Gå til innhold

12 fot vs. 14 fot


Anbefalte innlegg

Jeg kan speye med 1 hånds uten problemer. Regner med det skal gå greit med litt øvelse med 2 hånds da?

Ja, du vil sikkert helt greit få til det grunnleggende. Men jeg kan nærmest garantere at du kommer til å bruke høyre hånda for mye. Nesten alle enhåndskastere som konverterer til tohånds gjør det. Så får du litt griserumper vet du hvor du sannsynligvis skal lete etter feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 122
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Kan dere ikke slutte å si "spaye" ?  ;D Det er ikke noe som heter det, og snart driver halve forumet å bruker dette duste-begrepet.

Så helt ufattelig enig  ;D

Spey kastet kommer fra River Spey og oppkalt etter elva. Det er derfor ikke et ord som skal oversettes eller omskrives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Nok en gang... Så snella har mye å si? På enhånds?

Jeg synes ikke det!

Når jeg fisker så tenker jeg ikke over dette i det hele tatt.

Det er når du tenker over det at det har noe å si.  ;)

Jeg hater for lette sneller, men jeg tenker også for mye.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til underhåndskast bør ikke snella være for lett nei. Til tradisjonelt spey kan stanga faktisk med fordel være en anelse topptung, dog ikke for mye. Et balansepunkt som ligger rett over håndtaket vil da være fint synes jeg. Men normalt er ikke dette noe man trenger tenke så altfor mye på med mindre man setter en ørretsnelle på en laksestang.

Tar du en gammel greenheartstang og balanserer den med en tung nok snelle slik at balansepunktet ligger i håndtaket blir den bortimot umulig å kaste med. Men det blir en kuriositet i forhold til moderne stenger og kastemåter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du en gammel greenheartstang og balanserer den med en tung nok snelle slik at balansepunktet ligger i håndtaket blir den bortimot umulig å kaste med. Men det blir en kuriositet i forhold til moderne stenger og kastemåter.

For ikke å nevne at uansett snelle kan Greenheart knekke, da tre fra 1900-1960 ikke er full av sevje og mest sannsynlig tom for fiber som holder de sammen.

Forøvrig vil jeg påpeke at Spay kastet stammer fra den nordafrikanske savannen, der men kastet etter krokodiller uten å slenge med snøret fram og tilbake. Det ble for mye gnu i bakslengen.

Det at river Spey "fant" opp et alternativ og hevder at kastet stammer derfra, speykast, tull og vas.

River Dee kastet derimot ligner mer på pil og bue kastet som ble oppfunnet på den nordamerikanske høylandet der typisk høyvokst vier var til stort besvær og man rett og slett adapterte fordelen med våpenet, det eneste sanne, bue og pil.

Når det gjelder 14 fot kontra 12 fot har jeg siden jeg startet med ryggdrepingen aldri eid en 14 foter og heller aldri savnet den i noen som helst fiskesituasjon. Verken i Afrika på Spaykast, Skottland med speykast eller i nord amerika med pil og bue kast.

Drit i lengde, kjøp heller en stang som har AKSJON til å klare spay,spey,pil og bue kast. Ei som ikke gir deg hastverk, men som HJELPER deg, enten den heter Per, Pål eller LoopLoomisLawsonThomasGuidelineLTSRonAskeladden. Eller gjør som min kompis: kjøp alltid det dyreste du kan finne, da tørr du ikke slutte uansett hvor gale det går, man har rett og slett ikke råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Når det gjelder 14 fot kontra 12 fot har jeg siden jeg startet med ryggdrepingen aldri eid en 14 foter og heller aldri savnet den i noen som helst fiskesituasjon. Verken i Afrika på Spaykast, Skottland med speykast eller i nord amerika med pil og bue kast.

