Gå til innhold

Det måtte vel skje...?


Per....

Anbefalte innlegg

  • Svar 136
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

La oss for guds skyld ikke begynne å gi ros og ris til de enkelte etater og spekulere i hva diverse myndigheter kan ha ha gjort bedre etc her på FFS. La politi, politikere og presse ta seg av den jobben framover. La oss heller gjøre vårt til at noe lignende aldri mer må få skje her i Norge. La oss hedre minnet til ofrene for denne bestialske handlingen. Det uhyrlige som skjedde på Utøya savner sidestykke i Norsk historie. Fred over alle de unge idealistene som ble uskyldige ofre for en gal mans verk.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Finnes ofte en forklaring på det meste.

I stedet for at en skal spekulere i det lange og det brede, mene ditt og datt, og diskutere som pokker, så kan en kanskje forholde seg rolig til fakta kommer på bordet. Da slipper en å se tilbake på en masse innlegg en har skrevet, som er skjemst over...eller ikke er stolte over da.

Eneste bakdelen med dette, er at en ikke får gleden av å si "ja....det var det jeg sa".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ofte en forklaring på det meste.

I stedet for at en skal spekulere i det lange og det brede, mene ditt og datt, og diskutere som pokker, så kan en kanskje forholde seg rolig til fakta kommer på bordet. Da slipper en å se tilbake på en masse innlegg en har skrevet, som er skjemst over...eller ikke er stolte over da.

Eneste bakdelen med dette, er at en ikke får gleden av å si "ja....det var det jeg sa".

Egentlig ganske kloke ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mistet flere venner og bekjente i helgen. Jeg har vært var aktiv i AUF i over ti år, og har vært mye på Utøya fra og med jeg var 14-15 år gammel. Fredagsnatta var jeg på Sundvollen hotell for å treffe søskenbarnet mitt som såvidt kom seg av øya. Hun hadde en gripende og brutal historie å fortelle om hvordan hun opplevde flukten, og om mennesker hun så ble skutt rundt seg mens hun løp for harde livet. Det vil være en massiv oppgave for oss å sørge for at alle som har vært involverte får den behandlingen de mest trolig kommer til å trenge etter å ha opplevd noe slik.

Det som er sikkert, er at AUFerne jeg traff på Sundvollen ikke snakket om hevn og dødsstraff, men om å ta vare på hverandre, om kjærlighet, og om å ta vare på de idealene vi har stått for - og skal fortsette å stå for.

Utøya har vært en perle, noe som AUF har vært stolte av, noe som har skapt fantastiske sommerminner. Jeg har pleid å si at det er ikke noen som har vært på Utøya uten å bli forelsket i noen, og det er ikke noen som har vært på Utøya uten å la seg engasjere av noe. Denne idyllen blir satt opp i mot den mest brutale hendelsen i Norsk historie, jeg er sikker på at AUF vil bruke årene som kommer til å vise at kjærlighet er større enn hat, og at Utøya skal fortsette å være AUFs ferieparadis, og ikke massakre-øya i tyrifjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til tiden det tok for Politiet å komme seg til øya, så vil nok også PST få kjørt seg i dette scenarioet. Mannen er gal, kanskje drevet dit av ett eller annet som har gjort ham slik, men uansett så er det denne type scenarioer PST har jobbet masse med og som kanskje har bommet litt nå. Han har skrevet mye på nettet og disse sidene overvåkes med stor sikkerhet.

Noe helt annet: Gårsdagens mest patetiske handling isolert sett, må jo være frimurerne som sendte ut pressemelding for å ekskludere fyren.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til tiden det tok for Politiet å komme seg til øya, så vil nok også PST få kjørt seg i dette scenarioet. Mannen er gal, kanskje drevet dit av ett eller annet som har gjort ham slik, men uansett så er det denne type scenarioer PST har jobbet masse med og som kanskje har bommet litt nå. Han har skrevet mye på nettet og disse sidene overvåkes med stor sikkerhet.

Noe helt annet: Gårsdagens mest patetiske handling isolert sett, må jo være frimurerne som sendte ut pressemelding for å ekskludere fyren.... 

Evalueringen av politiets håndtering av helgens hendelser vil alltids komme, nå er det alt for tidlig og de fleste er alt for lite informerte til å gjøre noen konklusjoner. Men at dette må evalueres med tanke på at det tok 1,5 time å komme seg dit er det ingen tvil om.

