Gå til innhold

barduelva


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

men det kan være godt nymefiske petter ;D ;D ;D ;D

Hehe, Det må bli flytenymfer i så fall. :D Pakker med meg myggboks og døgnisboks og krysser fingrene for at det blir bingo :D

Skal bo i Bardufoss så fiske blir rundt omkring der på kvelden. Er ikke sikker på om det er høyt eller lavt i elva??

Om det er bedre steder for en bortreist søring så kan jeg jo ta en taxi ellerno. Trenger bare et fint elvedus og midnattsol :)

Takk for info så langt! Gleder meg til å få hilst på Barduelva for første gang (Det blir sikkert ikke siste)!

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det e vel ikke helt usansynlig. vi har hatt sol i over en uke no der vi har vert på topp med over 30 grader..

sjekk denne, det kan vell komme noe når det kommer en aldri så liten dråppe regn ;D ;D

http://www.yr.no/sted/Norge/Troms/Bardu/Skoelvdalen/langtidsvarsel.html

Ojojoj! Skal ikke bli lett å konsentrere seg med jobb på dagtid.. Håper baetisen er like døgnvill og holder på hele døgnet, som meg når det er lyst 24/7 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja vi fåt satse på ho e det ;D ekje mange timan man treng på aue no når det e lyst døgne rundt og godt vær!!

konsentrasjon på jobb kan man utøve november desember når det ikke e nå særlig med jakt og isfiske ikke har begynt ;D ;D

:D Det er helt sant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er IKKE kjempebestand av storørret i elva. Ørreten vandrer mye og min erfaring er at bestanden minker. Uttak av stor ørret bør ikke skje om elva skal bevares. Det er vrient nok som det er, om ikke hodeløs markedsføring kombinert med kakking av fisk ødelegger siste rest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Det er IKKE kjempebestand av storørret i elva. Ørreten vandrer mye og min erfaring er at bestanden minker. Uttak av stor ørret bør ikke skje om elva skal bevares. Det er vrient nok som det er, om ikke hodeløs markedsføring kombinert med kakking av fisk ødelegger siste rest.

Barduelva tåler fluefiskere. Elva er veldig mye større enn for eksempel Tya. Og dyprennene det de store står er ikke så lett tilgjengelige.

Det er ikke stangfiskere som er tusselen mot den elva. Snarere tvert i mot. Det jobbes iherdig for å redusere truslene mot elva, av nettopp fluefiskere.

Det er forøvrig mitt inntrykk at det utøves mye gjenutsetting av større ørret i elva. Og jo, den er det mye av.

At bestanden likevel minker er nok riktig. Men ikke pga fluefiskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som kjøper fiskekort kan fiske fra flytende farkoster i elva. En ting jeg ikke skjønner er at når en elv som barduelva som sliter nok med de problemene som er skal ha sportsfiskere som drar rundt å kakker det de får av stor ørret for noen sier at elva tåler det. Vi har både grunneiere og eksperter som mener det er stor grunn til bekymring for elva, fugleliv, innsekter og fiskebestand. Man merker jo at det blir lengre å lengre i mellom storfiskene, se på bundforholdene oppi og nede i elva..hvorfor da hente ut de store til matfisk? Kan ikke vi som fluefiskere prøve å gjøre det vi kan for elva så mange er gla i? Det er jo nok av vann og elver i områdene hær som har masse fin matfisk som har bare godt av at det tynnes ut litt fisk.. Jeg sier ikke at man aldri kan ta seg en fisk, jeg bare forstår ikke hvorfor det skal nesten oppfordres til å kakke den fisken man får.. Jeg har sett dette blitt gjort på et strekke av elva tidligere dær det alt av fisk ble puttet i en pose, 2 uker senere prøvde jeg samme strekket da var det mye mindre fisk og størrelsen var mye mindre på de fiskene, jeg er spent på å se hvordan det er i år..  Er så rart at vi skal oppfordre til slike ting når vi har sett resultatene av hva som skjer når man lukker øynene å tror at vi kan gjøre hva vi vil å elva vill alltid være bra.. Bare min lille mening..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å sammenligne Barduelva med noen av de kjente, sørnorske elvene. Visse strekk av Glomma, godt opp i Østerdalen ligner litt, men Barduelva er mer variert, og kan i visse strekk minne om både Lågen, øvre Nea og Rena.  Elva er over 40 km lang, og har bare ørret og røye. De nederste 5km av elva er nesten som en innsjø. Svært bred og svært produktiv. Og så blir elva mer "elveaktig" og dermed skrinnere jo lenger opp du kommer.

De øverste strekkene er veldig fine, men meget sårbare for overfiske. De nederste strekkene tåler tydeligvis mye mer juling - der har det vært fisket hardt både på isen, fra båt og også med garn i mange, mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Det er vanskelig å sammenligne Barduelva med noen av de kjente, sørnorske elvene. Visse strekk av Glomma, godt opp i Østerdalen ligner litt, men Barduelva er mer variert. Elva er over 40 km lang, og har bare ørret og røye. De nederste 5km av elva er nesten som en innsjø. Svært bred og svært produktiv. Og så blir elva mer "elveaktig" og dermed skrinnere jo lenger opp du kommer.

De øverste strekkene er veldig fine, men meget sårbare for overfiske. De nederste strekkene tåler tydeligvis mye mer juling - der har det vært fisket hardt både på isen, fra båt og også med garn i mange år.

Sånn er det Håvard.

