Gå til innhold

12 fot vs. 14 fot


Anbefalte innlegg

Det koster fra 100-200 kroner, og ta vare på kvittering i tilfelle oppsyn. Fluorcarbon er sterkere og tåler mer juling enn vanlig monofilament, dumpt å spare 50,- på fortom når man har brukt noen lapper på utstyr. 0,35 vil holde de fleste elver, skal du i trøndelagselvene i juni ville jeg nok gått opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 122
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg vil slå ett slag for skyteferdighetene til sharkskin-skytelina til SA , har denne på ei snelle , utrolig lett å løfte ut av vannet (trekke inn), slipper vannet tvert , alts¨å drar med seg minimalt opp i ringene , det er litt svisje lyd vedutskyting , men det går det an å leve med , mht til skyteegenskapene.

mange velger visst GL compline , bare vær obs på at den må strekkes , synker i vannet , og floker seg lettere enn lettest..... hvorfor mange er meget fan av denne aner jeg ikke , jeg har prøvd , og står glatt over fortsettelsen , kalrte ikke å få orden på den , men jeg er i startfasen hva kasting angår.

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker kun med Ken Sawada sin mono og veldig fornøyd med den, hakket bedre enn LTS sin som er den beste jeg har funnet her til lands. 50 lb til klasse 9 + og 35 LB til alle klasser under.

Lettere å håndtere coata men man blir vant til det etterhvert og jeg setter skyteegenskapene til mono høyere enn håndteringen til en coata...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varivas er også fine saker , nevnte jeg ikke det tidligere her ? selges av midgard flyfish...... som stort sett alltid har stengt om en tar en tur innom , gudene vet når den sjappa har oppe , vært innom der en dusin ganger og kommet til stengt dør , nå er jeg ferdighandla til sesongen ,. så det blir vel neppe varivas i år , men jeg har kjent på denne , flotte saker.

Kanskje Sawada og Midgard fisker sammen i Gaula...... ;D ;D

Sawada er vel på åpninga i Gaula han nå tenker jeg , pleier vel å fiske der , Japanern med de sterke krokene .

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster det noe å desinfisere utstyret?

Har aldri vært fisket med dette utstyret, men må nok desinfisere iløpet av sommeren, skal i flere elver. =)

Fiskeavgiften var jeg klar over, men takk uansett!

Så 0,35 tupp er greit?

0,35 tupp er helt greit hvis du har planer om å miste den store!

Hvis ikke, ville jeg nok gått for 0,40 :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster det noe å desinfisere utstyret?

Har aldri vært fisket med dette utstyret, men må nok desinfisere iløpet av sommeren, skal i flere elver. =)

Fiskeavgiften var jeg klar over, men takk uansett!

Så 0,35 tupp er greit?

0,35 tupp er helt greit hvis du har planer om å miste den store!

Hvis ikke, ville jeg nok gått for 0,40 :-).

Har alrede kjøpt ;)

Må bare kjøre den litt mer forsiktig =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær bare nøye på hvordan spissens tilstand er...... har du fluorcarbon eller vanlig mono ?

i tilfelle med sistnevne , bytt ofte om du har merker i den-.

Du blir uansett ikke arm og fattig av en en ekstra rull med 0,40 spissmatriale....

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sufix sin fluor fortom er den mest slitesterke jeg har vært borti.

For noen år siden hadde jeg på en kjempelaks. Den gikk 70-80 meter rett opp elva, før den stilte seg pal. Prøvde å få litt bevgelse på den, presset ble for hardt, og fortommen røk.

Med 0,35 vil du kanskje ikke få opp den store...og det er en jævlig sur følelse. Med 0,35 kommer du til å oppleve det før eller siden. Blakker deg ikke med en spole i 0,40 uansett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sufix sin fluor fortom er den mest slitesterke jeg har vært borti.

For noen år siden hadde jeg på en kjempelaks. Den gikk 70-80 meter rett opp elva, før den stilte seg pal. Prøvde å få litt bevgelse på den, presset ble for hardt, og fortommen røk.

Med 0,35 vil du kanskje ikke få opp den store...og det er en jævlig sur følelse. Med 0,35 kommer du til å oppleve det før eller siden. Blakker deg ikke med en spole i 0,40 uansett :-)

Det er sant det :) Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mono liner knekker vel til slutt men fisket nesten 2 sesonger med den siste uten noen knekker. Du har to forskjelige, en flytende, den knekker men intermediaten er tøff som pokker!

Sykeste er at de leveres direkte fra japan raskere enn a-post her i Norge!

http://www.kensawada.com/w/list.php?lcat=30&mcat=410&l=e

hva er egentlig poenget med intermidate skyteline ?

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe annet enn at nylon som ikke er hull ikke vil flyte. Akkurat som vanlig monofilament er intermediate. De hule skytelinene knekker lettere. Skal en plastline flyte må den enten være hul eller være blåst inn luftbobler under produksjonen. Når  man fisker i elv gjør det normalt ikke noe om ikke skytelinen flyter da strømmen holder den oppe likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mono liner knekker vel til slutt men fisket nesten 2 sesonger med den siste uten noen knekker. Du har to forskjelige, en flytende, den knekker men intermediaten er tøff som pokker!

Sykeste er at de leveres direkte fra japan raskere enn a-post her i Norge!

http://www.kensawada.com/w/list.php?lcat=30&mcat=410&l=e

hva er egentlig poenget med intermidate skyteline ?

Espen

De fleste massive mono skyteliner blir intermediate ettersom de ikke er hule og har luftlommer i seg. Personlig bruker jeg nå kun flytende mono skyteliner da dette gjør at jeg i de fleste situasjoner slipper snørekurv. I elv kan det også har betydning for mending. Men de hule/flytende skytelinene er vesentlig mer utsatte for skader, tyisk i form av klemskader og må brukes med forsiktighet. De massive skytelinene tåler "alt". Jeg brukte samme 25Lbs. flat beam snret i nesten 10 år  ;D

Har brukt Sufix i det siste og er godt fornøyd med det. Men den beste jeg har et 25 Lbs i fra Tiemco, som er litt oval i formen. Tiemco produserer de ikke mer, men jeg har en mistanke om at Ken Sawada selger noe tilvarende.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...