Frimurerne er et par dager for sent ute til å ekskludere han. De påberoper seg på at frimurerens medlemmer er kvalitetskontrollerte mennesker som når litt lengre i samfunnet enn oss andre... Så feil kan man ta,..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pressen var der før politiet med sine helikoptre

ja ikke sant  :o

Neida vi skal ikke diskutere og ditt og datt...men man har da lov og sette spørsmålstegn ved hvor lang tid mannen fikk jakte fritt....ungdommene og foreldre varslet politiet ganske kjappt.... når de får en sånn beskjed så er det rart politihelikopteret ikke var på plass ganske kjappt....

40km mellom bombe i oslo og utøya... litt over 20min med bil...

Men men det var vel en veldig veldig god grunn til det da sikkert ...det er jo mulig de var der ganske kjappt for det jeg vet, men att han fikk herje så lenge er veldig rart...

Uansett hvilke fakta som kommer på bordet om hvorfor det tok så lang tid...så er massedrap i 90 min åpent på en øy uten og bli satt ut av spill....alt for lenge...tilogmed i potetnorge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minutt for minutt:

17:27:

Melding om skyting på Utøya til Nordre Buskerud politidistrikt

17:30:

Operasjonssentralen i Oslo politidistrikt mottok melding om skyting på Utøya

17:38:

Oslo politidistrikt mottar bistandsanmodning fra Nordre Buskerud pd

17:52:

Første politipatrulje ankommer området – må vente på egnet båt

18:03:

Melding om at båt var på vei

18:09:

Beredskapstroppen til stede på fastlandet

18:25:

Beredskapstroppen gikk i land på Utøya

18:27:

Gjerningsmannen pågripes

kilde:http://www.adressa.no/nyheter/article1666475.ece

- Jeg har full forståelse for at de som opplevde skytingen og deres pårørende synes det tok tid før politiet kom. Minuttene blir lange for de involverte i en slik situasjon. Jeg ber likevel om forståelse for at det tar tid å sende ut en væpnet innsatsstyrke. Mannskaper skal varsles, de skal iføre seg verneutstyr, bevæpne seg og ta seg ut til området, sier Hammer.

:rolleyes:

skulle tro gutta var i oslo var iført verneutstyr og bevæpnet til tenna allerede.... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

I få andre samfunn enn fredelige Norge kunne dette forferdelige skjedd så omfattende..... vi har heldigvis strenge våpenlover..... nesten over alt ellers i verden ville dette blitt stoppet, det fordi det hadde blandt så mange mennesker hadde vært flere våpen som ville stoppet ujerningen før........ At et menneske skal kunne få en slik ide i hodet er noe av det største menneskeherverk  som er gjort mot vårt folk.......  Ugjerningsmannens strategi lyktes, han fikk fritt spillerom akkurat som han hadde planlagt..... denne ondskapen kunne ingen ta høyde for..... og jeg er imonert over politiet som klarte å holde dødelige kuler tilbake..... Her er intet å klandre ordensmakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og jeg er imonert over politiet som klarte å holde dødelige kuler tilbake..... Her er intet å klandre ordensmakten.

Polititiet gjorde nok sikkert det de kunne, og de kunne nok tenkt seg og vært der litt kjappere...

Men får håpe jensemann og de som sitter på pengesekken nå kanskje skjønner hvor viktig det er att det er ikke politimannskaper det skal stå på og att vi har en beredskap i norge som er tilgjengelig når sånne fryktelige ting skulle oppstå....feks att deres kjappeste transportmiddel over avstand er tilgjengelig når som helst...feks det eneste politihelikopteret vi har her i norge....og det er i tilegg leaset :o  30mill er jo småpenger for Norge....

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/krim/for-dyrt-for-politiet-aa-fly-i-paasken-3472862.html

Til pynt

– Tåke, dårlig vær og reparasjoner får man jo, og det er naturlig. Helikopteret kan ikke være i beredskap 100 prosent av tiden. Men når det er nede i 33-34 prosent, så er det etter min vurdering godt under grensen, sier Bolstad basert på tall han får fra Politiforum. Han mener den lave driftstiden gjør helikopteret mer til «statsbesøkshelikopter» enn en del av beredskapen

– Det blir mer til pynt. (©NTB)

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/krim/politihelikopteret-parkeres-i-sommer-og-hoest-3206721.html

info om helikopteret de bruker: http://www.aircraftregister.net/helicopter.php?reg=LN-OCP

ett lite søk på helikoptertypen Eurocopter EC-135-T2

http://www.globalair.com/aircraft_for_sale/Specifications.aspx?ID=634

http://en.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_EC135#Specifications_.28EC135_P2.2B.2FT2.2B.29

crew: 2 / passangers: 8

altså det tar helikopteret 13 min fra oslo til utøya ca...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

