Gå til innhold

Forlenget bakkropp?


Perca

Anbefalte innlegg

På de største imitasjonene er det ofte en fordel å bruke forlenget bakkropp. Det er i første rekke danica og vulgata jeg tenker på.

Hvordan gjør dere dette?

Jeg ser Rune bruker foam. Det er veldig tidkrevende og omstendelig, men det blir jo rått da.

Men hvilke teknikk er mest i bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Chenille (ultra/poly chennile)

Polygarn

Hjortehår

REversert hackel

dubba hackelstammer

Foam

 

Rune har vel noen vulgata og Danica imitasjoner her også :) Foam flua Rune har her kan du se blir bundet om du skaffer deg Oliver Edwards dvder evnt finner akkurat den filmsnutten en annen plass :)

 

Jeg ser fler og fler fluebindebutikker selger ferdig lagde kropper, har ikke testa de men de ser rett fine ut på bilde iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh - genial måte å binde inn foam-bakkropp. Jeg har eksperimentert med dette litt - men selvsagt ikke funnet en såpass smart måte.

 

Jeg har brukt en annen teknikk; skjær ut passe lang bakkropp som er firkantet i snitt. Ta et mellom-grovt sandpapir, og rull foamen frem og tilbake med en fyrstikk-eske/krokboks eller liknende. Legger man mest vekt på den ene siden, så får man en tapert, rund bakkropp. Problemet kommer hvis man ønsker en segmentert kropp med hale - da blir det kryss-surringer og et litt lite solid feste av halen ytterst.

 

Men metoden er fin hvis man kutter ut hale og segmentering (dette kan man jo gjøre med tusj). Fester cdc vinge oppå kroppen. Og så legger jeg cdc-hackelet i loop på Poul Jorgensen-vis, altså fallskjerm-stil MELLOM krokstamme og foamkropp. Til slutt løfter jeg opp foamen som ligger foran vingen og over hackelet, rydder unna evt. cdc som ligger i veien, og binder foamen ned ved krokøyet.

 

Ikke så realistisk som utgaven som ligger her. Men den er lett og kjapp og binde - og helt klart realistisk nok til å lure en ørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruge et stykke super cenille, og hvor du binder 3 stk. fasan hale stråler ind. og ribber men bindetråden, binder kroppen ind ved thorax,

du bestemmer selv hvor lang den skal være.

 

Husk på, at den første Danica så lyset i DK. deraf navnet. he he

 

/Loke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mine øyne synes jeg fortsatt reversert hackle gir best avtrykk av en dun, hvis man binder den slik at bakkroppen står bøyd oppover...

Ultrachenille synes jeg personlig passer best på spinnere som oftest ligger med bakkroppen flat på vannet...

 

Alikkevel bruker jeg nok disse to variantene (som dun) om hverandre uten egentlig å merke om den ene er bedre enn den andre. Fisken godtar som regel begge to...eller ingen av dem... :roll:

 

Har dessverre litt fobi mot forlenget bakkropp av foam, spessielt fordi jeg innbilder meg at den blir for stiv til å kroke noe særlig godt..... :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg kan betrygge Flemming om at foamen kroker som bare fy!

Gjelder å ha riktig krok med stort gap. Det er etter min mening viktig på alle slike fluer. En annen metode som jeg har fått sansen for er polygarn ribbet med bindetråd som er armert med lynlim.

Ellers så er polychenillen meget bra.

 

Disse tre måtene kroker bra, er solide og ser bra ut.

 

Alle fluene ligger her...

 

mvh

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

 

Fly Rite dubbet på en nål' date=' og deretter påført SoftBody eller Softex, gir fine bakkropper.

 

Hilsen Anders[/quote']

 

Hei Anders!

 

Er softbody/tex lim?

Blir det hardt? (ikke ut i fra navnet kanskje)

Solid, flyter godt?

Fleksibelt?

 

Jeg har sett noe slikt men ikke prøvd det.

 

mvh

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune..

 

Det er vel en slags lim ja... (Softbody er vannbasert.) Etter å ha "dubbet" nåla slik jeg vil ha bakkroppen, påføres "limet", bakkroppen tas forsiktig av og får tørke en stund. Kropene blir stive, men alikevel litt bøyelige, flyter som fann... Og se egentlig ganske snakcs ut. De blir hule inni, så når de er tørre bruker jeg fiskesene og trekker ut det jeg vil ha som hale tråder, (vanligvis fibbets) tar på en dråpe lim, klemmer det fast, og etter en stund når limen har tørket litt sprer jeg haletrådene. En to tre du har det eg syns ser mest naturtro ut. Jeg skal ikke påstå at det fisker best da?! :D

 

Loke kan jo supplere litt om softex, som har noe av de samme egenskapene( den har jeg ikke prøvd selv)

 

Forøvrig er softbody veldig bra som erstatning for epoxy, som jeg syns er et HÆL**TES ræl... Dypp hodet på flua nedi boksen, stikk hull på krokøyet, og tørk av det øvrige på øyet, og du har en "fin" sjøstreamer, uten å stresse med epoxy. (for de som er interreserte)

 

Her er det en link som kan være artig: http://www.globalflyfisher.com/reviews/tyingtools/cf_extended/

 

Vennlig hilsen Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker reversert hackel av en golden badger fjær

Lok vet du hvem som er faren til den første Danicaen' date=' kansje det er Skues he he he[/quote']

 

Faren må være vorherre.

 

/Loke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ved ikke om man kan købe Softex i Norge, men det bruges lige som Flexament, det fortyndes med cellousefortynder. hvis du dubber fly rite på en nål og kommer lidt på din finger af softex, laver du en krop der ikke bliver hård, og du kan bøje det, så det tørre i en buge og døgnfluen får det rigtige svej opad. laver du en tangloppe kan du male er skjold.eller du kan lave en transpirant fisk, og meget andet.

 

/Loke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...