Gå til innhold

Selvnyttede fortommer


Gjest staffan@epost.no

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

Jeg har i de 20 siste årene brukt har jeg brukt av mine Twisted leader.....rett og slett fordi jeg liker dem best ved vannkasting da de har et godt heng........ De siste to årene har jeg ikke fisket grunnet sykdom og derav mindre motivasjon. Jeg er en av dem som ikke liker at fluorcarbon brytes ned.....derfor synes jeg at vi fluefiskere burde burde helt ta avstand fra fluorcarbon da vi ikke vet hva det kan gjøre med miljøet. Jeg bruker nylon som om det skulle noe bedre:P ...... ja til sena av bambus ;D

Forfangene jeg kan framlegge her er etter min avdøde venn Preben Torp Jacobsens bok Tørrfluefiskeri 1978 (?)

Mange av disse forfang er samlet inn av Charls Ritz, ja hotelleieren. Jeg har gjennom flere år forsøkt å modifisere disse fortommer utfra det faktum at fluelinene har forandret seg og stengene idag kaster vi med større linehastighet

med våres carbon fluestenger....... derfor har jeg forlenget lengdeverdiene på delene i mine eksprimenter og fått fortommer som fungerer veldig godt........ for 30 år siden ble det anbefalt at man ikke bandt sammen dimensjoner mer enn 0,05 mm nå kan man binde sammen med dimensjonsforskjeller på 0,1 mm. Jeg kommer nok til å fortsette med mine Twisted leader til mitt fiske...... jeg vet at jeg har lagt inn alle forfangene fra Prebens bok her i en eller annen tråd......... og kan på sikt komme med mine omarbeidings(ombygnings)formler dersom det er ønsklig.

[attachimg=1]

post-0-13949888949585_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser av den linken Lars Vegas legger ut at det er lett å tvinne for mye. Da Staffan viste medlemmer av DNFF denne metoden  i 1999 var det vel  sa han også at man skulle tvinne til en kjente at det ble et drag i sena. Dette har i hvert fall fungert bra for meg, eneste forskjell er at jeg har brukt tynnere sene, men med fire favner. Derved har jeg fått mange forskjellige tykkelser på buttdeler. Og den buttdelen som sitter på mitt delte DT-snøre er buttdelen montert i 2001. Så at de er holdbare kan i hvert fall jeg bevitne.

Man skal tvinne til man kjenner draget i sena, men bruker man en stor, tung drill som er det eneste jeg har for hånden, så er det ikke like lett å kjenne draget (blir mindre følsomt rett og slett). Når jeg omsider kjente draget så var den tvunnet for mye :) Har man en liten og lett drill som Staffan bruker i videoen så regner jeg med man kjenner draget mye tidligere enn hva jeg gjorde med min tunge monsterdrill :) Derfor fant jeg det nyttig å gi en liten "heads up" for de som drar frem tungskytset fra boden  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...