Gå til innhold

Bytte kork, vanskelig?


Per....

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

Dette kan du fint klare i hånden uten at stanga må rotere, bruk først grovt papir siden fint......og med fint menes 120 kvalitet i denne sammenheng. Grovt kvalitet 20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en drill så bruk den. Da blir det jevnt og fint. Syns også det greit å bruke 320 grit til slutt, men husk at det grove papiret du starter kan lage ganske dype spor i korken så puss heller for lite før du går over til noe finere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

IKKE bruk drill såsant du ikke vil fjerne snellefestet først, snellefestet er for tykt til at drillkjeften kan "bite" over.....

ved bruk av for fint sandpapir kan korken bli for glatt...... et grovere avsluttingspapir gir bedre grep, men gir ikke superfinnish / fabrikkfinnish..... du velger selvsagt hvilken metode du velger. Du kan ha hådtaket ferdig om 30 minutter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanskelig å bytte kork? Har en 7'er med en litt for stor kork. Diameteren er litt for stor altså. Det blir litt anstrengende og slitsomt i lengden. Ingen stor sak, jeg vil bare ha det så nære perfekt som mulig. :) :)

Hi Per.

Enig med de andre,i ditt tilfelle slip heller til korken.(Er korken for stor hele veien?)

(Nå kan du risikere at den blir litt styggere fordi ofte er den etterbehandlet,men det

klarer du fint å fixe. :))

Det beste resultatet får du uten tvil hvis stanga roterer.Bruk fint papir.

Du kan godt bruke en drill,men du må bare tenke nøye over hvordan du fester

stangdelen til drillen.Jeg har gjort dette på mange stenger.

Du kan fjerne endecapen med varme slik at du kan bruke en gummihylse med

passende diameter.(Innerdiameteren på buttenden.)

Du kan bruke en gummislange med passende diameter til ytterdimeteren på toppen

av stangdelen.

Det krever litt følsomhet,slik at du ikke presser for mye.

Du må aldri spenne opp klingen i selve chucksen på drillen.

Og pass deg,korken forsvinner så utrolig mye fortere enn du tror.

Og da må du i hverfall bytte. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke mye som skal fjernes. Korken starter høyt, går ned, så kommer det en kul (det området man legger hånda rundt), får de tgår ned og opp igjen på slutten. Det er bare midtpartiet som skal slipes bittelitt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk maskerings tape på toppen av bunndelen (så mye så mulig)fest chuken på drillen rundt tapen og IKKE dra til

bare legg den litt godt inntil.Hvis du har tilgang til hjelp så er det fint med tanke på og balansere/holde stangen

stødig.Bruker selv 120 og 180 papir og 800-1000 våtslip.

Her er en annen jobb fra i dag,skiftet de to ytre korkringer.Brukt 120 og 800 1000 papir

salar126.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full Wells med andre ord :)

Det har du mest sannsynelig helt rett i. :D Lurer litt på om jeg skal slipe ned den fremre bumpen helt. Liker bedre slike som går nedover mot slutten. Får se hvor mye jobb det blir. Du vet sikkert hva dette heter også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Per.

Vær forsiktig hvis du lar den rotere,og bruk for all del fint papir.

Tørrslipe papir P240 - P500 sliper mye.Mye mer enn du først kanskje tror.

Jeg har flere stenger hvor det er tydlige merker etter hvor jeg har

hold tommelen på håndtaket.

Over noen år,bare fordi at tommelen beveger seg så er slitasjen

flere millimeter.

En ting du skal tenke på Per,i allefall etter min mening,er at et for tynt håndtak er

mer ekkelt enn et som er for tykt.

Men så klart,det lar seg bytte,men normalt sett skal det gjøres fra toppen av stangdelen,

og da må ringene,tråden og lakken fjernes først.

Og så må du begynne helt på nytt. :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...