Gå til innhold

Hva skal jeg med en 3'er?


Per....

Anbefalte innlegg

Jeg er glad i utstyr, litt vel glad i utstyr kanskje. Jeg driver både med musikk og fiske, og er stadig på utstyrsjakt. Jeg husker jeg mottok en helt ny gitar i posten, og dagen etter satt jeg på nettet og så på andre igjen. Derfor prøver jeg å beherske meg litt. ;D Jeg har til nå to stenger, en 5'er og en 7'er. Fornøyd med de begge. 5'eren er til ørretfiske i elv og små vann, og jeg har enda til gode å oppleve at denne stanga kommer til kort. Jeg har altså enda ikke opplevd behovet for en 3'er. Jeg føler alikavel at 3'er må bli det neste. Tenker også litt på å oppgradere 5'ern. Hmm. :)

Ble litt langts dette, spørsmålet er altså: Hva skal jeg med en 3'er? Nå får dere overbevise meg... ;);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser den, absolutt. Men er det enklere å presantere fint med en 3'er? Er det denne dere tar frem hver gang fisken står ganske nære og vinden ikke er noe problem?

Det overlater jeg til de gutta som har mere peiling til og svare på...men noen kastemaskin er det vel ikke og i vind (hvem fisker i vind  :rolleyes: ) har jeg ikke peiling, fisker ikke i vindvær rett og slett  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutta, det er ingen vits i å drive å overtale han - vi veit alle at han kommer til å sprekke til slutt uansett ;D

Kommer til å sprekke som en dong  ;D

Uansett: Hvorfor skal du overtales til å kjøpe noe du selv ikke er overbevist om? Den skjønner jeg ikke helt...  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

For det første skal ikke fisk være morro å kjøre dersom man fisker etter C&R skal fisken drillest raskest mulig.... ikke lekes med i minutt etter minutt....... En klasse 3 stang burde iallefall brukes i elver med størrelsesbegrensning, har sett mye grisekjøring og flytende død harr i Renaelva....... egentlig synes jeg det burde vært forbudt i slike elver.

#3 er vel brukbar i små trange miljøer etter mindre fisk...... således bør en #3 være kort slik at den kan brukes i de trange miljøer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første skal ikke fisk være morro å kjøre dersom man fisker etter C&R skal fisken drillest raskest mulig.... ikke lekes med i minutt etter minutt....... En klasse 3 stang burde iallefall brukes i elver med størrelsesbegrensning, har sett mye grisekjøring og flytende død harr i Renaelva....... egentlig synes jeg det burde vært forbudt i slike elver.

#3 er vel brukbar i små trange miljøer etter mindre fisk...... således bør en #3 være kort slik at den kan brukes i de trange miljøer.

Jeg synes alikevel att det ER morro og kjøre fisk selv om jeg bedriver C&R, men synes ikke det er morro og kjøre for lenge....det gjør jeg heller ikke....men morro er det  :) det synes sikkert du også.... ;)

men skjønner poenget ditt  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første skal ikke fisk være morro å kjøre dersom man fisker etter C&R skal fisken drillest raskest mulig.... ikke lekes med i minutt etter minutt....... En klasse 3 stang burde iallefall brukes i elver med størrelsesbegrensning, har sett mye grisekjøring og flytende død harr i Renaelva....... egentlig synes jeg det burde vært forbudt i slike elver.

#3 er vel brukbar i små trange miljøer etter mindre fisk...... således bør en #3 være kort slik at den kan brukes i de trange miljøer.

dette er vel det mest fornuftige å handle etter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Hva skiller en 4'er fra en 5'er med tanke på bruksområde? :)

Uansett: Hvorfor skal du overtales til å kjøpe noe du selv ikke er overbevist om? Den skjønner jeg ikke helt...  Roll Eyes

Ikke jeg heller. Vinklinga ble kanskje litt feil. Det jeg lurer på er jo om jeg trenger en 3'er. Det er jo en stang mange har, derfor lurer jeg på hvorfor. Og hva den brukes til kontra en 5'er for eks.

Ja, jeg kommer til å sprekke.....  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kanskje mer vanskelig å kaste med en 3er, men selv synes jeg det var helt naturlig og greit å kaste med en 3er etter å ha benyttet 3er i det meste av mitt fiske en stund. Men den vil komme til kort i større elver og innsjøer der du trenger veldig lange kast. Gå for en 3er, er utrolig heftig å få fisk på :) bruker selv en Scott G2 og er kjempe fornøyd med den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hva skal jeg med en 3'er?"

Det har jeg spurt meg om også - og fant ut at dette ikke var noe for meg - og solgte "grafitten" jeg kjøpte.

Men så gikk det noen måneder - og jeg kjøpte meg en 6,6`s splitcane - og har funnet at det er trivelig å gå langs vannet når det skymes, og ikke kaste lengre enn 6-10 m.

"300 grammerne" - er jo moro med denne stangen.

Men behovet er jo egentlig fraværende  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser den, absolutt. Men er det enklere å presantere fint med en 3'er? Er det denne dere tar frem hver gang fisken står ganske nære og vinden ikke er noe problem?

Samme hva bøssingene sier, det er den stanga som alltid ligger igjen i bilen. Du TRENGER IKKE en 3er. Jeg har en strøken en som jeg prøver å selge, ikke en kjeft som har gitt meg ett skambud engang....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 3'er er grisemoro! Har den litt moderat aksjon kan du fiske med de tynneste fortommer og minste fluene.

Og du får inn ganske stor fisk sikkert uten at du behøver å være redd for fortomsbrudd. Til kosefiske i mindre vann og elver på fisk opptil kiloen er den herlig synes jeg. Finfiske på kort og mellomdistanse... I de mindre skogsvannene når jeg rusler på land og fisker fra trange plasser er den i sitt ess. Fisken her er heller ikke så hissig som i elvene og jeg klarer å hanskes med ganske fin fisk uten at jeg plager den lengre enn med 5'ern. Jeg har hatt noen 3'ere oppigjennom.. alle har vært kortere enn 9 fot og det synes jeg en ekte 3'er skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Min mening er at en treer er et fint supplement.  Men man klarer eg meget bra uten.  En roig firer gjør nesten det samme.

#2 har jeg aldri eid, og kommer ikke til å gjøre mye for å skaffe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh, det er kjempefint når du fisker i mindre elver med klart vann/lys bunn og sky fisk. Jeg bruker en Loop YL #3 med en ganske lang DT #4 klump. Det funker såfremt det ikke er for mye vind. Kaster nesten like langt som en #5.  Denne dype loopen rullekaster som en drøm (ja nesten av seg selv). Å få stor fisk på den er heller ikke noe problem synest jeg. Det har mest med snellen/bremsen og fortommen å gjøre hvordan man i størst mulig grad kan kjøre fisken slik man ønsker mener nå jeg. Og på det tidlige myggfiske i klare vann kan jo fisken være helt håpløst sky, og da er det fint å ha et #3'er snøre som lander som et fjon på vannet.

T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Takker for svar. Artig lesing. :) Spersielt at dere har flere forskjellige oppfatninger. Enda et spørsmål: Er tekniske kast enklere med en 3'er? Mener da altså vannkast, snakeroll osv. :)

ikke det jeg mener iallefall. da burde du overlade stanga med #4 snøre i allefall...... spørsmålet bør være hvor skal du bruke denne stanga. bare for å plage stor fisk unødig eller ha det gøy med småfisk i trange hapitater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...