Og Btholvik, håper ikke du leste mitt innlegg som en oppfordring til å knerte fisk  :) Fluefiskere som utøver C&R er ikke trusselen.

Garnfiskere og kraftselskap er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare oppfordre folk til og sette tilbake de store fiskene som skal føre arven videre.

Og ja, det er stort sett fluefiskere som setter tilbake fisk. Har hørt om isfiskere som har dratt med seg 4-5 bæreposer med fisk hjem. Det kakkes mye fisk ila en sesong, alt for mye. Grunneierne bryr seg mindre, forvaltningsplanen er fra 1996, og er et uber dårlig produkt fra før av. Med regulantene og garnfiskerne oppå dette så har vi en mørk framtid i vente. Så, bidra til og holde bestanden oppe ved og slippe ut fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å sammenligne Barduelva med noen av de kjente, sørnorske elvene. Visse strekk av Glomma, godt opp i Østerdalen ligner litt, men Barduelva er mer variert. Elva er over 40 km lang, og har bare ørret og røye. De nederste 5km av elva er nesten som en innsjø. Svært bred og svært produktiv. Og så blir elva mer "elveaktig" og dermed skrinnere jo lenger opp du kommer.

De øverste strekkene er veldig fine, men meget sårbare for overfiske. De nederste strekkene tåler tydeligvis mye mer juling - der har det vært fisket hardt både på isen, fra båt og også med garn i mange år.

Sånn er det Håvard.

Og Btholvik, håper ikke du leste mitt innlegg som en oppfordring til å knerte fisk  :) Fluefiskere som utøver C&R er ikke trusselen.

Garnfiskere og kraftselskap er det.

Jeg skjønner hva du mener. ;) Men vill får fram et poeng med at man må ta hensyn å hvilken fisk men bør vurdere å ta til matfisk. Elven er på ingen måte utømmelig..

Det er mange som ikke er brukere som går inn å leser på div forum på nettet å plukker opp tips om hvor de skal dra å da synes jeg det er bedre å prøve å opplyse om at elven faktisk er vanskeligheter å ikke tåler at man tar opp all stor ørret og røye man får fordi elva er så stor.

Jeg fisket en del oppe i elva tidligere men der mener jeg det er mest folk og det hardeste fisketrykket, dær mener jeg ihvertfall at noen flere regler er på sin plass.. Jeg tenker heller ikke på de fluefiskerne eller de andre sportsfiskerne som utøver c&r som noen trussel.

Jeg er såpass blåøyd at jeg tror at om man setter ut de store fiskene igjen så gjør det en forskjell. Jeg har ikke noe å stille opp med mot regulantene så derfor setter jeg mine store fisker tilbake igjen og håper flere med meg gjør det samme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da må man vel i utgangspongtet desinfisere etter ver fisketur i forskjelige elver/vann?

ut i fra dette ser ikke eg noen grunn til at detta skal være nødvenig siden fisken ikke vandrer over fansmakta på nedsia av elva ;D

Formering og smitteveier

G. salaris er hermafroditt og kan formere seg både kjønnet og ukjønnet. Parasitten føder levende unger som ved fødselen allerede er gravide med gravide unger (!). Det er derfor nok med ett individ for å spre smitten. Hver parasitt kan bestå av tre-fire individer - i like mange generasjoner. Etter fødselen fester avkommet seg på samme fisk. I løpet av noen få dager kan ett individ ha formert seg til opptil tusenvis av parasitter på samme fisk. Levetiden til en enkelt parasitt varierer fra noen få dager til etpar måneder, avhengig av vanntemperaturen. G. salaris kan ikke svømme, og smitter ved direkte kontakt mellom fisk.

Parasitten kan også spres ved at den slipper seg fra én fisk, oppholder seg på bunnen en stund, og deretter fester seg til en fisk som hviler mot bunnen. I oppdretts­anlegg gjør den høye fisketettheten smitteforholdene ideelle. Parasitten kan her oppformeres i enorme mengder, og anlegget vil være en stor smittekilde hvis ikke en effektiv sanering iverksettes umiddelbart. Spredning av G. salaris til nye vassdrag skjer oftest ved utsetting av smittet fisk. Spredning kan også skje ved vandring av fisk og ved at infisert fisk rømmer fra oppdrettsanlegg i ferskvann eller brakk­vann med tilknytning til laksevassdrag. G. salaris kan overleve noen få dager ved opptil 20 ‰ saltholdighet, men dør raskt i fullt sjøvann (ca. 35 ‰). G. salaris kan også leve på andre fiskearter som regnbueørret, kanadarøye, røye og harr, tilsyne­latende uten særlig skadevirkning. Smitte kan imidlertid overføres med disse artene. Parasitten kan videre overleve opptil 5-6 dager uten å være festet på fiskehud, og kan derfor spres med fuktig utstyr (båter, håver, garn, støvler etc.) som er brukt i smittede vassdrag og antakelig også med fuktig pels eller fjærdrakt hos dyr. G. salaris tåler imidlertid ikke uttørring.

så tørke du utstyre etter fisketur e du kvitt probleme

vist det da er gyro som smittefare vi snakker om ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda tenker Gyro!

Men siden den kan slippe seg fra fisk og vente på en ny vært, så er det jo hypotetisk mulig at den føres nedstrøms og slippes videre nedover i vassdraget gjennom utslippsvannet fra demningen??

Bare en tanke, har ikke noen anelse om hvordan det fungere og ser ut i akkurat den demningen  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...