Gå til innhold

Navn på knute


Andreas L

Anbefalte innlegg

Jeg oppdaget 8-tallsknuten på "Ørretjakt" og har brukt den siden.  Er som Morten skriver, enten glir den rett ut eller så holder den evig.  Hos meg går visstnok fortommen før knuten.....mistet en diger jævel i Rena på denne måten sist fredag.  Acron fluorcarbon.  ???

Takk for en fin knute Morten.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som hadde vært nice er og lagd en knutetråd der man har oversikt over knutene, muligens gode forklaringer,erfaringer,bruksomeråde eller kanskje en videosnutt for hver enkelt knute? tipper det allerede ligger mye av dette på youtube :)

Jeg kan sjøl ikke så mange knuter, så hadde vært fint og hatt en egen "knutetråd" hvis det allerede ikke finnes her inne :)

Kanskje legge den i nybegynnertråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at denne kan hjelpe dere litt. Kan desverre ikke engelsk, men dette er siden etter start på www.animatedknots.com. Hadde notert ned en del favoritter før PC-en krasjet i fjor høst. Skal også lete litt mer senere.

http://www.animatedknots.com/knotlist.php?LogoImage=LogoGrog.jpg&Website=www.animatedknots.com

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til skjøting, nesten uansett tykkelse, vil jeg slå et slag for dobbel Grinnerknute (også kalt dobbel Uniknute). Den lager riktignok en klump slik blodknuten gjør, men endene stikker ut langs lina og ikke rett ut til sidene. Når man har lært seg den er den også enklere å knyte enn hva blodknuten er. http://www.netknots.com/html/double_uni_knot.html

Takker for tips.  En av grunnene til at jeg faktisk har litt sans for bloddknuten er nettopp at endene ikke stikker ut langs lina, men rett ut til sidene.  De kan klippes veldig tight.  En spiss som ligger i klem under en surring kan ikke klippes like tight på litt tykkere materiale, da det er fort gjort at surringen "glir over" - dersom du skjønner hva jeg mener.  Det betyr at du må la det stå igjen en millimeter eller halvannen, og når denne spissen ligger langs lina vil den veldig fort huke i de minste stangringene.  Problemet med blodknuten er at den er bedriten å knyte, den har ikke så veldig god bruddstyrke (noe som rett nok betyr mindre på de tykkere delene), samt at den må strammes veldig grundig for å være sikker på at den ikke glir opp - surringene må presses mot hverandre, og det er greit å ikke være for feit på fingrene under knytingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...