La nå politiet og myndigheter få arbeide i fred til de presenterer alle fakta. Først da kan man evaluere. Dette våset om at pressen var der før politiet sier meg foreløpig bare at det er lett for pressen å grabbe et kamera, penn og papir og dure i vei uten tanke for hvilke konsekvenser det kan medføre. Hva om han hadde satt opp flere og holdt igjen til et helikopter med pressen kom for at "budskapet" skulle bli "live"? Hva da? Fortsatt politiets skyld fordi de ikke var først? De har faktisk ikke sjanse til det uansett så lenge de må gjøre noe pressen slipper: Forsøke å stoppe djevelskapen uten å skape en enda større katastrofe. Hvilket krever uendelig mye av de som har ansvaret. Det burde vi vise respekt for og ikke hakke på dem med at pressen er raskere. Pressen er forøvrig i øyeblikket mest i veien for videre kartlegging av hendelsesforløpet.

TV2 klarte til og med å spørre en av de overlevende "hva føler du nå?". Er det mulig?!?

Ellers må jeg si at jeg har dyp respekt for Jens Stoltenbergs håndtering av denne forferdelige katastrofen som nå har rammet vårt samfunn.

Finnes ikke ord for slikt som dette. Mine tanker går til de pårørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Erik, det er ikke mulig å få noen av brukerne på ffs til å se reelt på hva som har skjedd, og inse at det ikke bare er å trykke på en knapp så er alt ok.

Folk glemmer at den styrken som skal rykke ut for å stoppe jævelen på øya, nettopp jobber med et av norgeshistoriens heftigste smell i oslos hjerte.

Etterpåklokskap er forbanna lett..... Men det ser så forbanna dumt ut på et forum.

Et tips, er kanskje å la ting gå seg til. La de folkene som jobber med de forskjellige sakene få gjøre jobben sin, så får dere på sikt svarene dere så desperat er på jakt etter.

Kritikk kan også komme i etterkant. La folk sørge, trøste, og ta vare på hverandre, så kan vi gneldre om dette på forum senere.

Og en ting til ang Erik sitt innlegg.

Jeg har ikke spesielt god tro på jens stoltenberg til vanlig. En fli k mann ja, men ikke noe mer en det.

Ikke er jeg god på politikk heller.

MEN... Talen Jens hadde i idag, står det enorm respekt av. Et eksepsjonelt godt utført stykke arbeid, og den nevnte statsminister har klatra flere hakk på min stige etter han håndtering av denne situasjonen!!

Er lett å sitte hjemme i stua i komme med kule kommentarer. .. Men jeg synest Jens med flere har gjort en enormt god jobb.

Skal komme med mer utfyllende svar i denne tråden når tiden går litt.

Frem til den tid, skal jeg prøve å ikke henge meg for mye opp i ting som blir sagt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"en tid til å tie, en til å tale"

Jeg kan ta den diskusjonen en annen gang..

Uansett.. Dette må være den mest deprimerende helgen noen sinne.

Jeg for min del fant fort ut at overtid og helgejobbing fikk meg bort fra nyhetsbildet.

Helt greit å ha noe å skru på for å få tankene på noe annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne surrealistisk triste tiden, så synes jeg at jeg må si noen positive ting.

I dag er jeg mer stolt av å være nordmann enn noensinne!

Måten alt fra Statsministeren og de andre politikerne, til enkeltmennesker har opptrådt på er intet annet enn fantastisk.

Rett etter bomben hadde gått av, så kunne man se mennesker løpe rett i inn kaoset for å hjelpe.

Fremmede støttet hverandre i stedet for å tenke på seg selv.

Måten politiet opptrådte på virket utrolig rolig og avbalansert. Og menneskelig.

Jeg kan heller ikke unngå å tenke på disse som kastet seg i nærmeste båt og satset alt for å redde ungdommene som svømte unna øya. Disse menneskene er sanne helter! Antallet unge de reddet den dagen er nok enorm!

Det gleder meg også langt inn i sjela å se at Norge totalt motbeviser denne sinnsyke jævelen sin tankegang.

Det flerkulturelle Norge stiller seg sammen og sørger og viser respekt.

Nå må vi bruke tiden til å sørge. Det er viktig. Det hjelper ikke å hate. Selv om det er forståelig. Jeg hater intenst jeg og. Men jeg kjenner dobbelt så mye sorg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

I denne surrealistisk triste tiden, så synes jeg at jeg må si noen positive ting.

