Gå til innhold

Laks på sørlandet- rapporter og forhold.


Anbefalte innlegg

  • Svar 167
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Da var jeg hjemme igjen fra en vellykket tur.

Testet ut en ny plass som leverte. Hadde først tak i en mellomlaks som glapp etter få sekunder. Tre kast og fem meter lengre ned smeller det på en fisk. Yes! Endelig en laks som sitter, tenkte jeg. Etter noen pene utras kommer fisken nærmere. ''Neimen du Bendik'', sier jeg. ''Er ikke det en sjøørret da?''

Fisken var en nygått sjøørret med to lus og veide 1,5kg. Pen fisk det, som ble med hjem til middag.

Hadde kontakt med flere fisk i dag, til tross for at det var ganske lite vann i elva.

Her er et dårlig mobilbilde:

[attachimg=1]

post-2892-13949888281905_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Charles!

Slik gikk det:

I dag har jeg fisket laks. For to dager siden tok jeg turen til en av sørlandselvene. Jeg hadde ikke vært der på to år. Synet som møtte meg da jeg ankom favorittkulpen var mengder med laks. Kan ikke huske å ha sett så mye laks tidligere. Kongen/dronningen i kulpen anslo vi til å være rundt 10 kg. Jeg begynte å kjenne det krible i høyrearmen, jeg bare måtte fiske.

Dagen etter bar det ut for å prøve å fange denne store laksen. Fiskekort ble kjøpt og vips, så stod jeg i elva.  Mye fisk var oppe og hoppet. Forventningene var skyhøye. 10kg’sn stod fortsatt på samme flekken. Flere mellomlakser hadde stilt seg på brekket. Dette kunne jo ikke gå galt tenkte jeg, men det gikk som det pleier å gå når man har skyhøye forventninger – INGEN FISK. Ok da, en liten sjøørret ble det, men ingen laks.Da dro jeg litt lengre opp i elva for å teste lykken der. Partiet er veldig grunt, men med enkelte store steiner og dyprenner/høler.  Det var disse plassene jeg skulle fiske av.  Etter null respons i første renen gikk jeg til nummer to. På det første kastet kjenner jeg noe som er borti flua. Nervene er i fullspenn og konsentrasjonen på topp. Et nytt kast. Bang! Fisken tok uten å nøle, men etter få sekunder slipper fisken unna. Bittert.  Fisken var ikke spesielt stor, men det var fisk! Jeg kjente null fisk resten av dagen.

Morgenen etter ( i dag) dro jeg ut på ny. 10kg’s laksen stod fortsatt på akkurat samme stedet, og det var enda mye annen laks i kulpen også. Jeg prøvde meg uten resultat. I en og en halv time stod jeg der uten at noe skjedde. Da byttet jeg flue. Jeg la flua rett foran kjeften på 10kg’s laksen og den gjorde en brå beveglese mot flua åpnet munnen forsiktig, men stoppet rett bak flua. Fem sekunder senere slapp den seg litt lengre bak på brekket. Jeg byttet til synk for å få flua ned til fisken. Etter ti kast kastet jeg enda litt lengre opp i elva for å få flua enda dypere. Da flua var fem meter fra fisken løtfet jeg stangtuppen for å sette fart på flua. Det var da det skjedde. En av de andre laksene steg opp fra dypet og tok flua brutalt! Jeg løftet stanga og kampen var i gang. Fisken var stor. Jeg hadde ikke sjanse til å kontrollere den. #7 stanga så ut som spaghetti. Den raste først oppover og stoppet. Jeg så for meg fisken i mine hender, applaus og trofébilder av laksen. Da ombestemte laksen seg, den ville ned stryket. Snella hylte  imens fisken var på vei mot brekket, men der måtte den ikke utfor. Tung og sterk fisk og sterk strøm kombinert med en fisker som holder fisken igjen det han kan, går sjelden bra, men jeg hadde ikke noe valg. Jeg presset den det jeg kunne. Fisken la seg med breisida på strømmen og det sa swjopp. “”$&&%#”&#/8??!!#%$ lød det fra munnen min. Tipper fisken var 8 kg. Så J$%&! bittert.  Min bestefar filmet siste del av hendelsen. Skal gjøre det jeg kan for å få den ut på nettet.

http://vkflyfishing.wordpress.com/2011/06/26/hva-har-jeg-gjort-galt-for-a-fortjene-dette/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kjipt Vetle! Men du fikk taket og fightent med den en stund! Ikke ille det! det er virkelig noe magisk med laksefighter - kraften og råskapen får hver muskel og nerve til å spenne seg men adrenalinet pumpes ut i kroppen! Kjipt å miste laks men det er en del av "gamet" og det er ofte gromfiskene som slipper...

Ser du går med enhånds, har du vurdert en lett tohånds? Gir deg noe mer kontroll over fisken og du kan tillate deg å gi litt mer press når det virkelig gjelder... Synes ikke fighten blir mindre morsom heller! Bare en tanke...

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en lett tohånds liggende, men den var ikke med på denne turen. Var egentlig på tur etter sjøørreten i sjøen, men da jeg så at det var mye laks i elva ble jeg fristet til å fiske laks :P Da ble jeg nødt til å ha det jeg hadde for hendene. Den blir nok med på neste tur! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laksetørke på meg for tiden, ikke hugg eller noenting som skjer. Eneste lysglimt er at kameraten min fikk en idag på 4.3 :D

Men hele 9 sjøørret har jeg lurt på flue i elva......Men ikke laks. Pokker!

Blir småfrustrert og Fettfinnas mista laks er noe dritt.

Laksefiske er jævlig tungt av og til.......

Har aldri fått så dårlig resultat i forhold til forsøk, men så skal det sies at jeg ikke bruker mest tid på superplasser, jeg bruker mest tid på steder jeg kan være i fred og det er mindre hotte plasser......Men uansett så er det merkelig at jeg ikke får...

Enorme mengder sjøørret i sjøen om dagen også, men tenker bare laks. Idiotisk for jeg får masse sjøørret når jeg surrer nede på strendene.......

Laks er DRUG!

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Kenneth! :)

Tørken min har vart altfor lenge. Jeg synes jeg fortjener en laks nå. Har ikke telling på hvor mange timer jeg har tilbrakt i elva uten resultat, men når en laks først tar flua, helt uforventet, da er motivasjonen på topp igjen. Det er hogget og kampen som driver meg :)

Jeg har fått laks til å ta flua, men det har enda ikke gått min retning.

Jeg er i Trondheim, uten fluestang vel å merke. Abstinensene er fryktelig store nå. Skal se om jeg finner et billig fluesett i morra. Hvis jeg finner, blir det tur i Vigda  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i Mandalselva når du kommer hjem Vetle!

Uansett det er et helt forrykende lakseinnsig på sørlandet, store mengder mellomlaks. Mye fisk mellom 3-7kg.....Fantastisk. Laksefeberen herjer og man må takle at den ene etter den andre knuser perser, jeg mener det er jo emosjoner inne i bildet!!!!

Utrolig morsomt at det er så mye laks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket, hm.. 6 dager i otra uten så mye som et napp. Eller fått 3 små ørretter, men ingenting utenom det. Fisker i sone 3a(og har kun fisket i begynnelsen av juni) tenkte meg opp en tur i slutten av uka, er det noe fart der nå? eller like dødt som før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...