Gå til innhold

Det måtte vel skje...?


Per....

Anbefalte innlegg

  • Svar 136
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Nå er det jo heldigvis innført forvarings dommer i Norge, så det er ikke sikkert gjerningsmannen noen sinne vil sette sine bein på fri jord igjen.

Dessuten syn jeg vi skal bruke de neste dagene nå på å være medmennesker ovenfor de som trenger det. Husk det er sikkert noen medlemmer her inne som er enten direkte eller indirekte rammet av hendelsene. Isteden for å rope ut om politikk, religion, ytringer eller DLD, syns jeg vi skal bruke tid og krefter på å være medmenneske. Det er mange i samfunnet som er skadet i dette angrepet, og det viktigste vi kan gjøre er å stå samlet i sorgen, og samtidig ikke la frykten ta overhånd. Nå har Politiet sin jobb å gjøre, og finne ut hvordan og hvorfor dette kunne skje, og samfunnet sin jobb med å bygge seg opp, til å bli det gode gamle trygge Norge igjen, hvor ikke frykten har tatt overhånd.

En annen ting vi skal tenke litt over er at det faktisk sitter en familie til som er hardt rammet, som må møte et samfunn som vil hate dem: familien hans.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Behring skrev 28. januar, 2010 kl. 23:52

Helt korrekt.

Det essensielle som mange glemmer er at dagens politiske “hovedkamp” ikke lenger omhandler sosialisme vs. kapitalisme men derimot nasjonalisme (kulturkonservatisme) vs. internasjonalisme (kulturmarxisme/multikulturalisme). Og det er denne kampen som engasjerer mest i følge meningsmålinger (frykten for videre Islamisering).

Partier som ikke anerkjenner at dette er hovedkampen vil fortsette å tape (KrF og Venstre kommer til å bli wipet ut). Det er komisk å se at FrP har monopol på de kulturkonservative stemmene uten noe som helst konkurranse mens alle de andre kjemper beinhardt om multikulturalist-stemmene. Og her ligger altså akilleshælen til Høyre. De går glipp av horder av stemmer fordi de flagger seg selv som multikulturalister, mens 85% av denne stemmegruppen stemmer sosialistisk… Det blir derfor kun smuler – 15% som Høyre, KrF og Høyre må kjempe beinhardt om.

Dette er i ferd med å endre seg over store deler av Europa. De tradisjonelle konservative blir tvunget til å tilpasse seg. De multikulturalistiske fløyene i disse partiene har blitt svekket og fortsetter å bli svekket. Inntil den dagen det vil skimtes noe som kan minne om konturene av baller;-)

kilde:http://www.minervanett.no/2010/01/27/det-imperfektes-politikk/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tv2 sier nå at denne mannen tilhører et høyreekstremt miljø og innehar 2 registrerte våpen, en Glock og en automatrifle.  Det siste tviler jeg på, uhyre vanskelig å få registrert automatvåpen i Norge.

Edit: skrivefeil.

Det kan være snakk om en halvautomatisk rifle, f.eks. en Colt AR15 eller noe tilsvarende.

Det er helt ufattelig å begripe at et menneske har gått systematisk rundt og lett opp livredde, flyktende ungdommer for så å henrette dem en etter en. Mange av ofrene må han ha sett inn i øynene før han skjøt.

Tankene går til alle de som sitter igjen, de som var til stede, pårørende og venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle her på Forum vil jeg beklage og undskylde mine utmeldinger igår kvell.

Disse kunne opfattes sterk rasistiske men var kun et utslag av vrede, sorg og frustrasjon over hendelserne i et land, som jeg betrakter som mit annet fedreland.

Håper dere vil tilgive meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bo, du er ikke alene om å føle sinne, hat og sorg i forhold til det som har skjedd, det er naturlig at vi reagerer og reaksjonene våre kan fort bli styrt av følelsene. Ingen som skal klandre deg for det. Er helt ufattelig det som har skjedd, er ikke ord som kan beskrive eller forklare dette. Tankene mine går til de som er rammet og de pårørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Det synes jeg er stort av deg Bo!

