Gå til innhold

12 fot vs. 14 fot


Anbefalte innlegg

Enig. Kjøp en klump som er litt tung, så kapper du den ned til det som passer deg.

Du har jo også snørene til scierra som er tilpasset stanga di. Etter min mening er de for lette, men smaken er som baken. Du må kappe klumpen ned til det som passer deg best. Husk å kappe ytterst! Lykke til med ny stang, og skitt fiske! :-)

Powertaper i klasse 8-9 blir sikkert bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 122
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Veldig veldig enig, for lette klumper og du føler ikke stanga jobber. Det er først når du kjenner den gode følelsen av at stange jobber det blir moro. Jeg syntes nesten det er litt sexy når snøre og stang passer sammen.

På min 7-8 tohånds bruker jeg som skrivt tidligere enn 9-10. OBS, det egner seg ikke særlig til overhodekast da.

Ikke vet jeg, men kan gramforslagene ha noe med et kompromiss å gjøre, stengene skal jo også overhodekastes med iblant?

Og den litt for lave anbefalingen(etter min erfaring og smak) kanskje har med det å gjøre. Mulig min 7-8 overhodekaster dritbra med en 8 snøre eller deromkring( tilsvarende gramforslag på klingen).

Personlig liker jeg ikke å overhodekaste med tohånds, jeg syntes det er drit ekkelt. Men aldri overse det kastet helt og lås deg til speykastet.

Endel flere steder enn mange liker å innrømme så burde IKKE speykastet være førstevalget. Og noen ganger går det bare langt nok med overhodekastet. Og vi vil jo ha fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke mye erfaring med Scierra stenger men mr Mortensen som har hatt mange fingre med i spillet på disse stengene tidliggere viderefører dette med veldig lette klumper nå i Zpey, husker jeg ikke feil så anbefalles det vel en klump på (langt) under 40 gram på 15 fot klasse 10/11 stengene deres noe som etter min menig er veldig lett på slike kraftige stenger i denne klassen. Dog føles det riktig når man kaster med dem og jeg mistenker at Scierra stengene er litt i samme gata.

LTS X1 14,6 foten i klasse 10 takler fint 43-45 gram det samme gjør feks en Sage Z-axis i samme klasse. Min Stinger GLX som er klasifisert til 28gram funker bedre med 26 gram etter min mening. Tyngre snører gjør stangen vesentlig mindre livlig selv om stinger GLX tradisjonellt er kjent for å tåle et vidt spekter av klumpvekter.

Det jeg prøver å si er at det kan slå begge veier så hvis du har mulighet ville jeg testa før jeg bestemte meg for klump. Velger du 3D klumper (forsåvidt andre merker også) ville jeg så langt det lar seg gjøre bruke hele klumpen. Men igjen dette er smak og behag

Snøret er ofte forskjellen på om du får "drømmestanga" eller ikke så bruk litt ekstra tid på dette hvis du kan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag köpte min första 2-hands nu till säsongen och tycker att jag gjorde det enkelt för mig=) Jag fick tag i en 13 fot #8/9 som jag utrustade med DDC Connect från Guideline. Min tanke är då liten till medelstor elv, ett snöre som kan enkelt kompletteras med olika karaktärer genom de utbytbara spetsarna...allt från flyt till synk 4 tror jag..och jag tycker denna combo känns ok, fick till några ok kast den första turen redan. Stanga är en Guideline Lpxe...

En intressant sidoeffekt var att det ddc-snöret var helt ypperligt till Lpxe Rs #7 och rullkast=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, jag tror att jag ska se över den ddc connect, finns någon modell till 1-hands också....det är ju ett helt genialt koncept där du har en basis lina som du kompletterar med de spetsarna...lite dyrt men när man köper grund-pakken för mellan 800-1000 så har man egentligen köpt sig 3 snörer=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min 7-8 tohånds bruker jeg som skrivt tidligere enn 9-10. OBS, det egner seg ikke særlig til overhodekast da.

Ikke vet jeg, men kan gramforslagene ha noe med et kompromiss å gjøre, stengene skal jo også overhodekastes med iblant?

Nei, det har med at de som er kjent for å sette litt lave vektanbefalinger til stengene også bruker lange fortommer. Slik som Gøran bruker en fortom på gjerne 25 fot. Da er hele snøret i luften og kun fortommen i vannet i ankerfestet og man trenger derfor lettere klump for å spenne opp stanga.

Henrik Mortensen bruker (ihvertfall brukte) mye polyleadere og disse veier fort 4 gram i seg selv.

Selv synes jeg det er veldig behagelig med en lett klump ala Gøran sine anbefalinger og lang fortom, men det egner seg best til flytesnørefiske og så må underhåndsteknikken sitte rimelig bra. Det er grunnen til at jeg bruker synkesnører som er tyngre og gjerne litt lengre enn flytesnørene i motsetning til hva mange andre gjør. Med mindre jeg fisker flyt med langlineteknikk da.

Med så lang fortom er det et must å bruke coated skyteline for å balansere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

coata skyteline oppfatter jeg at er enklere å holde styr på, jeg har for denne sesongen valgt SA sin til tohåndsene. S1S2 er et snøre det er overraskede lett å kaste med, kommer du til ned i klassene blir det fort mere pes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler rett og slett amnesia som er veldig billig. Til å være mono er den fantastisk!

Slk på ebay, du får det meget billig, 30lb er fint til tohåndsen.

http://shop.ebay.com/i.html?_from=R40&_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=amnesia+30lb+red&_sacat=See-All-Categories

Rødfargen er knalltøff om man er opptatt av det ;D

Er dette coata skyteline? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke coata, noroco har denne som folk anbefaller, her har du 5 liner på en spole. Den er coata

http://noroco.no/index.php?act=viewProd&productId=876

Jeg anbefaler rett og slett amnesia som er veldig billig. Til å være mono er den fantastisk!

Slk på ebay, du får det meget billig, 30lb er fint til tohåndsen.

http://shop.ebay.com/i.html?_from=R40&_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=amnesia+30lb+red&_sacat=See-All-Categories

Rødfargen er knalltøff om man er opptatt av det ;D

Er dette coata skyteline? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er firedevil bra? Jeg har såvidt testet den engang og fikk egentlig et bra inntrykk..

Jeg bruker sjelden polyleadere, men det er klart det er smågenialt å ha et repertoar med de i vadejakka.

Liker godt å ha litt lange klumper selv og det er rett og slett vakkert å se bukta for så å kjenne at stanga mestrer å legge det langt og presist ut på standplass.

Bra forklaring på gramvektmysteriet!

Amnesiaen er ikke coata men er helt spesiell sammenligne med andre og ikke minst dyrere monoliner.

Denne lina knoter seg selvfølgelig også med engang som alle andre monoliner, men den får ikke disse knekkene som gjør at du får mer og mer knuter.

Det ligger i navnet.

Den tykke typen er litt slow og bremser mer enn de aller raskeste som fort fører til at klumpen blir tatt igjen med det resultat at det ikke blir så fine kast.

En god coata line er planlagt å anskaffes. Mange bra tips her på denne tråden nå, et mangfold av ulike erfaringer gjør det bare lærerikt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...