Gå til innhold

Robban's hjemmemekka reisestikke og fluebindesett :)


Robban

Anbefalte innlegg

Hei. ;D

Hmmmm, har lenge fundert på hvordan gjøre denne reisinga lettere med fluebindinga. Gang på gang er det det samme. Rive løs ting fra "hjemmekontoret" og nesten bestandig glemme et eller annet. For ikke å snakke om at greiene skal tilbake igjen etter endt tur, nesten det største hatet p-off

Men i våres løste dette seg ganske enkelt for min del, da min gode venn Ruffen var på tur i hadelands trolske skoger. Fisk fikk vi, og et tonn med regn. Åpenbaringen viste seg først neste dag, da "Ørreten" innlosjerte oss på "casa de la trout", da Ruffen dro frem fluebindesettet sitt. Litt påvirket av promille ble Robban helt trollbundet den kvelden, han fikk en plan, en misjon, la oss kalle det et kall. :)

Det var nå denne enkle mappen som Ruffen hadde, som trollbandt Robban så fælt, den var bare helt genial med sin Sæksy A5 str og skilleark/lommer med belg. Ruffen har vel sjelden møtt så romantiske øyne fra noen mann før som akkurat nå. Sorry Ruffen ;D ;D ;D

Vel dette har jeg stjålet av Ruffen, med tillatelse, og det er mulig det bare var en åpenbaring for akkurat lille meg, men sånn ser det nå ut.

Jeg har lagt til noen elementer selv åsså.

[attachimg=1]

Mappa, nydelig, A5 og koster ca 30 kroner.

[attachimg=2]

Skillemapper, som utvider seg, med fluffy materialer. Genialt synes nå jeg. Takk Ruffen.

[attachimg=3]

Dubbinga. Her forandra jeg litt. Jeg kjøpte en sånn visittkortsak til noen skarve 20 kroninger og skar de ut av permen, og hulla de med hullmaskin. Perfekt for dubbing.

De tåler ikke så mye, men trust me, du har nok til livet ut med den jeg kjøpte.

[attachimg=4]

Så var det krokene da. Ruffen hadde jo fått i gave den fantastiske Marco Polo C&F design reisesaken. Den var bare helt rå, og Ruffen vet jeg sikler på den enda :P.

Men Gero Sportsfiske hadde jo en sånn løs krokmagnetboks, så da ble den innkjøpt. Den var for streamerkroker så jeg måtte lage rommene selv. Synes det funka greit.

post-982-13949888771828_thumb.jpg

post-982-13949888772331_thumb.jpg

post-982-1394988877294_thumb.jpg

post-982-13949888773471_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei  igjen.

Men så ble det en liten pause.  

Rune & Robban var på en av sine ørretturer sammen, denne helt på sparket, men den var vellykket. Reisefølget og gjestene som stakk innom var perfekt.

Og jeg trur alle syntes den mappa var "litt" fin.

Det var jo da Rune lurte på om denne Tiemco stikka kunne passe inni en sånn Guideline flueboks.

Delte tanker blir ofte til noe og det ble det denne gangen åsså. Vel hjemme satte jeg våre geniale og ondskapsfulle planer ut i livet.

Vel det tok 2 uker, men en fredag for ikke så lenge siden glemte jeg å skifte og satte planene ut i livet iført full malermundur. Kona henta øl og jeg spikka.

Sitteplater fra Rema 1000 til 10,- pr stk ble innkjøpt. Jeg kjøpte 3 da jeg regnet med litt svinn.

Vi rev ut existerende foam til noe mye bedre, de funker foresten veldig fint til "hjemmekontoret". Fluer jeg akkurat har bundet. Den orginale pidestalen veier mye, og tanken om å fjerne den er pga flyvekt.

"Ørreten" testa den på fredag og var fornøyd, dette er en reisestikke.

Vel her er prosjektet:

[attachimg=1]

Følte jeg måtte legge på en skive på begge sider av lokket for å fordele bevegelsene mens man binder.

De er limt med Aquasure. Det er alt foresten.

[attachimg=2]

[attachimg=3]

[attachimg=4]

[attachimg=5]

post-982-13949888774081_thumb.jpg

post-982-13949888774631_thumb.jpg

post-982-1394988877511_thumb.jpg

post-982-13949888775582_thumb.jpg

post-982-13949888776231_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo genialt :P Har fundert på en løsning for å ta med stikka på fjellturer, så dette var inspirerende.

Bra jobba!

Jo takk Snikern ;D

Bare en prototyp egentlig utifra tanker om en relativt billig løsning. Den kommer til å ligge i bilen permanent for min del. Må fylles opp i ny og ne , men føler jeg har alt her , hvis jeg skulle gå tom , eller råke ut for noe uventet.

Ser at jeg kanskje skulle lagt den i fluebinding isteden. Kanskje en hyggelig moderator gjør det for meg.

Hva med deg Henning?, du er hyggelig :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette likte jeg Robert, da blir det bedere plass på hytta ( slipper og plassere 5 store plast kasser )  ;D ;D ;D

Haha haha, har presset budsjettet, og har planene klar for en sjø-ørretmappe åsså, den blir fin på neste tur. Stikka er forøvrig en av de bedre jeg har prøvd, derfor ønske om ha den som tur stikke innlands og utlands, eller på hytta di ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var jo virkelig genialt! :D Hvor kjøpte du disse mappene? :)

Hei.

Det var her jeg ikke var så glad i den rufsetufsen fra sør ;D, det ble et par besøk i mange bokhandlere.

Selve mappa heter Poly Rock og den har jeg sett flere steder, smartclub har den åsså.. Det var disse skillearka som var

vanskelig å få tak. Heldigvis traff jeg ei hyggelig dama i bokhandelen på rotnes i nittedal som etter mye forklaring fant det jeg lette etter på pc'n sin.. Hu bestilte til meg. De kosta 10 .- stk.

De heter foresten Binder Carry file A5 Size, portrait

Står et nr på et ark som lå inni, 3014 clear.

Firma som lager dem heter Foldermate.

Hadde jeg bare vist det litt før, men jeg var smart å kjøpte en bunke ;)

Tenkte jeg foresten skulle nevne at jeg håper de fleste forstår at den vil seff ikke vær like stabil på bordet som med orginale pidestalen. Men har bundet et par fluer på den nå og den duger mer enn bra nok for meg, og til det som var hensikten med prosjektet.

En annen ting som er viktig, er at selve flueboksen ikke er helt flat i bunnen, den buler littegrann( min gjorde det). Det løser du med å sikle rillene og den brede stripen på undersiden med et stanley knivblad, ble flat og fin da. :)

Hvis man absolut skal binde i turbofart og masseprodusere så kan man jo legge den ut som på bildet under.

[attachimg=1]

post-982-1394988878135_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolige fine ting du her har laget , ut i fra relativt rimlige ting , helt konge rett og slett.

Her er ett strålende eksempel på at man ikke trenger å løpe å kjøpe ett marco polo sett til 8 tusen kroner , men enda kunne pakke med seg i smarte former,.

Jeg setter utrolig pris på din kreativitet på dette fora , samt din lyst til å dele slikt med oss andre.

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...