Gå til innhold

Laks på sørlandet- rapporter og forhold.


Anbefalte innlegg

I går så jeg laksen gå fossen i en av elvene jeg pleier å fiske i. Har kort til åpningsfisket 1.juni.

Tenkte å ha en tråd for laksefiske i elvene her i sør. Jeg kommer til å rapportere mine opplevelser på denne tråden.

Det er sensajonelt optimistiske forhold for tiden, mange år siden det har vært slik!

I skrivende stund regner det og elvene har nydelig vannføring.

Så altså pen nygåtte lakse som sloss i strykene i går, kjenner laksesuget er helt på topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 167
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Helt gira nå, klarer ikke å tenke på annet enn laks! Mandag og tirsdag igjen så er det igang!

Ingenting som slår hugget av laks på flua, helt utrolig overlegent, og etter vinter og vår med sjøørret blir det digg å fiske på større fisk.

Håper regnet som er spådd kommer, vannet detter nemlig fort i noen av disse elvene. Men fisk har allerede gått opp elva, så uansett blir det store sjanser for laks.

De pleier å ligge på mellom 3-6kilo starten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg utrolig mye nå! Når den siste eksamenen er ferdig blir det fiske, fiske, fiske så langt sesongen rekker. Avkommene til laksebølgen i 2005 og 2006 må vel komme nå? Det er såklart flere faktorer enn en god gytebestand som spiller inn. Hva tror dere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig spørsmål Vetle! :)

Hvis vi tenker oss at 05 og 06 produserte mye lakseunger så skulle de fleste av de kommet som smålaks sesongene 08 og 09(gitt at de er to år i elva og ett år i sjøen. To år i sjøen 09 og 10....De fleste er nok et år i sjøen, men mye tyder på at de som var to år i sjøen kom tilbake med en vekt tilsvarende et år.... Var ikke de beste sesongene, men ikke så ille som mange vil ha det til. I fjor var det mye smålaks i Lygna. Mye!

Det er mao ikke lett å spå, ej heller forvente noe!

Jeg har troen på at det er faktorer vi ikke har peiling på.......

Positive faktorer: Sørlandelvene, Audna, Mandal, Tovdal osv.......

1: Kalking og levelige forhold kjemisk sett(betingelsen for å i det hele tatt ha fisk levende i respektive elver)

2: Egna gyte og oppvekstområder(det mangler ikke på dette selv om biotopene selvsagt stedvis er redusert i forhold til det optimale. ps: Dette kan fikses! ;)

3: Ingen gyro.

4: Lite oppdrettsfisk, og lite lus.

5: Elvene renner mer eller mindre ut i salt hav....Unntakene er bla annet Lygna og det medfører endel negativt i forhold til smoltoverlevelse. Kjemiske greier vi ikke går i dybden på nå he he.

6: Lite faenskap på høsten, lystring er heldigvis på hell(eneste negative med det er at de som hadde lystret gjerne ender opp med å bli fiske og naturelskere, altså er det lave antallet lystrere positivt for laksen på kort sikt(individnivå) men hvem faen skal ta vare på dette her når FACEBOOKGENERASJONEN vokser opp?

7: Det flotte fisket på sørlandet viser at det går ann å snu negative trender til noe bra.

Så det negative:

1: Merkelige tilstander i havet gjør vekst og overlevelse på smålaks uforutsigbar, fortsetter dette vil bestandene gå ned. Færre laks rett og slett. Jeg tror og håper det ordner seg!

2: Mer oppdrettsfisk som sprer dårlige gener, men det ser ut til at sørlandet slipper det meste.

3: Krypsiv som mudrer til og skjuler gyteplasser.

4: Fremmede fiskearter som konkurrerer om maten til parr og yngel.

5: Overfiske både i elv og med nøter i sjøen. Overfiske er faktisk et relevant problem..Det er ikke helt riktig det statistikkene forteller.....

6: Fremmedgjøring til naturen, dvs en oppvoksende generasjon som ikke er i relasjon til naturen rundt seg. Høres litt overdramatisk ut.......Håper jeg er litt for pessimistisk!

7: Hardere reguleringer og/eller ingen vilje til å gi mer plass til fisken. Kraftverkene er svært negative på mange måter og er med på å holde fks mandalselva på et lavere nivå enne den kunne vært på. Ser heldigvis ut til at det noen løsninger på skrivebordet........Får håpe det blir realisert(økt vannføring på et nesten tørrlagt parti)

8: Mer eksklusivt fiske....Meget negativt, fører til fremmedgjøring og et lokalsamfunn som faktisk vil generere flere narkomane og hjemløse.....Seriøst.

9: Klimaendringer.......Faren er rett og slett tørke og varmt vann som dessverre egner seg bedre for karpefisker.....Men jeg tror ikke det skjer på en stund. Og hva kan vi egentlig gjøre med det? Nå sykler jo du og jeg Vetle så det er ikke vår feil uansett ;D

Men alt i alt er det faen meg ganske ok å være laksefisker på sørlandet. Ok så har vi ikke disse monsterlaksene, men hva så? Vi har vakre elver og det er vel nesten ingen steder i Norge(tro det eller ej) man har flere lakseførende elver på et visst nivå innenfor et såpass lite område. Den glemte lakseregionen har blitt relevant så det holder.

Jeg var ganske kry når jeg som barn leste om Mandalselva som i mange sesonger knuste samtlige elver i Norge. For å sette det litt i perspektiv så tar vi vel 400 tonn i norge omtrent i elvene. Mandalselva leverte flere hundre tonn når det var på det verste. Ikke på flue.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke laksen til å ta i, men det gjorde kameraten min! 4,1kg.

Digg å være igang, tror det blir bra sesong. God start i Otra også ser jeg.

Laksen gikk fort og var ikke lenge på strekket vi fisket. Uansett vi var tre fiskere og fisk på en av oss er ikke dårlig resultat i det hele tatt.

Tar den neste tur ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid litt "flaks" om man får i starten av sesongen, og noen plasser fisker mye bedre enn andre. Litt senere når svelene kommer så forandrer fisket seg og "teknikk" fiskerene får mer....Nå er det mye i hølene det foregår, under fosser osv. Reiser opp om 10.15 min!

Kanskje sitter den hos meg idag.... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste to utrykk tidligere. Svele og tert? Hva er det for slags fisk?

Det var ikke over/under et stryk denne fisken hoppet, det var på "flatt" vann om man kan kalle det, det. Deilig å være igang. Eneste problemet. Eksamen på onsdag så vanskelig å prioritere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...