Gå til innhold

Utstyr for "Spey-" / "Underhåndskast"


Gjest Unknown User

Anbefalte innlegg

Gjest Unknown User

Mest høyest sannsynlig er det bristende teknikk og manglende trening som gjør at jeg at jeg ikke er god i disse teknikkene. Men, er det noen som kjører med spesielle speystenger (ikke brandet Zpey), og som synes disse fungerer bedre enn for eks en "vanlig" #5 9.6ft?

I så fall, kan noen komme med anbefalling på en god stang og line til underhåndskast / speykast? Har sett at blant andre Sage har stenger som står som speystenger. Hva er forskjellen mot en vanlig stang? Lengden? Aksjonen? Kan man oppnå det samme kastet med en vanlig stang og god teknikk som med en egnet stang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Man kan speye med nær sagt hva som helst. Men det hjelper at stanga ikke er altfor stiv synes jeg. Min klare favoritt til oppdraget er loop opti som jeg har i #4 og en 14' i #9/10. Tohåndsstanga er jeg ennå veeldig i øvingsfasen på så der kan jeg egentlig ikke uttale meg så veldig på. Men gå på YouTube og søk på advanced speycasting så ser du hva den duger til;) hvilket fiske tenker du å bruke vannkast til?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Situasjoner som oppe i Rena for eks. Da har man en mulighet til. Ellers er man helt utelat til å fiske kloss til land enten opp- eller nedstrøms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de fleste hjelper det å ha en stang som er lett å spenne opp i bunndelen.

Men med rett teknikk og timing så går det fint med alle stenger. Lina er nok langt viktigere synes jeg.

Og da et snøre uten for lang baktapering og til å begynne med ikke for lang klump heller. Tenk på at hovedvekten skal sitte i stangtuppen for å spenne opp best mulig, blir det mye baktapering eller skyteline mellom tupp og klump(vekt) så er det vanskeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det hele henger på å øve, øve, øve, og atter øve, men du må vite "grunderna", så er det igjen bare og øve, øve og øve. Tiden man bruker på øldrekking erstattes av øvning, likeledes tiden man bruker til vin og brennvinsdrekking.... all tidsbruk man til vanlig brukes på unødvendige ting, øv. Er så dritlei at folk går rundt og tror at utstyrskjøp kan erstatte egen uduglighet! Gamle Lindstrøm er i form idag, sansynlig pga. fiskesuppa igår....

[attachimg=1]

post-0-13949888697929_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Utsyret har ekstremt lite å si.

Ja, noen stenger/snørekomboer er bedre en andre....for enkelte personer.

Feks:

JEG liker ikke lange klumper. Stanga er ikke så viktig, men jeg vil ha en klump på ikke særlig over ti meter.

Feks Highwater, som får så mye skryt her inne, liker ikke jeg spesielt godt til spay/snakeroll.

Terje purist, er blitt veldig flink til spay. Men lang klump. Da Highwater.

Men han kaster like pent med kortere klumper, men HAN liker best lang.

Ergo, vi har to forskjellige oppfatninger om hva som er bra og ikke. Forskjellige teknikker.

Jeg har brukt presentation i hele år, men gikk litt mer over til Loop stillwater når jeg var i rena.

Begge to er nett like gode å spaye med, men i de heeelt trange posisjonene, liker jeg at presentation "lader" fortere en stillwater. Stillwater har to meter lenger klump (tror den er 10,5) og er da litt lettere på de litt lengre kastene.

Jeg er ikke god på å kaste langt med spay, men begge disse snørene funker godt på MIN makslengde.

Som er da ca 18-19 meter mellom meg og levert flue, når jeg står med vann til knærne.

En annen ting som JEG synest er vel så viktig...kanskje det viktigste, er å lære seg å legge ankerfestet fremfor seg, og ikke langt bak til høgre. Det er jo i de trange posisjonene en har bruk for dette her, og da har det ingenting for seg å ha ankeret 3 meter bak til høgre. Da går det i buska. Øve med tidelig ankerfeste, så kommer det meste etter hvert.

Har får eksempel å forklare med. Men her er et sekund eller to med meg i vannkast fra Rena. Legg merke til hvor ankerfestet fester seg.

