, men for hele østlandet på en gang? Nope. Og i alle fall ikke nå. Ro ned og la pudderalarmen gå om vinteren. Dette er fiske og ikke snowboard.

Syns dette er viktigere enn en blog fra folk som har vært heldige. I alle fall for de som vurderer å bruke penger og tid på turen: http://www.nve.no/no/Flom-og-skred/Flomvarsling-og-beredskap/Flomvarsling-og-meldinger---arkiv/Mal-Varsel-om-flom1/

Men for all del, dere gjør som dere vil uansett. Jeg har fått mine "must have"-timer for i år så værsågod. Pudderet er deres.

En ting til bare. Hemsilørreten har ikke akkurat fått tid til å feite seg opp. Sjekk den forrige linken en gang til. Frontbildet ble til og med byttet ut fordi den på første bildet så syk ut. Sykt tynn altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Forrige innlegg var ikke for å få elva for meg selv, langt ifra. Men fikk for meg at det kunne være greit å legge frem litt realisme oppi det hele. Stakk ned til elva for å se og jaggu bør dere ha lange vadere dere som skal fiske i den elva i morra.

Fiske er nemlig slik at det kan være godt fiske i noen timer og så helt dødfødt i noen dager. Det er ikke som når snøen laver ned om vinteren. Den blir liggende til sola tar'n. Fiske er fiske og mye kan forandre seg på et kvarter. Derfor mener jeg slike rapporter ikke er nødvendig. I alle fall ikke med stedsnavn slik at man "lurer" folk til å ta bomturer fordi de stoler på det som blir skrevet av noen som var der. Bedre at de som har tenkt seg en tur undersøker litt selv om hvordan det er (kan bli) når det er aktuelt å reise.

Var forresten på et par vann en stund i går og det var i alle fall ikke det dummeste jeg har gjort.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Fikk du endelig fisk nå da Erik.... Den vi sto og så på lørdag, søndag sto 5 fisker rundt og fiske på den... syke greier...

Jeg hadde rett, hihi. Den var akkurat det jeg tippa. ;)

Fikk den faktisk i går. Ble noen andre i dag før regnet tok helt av.  :)

Har ikke vondt i skuldrene nå lenger...  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

hahahaha tok du den.... frekke fa.....  ;D

Fin var den... ER...

Sykt fin! Tok på første kastet også den tullingen. Hadde egentlig ikke tenkt å kaste på den, men så hadde'n stilt seg opp litt lenger ut. Og da kobla den desperate autopiloten seg på momentant. Er ikke helt god i hodet vettu.  ;D

Den (tror det er en hun gitt) ble selvsagt behandlet med største forsiktige effektivitet. Itt'no bilder her i gården. Fort inn, fort ut og tusen takk!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik..

Jag vet inte riktigt om något i ditt svar va menat till mig.

Men det kändes lite som om du nu misstror mig.

Det är helt okej, det va det flera där uppe som gjorde.

Folk skakade på huvudet när vi redan hade fått 14 fiskar på 2 dagar.

Precis.

Jag fick 5 första dagen, och 5 andra dagen och min vän resten.

Sen att det inte av älvens största, det hjälper ju inte jag. Men medel på ca 8 hg känns okej.

Jag vill inte försöka göra mig själv till kung på något sätt.

Bara få fram att många som åker till Hemsila stirrar sig blind på dom "kända" platserna och följer mängden folk för att dom tror att det är där det finns mer fisk.

Det är dumt.

Oftast är dom platserna sönderpiskade, eller ja, det kändes som det...

Vi hade kanske en jävla tur, eller så lägger man ner lite tid på att hitta fisk på den korta tiden man åker 150 mil.

Jag älskar den älven och kommer komma tillbaka snart igen.

Syns där då kanske? ;)

Mvh//Jon Hanson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Erik..

Jag vet inte riktigt om något i ditt svar va menat till mig.

Men det kändes lite som om du nu misstror mig.

Det är helt okej, det va det flera där uppe som gjorde.

Folk skakade på huvudet när vi redan hade fått 14 fiskar på 2 dagar.

Precis.

Jag fick 5 första dagen, och 5 andra dagen och min vän resten.

Sen att det inte av älvens största, det hjälper ju inte jag. Men medel på ca 8 hg känns okej.

Jag vill inte försöka göra mig själv till kung på något sätt.

Bara få fram att många som åker till Hemsila stirrar sig blind på dom "kända" platserna och följer mängden folk för att dom tror att det är där det finns mer fisk.

Det är dumt.

Oftast är dom platserna sönderpiskade, eller ja, det kändes som det...

Vi hade kanske en jävla tur, eller så lägger man ner lite tid på att hitta fisk på den korta tiden man åker 150 mil.

Jag älskar den älven och kommer komma tillbaka snart igen.

