Gå til innhold

Vulgata på Mjøsa


Anbefalte innlegg

For den tålmodige så kan jeg opplyse om at vulgataen klekker på Mjøsa nå, og det er nok siste rest for året. Om en uke/halvannen så vil det være bra spinnerfall. Det er 3 år siden sist store klekking på Mjøsa, så da er erfaringen at det bør bli bra i år.

Har du tålmodighet til å vente, samt hjerte til å se fisk på 5-6 kg rulle i overflata så kan dette fisket anbefales. Klekkingene kan nok beskrives som gode, men det betyt ikke at det er tett med fly alikevel. Det er ganske store flater å boltre seg på ;)

Tips:

-Båt/kajakk (bellyboat til nød) er et must.

-Hold deg mellom Gjøvik og Tangen

-Se etter skiller på vannet, f.eks der det er strømkanter osv.

-Vakene kan jeg garantere at du ser om det er fly på vannet. Dog kan det være flere hundre meter mellom hver fisk.

-Skaff deg oversikt over dyp. Let utenfor skrenter i nærhet av grunnere vann. Utenfor oset ved Lenaelva er hett, samt sydspissen av Helgøya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppdaget dette sjøl når vi var på stange for nettopp 3år siden.... så ikke noe vakende fisk på disse...men var nok ikke på rett sted :)

fisk på 5-6kg , har du opplevd dette ?

mjøsørret og vulgata høres ut som en finfin kombo ja  ;)

Dette er fristende og prøve ja...

Det er jo vulgata i lågen også, men smeltevann/flom ødelegger disse klekkingene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 år siden siste store klekking! Det må i så fall være på gærne siden(Les Gjøvik/Toten). Her på riktige siden, Jessnes mellom Hamar og Brumunddal, så hadde vi kjempeklekkinger i fjor og ørret som gikk bananas. I år har ikke klekkingene vært like store her men med en topp rundt 15 juli som ga brukbart fiske. Ganske kult å sitte på terassen å se på ørret på flere kilo som ruller i overflata :) Men, som nevnt tidligere i tråden, er det et kilent fiske og ei stor vannflate å boltre seg på. Jeg bruker som regel Gosslinger i oliven nyanser til dette fisket. Kajakk eller båt er ikke absolutt nødvendig, men det gir en klar fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pent bilde Hermann! Nederst i Gudbrandsdalen (les: nord for Gjøvik ;) ) så er det kanskje mulig å komme i nærheten av fisk fra land også. Har ikke så mye erfaring derifra selv. Sør for gjøvik er det grunnere utifra land, med visse unntak selvfølgelig, og litt vanskeligere uten vannskyss..

Jeg sitter på verandaen og kikker utover Mjøsa jeg også, og det er litt liv. Dog mye båter og støy akuratt nå.

edit: Er sikkert lokale variasjoner på klekkingene, for her (Kapp) er det markant mer Vulgata i år enn de siste to årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pent bilde Hermann! Nederst i Gudbrandsdalen (les: nord for Gjøvik ;) ) så er det kanskje mulig å komme i nærheten av fisk fra land også. Har ikke så mye erfaring derifra selv. Sør for gjøvik er det grunnere utifra land, med visse unntak selvfølgelig, og litt vanskeligere uten vannskyss..

Jeg sitter på verandaen og kikker utover Mjøsa jeg også, og det er litt liv. Dog mye båter og støy akuratt nå.

edit: Er sikkert lokale variasjoner på klekkingene, for her (Kapp) er det markant mer Vulgata i år enn de siste to årene.

Det kan nok stemme at det er mer Vulgata utafor Kapplandet enn det har vært her i år. I fjor, som sagt, var det store Vugataklekkinger i Furnesfjorden. Jeg prata litt med Tore Qvenild om dette. Han fortalte at den sene Vulgataklekkingen i Mjøsa skyltes det kalde vannet som Mjøsa får i fra Ottaelva rundt sankthans. I Furnesfjorden kommer flomvannet fra Otta enda senere på grunn av neslandet. Må på en måte rundt hele Nes og nordover igjen :) Det kan nok sikkert være årsak til forskjell i klekkingene på Totensiden og Hedmarksiden. Her pleier toppen av klekkingene å være rundt 20 juli men i år kom den en uke tidligere, rundt 15 juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Jeg har for det meste fisket på spinnerfall i de to første ukene i august, men nå er det nok som du sier; en uke tidligere. Vulgataen i Mjøsa synes jeg er spesiell; klekker sent og klekker over stooore dyp. Kan være strømmen som flytter nymfene når de er på vei opp også, men jeg har sett klekkende vulgata på 50-60 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er sene i g.lågen også ....faens ottaelva ødelegger mange klekkinger....alt som skjer i lågen juni og juli drukner bort...fæææn  :-\ Husker godt første gangen jeg oppdaget vulgaten i g.lågen...mistet helt hodet og kastet håven min på dunen som satt på vannet...det endte jo seff med att dunen og håven sank til bunns , ble litt gira på og fange detta der for og få det bekrefta  ;D

Kunne virkelig tenkt meg og prøvd vulgata fiske i mjøsa jeg...selv om det er mye vann og fiske i så...

Men da trenger vel man en kjentmann....og begynne utpå der alene uten og være kjent tror jeg er håpløst  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er sene i g.lågen også ....faens ottaelva ødelegger mange klekkinger....alt som skjer i lågen juni og juli drukner bort...fæææn  :-\ Husker godt første gangen jeg oppdaget vulgaten i g.lågen...mistet helt hodet og kastet håven min på dunen som satt på vannet...det endte jo seff med att dunen og håven sank til bunns , ble litt gira på og fange detta der for og få det bekrefta  ;D

Kunne virkelig tenkt meg og prøvd vulgata fiske i mjøsa jeg...selv om det er mye vann og fiske i så...

Men da trenger vel man en kjentmann....og begynne utpå der alene uten og være kjent tror jeg er håpløst  ;)

Du kan da alltids få være med meg bare du legger igjen den rosa stanga di ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er sene i g.lågen også ....faens ottaelva ødelegger mange klekkinger....alt som skjer i lågen juni og juli drukner bort...fæææn  :-\ Husker godt første gangen jeg oppdaget vulgaten i g.lågen...mistet helt hodet og kastet håven min på dunen som satt på vannet...det endte jo seff med att dunen og håven sank til bunns , ble litt gira på og fange detta der for og få det bekrefta  ;D

Kunne virkelig tenkt meg og prøvd vulgata fiske i mjøsa jeg...selv om det er mye vann og fiske i så...

Men da trenger vel man en kjentmann....og begynne utpå der alene uten og være kjent tror jeg er håpløst  ;)

Du kan da alltids få være med meg bare du legger igjen den rosa stanga di ;D

Hahaha  ;D Ja er med på den  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet tatt ca. 20:15, 6 august. Furnesfjorden Mjøsa.

[attachimg=1]

Kult, Hermann  :D

Sett noe vak, da ?

Det var en del vaking fra mjøsørreten etter Vulgata rundt 15 juli. Var en topp i klekkinga da. Jeg fikk en på snaut 2 kilo 19 juli men det er langt mellom vakene. Ikke i tid altså men i avstand. Men i og med at det klekker såpass mye Vulgata som det har gjort nå siste uka så håper jeg på stille vær og spinnerfall om et par tre dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...