Gå til innhold

barduelva


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Fin vannstand i går, så ikke noe særlig df til tross for at det var lommert, og småregn.

Har vært noen fine sprutklekkinger med rhodani tidligere, men lite vak.

Høy vannstand i dag, varmt og noe regn så det smelter ganske bra i fjella igjen, samt at elva er noe farget igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

Nå nermer Bardu uka seg med stormskritt,22 juli  ;D  noen som har vært i elva de siste dagene og kan rapportere vær og føre ;D

Reiste en tur til sørteigen i går (plikttur), men er tilbake i Bardu 20 juli, og det ser jeg frem til  :D.

De turene jeg var ute på i uken som var, var greie.

Ingen store fisker, de var fra 1/2 kg og oppover mot 3/4 kg. Så og hadde føling med noen store.

Lite df, men stabil og fin vannføring, klart vann.

Hører ellers om lite aktivitet. De tilbakemeldingene jeg har fått, er stort sett på røye og ørret på under kiloen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

Vurderer sterkt en tur til barduelva i august, og i den anledning lurer jeg på hvilke partier av elva som kan anbefales (i grove trekk). Jeg har neppe bil, og dermed begrenser det seg hvor mye avstand jeg klarer å dekke på noen dager. Planen er buss fra Bjerkvik, så det må bli et utgangspunkt mellom Setermoen og Heggelia kanskje.

Tips mottas med takk

Håkon Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Hei

Vurderer sterkt en tur til barduelva i august, og i den anledning lurer jeg på hvilke partier av elva som kan anbefales (i grove trekk). Jeg har neppe bil, og dermed begrenser det seg hvor mye avstand jeg klarer å dekke på noen dager. Planen er buss fra Bjerkvik, så det må bli et utgangspunkt mellom Setermoen og Heggelia kanskje.

Tips mottas med takk

Håkon Johansen

Setermoen/ heggelia er det beste utgangspunktet.

Fisk bak kirka på setermoen. Dernest er det bare å jobbe seg nedover til Tunebrua omtrent hengebru 12 km nedenfor setermoen.

Her er det mange fine fiskestrekker i grove trekk.

Det er også bra videre etter tunebrua, men da begynner det å bli veldig langt uten bil.

Men det er rikelig med gode plasser i nevnte strekning.

Hot tips, rikelig med streaking caddies og helst femmer-sekserstang.  Stripe denne gjerne nedstrøms, og bit tenna sammen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vurderer sterkt en tur til barduelva i august, og i den anledning lurer jeg på hvilke partier av elva som kan anbefales (i grove trekk). Jeg har neppe bil, og dermed begrenser det seg hvor mye avstand jeg klarer å dekke på noen dager. Planen er buss fra Bjerkvik, så det må bli et utgangspunkt mellom Setermoen og Heggelia kanskje.

Tips mottas med takk

Håkon Johansen

Du kan prøve en pm til meg når det nærmer seg avreise tid. Jeg bor i Bjerkvik å det hender seg jeg tar turen i de områdene;)

Jeg var en tur i helga, mye vind, masse båttrafikk flotte klekkinger av ignita en og annen aurivilli. fant mye små fisk og de større var ekstremt vanskelig å få kontakt med. Grei vannstand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info og tips, begge to :)

Tjenestegjorde i militæret på Setermoen for 3-4 år siden, men da var jeg uheldigvis ikke like interessert i elvefiske, så jeg prøvde aldri elva. Erger meg selvfølgelig litt over det nå  >:(

Jeg har forsåvidt mulighet til å dra både tidlig og seint i august, noen anbefalinger i forhold til tidspunkt?

Btholvik:

Høres bra ut, lokalkjent fiskeselskap er aldri feil :) Det blir enten perioden 6.-10. eller 17.-21., helst sistnevnte.

Da er det bare å lade bindestikka med krok og la hjortehårene drysse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 10 måneder senere...
  • 5 uker senere...
Gjest staffan@epost.no

var i elva igår..... nå har de strupa igjen vannet fra Altevannet.... for min del synes jeg dette var deprimerende.

Jeg har vært veldig glad i denne......... men nå falmer den veldig for meg. Dra et annet sted!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var i elva igår..... nå har de strupa igjen vannet fra Altevannet.... for min del synes jeg dette var deprimerende.

Jeg har vært veldig glad i denne......... men nå falmer den veldig for meg. Dra et annet sted!

okeiokei...

så du e oppi bardu....

ja, da får man prøve andre plasser... :)

kurt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket i elva i en mannsalder, og aldri har jeg sett elva så skrinn som i år, både når det gjelder antall fisk, str på fisken jeg har fått(...og satt ut), og fremfor alt det sparsomme insektslivet(jfr tidligere år).Fisken har stort sett måtte klare seg med div Terrestrials, spesielt denne parrende svartflua.Noen "forutsigbare" klekkinger av div arter har det jo vært, men dette har i år vært temmelig reduserte klekkinger.Og "Hydropsychen", som normalt er en forutsigbar klekking både mtp tidspunkt og mengder har ennå ikke dukket opp, den er vel kanskje også radert ut...Snakket med folk som observerte at elva var nærmest tørrlagt i vinter(under isen var det mest elvesand og grus).Trenger ikke være rakettforsker for å skjønne hvor ødeleggende dette har vært for fisk og insekter...Og den snittpene røya er jo nærmest utrydda i mesteparten av vassdraget.Og mesteparten av det som er igjen av røya(i de nedre deler av elva) blir vel fisket opp av røyeposebærende isfiskere til vintern...