Drit i lengde, kjøp heller en stang som har AKSJON til å klare spay,spey,pil og bue kast. Ei som ikke gir deg hastverk, men som HJELPER deg, enten den heter Per, Pål eller LoopLoomisLawsonThomasGuidelineLTSRonAskeladden. Eller gjør som min kompis: kjøp alltid det dyreste du kan finne, da tørr du ikke slutte uansett hvor gale det går, man har rett og slett ikke råd.

Skal du hakke på meg og nå da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder 14 fot kontra 12 fot har jeg siden jeg startet med ryggdrepingen aldri eid en 14 foter og heller aldri savnet den i noen som helst fiskesituasjon. Verken i Afrika på Spaykast, Skottland med speykast eller i nord amerika med pil og bue kast.

Drit i lengde, kjøp heller en stang som har AKSJON til å klare spay,spey,pil og bue kast. Ei som ikke gir deg hastverk, men som HJELPER deg, enten den heter Per, Pål eller LoopLoomisLawsonThomasGuidelineLTSRonAskeladden. Eller gjør som min kompis: kjøp alltid det dyreste du kan finne, da tørr du ikke slutte uansett hvor gale det går, man har rett og slett ikke råd.

Skal du hakke på meg og nå da :)

Pål stanga er jo dritbra den!

Endre forøvrig avatar med posering av stabbursdalens mest kosete laks: Relax, ligger i sofaen på Campingen. Kos kos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hakke lest alt her men du bør også tenke på klassifiseringen av en 12 foter hvis du kun skal ha en stang.

Store foskjeller på disse stengene. Personlig ville jeg gått for en i klasse 9 hvis dette var den eneste stangen da den vil ha litt rygg til å løfte synke snører samt slå over større og tyngre fluer!

12 fots stenger er en drøm å fiske med allikevel tviler jeg på at 12 fot stenger noen gang blir den "eneste" stanglengden jeg kommer til å gå med. Synes feks 13 fotere i klasse 8-9 er mye mer "allround" stenger enn 12 fotere. 14 fot stenger er kraftig men en drøm å kaste med (i kortere perioder)

Dette er selvfølgelig smak og behag.

Glem heller ikke å tilpasse snøret SKIKKELIG - etter min mening er dette noe man ofte undervurderer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke velge EN stang , i lineklasse 9 og 14 fots lengde , noe særlig mere allround finnes vel ikke ?

selv innøver jeg spEykast for tiden , som skal debutere som laksefisker i år , jeg har kjøpt inn flere stenger , og har kastet med flere forskjellige lengder , nå i læringsfasen var vel det som var aller enklest å skjønne at det er lettere å kaste med ei lang stang enn ei kort...... :D

12 foter er morsomt , men ikke særlig anvennlig , 14 fot og 15 fot deromot , lett å kaste med  og man kjenner hva man driver med , spesiellt i lineklassene 9/10 og 10/11  

Det første en av ringrevene jeg har kastet sammen med sa til meg , bruk bare 14 foter , da kan du fiske over alt.... ikke alltid ideellt , men gir deg alltid muligheten,,,,,,,, :rolleyes:  kanskje relativt klokt sagt , av en mann som kaster med 2 hånds cane som en drøm , og tråler elvene i scottlandtitt og ofte med fluestanga som venn.....

ordtaket " de gamle er eldst" er ikke alltid helt feil.........

sist men ikke minst , det er mange måter å kaste spey på , både slitsomme og mindre kraftanstrengede måter.....

Jeg har tatt flere gode speykastere under lupen , og tittet vel og lenge på deres teknikker , det er ikke tvil om at mange kan kaste bra , men en av de jeg syntes benerker seg meget godt i kastemiljøet i oslo  omegn fluefiskere er Tom Jørstad..... kan kaster på en fantastisk delikat og avslappende måte med å bruke hele kroppen i kastet ikke bare hendene.....

Men over til tema ang stang ....... hvorfor ikke gå for en 14 ft klasse 9/10 = 34-36 gram ? det er ikke tungt å kaste med det vel ?

