Gå til innhold

Å leve av fluefiske...


Per....

Anbefalte innlegg

Hadde jeg tjent nok til livets opphold av å være guide om sommeren tror jeg uansett at jeg hadde funnet en vinterjobb. Tror jeg hadde blitt nærmest depresiv og utrolig kjedet av å ikke ha noe å gjøre om vintern. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg tjent nok til livets opphold av å være guide om sommeren tror jeg uansett at jeg hadde funnet en vinterjobb. Tror jeg hadde blitt nærmest depresiv og utrolig kjedet av å ikke ha noe å gjøre om vintern. :P

Da drar man til NZ og er troutbum... vet ikke helt om det kan karakteriseres som kjedelig... >D >D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

første omgang er det behagelig å ikke  betale skatt, men den dagen man står på trappa til NAV og banker på er det vel kanskje litt stusselig kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg tjent nok til livets opphold av å være guide om sommeren tror jeg uansett at jeg hadde funnet en vinterjobb. Tror jeg hadde blitt nærmest depresiv og utrolig kjedet av å ikke ha noe å gjøre om vintern. :P

Da drar man til NZ og er troutbum... vet ikke helt om det kan karakteriseres som kjedelig... >D >D

Hehe, nei. Er du skikkelig gira kan du jo alltids tjene noen grunker på guiding der også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg tjent nok til livets opphold av å være guide om sommeren tror jeg uansett at jeg hadde funnet en vinterjobb. Tror jeg hadde blitt nærmest depresiv og utrolig kjedet av å ikke ha noe å gjøre om vintern. :P

Da drar man til NZ og er troutbum... vet ikke helt om det kan karakteriseres som kjedelig... >D >D

Hehe, nei. Er du skikkelig gira kan du jo alltids tjene noen grunker på guiding der også. :)

Så sant, så sant :)

Staffan: Det har du rett i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

første omgang er det behagelig å ikke  betale skatt, men den dagen man står på trappa til NAV og banker på er det vel kanskje litt stusselig kanskje?

Dette har du helt rett i...... jeg har vært og er nå langtidssykemeldt....Jeg har skattet hardt i mange år , og alltid jobba mye , da jeg fallt på isen i vinter å slo ryggen , og ikke har fått skikkelig orden på det igjen , har jeg blitt gående på halvtolv , gleder meg stort til å begynne å jobbe igjen nå- etter omsider å ha fått rett behandling-....

Jeg har ikke dårlig samvittighet når nav ringer , tvert imot.... men de saler & rir ikke samma dagen de folka der heller.... så at pengene kommer som perler på ei snor er ikke riktig.....

Men som du er inne på Staffan , HAR man skattet ,. har man krav......

Har man sneket i alle år , er det vanskligere å stå på kravene....

For meg er fluefiske en hobby , en hobby jeg liker å gjøre utenom jobb- noe som får meg til å fokusere på ansre ting enn jobben , det trives jeg godt med.

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal være bra sikkert at de ikke saler og rir samme dagen, venter fortsatt på lønn fra nav for juni måne. samt litt i mai og juni.

så det hadde jo vert greit med litt cash no da. så det kan bli intresang møte i morgen:P

men er jo heldig vis blitt bra i ryggen jeg da ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en vis mann i bransjen som sa, at det å blande hobby og jobb er et dårlig trekk. Stor missforståelse som det bare blir mindre fisking av.

Jepp, det har du nok rett i..

Jeg har aldri fisket så lite som nå, selv om jeg prater og tenker fiske hele arbeidsdagen.

Og når det gjelder guideing, så kjenner jeg en som sa:

"Guideing is:  Standing next to a guy, who has a hell lot of fun.."  Det er noe i det utsagnet der..

Så når alt kommer til alt er det kanskje best å ha fluefisket som hobby, og ikke gjøre jobb av hobbyen..  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en vis mann i bransjen som sa, at det å blande hobby og jobb er et dårlig trekk. Stor missforståelse som det bare blir mindre fisking av.