Det har vært en gradvis forverring år for år, og 2012 har vært et horribilis-år for mitt vedkommende.Skal si jeg trykker regulanten til mitt bryst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tidligere i BV pratet om færre større fisk i elva. De siste årene så har mange av oss sett denne tilbakegangen. Vi går derfor til det skrittet og anmode dere om å sette tilbake fisk som er 45 cm eller større.

Vi har tidligere forsøkt å komme med innspill til rettighetshaverne (les grunneierne) om bedre forvaltning av vassdraget uten å få gehør for dette.

Så sett tilbake den store fisken, hjelp oss å spre budskapet.

Følg også BV på facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å høre om tilstanden i denne nydelige elva, selv om det ikke er noe sjokk at herjingene elva har blitt utsatt for i lang tid får alvorlige konsekvenser  :-\

Uansett, lykke til med jobben dere i BV og andre som er glad i elva gjør for å verne den mot overgrepene . . . Ikke gi opp  :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Barduelva er min bardoms elv. her fiska vi med mark, sluk og fluedupp på 70-tallet.  Store mengder fisk i elva, men noe skjemmet av kloakkutslipp.  

På slutten av 80-tallet ble Norges mest moderne renseanlegg installert. Og elva ble klar som gin.

noen år etter, på begynnelsen av 90-tallet slo fluefiskebølgen inn for fullt, og elva var ren bonanza for fluefiskere. Stor ørret  "overalt"

Men, vi mennesker kjenner skjelden våre begrensninger, så vi forsynte oss av matfatet til det var bare smuler igjen...  Kulper å stryk, med relativt stor bestand av ørret på flere kilo, ble fisket opp av tilreisende, og lokale. Meg selv inkludert.

Denne storfisk- bestanden oppsto ikke ved et trylleslag, fisken hadde fått være i fred i mange år, delvis pga kloakk, og delvis ved at veldig få fisket med flue på et høyt nivå.....

Nå er det vel smuler igjen etter at fisken har fått surret seg i rømme og dill... Matauk er en menneskerett mange steder... Man blir nærmest sett på som en seksuell avviker om man setter tilbake fisk...

Når så den nye kraftloven kom på midten av 90-tallet med jokkekjøring av vannstanden, ble grunnlaget for det som var en av norges beste ørretelver redusert til en hvilken som helst elv... Ikke noe grunn til å reise for å fiske i Bardu elva lengere . Det er mange andre elver som er mere verdt et besøk..

La nå denne elva få fred. Det tar flere år å få den tilbake til det det var på 90-tallet.  

Se på Hemsil. Se hva de har fått til 3 timer fra Oslo....  Hvorfor blir ikke MANGE elver forvaltet så forbilledlig som denne blir ?  

Til det er vel, ironisk nok, vi fluefiskere for få, og mataukerne for mange...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist og høre ja  >:(

tviler det er det som er grunnen fredrik ,att fluefiskerne er for få og mataukerne er for mange, det er heller det att de som er satt til og forvalte elva ,de fisker sjelden eller aldri sjøl.

det må nok ett generasjonsbytte og de rette grunneierene til for att de i det hele tatt skal se potensiale i elva.

Derfor skulle de som kan, satse på odelsjenter.   ;)<<l

Tenk og gifte seg inn i noe slikt da gitt  <<l

Kjenner ikke hemsilas historie godt nok, men jeg tipper grunneierne der selv fisket i elva ,det kan sikkert noen andre si noe om.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Grunneier med garn ber fisker om å fiske et annet sted

Fikk i kveld en tekstmelding fra en som var å fisket i Barduelva.

Han reiste enbart fra østlandet til Bardu i dag for å fiske noen dager i elva.

Etter ankomst til fiskeplassen så hadde han flere vakende fisk, og siden det blåser kraftig om dagen så er det ikke mange plassene man finner som ligger i le om dagen.

Etter en tid så kommer en grunneier med båt som skulle sette ut garna sine, og sa at det kanskje ikke var lurt at han fisket der hvor han skulle sette ut garna sine.

Så det var den kvelden.

Så folkens, nå vet dere hva som venter dere når dere ankommer Barduelva.

Det er ikke bare en regulert elv som kjøres i senk av Statkraft, men også grunneiere som jager sportsfiskere som attpåtil har kjøpt fiskekort av grunneierlagene.

Thomas Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Som i fjor, og året før så vil vi oppfordre dere til å sette tilbake større ørret. Allerede hørt om stor ørret på 4 kg som har endt opp på middagsbordet.

Barduelva beskattes allerede ganske hardt på grunn av garnfiske, men ikke minst stangfiskere som tar alt som biter på.

Hvorfor ikke ta med et par stk på 5-700g istedenfor.

Dere vet alle at Barduelva er blottet for forvaltning. Da får heller vi ta ansvar, siden grunneierne og andre ikke gjør det.

Man skal høste litt, det er en del av det å være ute. Jakt, fiske, bær, sopp osv. Men uten kontroll på uttaket så går det galt.

Så de av dere som ønsker en god elv å komme tilbake til år etter år.

Gjør det eneste rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Barduelva tråden er lite aktiv. Flere av oss som fisker aktivt i elva, som også er aktive i barduelvasvenner har i en år rekke prøvd å fortelle grunneierne at ting ikke akkurat blir bedre. Vi hadde satt pris på tilbakemeldinger fra flere her inne. Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...