Gå til innhold

The Arctic Char........


Vebjørn'

Anbefalte innlegg

Røye, er det noe morsomt da ?

Det er liksom ørret som er tingen for tiden. Og jeg skulle virkelig kaste bort 14 hele fiskedager på denne røde skapningen. Faktum er at etter de siste 2 ukene har jeg blitt så glad i denne fisken at jeg er usikker på hvor mye ørret det blir til neste år. Jeg har fanget nermere 20 kilosrøyer noe jeg tror en hver fluefisker ville ofret mye for å oppleve. Kanskje får ikke vår egen arktiske røye nok oppmerksomhet?  

Hva med en "kilosfisken 2011 røye"

Stor røye i små krystallklare elver er noe av det morsomste jeg har vert med på....

En rapport fra en liten elv langt i nord skader vel ikke?..

Elva passerte en høydekurve på 4km i luftlinje. Den buktet seg i bunn av dalen. Den ene perfekte svingen etter den andre, med sandbanker på innersiden, og dyp yttersving med vier som hang ut i elva.

Men det var ett broblem..... Det var ikke noe fisk der. Vi ville nemlig sett det om det hadde vært det.

Men en fisk hadde vi sett dagen i forveien. Den var STOR. Antagelig den ene fisket som hersket på hele det stille partiet. Jeg skremte den med et klønete kast. Fortommen landet 1 meter skrått bak den og den forsvant  :o

I mens pappa tok oppvasken gikk jeg opp på stilla for å se litt. Å så skjedde det utrolige. Fisken stod å vaket, eller i den grad røyer står stille da. Jeg så den i vannet. det var den store kraftige pluggen fra i går. men i går var den noen hundre meter høyere opp. jeg løsnet flua og lempet den 6 meter lange fortomen ut 5 meter ovenfor fisken.

fisken svømte oppover og flua drev sakte nedover. jeg skalv mere en jeg noen sinne hadde gjort. stangtuppen dirret og prikkingen gjorde faktisk vondt i hendene. Flere ganger sa jeg til meg selv. "Vent i allefall til den har lukket munnen med å dra til". De perfekte rolige tilslagene fra en uke med kilosrøyer var glemt. I det fisken tok flua røsket jeg til. Men det holdt og fisken svømte rett ned på bunn og stod der.....

Jeg fikk ikke rikket den! jeg burde sett at det kom til å gå dårlig med en gang. røtter hang ut til alle kanter, og elva var 3 meter bred. fisken stod der nede i flere minutter, og jeg begynte å bli bekymret.

Hvis den bare skulle stå der ville jeg ikke fått den inn før den var halvt dau! Så jeg begynte å presse den oppover alt jeg hadde. Den lette stanga bøyde seg så det knirket i korken og snella var så stramm som den kunne være med 0,018mm. Jeg håpet noe skulle løsne. Kanskje var det den lille døgnfluas feste, eller en dårlig knute. Men nei da, noe skjedde inne i det bitte lille fiskehodet. den raste nedstrøms. Den lille snella spant rundt sin egen akse i en voldsom fart, og jeg kunne ikke gjøre noe. Jeg stod inne i masse busker. Så så jeg ikke fisken lengere, den hadde forsvunnet ned en sving...... Så ble det slakt og jeg mistet alt håp. Men det var min lykkedag. Fisken hadde vent tvert om, og kom i en rasende fart oppover.det ble bare tull og rot før snøret endelig var stramt og fisken hadde passert. snella spant rundt og rundt, men oppover var det 50 meter rett strekk så der hadde jeg litt mere kontroll.

Så kom fisken inn mot land og jeg rota og surra i buskene før den skled trygt inn i hoven.

Dæven den var SHVÆR!  

Pappa var på plass med kameraet, og fiske ble løftet opp, satt ned igjen, og svømte ut.

Det klekket godt resten av dagen og 5 kilometer oppstrøms stod kilosfiskene tett og vaket.

Selv fisket jeg bare en av dem, men kunne sikkert fått 5-10 til om jeg hadde hatt lyst.........

Bildet kan jeg legge ut senere i dag om noen ønsker det.

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

her er vi enige Vebjørn...... Sjørøa er den morsomste laksefisken å fiske på, sørlig når den beiter på overflata.....gleder meg til bilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker  :D

beklager skrivefeil assa...... Hehe, har alltid slitt med det. Eneste grunnen til at jeg har 5 og ikke 6 i norsk på skolen  :P

Hehe, skal legge ut bilder når jeg får tilgang på dem senere i dag...

Det var helt vilt bra der oppe. Det er faktisk morsomt at det fortsatt finnes sånne ommeråder i norge, spørsmålet er bare hvor lenge det varer.

Viss noen kjenner seg igjen på bildene fra film eller noe lingnende så hadde jeg satt pris på om dere holdt det for dere selv ;)

så faktisk 2 snøugler samtidig der oppe  :o  Da snakker vi villmark  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk du flere en jeg gjorde på 2 uker  :P Nå fisket ikke jeg på alle fiskene jeg så da.

Denne var den jeg tok litt senere på dagen.  Tok på en halvmeter dypt vann på en liten spinner.( flue altså)

Kan ikke klage på størrelsen her heller men det blir større og røere......

[attachimg=1]

post-4210-13949888699518_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flere bilder kanskje ?

Har for en gangs skyld tatt med speilrefleksen se......

[attachimg=1]

Første kilosfisk, tatt på en stor voksen steinflue. Var veldig mye av det der

[attachimg=2]

Ekstremhoving  ;D  (datt ikke uti der som jeg ofte gjør  ;D )

[attachimg=3]

Bare du finner den rette jokkmokki er det ingen kunst å fange kilosrøyer,

[attachimg=4]

800 gr men jaggu er de fine!

[attachimg=5]

Vak! fikk denne fisken dagen før så jeg nøyet meg med å ta bilder neste dag. 

Kan legge inn flere bilder viss noen ønsker det..... eller er det kanskje nok  ;D

post-4210-13949888702649_thumb.jpg

post-4210-13949888711713_thumb.jpg

post-4210-1394988871549_thumb.jpg

post-4210-13949888725002_thumb.jpg

post-4210-1394988872553_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...