Sist men ikke minst , Nordisk fiskeutstyr har ei flott CND stang tilsalgs , Custom-spey klasse 9 14 fot , denne stanga er virkelig lettkastet , og den selges vel for 2k på tilbud , det er vel bare en igjen også......en av de øletteste og beste 14 foterne jeg har testet( og kjøpt) , rett og slett.

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt enig med deg Saatvedt

14 fot i klasse 9/10 er helt klart en god allrounder og ikke alt for tung men ikke noe jeg ville gått med gjennom hele sommeren i alle elver. 13 fotere synes jeg funker til det aller meste, kommer kanskje noe til kort på det mest ekstreme synkesnørefisket men en god kaster håndterer dette også. De er vesentlig lettere (belastningsmessig) å kaste me

For en nybegynner ville jeg også helt klart valgt en 14 -15 foter da det er noe enklere å lære teknikk med men det vil ikke ta lang tid før man håndterer kortere stenger.

12 fotere er ANVENELIGE som bare det, selv har jeg valgt en veldig lett stang og dermed med vilje gjort den noe mindre anvendelig men en 12 foter i klasse 8-9 kan du bruke i 95% av fiskesituasjonene til en normal laksefisker etter min mening.

Stang valg har jo mye med smak og behag å gjøre men det er nok et faktum at det er mang gamle myter og sannheter som blir videreført uten at de alltid har blitt satt skikkelig på prøve

Hvorfor ikke velge EN stang , i lineklasse 9 og 14 fots lengde , noe særlig mere allround finnes vel ikke ?

selv innøver jeg spEykast for tiden , som skal debutere som laksefisker i år , jeg har kjøpt inn flere stenger , og har kastet med flere forskjellige lengder , nå i læringsfasen var vel det som var aller enklest å skjønne at det er lettere å kaste med ei lang stang enn ei kort...... :D

12 foter er morsomt , men ikke særlig anvennlig , 14 fot og 15 fot deromot , lett å kaste med  og man kjenner hva man driver med , spesiellt i lineklassene 9/10 og 10/11  

Det første en av ringrevene jeg har kastet sammen med sa til meg , bruk bare 14 foter , da kan du fiske over alt.... ikke alltid ideellt , men gir deg alltid muligheten,,,,,,,, :rolleyes:  kanskje relativt klokt sagt , av en mann som kaster med 2 hånds cane som en drøm , og tråler elvene i scottlandtitt og ofte med fluestanga som venn.....

ordtaket " de gamle er eldst" er ikke alltid helt feil.........

sist men ikke minst , det er mange måter å kaste spey på , både slitsomme og mindre kraftanstrengede måter.....

Jeg har tatt flere gode speykastere under lupen , og tittet vel og lenge på deres teknikker , det er ikke tvil om at mange kan kaste bra , men en av de jeg syntes benerker seg meget godt i kastemiljøet i oslo  omegn fluefiskere er Tom Jørstad..... kan kaster på en fantastisk delikat og avslappende måte med å bruke hele kroppen i kastet ikke bare hendene.....

Men over til tema ang stang ....... hvorfor ikke gå for en 14 ft klasse 9/10 = 34-36 gram ? det er ikke tungt å kaste med det vel ?

Sist men ikke minst , Nordisk fiskeutstyr har ei flott CND stang tilsalgs , Custom-spey klasse 9 14 fot , denne stanga er virkelig lettkastet , og den selges vel for 2k på tilbud , det er vel bare en igjen også......en av de øletteste og beste 14 foterne jeg har testet( og kjøpt) , rett og slett.

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du finner den stanga som er best for deg å kaste med, Morten. Selv har jeg en G'Loomis IMX 16 fot klasse 11-12, og synes den er en drøm å speye med. Hele sesongen, hvis jeg da ikke bruker klasse 8 enhånds.