1.56 eller så ut i snutten. Dette er et typisk 15-16 meters kast. Og i min verden, i helt trange posisjoner, så kaster ikke jeg noe lengre. Mange andre gjør det, men jeg har ikke øvd nok :) Men, ankerfestet er 3-4 meter fremfor der jeg står. Dette har berget mange fisk for meg denne sesongen.

Har sett en del folk som spayer til pokker i vild ut over elva..... mange av disse har ankeret laaangt bak, og har da 5-6 meter klaring før det går i skogen.

Vi snakker ofte om stenger, snører osv som er bra til ditt og datt.

Når det kommer til vannkast og spay, så er det vel ingen kast som går mer på kasteren en utstyret, en nett på disse kastene. Finner du en god kaster, så fikser han alle disse kastene med så og si alle stenger. Han har nok stenger som HAN foretrekker, men han KLARRER det med alt :)

Der tror jeg det ligger hos de fleste. Vi TROR det er utstyret, for vi får det jo ikke til.....men så møter man de som kan det, og skjønner fort at det ligger i teknikken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med mr stokkebekk.. enkelte taperinger ER bedre til vannkast enn andre og egner seg derfor bedre til [ trene inn disse kastene.. er vel en grunn til at dere Rena gutta*meg selv inkludert* ikke velger en utpreget rocket taper, men liner med lang front tapering og kort baktapering  :) n[r det gjelder stenger derimot s[ er vi enige Henning  :)

ps, jobb pcn har klikka, mangler litt bokstaver  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller meg vel i samme klasse som Fredrik (Swede). Jeg er for dårlig på vannkast, men har øvd mye på forsommeren og det begynner å bedre seg betraktelig. MEN jeg synes det blir litt enkelt å være så bombastisk å si at "drit i fritida di og øv 24/7 så kommer det av seg selv og du kan ta vannkast med jernstolpen til et busskilt" (fritt tolket). Har sagt det før og sier det igjen: Det er enklere for en NYBEGYNNER på vannkast at man bruker utstyr som er bedre egnet med dette. Men selvfølgelig gjør øvelse mester, og selvfølgelig kan man etterhvert ta vannkast med en stiv og kort stang.

Er forøvrig takknemlig for tipsene fra Henning. Skal prøves. Jeg har en tendens til å legge ankeret litt for langt bak og til høyre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Takk for gode tips Rune og Henning. Skal sjekke ut de snørene dere snakker om. Ingar her på forumet har vært inne på det samme og fortalt at han syns at snøret kan være nok så avgjørende av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Jeg må bare presisere at JA, enkelte komboer er bedre/letter osv en andre, FOR NOEN.

Dette med taperinger av liner osv, har self en fortrinn. Men mestrer du teknikken, og skjønner hva ssom må til i kastearmen, så er det ikke mange kastene som skal til før en har "justert inn " det er trenger for å kaste bra med den lina/komboen en har i hendene nå.

Eksempel på dette:

Jeg kasta med en lånt stang for et par uker siden. Tenkte fort at "jaha...her henger lina litt mer i vannet, så her må jeg kaste lina LITT tideligere en det jeg gjør med min".

Terje, lånte min:

Tok et kast, som gikk så som så.... Altså, et bra kast, men ikke i forhold til de kastene han gjorde 2 minutt etterpå.

Etter første kast sier Terje "Jaha.... skal vi se". Kastene etterpå, gikk helt perfekt. Nydelig å se på.

Dette såg jeg han gjøre opp til flere ganger på Renaturen. Samme med Preben. Små justeringer, og meeeget bra kasting med ALLE stenger han kasta med. Mannen er ekstremt dyktig. Den beste jeg har sett. MEN....han er jo ikke en maskin... han er bare et menneske han også. men han har TRENT 50 ganger mer en oss andre, og er derfor 50 ganger bedre.

Så, er en helt blank, og ikke kan dette bitten, og en skal ha seg en kombo som gjør jobben litt lettere, så kan jeg med handen på hjertet anbefale Fario 9 fot #5 med presentation line. Klarer du ikke å kaste med denne komboen, så klarer du det heller ikke med noe annet. Ser du en kar som er meget god, så spør etter tips, og ikke ver redd for å mase :) Utrolig hva en kan lære av å stille litt spørsmå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Nå håper jeg ikke at konklusjonen på dette blir at utstyret er viktigere enn å øve...... da mister jeg troen på mennesket anno 2011!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Hahaha.

