Gå til innhold

12 fot vs. 14 fot


Anbefalte innlegg

i starten av denne tråden var det nevnt hvor staga skulle brukes,,,,, dette er etter mitt skjønn et godt valg, 12 ft. det blir ikke speykasting, det bøir speyvipping

Nå er hverken Otra, Kvina eller Mandalselva småelver Staffan. Det beste fisket er ofte på flom og da blir en 12 foter puslete. I Kvina som er den minste av disse elvene er det få som fisker med kortere enn 13 fot med mindre man velger enhånds. Det vanligste er definitivt en 14 foter.

I alle disse elvene er det også flere steder det lønner seg å kunne kaste litt og rekkevidden er ganske mye større med en 14 foter enn en 12 foter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 122
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg startet med en #9 14,3 og lærte meg å kaste med denne, kjøpte en 12,6 #7 for fiske i typisk smålaks elver. Jeg merker ikke at 12,6 er vesentlig vansleliger å kaste med, men kjøper nok argumentasjonen at en 14,3 dekker langt flere bruksområder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet med en #9 14,3 og lærte meg å kaste med denne, kjøpte en 12,6 #7 for fiske i typisk smålaks elver. Jeg merker ikke at 12,6 er vesentlig vansleliger å kaste med, men kjøper nok argumentasjonen at en 14,3 dekker langt flere bruksområder.

Den er ikke vanskeligere når du først kan teknikken. Men feilene har en tendens til å gjøre større utslag på en kortere stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

13,5 til 14,5 fot i klasse 9-10 er og blir den "beste" startkomboen. Men, hva vet vel jeg etter bare 30 år med tohånds :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg enten Loop Custom/Adapted eller Guideline Powertaper. De er begge tilpasset den skandinaviske kastestilen.

Du bør ha liner i flyt og synk 1/2. Intermediate er også høyst gangbar.

Loop adapted belly/longfront?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fordi at du liker LTS, betyr ikke det at det er den beste stanga. De jeg kjenner fisker med Redington, Guideline, Orvis, G'Loomis, men ingen går da og sier at merket de fisker med er best. Blir for trangsynt. Viktigste er at man finner en stang og klump som passer ens egen kastestil. :-)

Du må ikke ta alt som blir skrevet så seriøst  8)

Marbakken skrev vel det som en kommentar til Tres Bien sin avatar vil jeg tro

Ok Oddbjørn! Skal prøve å la være ;-)

Hei Fiskeren 35! Jeg klarer dessverre ikke å la være å kalle deg dust ;) Makan til ekkel inngripen i tråden. Skjerpings >:(

Jeg har aldri eid, fisket med eller vurdert å kjøpe en LTS. Har prøvd en ved en anledningjeg traff noen hyggelige mennesker i elva.

Kommentaren var til Tres Biens avatar!

Jeg tror du har oppfatninger om meg som ikke stemmer, og jeg er litt irritert. Blunketegn til andre, vi tar det på PM osv, hva i huleste er det for uteisk oppførsel.

Og om jeg så hadde ment det med LTS, hva så.

Dessuten er jeg helt avslappet i forhold til utstyr, jeg er en person som fokuserer på opplevelser og fiskeglede, jeg kan faen ikke navnet på noenting.

Jeg fisker med en Shimanostang. Og den kjøpte jeg vel fordi jeg kom over den på en liten lokalbutikk i byen....Så alle dine innlegg fiskern35 som du føler har vært dritkule......Ja, de faller helt gjennom. Så det først i natt, og tenkte What the fuck!

Litt artig når Staffan begynner å uttale seg om elver han ikke fisker i. :rolleyes: Alle nevnte elver har middelvannføring over 80, otra har rundt 150 Kvina er dessverre ødelagt så den er mindre, men blir stor på flom. Mandalselva har 89 som middelvannføring.

Kvina er regulert slik at den ikke lenger er en stor elv. Otra er regulert til å ha aldri gå under 50kubikk pr sec. så den er altid egnet for alt fra kraftig enhånds og oppover.

Mandalselva kan allikevel fint fiskes med enhånds. Bruker både 12fot og enhånds i den elva. Mange bruker for heavy utstyr syntes og plasker og skremmer fisk. Når Mandalselva kjøres på monotone 60-70 kubikk er den nok å foretrekke med tohånds. Personlig liker jeg når elvene får "lov" å gå ned, først da blir de slik de egentlig er og fisker straks bedre. Alt i alt liker jeg aller best uregulerte flomelver som tar av når vannet kommer. Otra er litt for samlebånd, både sosiologisk og biologisk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg enten Loop Custom/Adapted eller Guideline Powertaper. De er begge tilpasset den skandinaviske kastestilen.