Jepp, det har du nok rett i..

Jeg har aldri fisket så lite som nå, selv om jeg prater og tenker fiske hele arbeidsdagen.

Og når det gjelder guideing, så kjenner jeg en som sa:

"Guideing is:  Standing next to a guy, who has a hell lot of fun.."  Det er noe i det utsagnet der..

Så når alt kommer til alt er det kanskje best å ha fluefisket som hobby, og ikke gjøre jobb av hobbyen..  :P

De beste sitterte ord på lang tid :)

Er selv "heldig/uheldig" å fåtillegsinntekt via bla guiding...men ikke alle dager på jobben er like hyggelige.

Skulle heller ha fisket den dagen selv....min ordinære jobb i kommunen er interessant nok, men får hele tiden bekreftet hva jobb egentlig handler om for meg.

Og det er enkelt; et middel for å kunne oppnå en så interessant og verdifull fritid som mulig.

Når det er sagt er det givende å bidra til økt rekruttering til hobbyen vår..gjennom bla annet fluekastekurs/fiskekurs...om ikke av økonomiskle årsaker, så av lidenskap.

Og dette er en "jobb" Staffan har gjort meget, meget godt i mange, mange år.....så synd han ikke fisket nymfer også, så hadde enda flere blitt overbevist om at fluefiske var noe de skulle drive med resten av livet :P

Seriøst; takker selv Staffan for gode bidrag til vår lokale forening for nå snart altfor lenge siden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er viktig å ha noe helt annet man holder på med. Man kan bli tom hvis ikke, og da er depresjonen ikke langt unna.

Jeg lager musikk og da tenker jeg ikke på fiske, skulle jeg guidet eller noe sånn ville jeg blitt sprø. Dessuten er ikke guiding og kommersielle ornamenter noe for meg om dere skjønner. Jeg orker ikke tanken på at naturen skal genere penger. Fiske er dypere og vakrere enn det. Fiske er personlig og som genitaler burde det ikke deles i hytt og pine.

Jeg er et annet sted og trives med det.

Uansett så er folk som Staffan og liknende kule "lonere" som har påvirket mange andre på den "riktige" måten. Mer sjel mindre korrekthet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største problemet med guiding og fremleie av fiskeretter, er at alle som driver med dette må kunne levere en tjeneste som er mer eller mindre ekslusiv. Dette fører til at flere og flere elvestrekker blir "private" og allmenhetens tilgang til vann og elver blir begrenset, eller svært kostbart. Dette synes jeg er en trist utvikling. Så ha fluefiske som hobby og bli lærer ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

De som lever av dette driver vel enten med kursing og/eller guiding og er ofte tilknyttet et merke. Eksempel er Göran Andersson for Loop, Henrik Mortensen for Zpey (tidligere Scierra). Syrstad er nevnt.

Guider kan tjene OK her nede. Vanlig er 600-750 dollar (drøye 3000 kroner) om dagen, og noen er nesten fullbooket under høysesongen. Utenfor sesong driver noen av dem med jaktguiding. De som ikke gjør det må finne seg noe annet å gjøre til sesongen starter igjen. Har noen kompiser som skriver en del artikler og klarer seg på det gjennom vinteren.

Den eneste jeg vet om som lever av fluefiskefilming er Nick Reygaert. Han lager og selger DVD'er samt holder fluefiskefestivaler rundt om i verden. Allikevel er han nok mest å regne som fluefiskeboms rent økonomisk. Men du verden for noen fisketurer den karen har vært på, og fortsetter å reise på. Ofte flere måneder i strekk. Evt overskudd bruker han på nytt filmutstyr.  ;D

Jeg tror vi kan si at et fellestrekk for de som lever av fluefiske har ganske lite penger. Bortsett fra de kjente kasteinstruktørene da, som jeg har nevnt over. Så det er ofte et jag etter penger utenom sesong. Jeg tror at hvis man har ambisjoner om å leve av fluefiske så bør man flytte til USA...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...