Til alle her på Forum vil jeg beklage og undskylde mine utmeldinger igår kvell.

Disse kunne opfattes sterk rasistiske men var kun et utslag av vrede, sorg og frustrasjon over hendelserne i et land, som jeg betrakter som mit annet fedreland.

Håper dere vil tilgive meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare helt for jævlig grusomt....ufattelig.

Og det verste er faktisk at vårt eget samfunn bygget på åpenhet og toleranse blir så til de grader påminnet om at fremmedhat og politisk overbevisning tuftet på religionstolkning sammen med et sykt sinn kan utrette så grusomme handlinger.

Jeg har aldri hatt sansen for fremmedfrykt satt inn i et politisk system.

Bare tenk hvor enkelt det var for Hitler i sin storhetstid å skape samhold gjennom frykt.

Nå sier jeg ikke at denne syke mannens grusomme og kalkulerte handling er et direkte resultat av siste 20 års hardkjør av div politikeres kampsak mot "fienden".

Men at "våre egen rase" foretar en så forferdelig politisk rettet handlig er bare en bekreftelse på at religion/politikk kan påføre vårt åpne og demokratiske samfunn uhyggelige skader.

Ekstremister og terror har sitt utspring/grobunn.

Personlig har jeg lyst å fordømme alle som tufter sitt politiske syn gjennom frykt og hat mot andres verdier.

Dette er bare så uendelig trist :'(

Har ikke ord for hvor vondt jeg nå tror mange har det....føler med dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker jeg blir provosert når det norske flagget dukket opp i enkelte forummedlemmers avatarer rett etter disse forferdelige hendelsene. Det spilles på nasjonalistiske strenger fra første stund, fiendebilde er ferdig malt fra første stund.    Trodde man hadde klart å holde seg for god for slike populistiske skumle holdninger. Kanskje det er dags for selvransakelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mørket kan ikke fordrive mørket, bare lyset kan.

Hat kan ikke fordrive hat,bare kjærlighet kan.

      Martin Luther King j.

Tror ikke det er det norske samfunnet som produserer slike umenneskelige mennesker. Det vil alltid dukke opp mennesker som er født uten følelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mørket kan ikke fordrive mørket, bare lyset kan.

Hat kan ikke fordrive hat,bare kjærlighet kan.

      Martin Luther King j.

Tror ikke det er det norske samfunnet som produserer slike umenneskelige mennesker. Det vil alltid dukke opp mennesker som er født uten følelser.

Bra sitat Sveinroar!

En så ond og bestialsk handling har funnet sted at det er vanskelig å forstå omfanget av. Tankene går til pårørende, venner og alle som blir berørt av hendelsen utført av et sykt, sykt, sykt  menneske. Jeg tenker også på familien til han som utførte udåden, hvilken skyldfølelse og helvete vil ikke de også slite med...

Det vil ikke forundre meg om det viser seg at handlingen er utført et mobbeobjekt, som i ensomhet har latt hat og galskap få utvikle seg.

Jeg tror du tar feil Sveinroar. Desverre så kan det norske samfunnet være med å skape slike umenneskelige mennesker. Overflod- og det overflatiske sammfunnet vi lever i, tror jeg kan vi være med på å skape monstre som dette. Vi har alle en oppgave i å forhindre en slik utvikling.

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig at samfunnet kan være med på å utvikle et sånnt monster..men jeg tror enkelte mennesker har det hatet i seg.. Kan ikke forestille meg at du og jeg kunne utviklet oss til gjøre en sånn handling.

Det virker bare sånn på meg at journalister og andre folk absolutt må prøve å finne ut hvem sin skyld det er,enten det er politiet,samfunnet, foreldrene, skole osv.  Tror det hatet kommer fra han selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig at samfunnet kan være med på å utvikle et sånnt monster..men jeg tror enkelte mennesker har det hatet i seg.. Kan ikke forestille meg at du og jeg kunne utviklet oss til gjøre en sånn handling.

