Gå til innhold

Laks på sørlandet- rapporter og forhold.


Anbefalte innlegg

  • Svar 167
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg vet veldig godt hvor mange timer det ligger bak store sjøørreter på sørlandet. Vi snakker årevis.

Men gjennomgående er det flere store som blir tatt i elvene. Nota på flatelva i Mandalselva har tatt mange veldig store sjøørreter i år. Dessverre......Det er allikevel et lite mysterium hvor de oppholder seg i sjøen...Tenk hvor mange timer det går der uten å se disse enorme ørretene. Tror de er langt ute å beiter.

3,5 er ikke så vanlig, men der Vetle lurte den finnes også mye større. Jeg har sett de og mistet. 6kg+ er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har prøvd laksen og egentlig var sesongen over for min del, men et lurt lite strekk en plass på sørlandet som jeg fikk anledning til å teste gjorde saken enkel. Vi tok turen.

Mye vann og jeg fikk en flott røykelaks på 6kg samt en svele på rundt to kg. Min bror mistet en som tok 150 meter snøre.....Sikkert over 10kg. Neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vetle: Flott fisk. Har den stått noe i brakkvann, eller i elv? Ser litt farget ut.

Siden jeg har fisket litt på Sørlandet drister jeg meg også til noen betrakninger rundt størrelse på sjøøret, ref tråder ovenfor:

Har sjelden opplevd å se eller få virkelig store sjøørret i sjøen på Sørlandet. Synes å huske den største jeg fikk var på "bare" 68cm. Men har jo hørt rykter om større SØ. Så tror dere det er slik at det er en del større SØ, men at denne beiter på andre steder i sjøen? At det er stor fisk og jeg ikke har fått den betrakter jeg self som ren utopi  ;D  :P  8).

I Bodø området hvor det er ganske vanlig med SØ på rundt 10kg er det også utrolig vanskelig å få den på flue fra land på grunn av at den blir fiskespisende over en viss str og da beiter lenger ut.

På Bornholm er det mulig å få store SØ ( i alle fall rundt 80cm), fordi de går nær land.

I Troms kan man til speseille tider få store SØ (opp til 7kg) helt inn til land.

På Sørlandet kan man ...?

P.S. Mulig denne tråden hører hjemme en helt annen plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig fisk da Vetle! Var det den du hadde landet da jeg ringte fra Stavanger?

Jupp  :)

Vetle: Flott fisk. Har den stått noe i brakkvann, eller i elv? Ser litt farget ut.

Siden jeg har fisket litt på Sørlandet drister jeg meg også til noen betrakninger rundt størrelse på sjøøret, ref tråder ovenfor:

Har sjelden opplevd å se eller få virkelig store sjøørret i sjøen på Sørlandet. Synes å huske den største jeg fikk var på "bare" 68cm. Men har jo hørt rykter om større SØ. Så tror dere det er slik at det er en del større SØ, men at denne beiter på andre steder i sjøen? At det er stor fisk og jeg ikke har fått den betrakter jeg self som ren utopi  ;D  :P  8).

I Bodø området hvor det er ganske vanlig med SØ på rundt 10kg er det også utrolig vanskelig å få den på flue fra land på grunn av at den blir fiskespisende over en viss str og da beiter lenger ut.

På Bornholm er det mulig å få store SØ ( i alle fall rundt 80cm), fordi de går nær land.

I Troms kan man til speseille tider få store SØ (opp til 7kg) helt inn til land.

På Sørlandet kan man ...?

P.S. Mulig denne tråden hører hjemme en helt annen plass?

Takk for det Alf! Fisken ble tatt i elv. Til tross for brunfargen hadde den faktisk 4-5 lus på seg. Flere av fiskene jeg har fått har hatt lus på seg selv om de har vært ordentlig brune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøørret over 3 kg er ikke så veldig vanlig på sørlandet, mange jeg kjenner som har fisket maaange sjørreter har aldri kommet over 2kg i sjøen. I elvene er det vanligere med grove fisk og Mandalselva gir rimelig god sjanse til å passere 3kg. Det er steder på kysten det er høyere snitt, men det er ingen steder du kan regne med fisk over 2kg. Noen steder kan slå til med kjempefisk, men ikke forvent slik fisk.

Brun sjøørret er vanlig på sørlandet og den Vetle holder på bildet har nok gått å gasset kutlinger på mudderbunnen. Min erfaring er at mer enn 50% av det man fanger er brunt, inkludert gjellfisk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...