Gå til innhold

Selvnyttede fortommer


Gjest staffan@epost.no

Anbefalte innlegg

Gjest Oliver

Jeg bruker 1.20 butt og legger inn 40cm med 0.20 mellom 0.25 og 0.18.

Det er helt ekstremt hvor denne fortommen strekker seg.

Anbefaler samme materiell som Raimond :)

Det er ikke ofte jeg har testa fortommer der en holder 3 meter line utfor tuppen, og fortommen strekker seg helt pent ut på vannet uten å ha på flue. Spissen skal jo ikke lande heeelt stramt.

For MEG, er dette en perfekt kombo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

stiv nylon som har vært rulla på spolen har mye memory....minne..... den skal ikke være stivere enn fluelinespissen, heller mykere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

takker staffan, dette må prøves :)

har du en fin fortom til sjøørretfiske å :)

Min SØ fortom:

150cm 0.50, 120cm 0.40, 90cm 0.35 og ca 1m 0.25 tippet (kortere om flua er stor eller har mye luftmotstand)

Juster lengden på buttdelen om det blir for brutalt overslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg bruker løkkeknuter og da spiller det ingen rolle. Alt under 0,30 er tull i saltvann. Etter årevis med fiske har jeg bare et tips: Ikke tro på alt du hører og leser i blader osv......

Vi fluefiskere blir jo nesten tvunget til å fiske lett, lettere lettest! Men av hvem da? Fiskere? Neppe....Neida, dagens forbilder er noen jævla wannabe snobber som liksom skal iverata fluefiske som så gjevt osv. Og de fremmer verdier som fremmedgjør og fjerner oss fra den opprinnelige motivasjonen.......

Er så lei av å lese løgn etter løgn, det er jo bare noe vas. Det er ikke FISKE, nei det er nærmest som å lese om hudprodukter eller hårfarge.....

Nesten ingen i dagens magasiner eller andre fora som fremmer det virkelige fisket og jeg er drittlei av det!

Hvor er det blitt av...?

Uansett, ikke fisk for lett og ikke bruk knuter på fortommen om du ikke MÅ ned i dimensjon for å få fisk.

Knuter: Bruker alltid løkkeknuten til krokfluer, da spiller det ingen rolle hvor tykk fortommen er.

Takk til danskene som har vært kreative på kystfisket. Og takk til Hugh Falkus(den unnskyldte snobben ha ha) for å knuse myten om mønsterets betydning.

Jeg har fått mange sjøørret på lav elv med 0,50 i år. Lurer på hvor tykk fortom man kunne brukt på vakende fisk. Vel og merke naturlig fisk ikke i elver der fisken blir skeptisk til mennesker(noe jeg faktisk støtter den i)

Kjøp gjerne fortommsmaterialene på billigbutikker, de har spoller med mange hundre meter til rundt en 50 lapp.

Rart at folk kjøper rådyre 25 og 30 meters spoler............Ja ja, det er jo slik markedet er, en av grunnsteinene i markedskapitalismen.....TVING folk. ;D ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

dette har du mye rett i Marbakken.............. vi har en bransje som gjør det vanskligere enn det egentlig innrømmer også at jeg har vært del i denne bransjen og at det er veldig bra for økonomien dersom kunden går ut med varer for 1500.- istedenfor 1000.- Som Finnmarking har Marbakken en tilnærming som er på Finnmarkingenes vis.... ja, ja, det er ikke så nøye og derfor bruker veidemannens framgangsmåter for å fange fisk, istedenfor å sitte med en kasse med duppeditter og lete etter det optimale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser av den linken Lars Vegas legger ut at det er lett å tvinne for mye. Da Staffan viste medlemmer av DNFF denne metoden  i 1999 var det vel  sa han også at man skulle tvinne til en kjente at det ble et drag i sena. Dette har i hvert fall fungert bra for meg, eneste forskjell er at jeg har brukt tynnere sene, men med fire favner. Derved har jeg fått mange forskjellige tykkelser på buttdeler. Og den buttdelen som sitter på mitt delte DT-snøre er buttdelen montert i 2001. Så at de er holdbare kan i hvert fall jeg bevitne.

Nå er det ikke blitt så veldig mye fisking på meg i de senere årene, men på de få turene jeg kommer til å ta nå utover, kommer jeg også til å ta med meg noe sene som er fra først på nittitallet, slik at treffer jeg noen som er interessert kan få prøve styrken på dem. Har også noe rød ABU-sene, men den tror jeg er rundt 0,30, er ikke sikker.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men du var jo alltid en kontrast til "klysene" med ditt lange hår og bohemske stil! ;);D

Dessverre er det mange unge idag som lever kjedelige liv(ikke fordi de er kjedelige, men fordi de blir manipulert av ytre omstendigheter hele tiden)....Ja, de får aldri opplevd "it".

Vi trenger folk som kan overvinne idolene med falske verdier, vi må ha flere gærninger som Staffan, Brun, osv......