I dag er jeg mer stolt av å være nordmann enn noensinne!

Måten alt fra Statsministeren og de andre politikerne, til enkeltmennesker har opptrådt på er intet annet enn fantastisk.

Rett etter bomben hadde gått av, så kunne man se mennesker løpe rett i inn kaoset for å hjelpe.

Fremmede støttet hverandre i stedet for å tenke på seg selv.

Måten politiet opptrådte på virket utrolig rolig og avbalansert. Og menneskelig.

Jeg kan heller ikke unngå å tenke på disse som kastet seg i nærmeste båt og satset alt for å redde ungdommene som svømte unna øya. Disse menneskene er sanne helter! Antallet unge de reddet den dagen er nok enorm!

Det gleder meg også langt inn i sjela å se at Norge totalt motbeviser denne sinnsyke jævelen sin tankegang.

Det flerkulturelle Norge stiller seg sammen og sørger og viser respekt.

Nå må vi bruke tiden til å sørge. Det er viktig. Det hjelper ikke å hate. Selv om det er forståelig. Jeg hater intenst jeg og. Men jeg kjenner dobbelt så mye sorg.

Takk for at du satte ord på det for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne surrealistisk triste tiden, så synes jeg at jeg må si noen positive ting.

I dag er jeg mer stolt av å være nordmann enn noensinne!

Måten alt fra Statsministeren og de andre politikerne, til enkeltmennesker har opptrådt på er intet annet enn fantastisk.

Rett etter bomben hadde gått av, så kunne man se mennesker løpe rett i inn kaoset for å hjelpe.

Fremmede støttet hverandre i stedet for å tenke på seg selv.

Måten politiet opptrådte på virket utrolig rolig og avbalansert. Og menneskelig.

Jeg kan heller ikke unngå å tenke på disse som kastet seg i nærmeste båt og satset alt for å redde ungdommene som svømte unna øya. Disse menneskene er sanne helter! Antallet unge de reddet den dagen er nok enorm!

Det gleder meg også langt inn i sjela å se at Norge totalt motbeviser denne sinnsyke jævelen sin tankegang.

Det flerkulturelle Norge stiller seg sammen og sørger og viser respekt.

Nå må vi bruke tiden til å sørge. Det er viktig. Det hjelper ikke å hate. Selv om det er forståelig. Jeg hater intenst jeg og. Men jeg kjenner dobbelt så mye sorg.

Vel talt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frimurerne er et par dager for sent ute til å ekskludere han. De påberoper seg på at frimurerens medlemmer er kvalitetskontrollerte mennesker som når litt lengre i samfunnet enn oss andre... Så feil kan man ta,..

Jeg tror ikke han havde opgivet sin sindssyge aktion, selv om han var blevet ekskludert et par dager før.

Tenk på, hvem som nazisterne arresterte først etter besettelsen av Norge og Danmark?

Over 200.000 frimurere omkom i konsentrasjonsleirene.

Hvem sagde patetisk?

Patetisk er det ihvertfald, når lille, blonde og blåøyete Anders ikke kan sin historie!

May he rot in Hell!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne surrealistisk triste tiden, så synes jeg at jeg må si noen positive ting.

I dag er jeg mer stolt av å være nordmann enn noensinne!

Måten alt fra Statsministeren og de andre politikerne, til enkeltmennesker har opptrådt på er intet annet enn fantastisk.

Rett etter bomben hadde gått av, så kunne man se mennesker løpe rett i inn kaoset for å hjelpe.

Fremmede støttet hverandre i stedet for å tenke på seg selv.

Måten politiet opptrådte på virket utrolig rolig og avbalansert. Og menneskelig.

Jeg kan heller ikke unngå å tenke på disse som kastet seg i nærmeste båt og satset alt for å redde ungdommene som svømte unna øya. Disse menneskene er sanne helter! Antallet unge de reddet den dagen er nok enorm!

Det gleder meg også langt inn i sjela å se at Norge totalt motbeviser denne sinnsyke jævelen sin tankegang.

Det flerkulturelle Norge stiller seg sammen og sørger og viser respekt.

Nå må vi bruke tiden til å sørge. Det er viktig. Det hjelper ikke å hate. Selv om det er forståelig. Jeg hater intenst jeg og. Men jeg kjenner dobbelt så mye sorg.

Måtte alle tenke slik som deg, hvor mye bedre ville ikke verden vært.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I få andre samfunn enn fredelige Norge kunne dette forferdelige skjedd så omfattende..... vi har heldigvis strenge våpenlover..... nesten over alt ellers i verden ville dette blitt stoppet, det fordi det hadde blandt så mange mennesker hadde vært flere våpen som ville stoppet ujerningen før........