Det virker bare sånn på meg at journalister og andre folk absolutt må prøve å finne ut hvem sin skyld det er,enten det er politiet,samfunnet, foreldrene, skole osv.  Tror det hatet kommer fra han selv..

http://video.google.com/videoplay?docid=4689717947890475769

Denne så vi på ungdomsskolen. Verdt å se. Propaganda på sitt beste.

Vi bor i et samfunn hvor fremmedfrykt nøres opp hver dag, Terrorisme og islamisme er to ord som følger hverandre som hånd i hanske, selv om det ikke er noen sammenheng. Se selv hvilke slutninger som ble trukket før noen visste noenting om hvem som stod bak. Selv utenlandske medier var raskt ute med at det var Al quaida som stod bak. Så viser det seg at det er en av våre egne som i flere år har sugd til seg alt som har med fremmedfrykt å gjøre, var tom Frp-er og mente FRP var for liberale...

Samfunnet må heller jobbe med nestekjærlighet og samhold, og jobbe enda hardere mot mobbing.

Hat avler hat, kjærlighet avler kjærlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig bra sitat Svein Roar

Må si jeg er dypt imponert over hvordan Stoltenberg har håndtert situasjonen. Han har på en ekte og genuin måte vist sorg, omsorg og medfølelse over for de som er hardest rammet. Politi og helsevesen har også fungert ytterst uklanderlig. Synes ikke PST kan lastes for det som har skjedd.

Jeg vet ikke om det er for tidlig å ta opp, men jeg sitter i alle fall igjen med en hel del ubesvarte spørsmål.

Hvor har gjerningsmannen skaffet til veie alle våpnene og ammunisjonen? Hvordan klarte han å lesse av 500 kg sprengstoff i Oslo uten at noen merket det?

Kan ikke skjønne annet, enn at dette har vært ordnet gjennom bakmenn, men det får vi vel svar på etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk skremmende å se at dette sannsynlig var planlagt ned til minste detalj...

Faktisk helt sykt!

Og i "2083 - A European Declaration of Independence"(dokumentet han la ut timer før angrepet) er det dagbok fra "May 2 - Day 1 til og med Friday July 22 - Day 82"

Siste notat "Friday July 22 - Day 82"

This is going to be an all-or-nothing scenario. If I fail to generate acceptable precious metals yields,

in combination with swift initiation of the capitalization for securing the areas I will be heavily

indebted. I must complete capitalization of the mineral extraction project within August at latest!

When I have the required seed capital I will have enough funds to employ the services of

professional blasting engineers.

If all fails, I will initiate my career with a private security firm in conflict zones to acquire maximum

funds in the shortest period of time to repay the debts.

First coming costume party this autumn, dress up as a police officer. Arrive with insignias:-) Will be

awesome as people will be very astonished:-)

Side note; imagine if law enforcement would visit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg er dypt imponert over hvordan Stoltenberg har håndtert situasjonen. Han har på en ekte og genuin måte vist sorg, omsorg og medfølelse over for de som er hardest rammet. Politi og helsevesen har også fungert ytterst uklanderlig. Synes ikke PST kan lastes for det som har skjedd.

Veldig enig!

Jeg vet ikke om det er for tidlig å ta opp, men jeg sitter i alle fall igjen med en hel del ubesvarte spørsmål.

Hvor har gjerningsmannen skaffet til veie alle våpnene og ammunisjonen? Hvordan klarte han å lesse av 500 kg sprengstoff i Oslo uten at noen merket det?

Kan ikke skjønne annet, enn at dette har vært ordnet gjennom bakmenn, men det får vi vel svar på etterhvert.

Jeg tror, desverre, at dette er alt for enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ettersom eg har fått me meg å tålka på min måte e vel det at det hadde vært i en "vanlig kværdag" så kunne det tatt lengre tid iom. at beredskapstroppen måtte inn siden det var ett så omfattende angrep. var vel en ca 50 min å fra oslo. så for og si det på den måten så "flyr" minuttene ganske fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...