Nå håper jeg ikke at konklusjonen på dette blir at utstyret er viktigere enn å øve...... da mister jeg troen på mennesket anno 2011!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og det er nok helt riktig som Henning (og Staffan) sier. Men det er vel en fordel at man som en dårlig vannkaster bruker utstyr som bidrar til å forenkle prosessen? Seff er det kasteren det kommer an på, men for å LÆRE seg vannkast så er det vel neppe en ulempe at de siste 15% i utstyret er med på å bidra positivt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

nei, nei, etter at man har fått til endel med det gamle utstyret kan man kjøpe ei ny line...... Jeg kjenner den nevnte kasteren Preben og vil påta meg endel skyld for at han i dag er en vannkaster av de beste i verden, man skal kunne svært mye kasteteknikk før at utstyret har så mye å si........ til slutt kan man toppe det med utstyr......... vil tro at fortommen har mest og si...... Enig Henning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

nei, nei, etter at man har fått til endel med det gamle utstyret kan man kjøpe ei ny line...... Jeg kjenner den nevnte kasteren Preben og vil påta meg endel skyld for at han i dag er en vannkaster av de beste i verden, man skal kunne svært mye kasteteknikk før at utstyret har så mye å si........ til slutt kan man toppe det med utstyr......... vil tro at fortommen har mest og si...... Enig Henning?

Det gjør jo ikke noe om stanga iallfall bøyer litt nedenfor midten :D :D

Det å få med seg bunndelen har en viss innvirkning, er du ikke enig i det da Staffan :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

nei, nei, etter at man har fått til endel med det gamle utstyret kan man kjøpe ei ny line...... Jeg kjenner den nevnte kasteren Preben og vil påta meg endel skyld for at han i dag er en vannkaster av de beste i verden, man skal kunne svært mye kasteteknikk før at utstyret har så mye å si........ til slutt kan man toppe det med utstyr......... vil tro at fortommen har mest og si...... Enig Henning?

Det gjør jo ikke noe om stanga iallfall bøyer litt nedenfor midten :D :D

Det å få med seg bunndelen har en viss innvirkning, er du ikke enig i det da Staffan :D

Terje

det gjør ikke noe det terje, men det gjør heller ingenting om du har en hard jævelstang fra loomis eller gatti det gjør absolutt ingenting det blir bare mere hastighet og energi man må legge i kastet, noen liker kjærringa mens andre liker dattra.....osv. Min anbefaling er derfor: Øv med det du har, kjøp utstyr etter at bevegelsen er inne,

( Men vit at jeg seg på dere som noen fjottnisser hele bundten  8) 8)  )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Ja staffan, det vet vi. Mens vi ser på deg som en gammel sær knok..... Noe du antagelig også ønsker :)

Det med fortommen er jo hemmelig :) men skal du fortelle om den til omverden, vil jeg gjerne at du lager en fin tegning/presentasjon av den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

mener du den som man strekker rett med 1 meter fluesnøre utenfor toppøyet.... altså en fortom med en lengde på 6 m eller deimot..... eller den helt spesielle fortommen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Den på seks meter vil i hvertfall ikke jeg dele med noen. Noen fortrinn vil jeg ha.

Men den heeeelt spesielle spay/supercast fortommen du og jeg snakka om en morgen, som en annen testa, den kan du godt lage en demo på. Kall den gjerne "the fantastic one" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kastet ihvertfall lenger med gloomis GL3 stanga mi og presentation snøre enn med en av de andre myke 4er stengene mine....men mulig jeg må legge om teknikken jeg bruker på de mykere stengene mine... jeg suger uansett i vannkast men med med stivere stang og presentation snøret så "ble jeg plutselig mye bedre" i mine øyne... eneste jeg sliter med er og att tørrflua synker når jeg driver og skal kaste...derfor kjører jeg ruskeklekker forløpig...hehe ;D for når jeg endelig klarer og kaste ut til fisken så er det kjipt om flua synker...så derfor er ruskeklekkeren mere safe  :P flere som sliter med att tørrfluaflua synker ? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...