Gå til innhold

Stor elveørret, høstens prosjekt


Andreas L

Anbefalte innlegg

Tenkte starte høstens prosjekt i kveld, selv om det ikke er skikkelig høst enda.

Målet er å fange en diiiiger elveørret på flue på Østlandet.............

Har lagt ved et bilde av den første prototypen til streamer som skal fikse biffen. Ellers blir det 6'er stang og helst flytesnøre.

Gode tips til dette fisket mottas med takk!

Hvilke forhold er best?

Hvilken tid på døgnet?

Type av elvestrekninger?

post-2509-13949888959261_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Spanandes.

Tenkte du å prøve deg i "typiske storørretelver", eller å sveipe over elvene hvor man eller denger tørrflua?

Grunnen til at jeg undres, er at buddien og jeg har vært inne på tanken om å teste ut litt konsentrert denging av store stygge og våte fluer i favorittelvene våre utover høsten.

Stygg sak egentlig, for en som bare bruker tørt i ferskvann, men vi vurderte det nå dit at det kunne være veldig effektivt og sikkert like moro som å fiske SØ/laks i elv.

Altså å legge igjen femmern, og bare denge seg nedover elva...

I en av disse "småaure-elvene" har vi sett avsindig stor fisk vært oppe og briske seg senhøstes.

Det er riktignok et eller annet rart inne i meg som sier "nei nei gutt!", men allikevel så frister det litt.

Fluevalg og sånt har jeg ingen innspill på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke fisket så mye på Østlandet, men det er når natten faller på at jeg har fått de store. Natt, eller tidlig morgen. Altså når det er mørkt. Det blir vel kanskje ordentlig mørkt på Østlandet samme hva slags skydekke det er. At vannstanden ikke er for lav, kan være en faktor. Mye vann er bra. Regn og mørke skyer er bra. Muddler Minnows er en av mine favoritter til dette. Den kan storørretten finne på å ta tørt også. VLÆSJ! Intermediate sink er fin til den da. Få dratt den litt under.

På dag og kveldstid er Mickey Finn effektiv synest jeg.

Det er et poeng å finne en elv som er i tilknytning til et vann som produserer stor ørret. Utløpet og innløpet er somregel bra. Ellers står de jo i kulpene, og på strekninger med groper og småstein og grus. Men man kan finne de litt sånn overalt også. De kan gå inn på grunnene og jage småfisk om kvelden/natten etc.

Visst jeg skal være skikkelig effektiv, så går jeg med en stang rigget med en tørrflue av egnet sort, kanskje en streaking caddis. Og en stang med streamer. Men husk og å ta med tørrfluerigget, for de kan jo finne på å begynne å vake de store gutta også.

Og, jeg ville hatt med meg synkeline! Det er irriterende visst du f.eks kommer til et dypt brekk der elven smalner inn og får større fart. En typisk plass der den største står, og så får du ikke flua ned. Jeg har faktisk med ultra fast sink, just in case.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Terje.

Ja, jeg inbiller meg at sen kveld / natt og lite lys er bra. De større jeg har tatt nord for Dovre på denne måten har vært under de mørkeste timene, og i elver mellom større vann.

Leste en artikkel om dette fisket der store fiskeimitasjoner ble foreslått, så prototypen min er ca. 7 cm lang. Har ellers fått de store på mindre streamere som Zonker og Wolly Bugger, gjerne i svart.

Flott med en tråd uten så mye tørr-prat ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en utrolig artig opplevelse med denne flue før i år. Kom over seriøs ørkytejakt på grunna i ei lita elv. Eneste strameren i boksen som var med var en Matuka. Ørretene kom etter matukan flere ganger, men tok ikke. :-\ Ruben hadde en steinsmett på lur og fikk sjansen. Var det fisk i nærheten tok de hver gang. Utrolig kult. Jeg fikk låne stanga med steinsmetten et par kast,  og fikk en flott ørret på 1,2- Hur kult som helst 8)

Streamerfiske er utrolig artig når det blir så visuelt som det var der.

Ta deg en tur til Tinnelva i Notoden sentrum, digre aurer som kommer opp fra Heddalsvannet på høsten, Fisk fra kraftverket og nedover.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake etter prosjektstart i kveld. Veeeldig mye vann. Fisket bakevjer som lagde egne små "elver" i elven i skumringa med den nye kjempestreameren. 2 fisk på hhv 500 og 800 gr. Den største en flott hannfisk med krok og mye farge. Tror dette kan bli artig jeg. Godt tips Gisle!! Takk for det. Har også et par steder til som etter kartstudier som bør testes......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den steinsmetten så suveren ut! Har jo et par streamerfangede ørreter på samvittigheten selv, men de er tatt i typisk storørretvassdrag, hvor ørreten sjelden eller aldri spiser fra overflaten. Ville aldri fisket streamer i de gode tørrflueelvene. De fiskene fortjener litt fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at det er flere som av og til er på streamerkjøret.

For ordens skyld: Det er ikke snakk om å fiske i glassklare tørrflueelver med hardt fiskepress her......Selv om det jo er lov det også  ;D

Steinsmetten er lekker den, må nok med i boksen sammen med stor-streamern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er 2 turer tilbakelagt på jakt etter den store, en kveldstur og en morgentur i dag fra 05.00. Mye aktivitet og flere fisk på land i dag, men største ca. 500 g. Slutter aldri å bli overasket over hvor glupsk ørreten er; småfisk kaster seg over kjempestreameren.......

Gir ikke opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...