Bare ikke gjør fluefisket kaldt og utstyrsfiksert, trigg poesien og drømmene. Da kan dagens barn bli gitt verdens beste hobby.

Det skulle vært mer natur og fiske på barneskolene, for å bekjempe dataspill og annet tull. Ikke rart alle har adhd, vi tror noe er galt fordi de ønsker å TENKE SELV. Gi de naturen og la de utforske den, da skal du se de sover godt om natten og drømmer om vannliljene som storabboren(270gram ;) satte seg fast i.

Natur!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stiv nylon som har vært rulla på spolen har mye memory....minne..... den skal ikke være stivere enn fluelinespissen, heller mykere

Si gjerne litt om hvorfor.

Typisk situasjon: det vaker i vannet, og det er en lett tørrfluebris. Du må kaste forholdsvis langt og mot vinden. Hvilken fortom gjør det best? En med stiv buttdel, eller en med myk. Jeg tenker jo at den stive vil slå bedre over.

Jeg bruker Maxima frem til 0.20 delen.

Mulig jeg skal ta og teste det oppsettet ditt da, man blir jo nysgjerrig.

T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er minnefaktoren som er problemet på tykk sene til vanlig. Det vil så at senen har den fasongen som oppbevaring gir og er vanskelig å få strekt rett igjen, en slik fortom vil få mye luftmotstand. Disse lange fortommene er IKKE egnet til kast i vindvær..... til det bruker man andre oppskrifter..... i vindvær er det heller ikke behov for så lange fortommer. Har også oppskrifter på egnede til vindvær.

Stivhet på sena er svært viktig, da i de tykke delene, før var det vanskelig å skaffe myk sene og gliset var stort da pakka med Damyl mimicry kom i posten, den var til de grader bedre enn maxima var på 70 tallet. En stiv sene vil skape en større luftmotstand da sena skaper videre "diameter" på bukta.

Det beste materialet "idag" som jeg har forsøkt er Sufix..... "igår" var det en Berkly sene   og for lenge siden den før nevne Damylen..... og fra nå av skal jeg skrive FOR MEG når jeg skriver "den beste" i samme setning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Angående fortommen staffan;

1. Bruker de samme oppsettet på twisted-leader-saken?

2. Hvordan innvirkning har den tvinnede fortommen under vannkasting? Vil den "klistre" seg for godt til vannflata eller? Noen andre her med erfaring, som kan spytte inn litt info?

Dette har blitt det store fortomåret...... Twisted Leader er et fortomskonsept som er svært enkelt å forholde seg til i de vanlige siluasjoner. krever lite av den som bruker den..... sånn en gang imellom får folk en dille... de skal lage det hele sjøl....... Vintage var ordet jeg hørte på de sammenknyttede fortommene...... tvunnene fortommer er  fra lengre tilbake i prinsipp, fra den gang man brukte hestehalehår...... det var viktig at man ikke brukte hoppehår, da disse hårene ble utsatt for "urinskade" og ble sprø.

De tvunnede fortommene jeg har skrevet om her på forumet består av en kordel som tvinnes  se:

til en klasse 5 stang så tvinner jeg 0.25 sene.....videre tapering blir 50 cm o.20....så 1,5 meter spiss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Staffan,

Jeg har lavet et lille Excel ark som viser "hvor langt" man er kommet ved fortom opbygning. Det er rart at kunne få et overblik over hvor langt et fortom er ved en given diameter. Ikke noget fancy smancy, men det virker fint for mig. Grunden til at jeg har lavet det er, at jeg vil finde et færdigtaperet fortom så jeg undgår knuderne fra 0.23 og opefter, og med min "Leadercalc" kan jeg hurtigt se hvilket tykkelse fortommet burde have ved en given længde.

Min Leadercalc kan hentes her: http://mayfly.dk/download/leadercalc.xlsx

Den opskrift som min Leadercalc står til som default, er et forfang jeg har kopieret efter John Petermann. Det funker vel bra til de fleste former for tørfluefiskeri.

Hvilken slags materiale bruger du til fortom? Sufix kan jeg se, men er det nylon eller FC og evt. hvilken model?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stiv nylon som har vært rulla på spolen har mye memory....minne..... den skal ikke være stivere enn fluelinespissen, heller mykere

Si gjerne litt om hvorfor.

Typisk situasjon: det vaker i vannet, og det er en lett tørrfluebris. Du må kaste forholdsvis langt og mot vinden. Hvilken fortom gjør det best? En med stiv buttdel, eller en med myk. Jeg tenker jo at den stive vil slå bedre over.

Jeg synes det virker mest intuitivt, som Staffan skriver, at buttdelen ikke bør være mye stivere enn selve fluesnøret. For å sette det litt på spissen virker det rart om fluesnøret ruller ut som myk spagetti, for så å gå over i en fortom som er stiv som et spett!  ;)

Dette er også det samme som Grunde L har fortalt meg, i følge fysikken er massen på fortommen mye mer avgjørende for å overføre energien enn stivheten på materialet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...