Gå til innhold

Noen som har fått en slik på flue?


SyrDarya

Anbefalte innlegg

Tirsdag kveld fikk jeg enne skapningen på flue i Lysakerelva. skal ikke skryte på meg at det var noe målretta fisket, og jeg huka den i sida faktisk. Ei fortynga sjø-ørretflue som bare tilfeldigvis sveipet over denne stygge stakkarens gyteplass. For tiden er jeg vektløs (Digitalvekta falt i vannet forrige helg), så jeg veide ikke fisken, men fikk den målt til 62cm. Slapp den veeeldig pent tilbake i elva, selvsagt. Det er ei havniøye. Er det noen som har vært like uheldige/heldige som meg å fått opp en slik på flue?

d556c3b4f38d.jpg

Hittil i år, pers på havniøye og rognkall, reine freak-showet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Havniøye (Petromyzon marinus) er en kjeveløs fiskeart i gruppen niøyer. Den blir inntil 90 cm lang og 2,5 kg tung. Havniøye lever av blod og kroppsvæske fra andre fisker som den suger seg fast til. Den er en anadrom art."

Nice    partyparty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Er ikke det der den driten som har utrydda mange elver og slikt i statene da? Not nice!

Scientific name- Petromyzonmarinus

Out of many nonindigenous animals in North America,there is one special animal that is able to suck body fluids out of its prey.The sea lamprey is a long eel-like fish with a flared out mouth at one end. Sealampreys feed on large fish such as trout. The sea lamprey will fasten itstooth- filled mouth onto its prey and rips out a hole with its rough tongue.Then, the sea lamprey will suck the body fluids out of the large fish. A specialchemical in the sea lamprey’s saliva will keep the wound in the fish openuntil the fish dies. The saliva from the sea lamprey can keep the wound open forhours or weeks. Only 1 out of 7 fish attacked by a sea lamprey will survive.The sea lamprey has many colors like gray, black,and a little blue. It has a shiny white color underneath. So, if you were tolook at a sea lamprey from the bottom, you would see a shiny white color. If youwere to look at a sea lamprey from a side view, you would see a metallic violetcolor. A sea lamprey can be 12 to 20 inches long.The sea lamprey is native to the Atlantic Ocean,and because the Great Lakes are connected to the Atlantic, they have become anonnative species in the Great Lakes. Since the sea lamprey came to the GreatLakes, some native fish species are in danger of dying out, such as the laketrout.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det der den driten som har utrydda mange elver og slikt i statene da? Not nice!

Scientific name- Petromyzonmarinus

Out of many nonindigenous animals in North America,there is one special animal that is able to suck body fluids out of its prey.The sea lamprey is a long eel-like fish with a flared out mouth at one end. Sealampreys feed on large fish such as trout. The sea lamprey will fasten itstooth- filled mouth onto its prey and rips out a hole with its rough tongue.Then, the sea lamprey will suck the body fluids out of the large fish. A specialchemical in the sea lamprey’s saliva will keep the wound in the fish openuntil the fish dies. The saliva from the sea lamprey can keep the wound open forhours or weeks. Only 1 out of 7 fish attacked by a sea lamprey will survive.The sea lamprey has many colors like gray, black,and a little blue. It has a shiny white color underneath. So, if you were tolook at a sea lamprey from the bottom, you would see a shiny white color. If youwere to look at a sea lamprey from a side view, you would see a metallic violetcolor. A sea lamprey can be 12 to 20 inches long.The sea lamprey is native to the Atlantic Ocean,and because the Great Lakes are connected to the Atlantic, they have become anonnative species in the Great Lakes. Since the sea lamprey came to the GreatLakes, some native fish species are in danger of dying out, such as the laketrout.

Var dette jeg preika om, men hvis det ikke er den samme så spiller det jo ikke noe rolle:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok sveipa rett over gropene de ligger i. Når det er litt lavere vannstand, gå ut der du fikk den og se på dem jobbe. Jeg og Frithjof sto å så på 3 stykker som gravde store groper. Svømmer inn, suger seg fast til en liten sten, for så å flytte stenen ut av gropa. Merklige saker.

Som sagt er den kjeveløs, har store ekle tenner og ser skummel ut. En av de faste fiskerne i elva prøvde å spise en, det smakte dritt sa han, selvom det er en delikatesse i japan. Det er også en truet art har jeg hørt, ikke rødlistet. Ingen kilder på det her og nå desverre.

Han fortalte også at når han snitta opp fisken var den helt hul inni, helt ned til enden av halen. Og MASSE blod. Ingen magesekk eller noe. Han skjønte ikke en dritt. Merklige vesner.

Om noen har planer om å ta norgesrek, evt verdensrek på flue, bind en steinimitasjon, vad ut og spot dem, og legg "steinen" rett forand trynet på den. Ikke bruk favoritthoven din, da du ikke klarer å bruke denne senere pga lukt.

Jeg nøyer meg med å se på de mens de graver groper, det er ganske facinerende ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke den samme arten som herjer i Amerika. Den arten lever hele livet i ferskvann. Vår havniøye tar ikke næring til seg på gytevandringen, selv om den muligens haiker med innvandrene laks. Havniøye er en av artene som forskerne faktisk ikke vet så mye om.

Avkommene lever 4-5 år i elva før de vandrer ut i havet for egen maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...