Syns där då kanske? ;)

Mvh//Jon Hanson

Jon, det var ikke på noen som helst måte ment for å så tvil om dine opplevelser, langt ifra. Historien var nydelig og ingenting er bedre enn at folk koser seg. Det var deg vel unt!

Det eneste jeg ber om er at man tar det litt med ro og ikke gjør som på siden til Lars og Lars. "Årets første Baetisbonanza i Hemsil" skaper forventninger og kan, jeg understreker kan, føre til at noen tar en skikkelig bomtur fordi det ikke står noe om at elva steg til himmels rett etterpå. Det kan også føre til et innrykk av fiskere som gjør det håpløst for alle. Jo flere fiskere, jo dårligere fiske for alle. Bortsett fra noen få heldige. "Nå er det igang i Hemsil!" ser jeg på som en unødvendig melding som bare skaper frustrasjon for mange. Man må huske på at elva er forholdsvis kort og ikke tåler all verdens fluefiskere samtidig. Derfor hadde og har jeg et ønske om at slike flotte rapporter som dine ikke inneholder tid og sted, men bare er et flott minne om hvordan fiske kan være. Ikke noe annet.

At du fikk mange fisk tviler jeg ikke på. Noen vil alltid ha gode dager, heldigvis. Også jeg. Men i går hørte jeg ikke om noen som fikk flere enn tre fisk alene. Det kan selvsagt være noen som gjorde det uten at jeg vet. Og noen er rimelig uheldige. Slik er det alltid. Selv gikk jeg 6 dager før jeg fikk fisk. Vel, jeg bomkroka et par, men var altså ikke blant de heldige. Ikke vil jeg tigge om å få kaste på noen heller, selv om jeg var rimelig nær i desperasjonens tegn. Så om Hemsil er fantastisk for én fisker kan den samtidig være håpløs for en annen. Neste dag kan det selvsagt være motsatt. Slik er fiske og slik skal det være. Det er det jeg vil få frem og ikke slik det er i dag; Et inntrykk av at i Hemsil får alle stor fisk hver dag. Feil! Man kan være heldig å få stor fisk hver dag og man kan være uheldig å ikke få noen i det hele tatt. Det verste er likevel å se vak mange steder og ikke få kaste på noen av dem.

Men som sagt så var rapporten din feiende flott og med nydelig bilde!  :)

Og igjen: Jeg unner alle en flott opplevelse og et godt fiske. Og slik blir det lettest om vi ikke står i kø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelige greier dette her...

I Rena og andre kjente elver kan man fint legge ut rapporter uten at man blir "halshoggd" for det. Der er alle glade til og deler med hverandre. For hemsil så skal allt være hemmelig, ingen skal vite noe. Og helst skal det knapt komme fiskere dit.

At man linker til Lars og Lars hjemmesiden kan man da ikke lastes for spør du meg.. Og hvis det er så elendige forhold nå, la folk dra opp da? Kanskje enkelte da gir opp og det ender opp med mindre fisketrykk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Enten uttrykker jeg meg ikke godt nok eller så vil du ikke forstå.

Hemsil tåler ikke mer trøkk enn det er! Fiskeopplevelsen er i ferd med å bli ødelagt for flere og flere. Det ER noe galt når sambygdinger som elsker elva og fluefiske gir opp og ikke har vært nedenfor sentrum på over to år. Da har det gått for langt! Og da trenger vi ikke mer skryteblogging og "Nå skjer det!" Jeg syns i alle fall det er trist at fiskekompiser gir opp.

Det er ikke hver og en sin feil. De aller aller fleste er svært hyggelige og vi unner dem alle et godt fiske. Men det blir best om man slipper å vente på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelige greier dette her...

I Rena og andre kjente elver kan man fint legge ut rapporter uten at man blir "halshoggd" for det. Der er alle glade til og deler med hverandre. For hemsil så skal allt være hemmelig, ingen skal vite noe. Og helst skal det knapt komme fiskere dit.

At man linker til Lars og Lars hjemmesiden kan man da ikke lastes for spør du meg.. Og hvis det er så elendige forhold nå, la folk dra opp da? Kanskje enkelte da gir opp og det ender opp med mindre fisketrykk?

Tror du skal lese innleggene til Erik en gang til........ :-\

Eller,vi har kanskje forskjellige briller. 8)

(På den andre siden,det er ikke moro i Rena heller,når du ikke får fisket fordi det står folk i hver eneste mulige åpning.) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(På den andre siden,det er ikke moro i Rena heller,når du ikke får fisket fordi det står folk i hver eneste mulige åpning.) ;)

Aldri vært i nærheten av å oppleve må jeg bare si :)

Hvis ikke elva tåler trøkket må restriksjoner om ant. fiskekort per døgn innføres. Og da må grunneierene endre filosofi kontra hva de har nå.. Jeg ville heller kritisert disse, enn de som legger igjen en rapport eller linker til ett nettsted de fleste fluefiskere allerede vet om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Tror du ikke vi prøver å få fiskeforeninga til å forstå? Men forklar meg nå hvorfor det er så viktig å skrive stedsnavn i en rapport. Jeg er nemlig for dum til å forstå hvorfor.