Poenget mitt er at du må velge den stangen som passer deg selv best. Be om å få prøvekaste, så får du i alle fall en anelse...

Jarle&Bjørnars vil jeg tippe kan hjelpe deg. Helt eksepsjonell service der.

Jeg tror også det er lettere å lære å speye med en 14-15 fot. Hvis du ikke vil bruke mye penger på det, finnes det masse brukt på finn.no og her. Tror skittfiske.no kjører kampanje på 2-håndsstenger nå. Masse bra tilbud mao. Bare ikke kjøp LTS! Hehe ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

i starten av denne tråden var det nevnt hvor staga skulle brukes,,,,, dette er etter mitt skjønn et godt valg, 12 ft. det blir ikke speykasting, det bøir speyvipping

post-0-13949887957663_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fordi at du liker LTS, betyr ikke det at det er den beste stanga. De jeg kjenner fisker med Redington, Guideline, Orvis, G'Loomis, men ingen går da og sier at merket de fisker med er best. Blir for trangsynt. Viktigste er at man finner en stang og klump som passer ens egen kastestil. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fordi at du liker LTS, betyr ikke det at det er den beste stanga. De jeg kjenner fisker med Redington, Guideline, Orvis, G'Loomis, men ingen går da og sier at merket de fisker med er best. Blir for trangsynt. Viktigste er at man finner en stang og klump som passer ens egen kastestil. :-)

Du må ikke ta alt som blir skrevet så seriøst  8)

Marbakken skrev vel det som en kommentar til Tres Bien sin avatar vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett ut fra at trådstarter er relativt fersk innen tohåndskasting ( noe også jeg er ), vil jeg tro at klasse 9 14 fot vil være enklere å bruke , jeg syntes i allefall det , og jeg har stenger på 12-13-14-15 og 16 fot.... der sistnevnte er en drøm å kaste med , 16 fot scott for line 10# , dette blir selvsagt overkill for små elver bare sånn så det er sagt.

Jeg syntes det er bedre at 14 fotern blir kanskje litt lang enkelte ganger ,. enn at 12 fotern ofte blir for kort....

en viktig ting er feelingen med utstyret , dette går like mye på lineklassen , og som nevnt her inne tidligere , vil det kanskej være smart ,dersom man går for kort stang og ha en litt høy lineklase , det er enklere for en urutinert kaster å få ut ei tyngere line enn ei lett line , snakker da om kasting i praktisk fiske

Har ei scott stang i 12 ft klasse 6# , utrolig artig sak , men har helt klart sine bruksbegrensninger.

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fordi at du liker LTS, betyr ikke det at det er den beste stanga. De jeg kjenner fisker med Redington, Guideline, Orvis, G'Loomis, men ingen går da og sier at merket de fisker med er best. Blir for trangsynt. Viktigste er at man finner en stang og klump som passer ens egen kastestil. :-)

Du må ikke ta alt som blir skrevet så seriøst  8)

Marbakken skrev vel det som en kommentar til Tres Bien sin avatar vil jeg tro.

Ok Oddbjørn! Skal prøve å la være ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en nybegynner er helt enig med deg Espen, en 14 foter er nok enklere å lære seg teknikk og trenger ikke være overkill selv i en liten elv. For trådstarter er helt sikkert dette et godt alternativ. Dog er det ikke noe prippen å lære seg å kaste med en kortere stang og særlig ikke hvis du kan grunnprinIppene slik han kan. For elvene han nevner holder en kort stang i massevis og staffan; speyvipping? Vettu hva - vet ikke hva slags 12 fotere du har prøvd:) Misstenkers kanskje at du sikter til bruk av helline og da er disse stengen noe begrensende men til vanlig klump er 30-35 meter ikke et mesterstykke lenger. Selv er jeg ikke noe racerkaster men er ikke så mange meter man slår av med 12 fot kontra 14 og lettheten er betydelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...