Gå til innhold

Hva skal jeg med en 3'er?


Per....

Anbefalte innlegg

Takker for svar. Artig lesing. :) Spersielt at dere har flere forskjellige oppfatninger. Enda et spørsmål: Er tekniske kast enklere med en 3'er? Mener da altså vannkast, snakeroll osv. :)

Hei  :) Nei, det synes jeg blir hipp som happ. Gjerne en 2'er også til vannkast hvis den er laget for det. Jeg bruker gjerne ei klasse 2- stang til vannkast og ellers jeg om forholdene ellers tilsier det. Jeg bruker stort sett #4-5, men om det er vindstille og "små forhold", så er det ingen ting som gjør seg så til sky ørret som ei klasse 2- stang  :) Hele snøret lander jo like lett som ytterste delen av fortommen ellers  :) Det er moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke plage fisk nei, på ingen måte. :) Det blir vel for fisking av liten fisk. Men jeg ser etter en del innlegg her at jeg ikke ser noen annen positiv side enn at liten fisk virker større. Og ved fiske av ekstremt sky fisk, noe jeg ikke har hatt behovet for. Men det kommer vel. Synes alikevel det er litt ille å bruke noen tusen kun for å få liten fisk til å virke større. Men men, jeg kjøper sikkert... Blir ikke overasket over meg selv da hvertfall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Du trenger ikke en treer.

Bli heller dritgod å kaste med femeren din. Finn et kanonsnøre som passer perfekt for deg, og fisk med denne hele tiden.

Alt du kan gjøre med en treer, kan du gjøre med femeren din.

Du trenger ikke en stang som gir deg begrensninger på kasting, og som ligger igjen i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror det blir slik. Men stanga jeg har nå er ikke noe å skryte av.. Så jeg tror jeg heller oppgraderer den. Den er av merket Vangen. Jeg fikk den billig i fjor, 600 for stang, snelle og snøre. Det angrer jeg ikke på, siden det var så billig, og jeg ble hekta. Skulle jeg kjøpt  dag ville det nok ikke blitt den stanga, siden jeg ville spurt her inne først. Men da kommer jeg sikkert tilbake og maser om hjelp til 5'er valg senere. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du tenker å gå for en femmer så kan jeg jo anbefale Eikre-fly Fluvius #5m. Dette er ikke av egen erfaring, men ser mange skryter av disse stengene så det vil nok være en eller annen som anbefaler den i din kommende tråd tenker jeg ;)

Jeg har forøvrig nettopp bestilt en Fluvius #3 og ei danielsson nymph snelle. Gleder meg som en unge!

Trenger jeg den stanga? kanskje ikke, men faen så gøy med nytt utstyr ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

"Hva skal jeg med en 3'er?"

En 3'er er akkurat som en 5'er, 7'er eller to-hånds en tilpasning til det fisket man bedriver. Jeg ser ingen moralsk eller fysisk grunn til at en 3'er skal være mindre akseptabel enn f.eks. vår alles kjære 5'er. Grunnen til at den blir litt uglesett er at man liksom ikke kan få like stor fisk på den og blir litt pinglete under enkelte forhold. Hva med 5 vs 7 da? Akkurat det samme, men da er liksom 7'er å skyte spurv med kanon. Tøys og atter tøys! Det er hva man selv gjør det til, trives med og rådende forhold som bestemmer hva som passer. At man ikke kan kjøre en stor fisk på en 3'er er en sannhet med kraftige moderasjoner. På svært tynne fortommer (0.09 - 0.11) er "normal" 3'er (eller 2) å foretrekke fordi man kan kjøre en fisk hardere enn med en "normal" 5'er. Dermed vil det være bedre for fisken at man bruker en treer ved fang og slipp og så tynn fortom. Uansett størrelse på fisken som tar. Men man kan selvsagt kjøre enda hardere med 0.15 og en 5'er og bør bruke det dersom man kan.

Slik tenker altså jeg:

Valg av stangklasse er IKKE avhengig av "morofaktor", men mest av fortomstykkelse og størrelse på fisken.

Er det behov for 0.09-0.11 så blir det #2-3 som velges og er det 0.11-0.13 for så blir det #4. Kan jeg bruke 0.14 eller mer så blir det #5'ern som alltid er klar.

Er det en småfiskplass så blir det #2-3 som velges og er det en storfiskplass så blir det #5-6. Variert og usikkert = #4-5, litt avhengig av vær og vannforhold.

Lengde på stang avhenger av plass, vadedybde, aktuell fisketeknikk, vind og om jeg er i båt. Likevel vil jeg alltid forsøke å holde meg i nærheten av 9 fot så lenge jeg kan. Unntatt på lette stenger med tynn fortom. Da må stanga være noe kortere for ikke å måtte streve for mye med håving.

Jeg ser altså ingen grunn til at man skal gjøre forskjell på stangklassene. De er for forskjellig fiske og det er det.

En liten ting til:

VIND! sier folk. Ja, og så? Blåser det mye så er det vel naturlig og gå opp på fortomstykkelse og dermed også klasse, eller hva? Man vil jo ikke leke med fisken mer enn nødvendig... Dessuten er ikke vind noe stort problem på trange plasser. Og MÅ fisken lures med tynn fortom så får man ta det været man har og gjøre det beste ut av det. Man blir faktisk bedre av å træle litt innimellom.

"Hva skal jeg med en 3'er?"

FISKE!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på er jo om jeg trenger en 3'er. Det er jo en stang mange har, derfor lurer jeg på hvorfor. Og hva den brukes til kontra en 5'er for eks.

Det lurer jeg også på (for min del). ???Har flere stenger jeg kun benytter i hagen eller et nærliggende vann da jeg ønsker å prøve forskjellige liner \har glemt hvordan de stengene jeg ikke benytter er. (3, 4, 5er stenger til ørretfiske) Fisker helst med tørrflue :)

Den kjente VM kongen Gunnar Rask Nielsen beskriver om sine korte 5er stenger: Kast med en 5er og få følelsen av å kaste med en 2er. Kanskje det er bedre med en 7 fot og 9 fot 5er enn en 3er og 9 fot 5er. Da kan en klare seg med 1 snelle og line :)

Er det noen på forumet som har kort 5er stang de benytter i stedet for 3 ev 4er stang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...