Man kan jo snu på det og spørre: Hvorfor er det greit å skrive alt om Hemsil og Rena og ikke noe om alle andre "fantastiske" elver i Norge? Hva med en liten rapport fra hver tur i din "hemmelige" elv?  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahahaha tok du den.... frekke fa.....  ;D

Fin var den... ER...

Sykt fin! Tok på første kastet også den tullingen. Hadde egentlig ikke tenkt å kaste på den, men så hadde'n stilt seg opp litt lenger ut. Og da kobla den desperate autopiloten seg på momentant. Er ikke helt god i hodet vettu.  ;D

Den (tror det er en hun gitt) ble selvsagt behandlet med største forsiktige effektivitet. Itt'no bilder her i gården. Fort inn, fort ut og tusen takk!  :)

neimen så flink Erik...

virket som den ville ha en kar med kjepp ja så sjansen for en hunn er tilstede hehehehe.....  ikke rart den hadde gått litt ut etter 6 mann løpende opp og ned strekket  med kjeppen i hånden for å forløse.... ;D

MARIUS....

Har du fisket i hemsila selv... sjelden jeg hører om bonanza i andre elver rena m.fler ..som forsåvidt varte i et par timer før det var ufiskbart.. og det blir det lenge.... Folk  tror de kan komme og lande 100 fisk over kg.... kan jo knekke et fiske sinn det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problem med at folk sier de har fisket i hemsila/rena/trysil elva eller hvor det måtte være...

Selv sier jeg vel aldri akuratt hvor jeg er/var..

Jeg sier feks ikke at jeg så ett par fine noen meter oppstrøms av baggøyene, slikt får folk selv finne ut av.

Det jeg reagerer på er bare at de stakkar'ne som legger ut en rapport her, får så hatten passer. Like så om man linker til en annen side med en rapport.

Tror gjerne på at dere jobber aktivt for elva. Det er en perle av en elv, men for at man skal kunne kose seg der i fremtiden er nok laksefiske oppskriften veien å gå. Innføre vald man kan ha for seg selv, eller restriksjon på ant fiskere.

Min oppfattning er at det er grunneiere selv som prøver å profilere elven for å omsette flest mulig kort, og mest mulig kling i kassa. Hvis ikke dette stemmer, så er det er helt snodig forvaltning som drives iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MARIUS....

Har du fisket i hemsila selv... sjelden jeg hører om bonanza i andre elver rena m.fler ..som forsåvidt varte i et par timer før det var ufiskbart.. og det blir det lenge.... Folk  tror de kan komme og lande 100 fisk over kg.... kan jo knekke et fiske sinn det...

Jupp har fisket der jeg, sist for noen år tilbake. Var der i overgangen uke/helg. Det gikk an i uke dagen, men da helgen kom pakket jeg sammen. Ikke vært der siden... (hadde forresten bonanza fiske på rohdani, så jeg var heldig å traff)

Finnes egene forum for andre elver, der folk legger ut detalj rapporter uten at dette skaper noe problem.. Og det kan være vel så bonanza fiske der, som feks hemsil.

Er ikke ute etter å ta enkeltpersoner her, men jeg reagerer på måten elva blir så til de grader beskytta her på forumet. Burde vel snart innføres sensur på alt som har hemsil og lokale stedsnavn å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som elsker å fiske etter vakende ørret med flue ønsker færrest mulig folk rundt seg.

Jeg kjenner ikke Erik, men får inntrykk av at svært mange misforstår poenget med det han forsøker å formidle.

Virker som noen fiskere elsker å å legge ut om opplevelsene sine i Hemsil for å "ødelegge"for de som kommer etter,for da har de som hadde kanon opplevelse allerede dratt og skal til andre steder.

Jeg har alltid en indre trang til å dele gode fiskeopplevelser men kommer aldri i verden til å legge det ut på et fiskeforum.Det av respekt for elva,fisken og de som skal fiske etter meg.

Kjenner jeg har lyst å møte en del av dere for å ta en skikkelig prat over en kopp kaffe og Gofa lefse for å kanskje komme til bunns,men det er nok nyttesløst!! :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Det jeg reagerer på er bare at de stakkar'ne som legger ut en rapport her, får så hatten passer. Like så om man linker til en annen side med en rapport.

Kan ikke se jeg har halshugd noen, bare bedt om noe mer forsiktighet. Men som vanlig har jeg sikkert tastet for fort og brutalt.  :-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...