Du bør ha liner i flyt og synk 1/2. Intermediate er også høyst gangbar.

Loop adapted belly/longfront?

Ja, jeg bruker den komboen selv. Da kan du raskt skifte fra f.eks ren intermediate til int/synk 3 f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men det er 2 typer snøre, det ene heter belly den andre Longfront, hvilken av disse to burde jeg isåfall velge? =)

Longfront brukes som spiss på belly, så du må ha begge. De finnes både i vanlige og lange spisser. Selv foretrekker jeg de lange til synkespissene, da kaster det bedre med kort fortom noe som er en fordel når en vil fiske flua dypt.

Har du belly i flyt og intermediate og spisser i flyt, intermediate og synk 3 er du stort sett dekket på de fleste forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flyteklumper(brukes nesten ikke) og intermediate fra snowbee som er kanonbra, og så har jeg 3d fra gl som også er bra. Sistnevnte er bra uansett syntes jeg, bortsett fra på ekstremt lavt vann.

Jeg anbefaler å fiske mye dypere enn de fleste anbefaler. Vi skal jo ha fisk også! ;D

Neida, flyt gir fisk, men sannheten er at synk gir flere hugg. Er noen uenige i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har enhånds stang som skal brukes ved ektremt lav elv, altså flyt og int snøre. Så trenger synk1/2 eller synk2/3 er det noen som kunne lagt ut link til noen gode snører? har leita litt men kommer ikke frem til noe fornuftig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kikket i flere timer, og stusser fryktelig på vekt. Jeg har planer om å kjøpe en stang som er 12,9" #8/9, hvilken vekt burde man ha på snøret til en slik stang? Har sett på X-antall snører og alle har vekter fra 24g-38g, litt forskjell der. Så lurer på om noen kan kommer men noen tips mht. vekt til en slik 2 hånds stang.

mvh

morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for 3D h,s1,s3 av den enkle grunn at overgangene mellom densitetene er veldig bra. Det er dessuten så mye artigerer å  fiske i elva når du kjenner flua jobber på riktig dyp.

Flytesnøre er overvurdert til laksen og ser ikke helt poenget i å fiske flua helt i overflaten, jeg mener hvorfor skal vi på en fisk som er relativt vrien å lure gjøre det enda vanskeligere?

Mye, veldig mye av det litteraturen(som bare er et utvalg personers subjektive meninger som får en voldsom atoritet mellom to permer ;)) sier er rett og slett feil :o

Helt seriøst er det virkelig skrevet mye bullshit om laksefiske, og spesilelt artikler og avsnitt om forhold mellom vanntemperatur-fluestørrelse-og snørevekt(flyt til tyngre) er faktisk farlig å "pugge"

Jeg hadde store problemer med å fiske "feil" så jeg brukte mye tid på dette flytelinefisket med små fluer om sommren.

Fisken hoppet og det var ofte bra med fisk der jeg var, det var ikke problemet. Problemet var at laksen kan gjøre deg sprø, du er ung og helt vill, drømmer om laks, vil ha laks, alt dreier eg om dette hugget.

Noen fikk jeg og ungdommen bestod i å bli jævla god til å fiske sjøørret i elv og sjø, men laksen fikk jeg ikke helt taket på.

Så har det seg sånn at jeg var endel Finnmark i oppveksten, og der tok laksen på små fluer og flyt. Oj, tenkte jeg noe er annerledes i hjemmeelva mi, joda, sjøørreten tar på flyt, hva er det laksen da. Feil flue?

Og det er det mange som tror, at de har feil flue....Man kan nesten ikke ha feil flue til laksen!

Så fortsatte jeg allikevel mange år med flyt, helt til jeg en dag bare gikk og kjøpte en s3 klump..Da ble alt forandret, nå fikk jeg endelig valuta for alle årene med manisk fiske!

Elvene på sørlandet er ikke som de i  fks Finnmark, men mange tror at laksen skal være vanskelig så de fortsetter med flyt i den tro at.....Den tar om den vil.

Så siden dengang har jeg tatt mange fisker ved hjelp av synk. Hvorfor er det fremdels anbefalt med små fluer på flyt? Ikke spør meg, men en ting er sikkert.....Det er mange oppskrytte fiskere der ute som lager dogmer.

Jeg vil bare si at alt er lov, og om noen spør hva du fisker med så for all del svar flyt og allys shrimp. Effekten av det blir at de fortsetter å få lite fisk mens du nesten ikke får bomturer.

Angående vekt på snøret, ikke lag for mye stress rundt det der. Kjøp en 9/10 og så tester du den, antakeligvis blir den perfekt ved å kutte den ned en del. Det må ikke ta helt av dette gramgreiene, få på et snøre og tilpass etter smak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...