Gå til innhold

Navn på knute


Andreas L

Anbefalte innlegg

Gjest fredrik hoffmann

Husker desverre ikke hva den heter. PM til "Morten M" som er her på forumet bør vel løse det greit.

Slår samtidig et slag for å kutte ut  slukknuten da den er veldig svak. Ned mot bare 50 % bruddstyrke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Husker desverre ikke hva den heter. PM til "Morten M" som er her på forumet bør vel løse det greit.

Slår samtidig et slag for å kutte ut  slukknuten da den er veldig svak. Ned mot bare 50 % bruddstyrke

Er vel inne på det samme.

Har gått over til crawford som er svært sterk.

Hadde mitt livs fiskeopplevelse forrige helg, da jeg fikk en ørret på 61 cm på krok 16 comparadun.

Jeg hadde 0.12 spiss med en "feiltagelse" og er slett ikke sikker på at den fisken hadde havna i håven med slukknute på 0.12.

Men det vet vi jo aldri da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vet du bruddstyrken på den?

Nei...Det var derfor jeg lurte på om noen kjenner den. Har brukt den noen år, og så langt virker den sterk, selv om det er svært uvitenskapelig. Har ikke røket fisk pga denne knuten i fersk- eller saltvann så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Om jeg ikke husker feil, så kaller han den selv for åttetallsknuta? Har heller ikke sett denne omtalt andre steder. Og den er veldig lik Crawfords knute. Selv har jeg brukt O'Callaghans knute til tørt og mindre fluer. Har hatt problemer med å knyte 8-talls i vind/mørke. Men ser at bruddstyrken til Crawford er målt til 99%. Kanskje bør man øve litt hjemme før man drar ut  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Hva heter den knuten hvor du:

1) Trer spissen gjennom krokøyet

2) Slår en "lassoknute" på spissen som du har trukket gjennom og lager en løkke

3) Trekker flua gjennom lassoløkka og strammer

Er det en ok knute bruddstyrkemessig?  Den eneste jeg bruker.

Er det denne?

Var det broren til David Letterman  :D

TUrleknuten har jeg brukt i 20 år etter at slukknuten ble funnet for dårlig.  

Det fine med knuter som går gjennom krokøyet og fester rundt krokskaftet er at fortommen ikke blir liggende i vanner fram til flua. (styrende knuter)

DEtte har jeg etter egeneksperimentering på røye, sett at fanger vesentlig mere fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Folkens. Diskuterer dere knuta mi  :D Hyggelig ;D

Jeg kaller den åttetalls knute. Men det er ikke korrekt navn - noen sa alt jeg skulle kalle den "Morten's knute". Men det er litt å overdrive. Men det er meget hyggelig at dere fluefiskere i det ganske land ønsker å bruke den. Jeg vil heller si at det er er ære  :) Du kan til og med lage den med fossende fingre, ikke minst i blinde:)

Jeg lærte det av en mann i Danmark for 20 år siden. Men aldri sett noen som har brukt den siden, i Norge heller ikke internasjonalt. Jeg har lært bort den til alle jeg kjenner, og alle er fortrolig med den på fluer, har ikke mistet noen fisker på den. Det er blitt tatt gal stor regnbue og brunørret på den etc. (Bruker den ikke på sluk, spinnere men kun på fluer). Da fisker jeg med annen line.

Men det er en ting som er veldig viktig.... Ikke bruk den på fortom som er bløtt. vi hadde noe dårlig sene for 10 - 15 år siden... som var helt grusomt.

Og hvis dere lager knuta feil... glir den rett ut:) Bruker den på fortom i fra 0,4 til 0,09 og den sitter:)

Morten M

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUrleknuten har jeg brukt i 20 år etter at slukknuten ble funnet for dårlig.  

Jeg har alltid likt turlesknuten til både opp- og nedbøyde krokøyer nettopp fordi den er en styrende knute. Men jeg foretrekker en dobbeltvariant der man fremdeles bare trer én gang gjennom krokøyet, men slår to tørn om stående part før man trer tampen gjennom den doble løkka. Jeg har en formening om at denne varianten "kniper" tømmen i mindre grad og har mindre tendens til å skli enn hva den enkle overhåndsknuten gjør i den vanlige turlesknuten.

Til dobbeltkrokete fluer (*dukker*) foretrekker jeg slukknute med to tørn gjennom krokøyet (akkurat som på kroker med rett øye og på sluker *dukker igjen*), siden krokleggen blir for tykk og overgangen til øyet for lite markert til at jeg får "satt" turlesknuten skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at knuta som Morten bruker kalles åttetallsknuten.

Den er visst hentet fra fjellklatring.

Jeg har brukt den selv i et par år og den er kjapp,enkel og ikke minst solid 8).

Den tålte hvertfall SØ på 6 kg i fjor :-*!

Godt å høre at flere går god for knuten; finnes en god instruksjon i ekstramaterialet til filmen "Ørretjakt". Ellers kanskje Morten har en instruksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare anbefale knuta til Morten på det varmeste!

Morten viste meg den da vi ble kjent med hverandre for rundt 15 år siden, og jeg har brukt den siden da.

Når jeg mister fisk nå, så er det pga andre ting - ikke den knuten. Har testet den hardt utallige ganger, og kroken retter seg ut før den knuta ryker!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til skjøting, nesten uansett tykkelse, vil jeg slå et slag for dobbel Grinnerknute (også kalt dobbel Uniknute). Den lager riktignok en klump slik blodknuten gjør, men endene stikker ut langs lina og ikke rett ut til sidene. Når man har lært seg den er den også enklere å knyte enn hva blodknuten er. http://www.netknots.com/html/double_uni_knot.html

Enkel Uniknute/Grinnerknute er et alternativ til sluk-knuten. http://www.netknots.com/html/uni_knot.html Man kan eventuelt tre tampen to ganger gjennom øyet hvis man liker, det påstås at dette øker bruddstyrken: http://www.dorkingas.co.uk/Knots/Grinner%20Knot/grinner_knot.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...