Gå til innhold

Fluen treffer lina..


jompa90

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Etter å ha fisket en del i sommer sliter jeg litt med ett par ting. nesten 50% av gangene jeg kaster, treffer fluen lina når jeg har litt i lufta. kommer dette av at jeg kanskje ikke strekker bakslengen skikkelig?

Noen ganger treffer også fluen vannet rett ved meg. bruker litt under 2 stanglengder fortom, tror jeg må korte litt ned på denne.

Den siste pleier å gå seg til bare jeg fokuserer litt mer, men vet liksom ikke heeelt hva jeg gjør annerledes for unngå det. hvis noen har noen konkret tips de TROR kan hjelpe på dette setter jeg jeg stor pris på det :)

Hørt noen rykter om at staffan er den store kasteguruen her inne?  :rolleyes:

Mads L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

vi ser på kastefeilen først....... spør deg følgende,

kan du bobbelttrekk?

skjer denne feilen i siste framslengen før flua skal legges på vannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi ser på kastefeilen først....... spør deg følgende,

kan du bobbelttrekk?

skjer denne feilen i siste framslengen før flua skal legges på vannet?

Ja jeg bruker som regel dobbeltrekk, eller det vil si jeg øver på å få gjort dette riktig men begynner å få taket på det.

det skjer som regel i siste "forover blindkast", samt noen ganger når jeg legger ut snøret.

Takk for at du tar deg tid  :)

Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Dersom du har stort sett i siste kasten så kommer det av feil akselrasjon....kastebevegelsen skal være en konstent fartsøking..... det tar på liter vann å gå denne feilen bort, gjør slik: tegn en strek på safalten med kritt, stå på streken.....på forhånd har du lånt et hvitvinsglass fra vitrineskapet og tatt med deg en bøtte med vann, ti liter. Fyll glasset nesten fullt, flytt glasset sakte bakover. til det som er bakre stopppunkt på stanga, nå vinglass med stang.... gjør et framkast som det du ville gjøre dersom du ville ha flua på vannet litt langt ute, ojj, tror du vil få mye vann bak streken. Finn ut hvordan du skal kaste vannet framover, noe vil havne bak streken, men mesteparten framfor streken når du gjør det rett, når bøtta er tom gjør det samme med stang og snøre...... vil tro at du har løst et problem i morgen på formiddagen... I seng med deg, gjør det og skriv om det i denne tråden imorgen!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en artig måte å eliminere kastefeil på ;D

Har hørt en annen versjon som er kanske fiks også.

Ta en pinne ca 30cm lang, hold nederst sånn som du holder stanga og tre et eple ned på pinnen. Med samme bevegelse som et overhånds fluekast, kast eplet så langt som mulig ;D

Har du for brå akselerasjon vil eplet gli av med en gang. Har du ikke rett stangføring (altså buet eller skjev) er det også fare for at eplet detter av. Har du ikke konstant stopp vil ikke eplet gli av like lett og ikke kastes like langt.

Dette kan gjøres både framover og bakover da prinsippene i framkast og bakkast er de samme  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nydelig forklart staffan! må legge til at en normal feil er og bruke for mye kraft, spesielt i utlegget. (som forøvrig ligger til rette å finne ut av i teorien til både glasset og eplet her...) la lina spenne opp stanga og man vil etterhvert merke hvordan line og stang jobber sammen uten å "trykke" til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja hvordan gikk det med øvelsen? er griserompa borte?

Tipper det kom noen strenge mennesker i hvite frakker og tok han med seg i det han sto på asfalten og kastet vann fra vinglass . . . Blir nok en stund til vi hører noe fra denne karen igjen  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja hvordan gikk det med øvelsen? er griserompa borte?

Tipper det kom noen strenge mennesker i hvite frakker og tok han med seg i det han sto på asfalten og kastet vann fra vinglass . . . Blir nok en stund til vi hører noe fra denne karen igjen  ;D

det var dagens!!!!! ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er ikke sikkert at jeg tar noe i det hele tatt! løste vannkasting problemet? da blir jeg glad. Ellers kan det nevne at jeg skal på en hurtigrutetur i midten av september fra Trondheim til Nessna under dagtid vil det være mulighet til å få instruksjon gratis.... du gjør en avtale om hvor du står og kaster jeg ser på dine kastefeil...instruksjonen skjer over telefonen etterpå  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det er et faktim at jeg faktisk har gjort dette fra togvindu sør for Kiruna en gang....en svensk svenske hadde det samme problemet , men visste ikke om griserompa var pga dårlig/feil dobbelttrekk eller akselreaksjonsgeil....det var det sistnevnte......oppgaven med glasset ble gitt og noen dager senere kunne han melde om at problemet var løst.... da kan man smile litt i skjeggstubbene...... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke sikkert at jeg tar noe i det hele tatt! løste vannkasting problemet? da blir jeg glad. Ellers kan det nevne at jeg skal på en hurtigrutetur i midten av september fra Trondheim til Nessna under dagtid vil det være mulighet til å få instruksjon gratis.... du gjør en avtale om hvor du står og kaster jeg ser på dine kastefeil...instruksjonen skjer over telefonen etterpå  :rolleyes:

Jeg bor i Tromsø, hvis du skulle kjede deg noen timer der ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...