Staffan, jeg er delvis enig med deg. Norge har faktisk en av verdens høyeste våpentettheter, så det foreligger garantert mer enn nok våpen i nærheten til at denne galningen kunne vært stoppet. Tenk på hvor mange jegere, DFS-skyttere og andre skyttere det er i vårt lille land. Jeg tror derimot at for oss i fredelige Norge, så  tenker vi ikke på våpen som redskap til å drepe mennesker, men utelukkende som redskap til jakt og baneskyting. Derfor tror jeg at mange av de som har en bane-Sauer eller en elgrifle liggende bare tenkte på hvordan de kunne redde ungdommene og ikke på hvordan de kunne stoppet galningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I få andre samfunn enn fredelige Norge kunne dette forferdelige skjedd så omfattende..... vi har heldigvis strenge våpenlover..... nesten over alt ellers i verden ville dette blitt stoppet, det fordi det hadde blandt så mange mennesker hadde vært flere våpen som ville stoppet ujerningen før........ At et menneske skal kunne få en slik ide i hodet er noe av det største menneskeherverk  som er gjort mot vårt folk.......  Ugjerningsmannens strategi lyktes, han fikk fritt spillerom akkurat som han hadde planlagt..... denne ondskapen kunne ingen ta høyde for..... og jeg er imonert over politiet som klarte å holde dødelige kuler tilbake..... Her er intet å klandre ordensmakten.

Nå er det en gang slik (også nevnt av andre) at bittelille Norge har en av de største våpentetthetene i verden grunnet bl.a. heimeven og jaktinteressent blandt folk. Har selv to hagler og en god del ammunisjon i huset, men det er bak lås og slå i godkjent våpenskap. Enig i at ordensmakten har opptrått upåklagelig, men at flere våpen er løsningen mot slike desperadoer er jeg sterkt uenig i. USA er vel et kroneksempel på dette hvor det i enkelte stater er så liberalt at du praktisk talt kan skyte ned en fremmed person i selvforsvar bare de tråkker på plenen din. Dette landet er et av de hvor man også har flest tragedier av denne sorten og flest skyteepisoder generelt. Våpen er ikke løsningen, det er årsaken til at det går galt.

EDIT:slettet!!

Det er bare ikke mulig før om en time om innsatsstyrken er 5mil unna!

sånn er det!!

Glad jeg bor i g.dalen når sånne fryktelige ting skjer, gruer meg til den dagen jeg har behov for en innsatsstyrke!!  :D

Tror man må tenke på litt annet enn tidsperspektivet for å skjønne dette. Når politiet får beskjed om at det foregår skyting i så omfattende skala som det her har vært så er det ikke bare snakk om transporttid. Selv politiets innsatsstyrke (eller FSK for den saks skyld) løper ikke inn i kuleregnet med eget liv som risiko. Det krever en form for taktisk planlegging ellers risikerer man at hele aksjonen mislykkes. Innsatsstyrken må få inngående informasjon om bl.a. hvor stor øya er, hvilke bygg er på eiendommen, hva er signalementet på gjerningsmannen, hvordan gå frem etc. Det er lett å si i ettertid at det tok en time og det var alt for lenge, men dette var en uventet og akutt situasjon og det er ingen tvil om at den operasjonen som ble igangsatt reddet mange liv sammen med de frivillige som ofret sitt eget liv for å redde de som lå i vannet. Få ting litt i perspektiv og tenk litt rasjonelt så har man litt mer forståelse for hvorfor en time ikke er å anse som lang tid. Innsatsstyken var forøvrig ikke 5 minutter unna, men man kan jo leke med tanken om at airwolf helikopteret lå over husene til innsatsstyrken og kunne fly ut 15 mann på 5 minutter. Våkn opp! Dette er ikke en actionfilm.

Den som skal stå til ansvar for dette er vedkommende som sitter i arresten. Her kan jeg ikke se at politiet har gjort noe feil. Tvert i mot fortjener de ros for det de oppnådde.

Dette er ikke tiden for å krangle, men å stå sammen. Tenk på hvor små marginene er og hvor skjørt livet er. Legg ned de spisse albuene og heller vis respekt til de som fikk avsluttet livet før det knapt hadde begynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

vet at vi har stor tetthet av jaktvåpen........ er det noen som har oversikt over

tettheten av hådvåpen, pistoler og revolvere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...